Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Sebje
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-11 13:24

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Bron: Nu.nl
Rente voor studielening omhoog

Uitgegeven: 22 januari 2007 12:03

AMSTERDAM - Studenten met een lening moeten vanaf 1 januari volgend jaar ongeveer één procentpunt meer rente betalen. Dat staat in een wetsontwerp dat naar de Tweede Kamer is gestuurd.

Met de renteverhoging moeten maatregelen als een versoepelde en inkomensafhankelijke afbetalingsregeling worden gefinancierd. Studenten betalen momenteel 3,7 procent rente.

Looptijd

In het huidige systeem wordt de rente voor een lening bij de Informatie Beheer Groep (IB-groep) gebaseerd op de rente van staatsleningen met een looptijd van drie tot vijf jaar.

In het stelsel dat 1 september wordt ingevoerd, wordt de rente gebaseerd op de rente van staatsleningen met een termijn van vijf tot tien jaar. Hierdoor stijgt de rente naar verwachting met gemiddeld één procentpunt. De IB-groep zal de renteaanpassing 1 januari doorvoeren.

Versoepelen

Het kabinet wil met het wetsontwerp de terugbetalingsregeling voor oud-studenten versoepelen. Zo wordt de aflossingstermijn verlengd van vijftien naar 25 jaar. Ook wordt de aflossingsvrije voet verhoogd en wordt het bedrag dat per maand moet worden afgelost, meer gebaseerd op het inkomen van de oud-student.

Deze versoepelingen kosten ongeveer 35 miljoen euro. De renteverhoging moet ongeveer 30 miljoen euro opleveren en zo de extra kosten gedeeltelijk compenseren.

Absurd

Het Interstedelijk Studenten Overleg (ISO) noemt de renteverhoging 'te absurd voor woorden'. Volgens de landelijke studentenorganisatie pakt het kabinet op deze manier miljoenen euro's van de studenten af. Ook zou het ministerie het ISO niet hebben geïnformeerd over de rentestijging.

Woordvoerder Bert Brehm van het ministerie van Onderwijs ontkent beide beweringen. "Door de plannen zullen oud-studenten met een hoog inkomen iets meer betalen, terwijl armere studenten juist iets minder kwijt zijn aan hun studieschuld."

Volgens de woordvoerder gaat het ministerie er allerminst op vooruit. Ook stelt Brehm dat het ministerie meerdere keren over de renteverhoging heeft gesproken met het ISO en de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb).
nu vraag ik mij af hoe het zit met terugbetalen. De rente wordt voor 5 jaar vastgesteld. Geld dit dan alleen voor nieuwe leningen en hoe zit het met de betaaltermijn; van 15 naar 25 jaar: wat gebeurt er met het maandbedrag?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Hmm, op dit moment zit ik met een redelijk hoog bedrag de boel in 15 jaar af te betalen. Misschien is het te overwegen dat ik het in 25 jaar ga doen. Geen idee of het aan te passen is.

Het verweer van de studenten vind ik een beetje kansloos. Geld afpakken van de studenten? Geld terug halen van de studenten zullen ze bedoelen. Als je door je studie een fikse voorsprong hebt gekregen en het nu redelijk breed hebt, dan is het toch helemaal niet vreemd dat je wat terug mag betalen voor die investering die de staat in je gedaan heeft? Studieschuld is nog de meest gunstigste schuld die je kunt hebben. Afbetalen naar draagkracht (en die is heel schappelijk) en na x jaar alles kwijtgescholden.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

Versoepelen :?

Dit levert ze normaliter dik geld op. In plaats van 15 jaar rente betelen 25 jaar (meer) rente betalen, en dat is voordelig :?

Dat klinkt als de fantastische leenreclames met aantrekkelijke rentetarieven: die vertellen er ook niet bij hoe lang je aflost.

Was het ooit niet zo dat je na 15 jaar sowieso van je schuld afwas? Dat wordt dus ook 1 jaar langer. Hoe ze dit in hemelsnaam geld moet kosten snap ik niet. Is er een econoom in de zaal?
na x jaar alles kwijtgescholden.
En dan gaat na 10 jaar x opeens naar 1,66 x :P

Ik zeg niet dat het onterecht is, maar ik kan er niet bij dat het geld zou kosten, in tegendeel.

