HDD met sjaal stilgemaakt

Pagina: 1
Acties:
  • 160 views sinds 30-01-2008

• melkislekker
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11:33
Ik heb mijn harde schijf met een sjaal eromheen gewikkeld en nu is ie een stuk stiller geworden :9

Ik weet dat dit niet echt heel slim is, maja een doos speciaal ervoor kopen kost al gauw duur.

Heeft misschien iemand ervaringen met verbrande harde schijven etc. etc.? Of kent iemand ook toevallig een programma die de temperatuur van de harde schijf kan meten? Als ik dan onder die bepaalde 'ontbrandingstemperatuur' blijf weet ik dat mijn computer veilig is :P

Verwijderd

Als er een temperatuur sensor in zit, kun je het ook gewoon met Everest ofzo uitlezen ;)

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Een harddiskbehuizing fungeert in z'n geheel als koelblok. Lekker slim om 'm dan in een isolerende laag te wikkelen :z Ik zou 'm er maar snel uit halen, want erg lang zal je harddisk niet leven zo.

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

Verwijderd

ik heb mijn hd in de server (een oude 30 gigabyte IBM disk) in fijne piepschuim (niet met van die bolletjes) ingepakt, waardoor ze ook een heel pak minder lawaai maakt. Aangezien ze nog steeds lawaai maakte heb ik dat dan in een doosje van een videokaart ingepakt (dik ribbelkarton), maar helaas kwam daar nog lawaai uit. Dat zit momenteel in een plastic zak met bubbeltjesplastic en nu maakt ze geen echt hoorbaar lawaai meer.

Ik zou zeggen zolang je onder de 60° blijft is er geen probleeem, als je kijkt naar Medionpc's, daar draaien harde schijven altijd aan 60° in, en die dingen hebben een niet zodanig veel hogere uitval dan gewone HD's.

Mijn harde schijf werkt daar al zo'n klein jaartje in die ingepakte toestand.

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Voor de warme is het niet echt verstandig, ook is het niet echt ESD veilig.. Zeker als het zo'n fleece (Hoe schrijf je dat) sjaal is.

[ Voor 27% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 22-01-2007 18:59 ]

• Palomar
  • Niet online
Ook lekker voor de printplaat e.d. om er zo'n statische wollen sjaal omheen te wikkelen :X

Maarja, als experimentje op een oude schijf kan het geen kwaad. Ik neem tenminste aan dat je dit niet hebt gedaan met je 'hoofd'-schijf met belangrijke data erop............

• Pino64
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 27-01 21:57
Precies, zo gaat ie zeker naar de kloten.
Boven de 50 graden gaan ze erg slijten. Het mooist is onder de 40, gewoon een beetje trek in kast werkt super.

Oh ja, als je hem stil wilt hebben, moet je hem ophangen tussen tie raps ofzo.

[ Voor 21% gewijzigd door Pino64 op 22-01-2007 19:01 ]

• melkislekker
Hmm, het lijkt me inderdaad niet slim om in statisch gebied een sjaal te zetten, alhoewel het me wel eheft geholpen om geluid te verminderen :P

Ik ga hem in een oude cd-drive zetten waar niets meer in zit, denk dat dat wel helpt.

Trouwens, als ik mijn hdd wikkel in dikke elastieken, worden dan trillingen vermindert of daadwerkelijk het geluid van de motor?

Verwijderd

yohil1987 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:01:
Trouwens, als ik mijn hdd wikkel in dikke elastieken, worden dan trillingen vermindert of daadwerkelijk het geluid van de motor?
Trillingen

Verwijderd

wat dacht je:

het is winter laat ik m`n HD een lekkere jas geven |:(

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Je kunt ook gewoon elastiek om je harde schijf heen hangen. Dit scheelt al een heleboel en je hd wordt niet zo warm :).
yohil1987 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:53:
Ik heb mijn harde schijf met een sjaal eromheen gewikkeld en nu is ie een stuk stiller geworden :9

Ik weet dat dit niet echt heel slim is, maja een doos speciaal ervoor kopen kost al gauw duur.
Kost duur? Is duur of kost veel ;).

