Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Verwijderd

Topicstarter
Hoi tweakers,

Ik werk bij een ICT-bedrijf in twee shiften: vroege en late shift.
Binnenkort echter vallen de shiften weg en dus ook de premie.
Deze ligt vrij hoog en we zijn ze hoogstwaarschijnlijk wel kwijt...
Dit zorgt voor veel frustratie in het bedrijf en dagen tot de shiftensamensmelting tikken weg.

Hoe kunnen wij druk leggen op het management om voor compensatie te zorgen?

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Niet... Shift-vergoedingen liggen gedeeltelijk vast in de wettelijke bepalingen omtrent ploegendiensten en gedeeltelijk mag een werkgever daar een eigen tarief/invulling aan hangen. Als een shift wegvalt, dan heb je geen recht meer op die vergoeding en ga je in loon achteruit.

Wel is het zo dat de shift nooit is meegenomen in je basisloon (contractueel) en dus altijd als extra vergoeding is gerekend. Mocht je basisloon incl. shifts zijn, zal je werkgever je basisloon moeten doorbetalen ondanks het vervallen van de shift.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Volgens mij is hier weinig tegen te doen. Lees eventueel de CAO er nog eens op na om te controleren of er nog aanvullende regels gelden. Vaak is er sprake van een soort opzegtermijn bij het beëindigen van ploegendiensten. Denk hierbij aan ongeveer 1 maand.

• kamstra
  • Registratie: April 2001
  • Niet online

kamstra

ipso iure

Niet.

Die shift die extra wordt betaald is niet meegenomen in je basisloon, dus zullen ze die ook niet hoeven te betalen.

Huh..?? Neuh...bedankt | Qui habet aures audiendi audiat

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20:32

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Tsja, als het in je arbeidsvoorwaarden staat heb je er voor getekend toen je in dienst kwam. Dus om eerlijk te zijn: ben bang dat je geen poot hebt om op te staan.
Je zou misschien de vakbond kunnen vragen, maar dan moet je wel lid zijn. Een CAO helpt ook btw

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Diabolical
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 02-10-2023
Shift-vergoedingen of ploegen toeslag staan los van je basisloon en je hebt er alleen recht op als je ploegen draait. Zodra je daar mee stopt valt ook de vergoeding weg. De reden waarom het stopt doet daar niet toe. Het is ook eigenlijk niet echt verstandig om van die toeslagen uit te gaan aangezien het niet meer is dan dat, een toeslag die weg kan vallen zodra de criteria ervoor wegvallen.

Wel kun je je werkgever vragen om een vorm van tegemoetkoming. Maar hij is dit zeer zeker niet verplicht.

"The internet has given a voice to the voiceless, but unfortunately it hasn't given a brain to the brainless."

• Winkiller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20:52

Winkiller

De Mopperpot

Misschien staat er in de CAO een afbouwregeling genoemd waar je misschien gebruik van kan maken, ikzelf heb dat een keer kunnen benutten, ik ging van 4 jaar nachtdienst naar 2 ploegendienst overdag/avond, deze abouwregeling duurde een jaar, vraag er eens na.......succes...

• tyrion70
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 14-05-2021
Dit is onlangs bij mij op de zaak ook ter sprake gekomen. Werkgevers denken er blijkbaar erg makkelijk over.

Belangrijk is sowieso wat er in je CAO staat. In sommige CAO's staat helemaal niets, in sommige staat een heleboel. Post in elk geval je CAO (als je die hebt) even, dat scheelt al.

Als tweede heb je natuurlijk een arbeidsovereenkomst. Wat staat daar precies in? Als er niet expliciet vermeld staat dat de werkgever dat mag stoppen, en onder welke voorwaarden wil dat namelijk niet zeggen dat hij dat zomaar zelf mag bepalen.

Ten derde is er zoiets als goed werkgeverschap. Hoewel ploegentoeslag vaak niet als vast loonbestanddeel wordt genoemd, wordt het door de wet wel als zodanig gezien (volgens BW art. 628). Het telt immers ook mee als gewoon loon voor de belasting (niet bijz. belast), en zelfs de WIA en WW houden er rekening mee. Derhalve mag van een werkgever verwacht worden dat hij mensen ruim de tijd geeft aan het verlies daarvan te wennen. Nu weet ik niet hoe lang dit al bekend is, maar als er niet al teveel tijd tussen de mededeling en de uivoering ligt, is dat op zijn minst niet netjes te noemen. In dat geval zou een overgangs regeling op zijn plaats zijn.

Als laatste nog, hoeveel mensen hebben jullie in dienst? Vanaf 50 man is er namelijk een plicht/recht op een PV of zelfs OR. Hebben jullie die? En zo ja, heeft die instemming verleent? Volgens de WOR (Wet op de ondernemingsraden) zouden dit soort dingen namelijk voorgelegd moeten worden als advies- of zelfs instemmings aanvraag.

Kortom een hoop vragen, maar dan is het wel makkelijker te beoordelen.

Doe maar gek! Anderen doen al gewoon genoeg :P

Pagina: 1