Nieuwe (Game-) PC

Pagina: 1
Acties:
  • 128 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• OsiriS.nl
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 29-01 08:30
Jaja, alweer zo'n topic..-_-'

Ik ben langzaam weer aan het kijken voor een nieuwe pc. Mijne is nu dik 2 jaar oud en het is echt nodig!
Ik heb al vele topics doorgelezen en wat dingen bijgehouden... MAAR er blijven nog een paar vragen open.. Die zullen in de loop van deze post wel naar voren komen.

Huidig systeem:
  • Kast: Thermaltake Shark Zilver
  • Voeding: Thermaltake 460 Watt, silentpower ofzo..
  • Mobo: Asus K8V-SE DELUXE
  • CPU: AMD 64-bit 3400+ socket 754 :o
  • CPU koeler: Arctic freezer 64
  • Graka: AOpen 6800le, unlocked
  • Geheugen: 400MHz ddr 2x512MB, no-name merk
  • HD: Samsung spinpoint 80 en 250 GB SATA
  • Geluidskaart: Audigy 4
  • Drives: AOpen dvd lezer en BenQ dvd-brander en floppydrive
  • Speakers: Logitech Z-5500 digital, Sennheiser PC-150
  • Tobo en muis: Logitech G15 en MX518+Steelpad s&s
  • Scherm: Viewsonic VX922 19" 2ms
Zoals jullie zien genoeg te upgraden..
Wat ik wil upgraden is:
  • CPU
  • MOBO
  • Geheugen
  • Graka
GROTE EDIT!!!

De reden van de edit: ik ben tot de conclusie gekomen dat ik nu beter een iets goedkoper systeem kan kopen. En die iets eerder upgraden. Zodat ik nu ook een betere prijs/kwaliteit verhouding heb..
Ik hoop dat jullie dit begrijpen en hier ook wat advies over kunnen geven..
Budget wil ik op 1000 houden..

Het word gebruikt als Game-systeem.. En niet overclocken!

CPU:
Intel Core 2 Duo E6600
€285
Goeie processor voor relatief goed geld. E6700 te duur en E6400 heeft maar 2MB cache..
Hierop een Arctic freezer 7 pro en dat moet wel passen dacht ik zo..?
En het koel houden lukt ook wel.

MOBO:
Gigabyte GA-965P-DS3, P965
€108
Stond in de BestBuy guide en is relatief goedkoop..
Heb een paar goeie reviews erover gelezen..

Geheugen:
2x 1GB DDR2 PC5300 CL5 kingston
€162
Goedkoopste geheugen, van kingston, dus zal wel goed zijn..
Verder PC5300 omdat ik toch niet overclock..

Graka:
Asus 8800 GTS
€379
Toch een dx10 kaart, die lekker snel is. Sneller dan X1950XTX? En meer geheugen erop..
GTX is te duur voor dit systeem en ik denk dat ik met deze ook wel 1/anderhalf jaar vooruit kan.

Het systeem gaat dan als volgt uitzien:
  • Kast: Thermaltake Shark Zilver
  • Voeding: Thermaltake 460 Watt
  • Mobo: Gigabyte GA-965P-DS3, P965
  • CPU: Intel Core 2 Duo E660
  • CPU koeler: Arctic Freezer 7 pro
  • Graka: Asus 8800GTS
  • Geheugen: 2GB kingston DDR2 pc5300
  • HD: Samsung spinpoint 80, 250 SATA
  • Geluidskaart: Audigy 4
  • Drives: AOpen dvd lezer en BenQ dvd-brander en floppydrive
  • Speakers: Logitech Z-5500 digital, Sennheiser PC-150
  • Tobo en muis: Logitech G15 en MX518+Steelpad s&s
  • Scherm: Viewsonic VX922 19" 2ms
Dan mijn vragen:
- Gaat deze combi werken? Is er niets dat ik over het hoofd zie?
- Zijn er nog event. verbeteringen aan te brengen?
- Ik neem aan dat mijn voeding dit nog wel trekt, het is op zich een goede voeding met genoeg power..
- Het geheugen, PC5300 goed? Of PC6400, ik ga niet overclocken. Dus PC5300? Welke setjes zijn nog meer goed? Kon niks vinden icm de E6600 en het gigabyte bordje..

