Toon posts:

Advies geheugen upgrade

Pagina: 1
Acties:
  • 349 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders willen video's gaan bewerken op de computer.
Dit gebeurd met Pinacle Studio 10, maar na ongeveer 23 minuten loopt hij vast.
Nu hebben zij 768 mb aan geheugen en dit is te kort voor videobewerking.

In de computer zitten nu 3 bankjes van 256MB (Twinmos PC3200 256 mb DDR/CL2.5)
Nu hebben zij een moederbord van ASUS P4B533-E in het boekje staat dat het alleen PC2100/PC1600 ondersteund.

Voor de rest bevind zich in de computer:
Intel Pentium 4 CPU 2.80 GHZ (snelheid 3.09 GHZ)
Asus P4B533-E
3 x 256MB (Twinmos PC3200 256 mb DDR/CL2.5)
Nvidia GeForce4 TI 4600
2 x 80 GB harde schijf

Wat kunnen jullie voor advies geven over:
Hoeveel geheugen nodig voor videobewerking?
Welk merk en welk soort geheugen? (heeft PC3200 zin)
En is het verstandig om alleen de nieuwe bankjes erin te doen of kan je die oude bankjes er ook bij steken?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

PC3200 zal geen toegevoegde waarde hebben als je geen 400FSB draait. De hoeveelheid die je nodig hebt hangt een beetje af van wat je er allemaal mee doet, maar 2GB zou ik in dat ding duwen, dat is redelijk betaalbaar en werkt een stuk beter.

Verder steek je er geen bankjes bij, maar dimmetjes. En om te kijken welke je erin kunt zetten is het verstandig even de QVL van het plankje erbij te pakken om de compatibility te checken.

Verwijderd

Topicstarter
Specificaties moederbord:

Front side bus:
533/400MHz

Memory:
3x184-pin DDR DIMM sockets for up to 2GB Memory
Supports PC2100/PC1600 unbuffered ECC/non-ECC DDR DIMMs

Nu heb ik deze twee gevonden via de Kingston geheugen configurator:
Kingston Dimm 1024Mb 266MHz DDR SDram PC2100 CL2.5 ECC €108
Kingston Dimm 1024Mb 266MHz DDR Sdram PC2100 CAS 2.5 €79

Wat is het verschil en jullie advies?

• Qilion
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 30-09-2025

Qilion

ICT student

Video bewerking na 23 min vast kan ook iets anders zijn dan het geheugen ik heb zelf jaren terug met 256 video bewerkt met studio 8 en 9.

maar goed de ene is zo genoemd geregisteerd geheugen en dat andere niet dus je hebt de gene van 78 euro nodig wil je er een gb bij plaatsen.

Just be your self today ok?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Qilion schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:47:
Video bewerking na 23 min vast kan ook iets anders zijn dan het geheugen ik heb zelf jaren terug met 256 video bewerkt met studio 8 en 9.

maar goed de ene is zo genoemd geregisteerd geheugen en dat andere niet dus je hebt de gene van 78 euro nodig wil je er een gb bij plaatsen.
Waar zie jij staan het dat registered mem is?

Als het overigens 1024Mb is dan ben je wel heel duur uit, ik neem aan dat het een typo is en 1024MB moet zijn. Zou je nog wat goedkoper uit willen zijn kun je ook altijd nog PC3200 kunnen nemen, dat is nog een stukje goedkoper (en kun je het nog gebruiken in een upgrade mocht je dat willen).

• Jird
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 03-04 11:21
offtopic: @ terw_dan: het lijkt me sterk dat PC3200 mem goedkoper is dan PC2100 mem. sorry, ik denk dat je het verschil in prijs tussen registerd en un-registerd bedoelde 8)7 het is al laat :+

@ TS, ECC staat voor Error-Correcting Code en dit doet eigenlijk niets anders dan ervoor zorgen dat de CPU sneller het juiste stukje geheugen aanspreekt (correct me if i'm wrong). om die reden word het vaak in servers en dergelijke systemen gebruikt maar bijna nooit in gewone desktops omdat je er toch geen performance verschil van merkt. wat dat betreft kun je dus ook gewoon voor het (iets goedkopere) non-ECC geheugen kiezen.

er zijn van allerlei combinaties te bedenken met de geheugenbankjes, maar het meest voordelig is altijd een even getal te handhaven. dit betekend namelijk dat je dual-channel kunt draaien wat je meer bandbreedte oplevert en dus ook meer performance. als het goed is zitten er ook maar 3 geheugenslots op je moederbord en is het dus waarschijnlijk handiger om je oude geheugen uit de pc te laten en er 2 nieuwe bankjes in te steken (al naar gelang 2x 512 MB of 2x 1GB). meer geheugen merk je wel in kortere wachttijden, maar of je ouders veel last hebben van een paar minuten meer wachten dat weet ik niet. ik ken je budget ook niet, dus uitspraken over hoeveel ik erin zou steken doe ik niet.

over dat uitvallen...... is het elke keer na ongeveer 23 minuten? dan zou ik zelf niet als eerste de fout bij het geheugen zoeken maar eerder bij de koeling van de pc. of de voeding. kijk eens naar de temperaturen in je pc (mbv speedfan bijvoorbeeld, of everest, of ...., of .....) in speedfan kun je ook gelijk de waardes zien die je voeding geeft.

in de meuktracker:
http://tweakers.net/meuktracker/product/89172 (speedfan)
http://tweakers.net/meuktracker/product/84474 (everest)

[ Voor 7% gewijzigd door Jird op 23-01-2007 23:58 ]

als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Jird schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 23:54:
offtopic: @ terw_dan: het lijkt me sterk dat PC3200 mem goedkoper is dan PC2100 mem. sorry, ik denk dat je het verschil in prijs tussen registerd en un-registerd bedoelde 8)7 het is al laat :+
1GB PC3200 heb je nu voor zo'n 66€ (in de PW) en dan heb je ook kingston valueram

• Jird
okee, jij wint. :9 weer eens een bevestiging voor mezelf dat ik niet erg goed kan zoeken :z

• magic_nl
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22-05 20:23

magic_nl

Met wat magie komt alles goed

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:59:
Toch vreemd dat Studio 10 bij mij met 'slechts' 512Mb wel functioneerde.... Ok renderen duurt met zo weinig geheugen en 'n Celeron D 330 erg lang, maar het werkte wel.
Probeer anders 'ns 'n ander pakket. Ik ben vanwege de traagheid van Pinnacle overgestapt op Ulead Videostudio. Zelfde project is nu 6x sneller gerenderd.