• melkislekker
Ja, is duur en het kost veel :P

maja, eerst mijn hdd is een lekker warm doosje stoppen, voorkomt ESD :*)

en scheelt heel veel geld, kanm ik beter weggeven aan een nieuwe videokaart, zonder fan uiteraard :*)

• Exirion
  • Nu online

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik hoop dat papa en mama goed verzekerd zijn voor 't geval je PC door oververhitting in de hens vliegt en het huis afbrandt?

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• dr snuggles
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Exirion schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 19:58:
Ik hoop dat papa en mama goed verzekerd zijn voor 't geval je PC door oververhitting in de hens vliegt en het huis afbrandt?
offtopic:
Jij zit zeker ergens op de Campus in Eindhoven? Gezien je logo :P

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07-01 19:29
Tip, regel een oud stuk fietsband, en maak daar ringetjes van (ten grootte van een eurocent)
Plaats die bij je schroeven, waar de kast contact maakt met de zijkant van de HDD, met een klein gaatje in het rubber.

Eventueel snijd je een strook van 10cm lang uit om de gehele zijkant van de HDD te coveren, dit is een veel betere oplossing dan aankloten met een sjaal :/ of hem in een CD-drive stoppen (wat alleen maar meer herrie gaat maken)

Koop anders een goede koeler, die 'kosten duur' ja (hoewel 20 à 30 euro niets is voor goede koeling) maar je molt je schijf teminste niet. Weet wat je doet!

edit: Download overigens eens SpeedFan, onder de 45' is netjes, maar aangezien stilte blijkbaar belangrijker is dan levensduur is onder de 50-55' nog wel te doen (voor 1 a 2 jaar) ;)

[ Voor 13% gewijzigd door DarthPlastic op 23-01-2007 21:55 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• To_Tall
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 02:13
een HDD in een Sjaal :( weet niet hoor.. maar Hardware moet zo cool mogelijk zijn en de TS verwarmt deze :+

Maar als je gewoon je hdd aan rubbertjes op hangt is er ook niets aan de hand word ie stiller of sluit je PC af als je niet meer achter je PC gaat zitten :)

A Soldiers manual and a pair of boots.

• Servor
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Kijk, ik gun iedereen z'n experimentje of afwijking hoor, maar dan kijk ik bijv. bij Alternate (nog geeneens de allergoedkoopste) en dan zie ik een Sharkoon Vibe Fixer staan voor 12 euro. Da's 4 pilsjes in de kroeg. Ofzo. Wil je voor dat bedrag écht gaan lopen klooien met een sjaal om je HD? Met alle risico's vandien?

• sarcast
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 23-02 10:20
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:57:
ik heb mijn hd in de server (een oude 30 gigabyte IBM disk) in fijne piepschuim (niet met van die bolletjes) ingepakt, waardoor ze ook een heel pak minder lawaai maakt. Aangezien ze nog steeds lawaai maakte heb ik dat dan in een doosje van een videokaart ingepakt (dik ribbelkarton), maar helaas kwam daar nog lawaai uit. Dat zit momenteel in een plastic zak met bubbeltjesplastic en nu maakt ze geen echt hoorbaar lawaai meer.

Ik zou zeggen zolang je onder de 60C blijft is er geen probleeem, als je kijkt naar Medionpc's, daar draaien harde schijven altijd aan 60° in, en die dingen hebben een niet zodanig veel hogere uitval dan gewone HD's.

Mijn harde schijf werkt daar al zo'n klein jaartje in die ingepakte toestand.
60C :o

Bij mij gaan de alarmbellen rinkelen als de hdd's in m'n server boven de 50C komen..
Streven is altijd onder de 50.
Denk dat je levensduur van je hdd zwaar aan het verkorten bent met die temperaturen. .. then again, dood is ie wel lekker stil :+

btw, is een sjaal niet f. statisch :?

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Beetje loos topic dit.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.