Toon posts:

Cd-rom doet het niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste forumgangers,

Ik heb sinds 3 weken een nieuwe pc, gekocht alles dr op en dr aan... laten assembleren dus niet mijn fouten. Nou is het probleem het volgende.

De computer startte altijd op met 2 gelijke piepjes, en sinds gisteren opeens met 2 ongelijke (een hoge en dan een lage). Ik merkte op dat mijn dvdbrander niet meer in de lijst stond in windows.
Daarna bleek dat dus ook in de bios niet het geval te zijn.

Ik heb eerst de ide kabel los gehaald, en vervolgens was er nog maar 1 piepje tijdens het opstarten.
Na de kabel weer te hebben aangesloten bleef ook toen het 2e piepje weg. Dvdbrander nogsteeds niet herkent.

Vervolgens de ide kabel vervangen door een andere, zelfde resultaat.
Dvdbrander in andere pc gezet, werkt perfect.
Andere Dvd-rom (uit de 2e pc) inde nieuwe pc gezet, zelfde resultaat als met dvd-brander.
Nog wat met de jumper instellingen gekloot, maar geen verschil.
dvdbrander staat als master, op de master aansluiting van de idekabel, als enige apparaat op de kabel.

Ik heb de volgende configuratie:

Core2Duo E6300
MSI p965 platinum
BFG 8800GTS 640MB pcie
2x Dimm 2024 PC-667 DDR-2

Ik gebruik windows media center edition.

Heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? of moet ik persé terug naar de winkel om er naar te laten kijken?

• carlino
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 15-05-2024

carlino

GoT Mama

mmm welke ide kabel heb je hem zitten.. ide1 of ide2
want als het ide1 is dan is de kans er dat de cdr in conflict staat met de hd.. en heb je ook al proberen te zoeken naar de cdr in de bios.

18-12-2007 Zijn Dominique en Marleen geboren! - 21-06-2007 Zijn ik en mijn ventje een stel!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Waarschijnlijk staat je config niet goed gejumperd.
Je moet zorgen dat ze goed master/slave staan.
Of probeer ze alle 2 cable select.
Ik heb de volgende configuratie:

Core2Duo E6300
MSI p965 platinum
BFG 8800GTS 640MB pcie
2x Dimm 2024 PC-667 DDR-2
Los van de rest van het topic lijkt mij jou grafische kaart behoorlijk overkill ten opzichte van je processor.

[ Voor 59% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 22-01-2007 19:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
carlino schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:01:
mmm welke ide kabel heb je hem zitten.. ide1 of ide2
want als het ide1 is dan is de kans er dat de cdr in conflict staat met de hd.. en heb je ook al proberen te zoeken naar de cdr in de bios.
De kabel kan het niet zijn.. want ik heb maar 1 ide poort.
Maarrr... het vreemde is wel, dat er een soort ide emulatie is bij de Sata controller.
Want bij mijn vorige pc waren sata apparaten een apparte vorm waardoor ik de schijven niet vanuit de bios kon zien (en ook niet standaard in de windows installatie) daar was apparte software voor nodig.

Echter bij deze pc staat de harddisk als ide in de lijst, terwijl het een Sata2 disk is.
(typenummer klopt.. dus het is niet stiekem de dvd-rw onder een verkeerde naam.)

De HD staat als 1 primary ide, en met 1 ide poort zou dat kunnen duiden op een conflict.
Maar dan blijft het vreemd, want ik ben nog nooit in de bios geweest... heb niks aan de configuratie van mijn pc verandert.. tot het probleem ontstond.
Doet een pc zoiets uit zichzelf? :S

Verwijderd

Topicstarter
_AuToMaTiC_ schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:05:
Waarschijnlijk staat je config niet goed gejumperd.
Je moet zorgen dat ze goed master/slave staan.
Of probeer ze alle 2 cable select.

[...]

Los van de rest van het topic lijkt mij jou grafische kaart behoorlijk overkill ten opzichte van je processor.
@ niet goed gejumpered

Ik heb een sata2 harddisk = zonder jumpers
en mijn dvd-rw staat op de enige ide kabel, op de enige ide poort.
de jumper van de dvd staat op master en hij is zoals ik al zei aangesloten op de master plug van de kabel = de laatste. (heb geprobeerd te switchen tussen die 2, werkt ook niet)

@ overkill

zou kunnen, het werkt echter als een zonnetje.. nu m'n dvd nog :S en hij deed het zo mooi :(

Dvd drive gaat overigens gewoon open en dicht, hij word alleen niet herkend.

Verwijderd

Topicstarter
Zou de IDE controller misschien stuk kunnen zijn?

want hij houd er zo maar opeens mee op .. terwijl alle apparatuur nog werkt (drive, kabel etc.)
ik heb geen instellingen gewijzigd helemaal nix...

• o.poulssen
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-03-2022
Moederbord misschien naar de Kl*te? Bios Al Geflashed? Word de schijf ook niet onder Start>Uitvoeren>"diskmgmt.msc" gevonden? drivers al nagekeken?

t vreemde is dat de brander niet defect is aangezien die keurig in een andere esamblage werk. Je moederbord zou kuren kunnen vertonen... Bios Flash of Chmod zou een optie kunnen zijn...

sterkte...

iMac 2020 i7

Pagina: 1