Alvast bedankt en sorry voor de verandering van mijn startpost maar ik vond het onzinnig om een nieuw topic aan te maken. Ik dacht dat dit de beste oplossing was.

[ Voor 53% gewijzigd door OsiriS.nl op 23-01-2007 19:56 ]

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Wellicht dat over een tijdje als ik mijn systeem wil bestellen, zeg eind feb/begin maart.
Dan pas? :? Dan is dit topic overbodig. In Maart zijn de prijzen alweer dusdanig anders dat je waarschijnlijk op een heel andere config terecht komt.

En verder zou ik even wat beter onderbouwen waarom je persé die dure onderdelen kiest, want anders volgt hier zometeen een aantal pagina's lang een discussie over dat het beter goedkoper kan (wat ik zelf overigens ook wel vindt)

• OsiriS.nl
@RoD: wellicht eerder maar uiterlijk dan..

• Dick
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
De voeding trekt het zeer zeker hoor, TDP van die proc is 130 watt. Hier kan je zien wat een op die processor gebasseerd test-systeempje gebruikt, jouw systeem is nog iets zwaarder maar die 750 watt ga je never-nooit nodig hebben. Maar als je echt gerichte dingen wil weten over welke voeding je moet hebben zoek dan op GoT eens het PSU topic op :)

[ Voor 14% gewijzigd door Dick op 22-01-2007 15:07 ]

• SOEPSTENGEL13
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-12-2025
Lijkt me heel duur systeem :P, je kan er tenminste wel even mee verder denk ik. Ziet er goed uit, ga je overklokken? Anders kan je ook trager geheugen nemen. En waarom neem je Ageia PhysX, dat wordt door 2 spellen ondersteund dacht ik.

[ Voor 49% gewijzigd door SOEPSTENGEL13 op 22-01-2007 16:06 ]

Verwijderd

Ziet er erg netjes uit :)

Tog zal ik ipv een Samsung HD voor de Seagate Barracuda, deze zijn nog net iets sneller, en ook zeer stil. Bovendien zijn ze bijna niet stuk te krijgen, en hebben een lange garantie.

Als je het systeem tog pas over een tijdje koopt, zou je eventueel kunnen wachten op ATI's DX10 kaart ;)

• OsiriS.nl
@kingrichard47: ok dankje, slurpt dus toch niet zoveel energie :P

@SOEPSTENGEL13: Ja die phys-X kaart.. ik dacht dat die in andere games ook helpt ofzo. Dus dat die de effecten wat mooier maakt. Maar dat is dus alleen in die ondersteunde games? Zoja, dan wacht ik daar nog mee, die kan ik altijd nog erbij zettten..

@Mential: Ja die samsung hd's dat is mede door ervaring, ik zal die HD toch mee in overweging nemen, dankje!
En ja ik ben beetje veel nvidia fan, maar misschien dat nvidia binnenkort nog met de opvolger van de 8800 serie komt. Al denk ik dat niet..

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

Waarom noem je dit een upgrade als je alles gaat vervangen :P

Wat me opvalt is dat je eigenlijk gewoon alles het snelste wilt kopen wat er is... Jammer om de hoofdprijs te betalen voor iets wat een jaar later de helft van de prijs waard is.
Goedkopere onderdelen hebben een veel hogere prijs/kwaliteit verhouding.
Je zou er ook voor kunnen kiezen een goedkopere pc te nemen, en de boel over of twee weer kunnen updaten met een nieuwere videokaart/cpu.

Prima systeempje.. heb je eigenlijk geen topic voor nodig....

