[Digitale Tv] Scart-coax probleem

Pagina: 1
Acties:
  • 231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
Hallo,

Ik zit met een rare vraag.

Even de situatie schetsen

> hoofdcoax kabel komt binnen en gaat naar de digibox (voor digitale tv)
> uit de digibox gaan 2 kabels, de scart kabel en een coax-out kabel
> de scart wordt aangesloten op de hoofdtelevisie dmv van een scart-splitter. Zodat de dvd speler ook op de hoofdtelevisie kan bekeken worden via scart.
> de coax uit gaat naar de 2 andere televisies zodat we daar ook apart kunnen zappen.

Nu was het zo dat vroeg op de plaats waar nu de digibox zit, een videorecorder zat. Deze kon door middel van de scart switch zich verbinden met de dvd speler en zo het signaal doorspelen via de coax kabel.

Nu zouden we graag het volgende willen.. Het signaal van de digitale tv bekijken op de andere 2 televisies in huis (zappen moet niet kunnen, is logisch, alleen het signaal bekijkbaar) maar blijkbaar blokkeert de coax uit van die digibox dat. Die geeft dus het signaal niet door via decoax, alleen met scart?

De praktische vraag : Kan ik een scart signaal aan een coax kabel 'toevoegen' zodat het een apart signaal wordt? of ben ik nu helemaal gek aan het denken?

Of ben ik nu zo fout dat het digitale signaal niet wordt verstuurd via de coax out op die digibox? Want als ik de kanalen doorzoek vind ik die toch niet meer zoals bij de video wel het geval was.

[ Voor 7% gewijzigd door nick_vh op 22-01-2007 15:22 ]

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Nu online

remco_k

een cassettebandje was genoeg

nickske_v schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:51:
> hoofdcoax kabel komt binnen en gaat naar de digibox (voor digitale tv)
> uit de digibox gaan 2 kabels, de scart kabel en een coax-out kabel
> de scart wordt aangesloten op de hoofdtelevisie dmv van een scart-splitter. Zodat de dvd speler ook op de hoofdtelevisie kan bekeken worden via scart.
> de coax uit gaat naar de 2 andere televisies zodat we daar ook apart kunnen zappen.
Vraag: Wat staat er voor tekst bij die coax uitgang?
RF out? -> da's goed
Iets anders? -> fout (dan is het waarschijnlijk een doorlus (tbv een 2e digibox oid) van de coax ingang, die geheel digitaal is - waar een normale TV niets mee kan)
Nu zouden we graag het volgende willen.. Het signaal van de digitale tv bekijken op de andere 2 televisies in huis (zappen moet niet kunnen, is logisch, alleen het signaal bekijkbaar) maar blijkbaar blokkeert de coax uit van die digibox dat. Die geeft dus het signaal niet door via decoax, alleen met scart?
Als de coax uitgang een RF-out is dan moet dit werken, en moet je in de digibox het kanaal/frequentie ervan in kunnen stellen.
De praktische vraag : Kan ik een scart signaal aan een coax kabel 'toevoegen' zodat het een apart signaal wordt? of ben ik nu helemaal gek aan het denken?
Ja kan, daarvoor heb je een zogenaamde modulator nodig.
Google even op "scart rf modulator" en je vind wel wat opties -- vergeet niet hier te posten hoe je het uiteindelijk oplost.
Of ben ik nu zo fout dat het digitale signaal niet wordt verstuurd via de coax out op die digibox? Want als ik de kanalen doorzoek vind ik die toch niet meer zoals bij de video wel het geval was.
Zoals al eerder gevraagd: die coax uitgang kan een RF-uitgang zijn, of een (digitale) doorlus uitgang.
In het laatste geval kan je daar nooit een normale TV op werkend krijgen en zal je een scart->rf modulator nodig hebben om het beeld alsnog analoog op de coax te moduleren (rf), zodat een normale TV dat kan laten zien.

ps. Een oude video recorder doet het ook goed als modulator. Bied beeld aan via de scart ingang van de recorder, zet de recorder op het juiste kanaal (L1 of Scart) en sluit de coax kabel die naar je andere TV's gaat aan op de "RF out" van de video recorder. Niet vergeten: sommige video recorders gaan vanzelf uit als ze een aantal minuten 'vergeten' worden... Kan lastig zijn. ;)

ps2: als je wel wilt kunnen zappen kijk dan even naar dit topic: Draadloze scart-verbinding en dan met name naar de Megavideo 55.
Je zapt dan welliswaar voor alle TV's, maar je kan in ieder geval zappen.

[ Voor 3% gewijzigd door remco_k op 22-01-2007 16:49 ]

Alles kan stuk.

• nick_vh
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 11-04-2025
Je idee was magnifique!

Ik gebruik de oude videorecorder inderdaad als modulator nu. Werkt super!
Nu nog zo een infrarood doorzendertje kopen en ik kan zappen op plaatsen waar de digicorder niet staat! (weliswaar met de andere tv's te verzetten ook maar dat is niet van belang)
Die tip van jou voor de draadloze scart is niet zo'n goed idee, 1 televisie van het huis heeft zelfs geen scart aansluiting... Stel je voor >:)
Ik pruts er wel wat voor in elkaar!
ps. Een oude video recorder doet het ook goed als modulator. Bied beeld aan via de scart ingang van de recorder, zet de recorder op het juiste kanaal (L1 of Scart) en sluit de coax kabel die naar je andere TV's gaat aan op de "RF out" van de video recorder. Niet vergeten: sommige video recorders gaan vanzelf uit als ze een aantal minuten 'vergeten' worden... Kan lastig zijn. ;)
Dit was dus de knip die mijn lampje deed branden :-)
De videorecorder hier gaat inderdaad uit maar pas na 4 uur dus dat is zo een probleem niet ;)
Enigste rariteit dat ik heb gedaan is een ingang van een scart van de videorecorder (nu modulator geworden dus) als uitgang naar de 'hoofd' tv gebruikt. Wonder boven wonder werkt dit perfect.

Moest je nog vragen hebben over het exacte schema pm je maar