[ Voor 17% gewijzigd door Dido op 22-01-2007 14:19 ]

Wat betekent mijn avatar?

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
ik zou het schandalig vinden als de staat nu ineens eenzijdig hun afspraak wijzigd. Deze luid dat het rentetarief voor 5 jaar is vastgesteld. Dan is het toch schandalig dat dit nu even tussentijds gewijzigd word? Daarom vraag ik me af of dit ook geldt voor bestaande leningen of alleen voor nieuwe?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Natuurlijk is het voor de staat voordeliger dan de huidige situatie, maar bedenk wel dat het niet verplicht is om er 25 jaar over te doen. Als je het in 1 jaar wil afbetalen dan kan dat ook. Het duurt gewoon iets langer voordat het kwijtgescholden is en daarom kan het maandbedrag ook naar beneden (Dat wordt namelijk zo berekend zodat je na 15 jaar mooi op 0 uitkomt).

Verder neem ik aan dat dit alleen voor nieuwe leningen geld, en daarmee bedoel ik dan enkel de mensen die vanaf nu gaan beginnen met hun studie finaciering ontvangen.

[ Voor 18% gewijzigd door Janoz op 22-01-2007 14:26 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

langs de andere kant vind ik het wel goed dat studeren wat kost. Als ik dat vergelijk met het Belgisch systeem (550€ inschrijvingsgeld voor een heel jaar + dan je boeken enzo), hier is het zo goed als gratis waardoor je veel studenten hebt die het gewoon op het gemakje aan doen. Waarom veel werken en in 4 jaar afstuderen, als je met nog meer lol (want meer vrije tijd) het in 5 jaar kan doen. Op 1 jaartje steekt het naar later toe toch niet, en voor die 550€, daarvoor moet je het ook al niet laten.

Ik heb nu dit jaar een geïndividualiseerd programma genomen (3 vakken meer dan een normaal jaar) aangezien ik vorig jaar voor die vakken nog niet geslaagd was, en blijkbaar kosten 3 vakken extra mij toch wel 18€. Dit is gewoon véél te goedkoop, op die manier verkrijg je als resultaat (zoals ik er een paar ken) die zich voor bijna anderhalf jaar ingeschreven hebben (die betalen dan 50€ meer ofzo) en die "wel zien wat ze gaan doen". Dan kies je in functie van je examenrooster de vakken dat je meedoet (zoals ik er nu ook een paar gewoon niet ga gaan doen, ze liggen nl niet mooi gespreid).

Dit is uiteraard leuk voor de student, maar ik vind het niet zo'n mooi systeem aangezien de overheid hier massa's geld aan subsidies in het onderwijs pompt, ook voor die extra studiepunten (72 ipv 60) waarvoor ik mij ingeschreven heb en waarvoor ik zelfs bij het inschrijven al wist dat ik ze waarschijnlijk niet alle 72 ging doen. Anders moet je echter in september kiezen welke vakken je doet, en als je je voor alles inschrijft kan je op het moment zelf nog kiezen.

Ik vind dus wel dat onderwijs dus wel duur màg zijn, als de mogelijkheden maar aangeboden worden om te gaan studeren. Nu maken mijn ouders er nies van dat ik een jaartje meer/minder ga studeren, als ze 3000€ per jaar moesten betalen (zoals de inschrijvingen in nederland blijkbaar zijn), dan zouden ze waarschijnlijk nét iets harder achter mij zitten om me te laten studeren.

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

550E per jaar?
welke studie doe jij?

ik ben gewoon 2k kwijt voor HBO informatica hoor ;) (en ja 2 opleidingen gehad, allebei die prijs +- 150E).

Ex (!) boeken .

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 15:00
Janoz schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:25:
Natuurlijk is het voor de staat voordeliger dan de huidige situatie, maar bedenk wel dat het niet verplicht is om er 25 jaar over te doen. Als je het in 1 jaar wil afbetalen dan kan dat ook. Het duurt gewoon iets langer voordat het kwijtgescholden is en daarom kan het maandbedrag ook naar beneden (Dat wordt namelijk zo berekend zodat je na 15 jaar mooi op 0 uitkomt).