[ Voor 56% gewijzigd door job op 22-01-2007 18:31 ]

• Limit-NL
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 30-01 11:29
OsiriS.nl schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:34:
En ja ik ben beetje veel nvidia fan, maar misschien dat nvidia binnenkort nog met de opvolger van de 8800 serie komt. Al denk ik dat niet..
Als je het zekere voor het onzekere wilt nemen, dan kan je misschien beter een EVGA 8800GTX (of GTS) nemen en hun Step-Up Program gebruiken om simpel up te graden. Moet je wel precies weten wanneer die G81 op de markt komt, want die Step-Up is maar 90 dagen geldig. Mijn gok is nabij de launch van de AMD-ATi R600 (X2800XTX), en dat is volgens de geruchten begin maart.
EVGA is heel goed in hun garantie en is onmiskenbaar van goede kwaliteit. ;)

Trouwens, IMO kan je het beste je HD veranderen in een Seagate Barracuda 7200.10 Raid-setup (2 HD's), die Kingstons veranderen naar Team Xtreem PC6400 2GB kit (heerlijk OC'en en maar een 3-tal tientjes duurder!) en die PhysX weg laten (nog onnodig ATM).
Je voeding zou ik trouwens ook vervangen, maar dan voor eentje met een 8-pin PCI-E connector. De Silverstone Strider ST85F is wel heel overkill, dus ik zou nog even wachten met die voeding tot de Enermax Infiniti (in de smaken 720W en 650W) in Nederland te krijgen is.

[ Voor 24% gewijzigd door Limit-NL op 22-01-2007 18:08 . Reden: linkjes toegevoegd ]

• OsiriS.nl
@l1m1t: Bedankt, met dat van de voeding ga ik zeker wat doen! Wat het geheugen betreft wacht ik nog heel ff af, kijken wat de prijzen gaan doen.
De HD laat ik nog ff zo staan, als die seagates nog wat goedkoper worden koop ik er daaar wel 2 van:P

Dat van EVGA wist ik niet, dankje. Al is die nog een stukje duurder, maar inderdaad ook iets om tezijnertijd mee te nemen in de beslissing..

• psychoclown
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-11-2025

psychoclown

Back in black

Zoals al vaker is opgemerkt zou ik die PhysX kaart laten zitten daar heb je vrijwel niks aan.
En wat ik zelf zonde vind is dat je een 8800GTX / GTS icm een 19" tft wilt gebruiken een leuke 22" tft kost tegenwoordig een stuk minder maarja dat is mijn mening in ieder geval zou ik het in overweging nemen met zo'n monsterbak/budget ;)

WoT Profile | Noobmeter - kyozu | Youtube channel | Livestream

Verwijderd

Misschien 2 10000/15000 rpm schijven in raid 0 voor dat budget?

• OsiriS.nl
psychoclown schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:19:
Zoals al vaker is opgemerkt zou ik die PhysX kaart laten zitten daar heb je vrijwel niks aan.
En wat ik zelf zonde vind is dat je een 8800GTX / GTS icm een 19" tft wilt gebruiken een leuke 22" tft kost tegenwoordig een stuk minder maarja dat is mijn mening in ieder geval zou ik het in overweging nemen met zo'n monsterbak/budget ;)
Tsja, ik heb dit scherm nog niet zo lang. En het heeft mij toen der tijd een flink aantal duiten gekost. Was/is? het snelste scherm met goeie kleuren en weet ik wat allemaal...
Dus met dat scherm zit het wel snor.. en ik denk er niet over na om een nieuwe te kopen ;)
Toch bedankt :)

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 30-01 16:31
OsiriS.nl schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:29:
[...]

Tsja, ik heb dit scherm nog niet zo lang. En het heeft mij toen der tijd een flink aantal duiten gekost. Was/is? het snelste scherm met goeie kleuren en weet ik wat allemaal...
Dus met dat scherm zit het wel snor.. en ik denk er niet over na om een nieuwe te kopen ;)
Toch bedankt :)
Hij bedoeld misschien ook dat, wanneer je zo'n scherm hebt, niet zo'n spectaculaire videokaart nodig hebt. Een 8800GTS zou bijvoorbeeld ook voldoen dan.

• OsiriS.nl
hello_moto schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:44:
[...]

Hij bedoeld misschien ook dat, wanneer je zo'n scherm hebt, niet zo'n spectaculaire videokaart nodig hebt. Een 8800GTS zou bijvoorbeeld ook voldoen dan.
Ja dat kan. Maar ik denk dat een 8800GTX dan wel weer langer meegaat, niet?

