ATI Radeon 9800 met haperende ventilator

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

• MiKeZZa
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:49
Op een pc is al 2x een ATI Radeon 9800 videokaart vervangen omdat deze problemen gaf (strepen en dergelijke). Nu gaf deze pc weer problemen: hij stonk naar iets dat verbrand/heet geworden was. Vervolgens was er geen beeld meer terwijl de pc nog wel aan was.

Vervolgens kun je hem opstarten en na een paar minuten blijft het beeld hangen en is het over. Nu ging ik een beetje aan de gang met de videokaart. En toen in 1x sprong de ventilator aan (die dat de hele tijd uit gestaan). Deze maakte nu een vervelend geluid (dat deed hij overigens ook al toen de pc nog goed functioneerde) maar nu blijft hij wel draaien en Everest geeft aan dat de videokaart netjes 18 graden blijft (pc wordt niet heel druk gebruikt).

Iemand enig idee wat het probleem kan zijn? Ik denk aan kapotte lager vd koeler maar weet het echt niet zeker!

• icecoolsniper
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23:44

icecoolsniper

never run from a sniper!

18 graden is wel heeeeeeel erg weinig voor een videokaart. Volgens mij heeft een 9800 geen temperatuursensor. Ik denk dat je de temperatuur van de cpu uitleest, niet van de gpu.

Alleen de 9800XT heeft soms een temp sensor.

http://www.tweakers.net/gallery/58175/sys

• MiKeZZa
icecoolsniper schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:03:
18 graden is wel heeeeeeel erg weinig voor een videokaart. Volgens mij heeft een 9800 geen temperatuursensor. Ik denk dat je de temperatuur van de cpu uitleest, niet van de gpu.

Alleen de 9800XT heeft soms een temp sensor.
Het programma geeft aan dat het een 9800XL

Hij zegt Moederbord, Seagate en aux dus ik trok de conclusie dat het de videokaart was maar klopt dit dan niet?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 23:24

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
De 9800 heeft over het algemeen geen sensor inderdaad, en hij staat ook bekend om zijn zwakke fans.
Dus inderdaad grote kans dat hij overleden is. :)

Die van mij maakt erg vaak een schurend geluid, maar ik ben er nog niet aan toegekomen om hem te vervangen.
Uiteindelijk is het wel nodig als je de 9800 langer wilt gebruiken. ;)

Edit:
[search=radeon 9800 fan]
Daar zal je nog van schrikken. ;)

[ Voor 9% gewijzigd door Gonadan op 22-01-2007 20:10 ]

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een 9800XL heeft ook geen temperatuur sensor. Als het goed is heb je nog garantie op je computer aangezien Medion 3 jaar garantie geeft. De ventilators op die kaarten zijn inderdaad niet zo geweldig. Ik had ook een 9800XL en die is twee keer vervangen geweest, nu heb ik een 9800XXL gekregen (en die is eigenlijk een overklokte 9800 Pro van MSI).

• TheTeek
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-07 10:39

TheTeek

TheTeek

Als ik jou was zou ik de fan zelf vervangen door een Zalman koeler.
Een Zalman VF-700 AlCu bijvoorbeeld.
Deze maakt op de silent modus nagenoeg geen geluid, meer heb je echt niet nodig met een 9800XL.
Mijn 9800XT heeft met de koperen versie altijd perfect gefunctioneerd, tot ik de kaart zelf verving... O-)

No one knows what TheTeek is

• MiKeZZa
De 3 jaar zijn voorbij, de garantie dus ook!

Bovendien heeft medion al 2x zo'n zelfde waardeloze koeler er in gezet dus daar hoef ik niets meer van te weten. Moet nu alleen nog even uitzoeken hoe ik zo'n ding vervang maar daar open ik wel weer een nieuwe thread over :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
Een VF700 installeren is niet zo moeilijk hoor. Er zijn genoeg tips te vinden hier op GoT :)

• MiKeZZa
Admiral Freebee schreef op maandag 22 januari 2007 @ 22:26:
Een VF700 installeren is niet zo moeilijk hoor. Er zijn genoeg tips te vinden hier op GoT :)
Het gaat ook meer over het verwijderen vd oude :)

• Admiral Freebee
  • Niet online
De kaart een beetje warm laten worden, dan de pushpins verwijderen (eventueel gewoon doorknippen als de garantie toch verlopen is) en dan de koeler er afhalen. Als dit niet direct lukt gebruik je gewoon een draaiende beweging.

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Dat de 9800 kaarten problemen hadden met de fannetjes is algemeen bekend en zijn echt heel erg veel topics over geweest!

Zelf heb ik de fan van mijn 9800Pro 256 na 2 maanden in mijn bezit gehad te hebben (nu 5 jaar geleden) vervangen voor een pasieve koeling omdat de fan haperde...

Zoek en gij zult vinden!

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:55

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Hier is al heel erg veel over te vinden...
Zoekt en gij zult vinden zoals al gezegd is.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.