Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

home-made fancontroller

Pagina: 1
Acties:

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21-11 20:38

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
het goters,

ben bezig met het maken van een fan controller voor mijn casemod. Heb eventjes een schematje gemaakt maar kunnen jullie mij misschien ff vertellen of dit goed is zo? Zou nie graag rook in me pc'tjeuh hebben :>

Grtz, PcFrEaKy.

Afbeeldingslocatie: http://img443.imageshack.us/img443/8248/fancontroller7dm.png

[ Voor 12% gewijzigd door T1psY op 22-01-2007 20:23 ]

http://www.dumo-technics.com

• flux_w42
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 07-09-2024

flux_w42

jah, nu is het helemaal kapot

Link naar plaatje klopt niet?

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
fixed :P sorry voor de ? Ohm moet ik nog uitrekenen maar weet de juiste amperes nie op dees moment.

[ Voor 85% gewijzigd door T1psY op 22-01-2007 20:24 ]

• Zjosh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 20-11 12:58
Ik vind dit een heeel appart schema van een transistor schakeling, ik denk dat je iets niet helemaal goed gedaan hebt.

Normaal sluit je je potmeter aan, als spannings deler op de basis van je transistor. Doe je de collector aan de plus, en de plus van de fan aan de emitter. Extra weerstanden ben je niet nodig. De spanningsdeler die je van de potmeter maakt sluit je ook gewoon aan op de 12 volt.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Als geel 12V is en zwart GND dan kloppen er heel veel dingen niet. Ten eerste zit het ledje verkeerd om, zo zal hij nooit gaan branden. Ten tweede hoort er een weerstand voor de gate van een transistor te zitten. En als laatste gaat nu alle stroom door de potmeters heen wat niet de bedoeling is, zo wel dan kan je net zo goed de transistors weglaten en de schakelaars in serie zetten met de potmeter en de fan.

Waar heb je dit schema vandaan/op gebaseerd?

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Topicstarter
nou weet ik nimeer zat nog in me hdd.. zal mogge ff opnieuw probere, me juiste waardes van de weerstanden. Zijn gwn ledjes om te checken of fan aan/uit staat :d

Verwijderd

lemming_nl schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:30:
Als geel 12V is en zwart GND dan kloppen er heel veel dingen niet. Ten eerste zit het ledje verkeerd om, zo zal hij nooit gaan branden. Ten tweede hoort er een weerstand voor de gate van een transistor te zitten. En als laatste gaat nu alle stroom door de potmeters heen wat niet de bedoeling is, zo wel dan kan je net zo goed de transistors weglaten en de schakelaars in serie zetten met de potmeter en de fan.

Waar heb je dit schema vandaan/op gebaseerd?
Met 1 en drie geef ik je gelijk, maar twee vind ik een rare opmerking. De TS tekent hier toch duidelijk BJT's? Die hebben toch geen gate?
@TS: Maar ook met BJT's zou het niet kloppen natuurlijk.
- De sturing van je transistor is via Vbe, terwijl je potmeter op de collector zit?
- Waar is je voorspanningsketen? Als je geen juiste biasspanning aanlegt gaat het sowiso niet goed komen.
- Volgens mij is het niet zo'n helder idee om je potmeter daar te zetten, ik denk dat hij nogal in rook gaat opgaan. Die dingen verdragen toch maar zo iets in de grootteorde van een halve Watt?
Dus, zoals lemming_nl al vroeg, waar komt dit schema vandaan? En als we fout zitten, leg dan ff wat beter uit hoe het in elkaar zit.

Verwijderd

Waarom gebruik je niet een lm317? (regelbare "voeding"), kan erg weinig mee mis gaan, niks geen berekeningen wat betreft de belasting. Ook kan hij 1,5A leveren (met heatsink maar goed) dus overbelasten lukt je niet met fan's. check: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/97
is helaas wel iets duurder maar je weet wel heel zeker dat dingen goed gaan.

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Voor iets van 26 euro heb je een fancontroller van Zalman trouwens. Maar zelf knutselen kan ook leuk zijn :).

• Cassettebandje
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 21-11 20:56

Cassettebandje

SA-C90 TDK

Dit schema wordt niet echt wat. Als je de schakelaar en de potmeter omwisselt komt het iets beter in de buurt, maar ik zou voor het schema gaan dat ruckmilder aangeeft. In dat schema kun je evt D1 en C1 weglaten. Om de snelheid van je fans te regelen vervang je R2 door een potmeter van 10k. R3 kies je dan zo dat de spanning op de minimale waarde zit die je wilt hebben als R2 0 ohm is. C2 kun je eventueel ook weglaten, die zit er voornamelijk om te zorgen dat de uitgangsspanning wat gelijkmatiger reageert op het verdraaien van de potmeter.

• enermax
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 21-11 20:09
Idd en met die LM317 kan je ook meerdere fans tegelijk regelen. Zo een potmeter fikt gelijk door met 2 fans.

Ow ja je schema klopt niet. Geen weerstand aan de basis vind je tor leuk :) En led zit volgens mij verkeerd om.

[ Voor 34% gewijzigd door enermax op 23-01-2007 18:58 ]

Verwijderd

Heb het nog even voor je door gerekend:

Als laagste spanning heb ik 6V genomen, daar draait zowat elke fan nog op.

((6/1.25)-1)*240 = 912, de E24 reeks brengt ons dan bij een weerstand van 910 Ohm die je gebruikt als R2

Als hoogste spanning heb ik 11V genomen, 12V ga je nooit halen omdat er over de LM317 ALTIJD een spanningsval ontstaat. De exacte spannings val heb ik niet opgezocht maar 1V is redelijk.

((11/1.25)-1*240 = 1872, de E14 reeks geeft ons dan 1K8, maaar... omdat we de spanning regelbaar willen hebben moeten we een potmeter gebruiken. De potmeter moet een waarde hebben van 1872-912 = 960 Ohm. Potmeters zijn niet in deze waarde verkrijgbaar, 1K echter wel. Deze zul je op de plek van R3 moeten gebruiken.

Op de uitgang (Vout op het schema) kun je natuurlijk gewoon een LED aansluiten met een weerstand van 510 Ohm of hoger.

Zoals eerder genoemd kun je de diode (D1) weglaten, maar ik zal de bijde capaciteiten laten zitten ivm storingen (zeer hoge frequenties) die anders kunnen optreden en andere componenten in je PC storen.

Ik hoop dat je er wat aan hebt, succes!

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 19:50 ]

Pagina: 1