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik zou op dit moment nog geen quad voor een gamepc kopen, ik zou er pas een quad in steken als het niet meer 2 aan elkaar geplakte dual's zijn. Wat voor quad spellen kennen we nu? Alan Wake die pas in 2008 uit komt ofzo?...

Volgens mij is 1 van de beste dingen die je nu kan doen een E6600 kopen en die op 3200-3600mhz laten lopen. Zet er dan een scythe ninja, tuniq tower, of big typhoon op.

Verder kun je misschien dan net zo goed een p5b deluxe kopen ipv die striker.

Verder lijkt me 750 watt extreme overkill. Koop een goeie 480+ 'er of zo.

En dan het belangrijkste, ik denk dat je op dit moment echt nog niks van die quad gaat merken behalve in je stroom rekening. Ik zou veel meer pieken in je HD config stoppen. Met dat budget zou ik zekerweten een Areca controller met BBU en minstens 2 raptors kopen. Serieus, de harde schijven zijn nog steeds de traagste componenten, en een goeie controller met raptors is echt heel relaxed.

[ Voor 4% gewijzigd door maratropa op 22-01-2007 21:19 ]

specs

• OsiriS.nl
GROTE EDIT!!!

Graag reacties :9

• RoD
  • Niet online

RoD

- Gaat deze combi werken? Is er niets dat ik over het hoofd zie?
Compatibiliteit checken kun je zelf ook wel. Waar twijfel je over?
- Zijn er nog event. verbeteringen aan te brengen?
Vast wel, waar zit je zelf aan te denken?
- Ik neem aan dat mijn voeding dit nog wel trekt, het is op zich een goede voeding met genoeg power..
Voor de zekerheid kun je even in het voedingentopic in OH kijken, maar hij gaat het wel trekken.
- Het geheugen, PC5300 goed? Of PC6400, ik ga niet overclocken. Dus PC5300? Welke setjes zijn nog meer goed? Kon niks vinden icm de E6600 en het gigabyte bordje..
Er is hier zo gigantisch veel over gezegd dat ik niet kan geloven dat je niks over een C2D setup + geheugen hebt kunnen vinden. Verder, definiëer goed eens.

• Visgek82
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:32
Hmm, als je zolaat pas een nieuw systeem wil kopen kan je denk ik beter wachten op de R600 van ATI , dit gaat waarschijnlijk toch een betere kaart worden voor mischien zelfs minder geld. sneller wordt hij zoiezo, en ATI en Nvidia doen echt niet voor elkaar onder.

• OsiriS.nl
Ik twijfel voornamelijk over het Geheugen en het moederbord..
Moederbord, omdat het al een vrij oud moederbord is, meeste reviews zijn al uit augustus 2006..
En het geheugen, omdat het het goedkoopste is. En meestal is het niet voor niets zo goedkoop. Maar aangezien het Kingston geheugen is moet het wel in orde zijn..

Ik heb wel veel gelezen over c2d en geheugen maar niks gezien met dit specifieke geheugen. Daarbij ook icm met het moederbord..

Wellicht te veranderen is het geheugen of moederbord..
Rest wil ik wel graag zo houden..
Wat zou ik dan het beste kunnen veranderen ivm prestaties want daar gaat het om.

• OsiriS.nl
Visgek24 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:05:
Hmm, als je zolaat pas een nieuw systeem wil kopen kan je denk ik beter wachten op de R600 van ATI , dit gaat waarschijnlijk toch een betere kaart worden voor mischien zelfs minder geld. sneller wordt hij zoiezo, en ATI en Nvidia doen echt niet voor elkaar onder.
Nee dit systeem ga ik op zeer korte termijn bestellen, dus deze maand of begin feb..

• RoD
  • Niet online

RoD

OsiriS.nl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:08:
[...]

Ik twijfel voornamelijk over het Geheugen en het moederbord..
Moederbord, omdat het al een vrij oud moederbord is, meeste reviews zijn al uit augustus 2006..
En het geheugen, omdat het het goedkoopste is. En meestal is het niet voor niets zo goedkoop. Maar aangezien het Kingston geheugen is moet het wel in orde zijn..