Leef vandaag! Wat gisteren gebeurde is voorbij, en wat morgen komt zien we dan wel weer
Systeemspecificaties

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.
Zal morgen eerst even speedfan installeren en kijken naar de temperatuur.
Zo ver ik weet zit er alleen een cpu fan in het systeem.

Wat betreft het geheugen:
Je moet voor non-ecc gaan.
En het maakt niet uit als ik er een pc3200 in zet.

En JIRD je mag best advies geven over het werkgeheugen.
Ben zelf niet zo heel erg thuis in de hardware van een computer.

• Jird
hahaha, vooruit dan maar O-) voor deze ene keer gratis :9 :7

je kunt er inderdaad 1 reepje PC 3200 mem bijsteken, alleen lees wel even mijn verhaaltje over het aantal geheugensloten en dual channel nog een keertje door ;) verder kun je op de ASUS site even kijken welke merken door ASUS werkend getest zijn op je moederbord. (zoek je moederbord op op de ASUS site en klik daarna door naar de "memory QVL")

• norris92
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 07-02-2024
magic_nl schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 11:56:
[...]

Toch vreemd dat Studio 10 bij mij met 'slechts' 512Mb wel functioneerde.... Ok renderen duurt met zo weinig geheugen en 'n Celeron D 330 erg lang, maar het werkte wel.
Probeer anders 'ns 'n ander pakket. Ik ben vanwege de traagheid van Pinnacle overgestapt op Ulead Videostudio. Zelfde project is nu 6x sneller gerenderd.
Het probleem vanuit een andere hoek bekijken was ook mijn gedachte; een ander pakket uitproberen is idd een goed idee. Ik heb pinnacle studio 10 geprobeerd op een Athlon3000+ met 1,5 gig ram en op een intel centrino 1.86 Ghz met 2 gig ram. Op beide pc's was het niet echt een aanrader. Ik ben ook over op Ulead, dat werkt zoveel keer fijner. Je kan een trial version downloaden op hun site.
Ik zou ook voor wat extra geheugen (sowieso handig) gaan en dus pinnacle laten zitten.

[ Voor 5% gewijzigd door norris92 op 26-01-2007 09:14 ]

Verwijderd

Mijn ouders willen video's gaan bewerken op de computer.
die 768 zou voldoende moeten zijn, al gekeken naar andere programma's die op dat moment draaien? Open programma's (IE, virusprogramma, etc) of misschien background processen (Check register, spyware, etc)

Verwijderd

Topicstarter
Temperatuur heb ik gecontroleerd met speedfan, heb niks bijzonders kunnen vinden.
Het is een chieftec behuizing en aan de voorkant kan ik nog een fan plaatsen.
Is het verstandig om deze in of uit de computer te laten blazen.

Ga vanavond even Ulead proberen en kijken wat er dan gebeurt.

Heb ook nog verder gezocht op het forum en kan misschien ook aan de harde schijf liggen.
Er zitten ook 2 identieke schijven in van 80 gig. 7200rpm. (weet niet wat de toegangsnelheid en de cash is)
Is het misschien verstandig om er 1 hd bij te kopen. Dan zet ik die 2 van 80 gig in raid0 en de nieuwe voor os en de rest?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:41:
Specificaties moederbord:

Front side bus:
533/400MHz

Memory:
3x184-pin DDR DIMM sockets for up to 2GB Memory
Supports PC2100/PC1600 unbuffered ECC/non-ECC DDR DIMMs

Nu heb ik deze twee gevonden via de Kingston geheugen configurator:
Kingston Dimm 1024Mb 266MHz DDR SDram PC2100 CL2.5 ECC €108
Kingston Dimm 1024Mb 266MHz DDR Sdram PC2100 CAS 2.5 €79

Wat is het verschil en jullie advies?
bij simmcity..... Asus P4B533-E
http://www.ec.kingston.com/ecom/config/modelsinfo.asp
KVR266X64C25/1G 1GB 266MHz DDR Non-ECC CL2.5 DIMM

KVR266X64C25/1G, 1GB PC2100 CL2.5 DIMM DDR # Onze prijs (Incl btw) # 69.16
http://www.simmcity.nl/?mod=3229&art=KVR266X64C25%2F1G
volgens de shopsurvey ok.......

Verwijderd

Modbreak:*knip*

Topickaping is not-done. Zie ook Registratievoorwaarden / korte FAQ. Start gewoon netjes een nieuw topic voor elk op zichzelf staand probleem/vraag.

Daarnaast: het antwoord staat gewoon in de handleiding van je moederbord.

[ Voor 111% gewijzigd door BalusC op 05-02-2007 10:05 ]

Verwijderd

Geen PC2100 kopen, PC3200 past zn snelheid wel aan en kan bovendien nog in een moederbord worden geprikt dat wél PC3200 aankan en waar het geheugen dus sneller gaat lopen. Terw_dan heeft dit al gemeld maar dit lijk je te negeren ;)
Pagina: 1