Ik heb wel veel gelezen over c2d en geheugen maar niks gezien met dit specifieke geheugen. Daarbij ook icm met het moederbord..

Wellicht te veranderen is het geheugen of moederbord..
Rest wil ik wel graag zo houden..
Wat zou ik dan het beste kunnen veranderen ivm prestaties want daar gaat het om.
Dus je twijfelt over de compatibiliteit van het geheugen en moederbord? Daar is de QVL voor. Kijk even op de productpagina van je moederbord om het te checken.

• OsiriS.nl
@RoD:

Het staat er niet bij: http://www.gigabyte.com.tw/FileList/MemorySupport/motherboard_memory_ga-965p-ds3_2.0.pdf

Maar hoe zit het met de combi. geheugen en c2d? Of zit dit wel goed?

• RoD
  • Niet online

RoD

Dat het er niet bij staat betekent dat je geen garantie hebt dat het werkt. Nu zegt dit vrij weinig want ze zullen _lang_ niet alles getest hebben en meestal werkt het gewoon goed. Bovendien werkt PC4200 versie van het 1GB reepje Kingston geheugen wel, dus zal het PC5300 reepje ook wel werken.
Maar om 100% zeker te zijn kun je ook een 1GB reep pakken die er wel op staat. Qua prestatie maakt het geen drol uit welk merk je pakt.
Maar hoe zit het met de combi. geheugen en c2d? Of zit dit wel goed?
Moet je me eens uitleggen wat je hiermee bedoelt.

[ Voor 8% gewijzigd door RoD op 23-01-2007 20:22 ]

• OsiriS.nl
Of zie ik hier iets wat er niet is? :P

Maar zoals ik overal lees moet PC5300 wel goed werken met een E6600. Alleen als ik zou gaan overclocken moet ik PC6400 nemen..

Dan denk ik dat ik me dit systeempje snel ga bestellen ;)

In ieder geval bedankt voor de reacties. En RoD jij bedankt voor je ijzeren geduld, aangezien ik toch aardig wat noob-vragen heb gesteld O+

• RoD
  • Niet online

RoD

OsiriS.nl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:25:
Of zie ik hier iets wat er niet is? :P

Maar zoals ik overal lees moet PC5300 wel goed werken met een E6600. Alleen als ik zou gaan overclocken moet ik PC6400 nemen..
Het gaat er om wat er werkt op je moederbord. Compatibiliteit tussen processor en geheugen is dan ook "automatisch" goed. Overigens kun je de processor met PC5300 nog altijd oprekken naar 3Ghz.
In ieder geval bedankt voor de reacties. En RoD jij bedankt voor je ijzeren geduld, aangezien ik toch aardig wat noob-vragen heb gesteld O+
:>

• OsiriS.nl
Heb nog dit geheugen gevonden:
GeIL, GX22GB5300DC

Dat staat wel op de QVL, is alleen dik 40 euro duurder. Is het die 40 euro waard,ivm compatibiliteit?

• RoD
  • Niet online

RoD

OsiriS.nl schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 20:31:
Heb nog dit geheugen gevonden:
GeIL, GX22GB5300DC

Dat staat wel op de QVL, is alleen dik 40 euro duurder. Is het die 40 euro waard,ivm compatibiliteit?
Imo, nee. Ik durf er mijn geld wel op te zetten dat het gaat werken. Kingston werkt zo goed als altijd, en bovendien staat QVL wel met andere reepjes vermeldt op de QVL. Ik denk dat ze simpelweg de PC5300 versies niet getest hebben. Ga er maar gewoon vanuit dat het werkt.

• OsiriS.nl
Heeft iemand hier verder ervaringen met dit moederbordje en de Arctic Freezer 7 Pro.
Want ik weet in ieder geval dat ie niet op de Striker past.

En nou wil ik even 100% zeker weten dat ie wel op dit gigabyte moederbordje gaat passen?

• RoD
  • Niet online

RoD

Ja.

• OsiriS.nl
Ok thnx :o
Pagina: 1