Verder neem ik aan dat dit alleen voor nieuwe leningen geld, en daarmee bedoel ik dan enkel de mensen die vanaf nu gaan beginnen met hun studie finaciering ontvangen.
Zijn de presatiebeurzen enzo dan allemaal afgeschaft? :|
Da's dan wle een lening, maar wordt kwijtgescholden zodra je klaarben binnne x jaar? toch :?

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Dennahz
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-11 22:26

Dennahz

Life feels like hell should.

Als je kijkt hoeveel studenten in de schulden zitten door dat hoge lesgeld (Niet iedereen heeft rijke ouders) zou je wel anders praten. € 550,- voor een jaar is een redelijke prijs, € 1500,- is absurt als je ziet wat de kwaliteit van sommige opleidingen is. (Zeer veel zelfstandig werken, weinig college.)

Daar verdienen ze dik aan hoor. Het ligt aan je eigen instelling of je er iets van wilt maken of niet.. hoeveel de opleiding ook kost.

@Boudewijn: Hij heeft het over Belgie waar een hogere opleiding € 550,- per jaar kost.

[ Voor 9% gewijzigd door Dennahz op 22-01-2007 14:38 ]

Twitter

• Dido

Dido

heforshe

Janoz schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:25:
Natuurlijk is het voor de staat voordeliger dan de huidige situatie, maar bedenk wel dat het niet verplicht is om er 25 jaar over te doen.
Dat snap ik, maar ik extrapoleer mijn eigen luiheid misschien als ik verwacht dat 25 jaar de standaard wordt :P

Maar goed, ik kan geen verklaring vinden voor deze zin uit het artikel:
Deze versoepelingen kosten ongeveer 35 miljoen euro.
Dat is namelijk de reden om de rente te verhogen, terwijl uiteindelijk alleen maar meer geld wordt opgehaald door de termijn van 15 naar 20 jaar te gooien.

• under-world
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-01 00:03

under-world

ooh-la dots

Tuurlijk. Hoe langer je aflost hoe meer rente je betaalt. Propaganda :P

[ Voor 10% gewijzigd door under-world op 22-01-2007 14:42 ]

Verwijderd

Meer info is te vinden op ib-groep.nl: http://ib-groep.nl/partic...we_aflossingsregeling.asp

Ik moet nog even bedenken wat handig is. Op zich is het wel aantrekkelijk om een inkomensafhankelijke aflossing te hebben:
In de nieuwe terugbetalingsregeling betaalt de student niet een vast maandbedrag, maar een percentage van zijn inkomen. Het percentage wordt berekend over het gezamenlijke verzamelinkomen: er wordt naar het inkomen van de ex-student gekeken en dat van de eventuele partner (ook wanneer de partner zelf een schuld heeft bij de IB-Groep). Er geldt een betalingsvrij bedrag (ook wel “aflossingsvrije voet”) genoemd waarover niets hoeft te worden terugbetaald. Voor mensen die met een partner een huishouden delen, geldt 120% van het wettelijke minimum loon als betalingsvrij bedrag. Voor alleenstaanden geldt een betalingsvrij bedrag van 84% van het wettelijke minimum loon (of 70% van het betalingsvrije bedrag van samenlevenden). Het maandelijks af te lossen bedrag is 8% van het inkomen boven het betalingsvrije bedrag.

• Dido

Dido

heforshe

Een hele snelle berekening komt (voor mij) uit op een meer dan twee keer zo hoog maandbedrag; wel snellere aflossing dus.

Even wat anders zitten berekenen trouwens: de verhoging van 15 naar 25 jaar zou voor een schuld van 10000 euro betekenen dat het maandbedrag van dik 72 naar een kleine 51 euro gaat, maar dat je uiteindelijk bijn 5250 euro in plaats van 2990 euro rente betaalt. 2252 euro winst voor de staat dus.

Aan de andere kant betekent het loonafhankelijke aflossingsbedrag de facto waarschijnlijk een kostenpost voor de staat: als ik mijn nieuwe maandbedrag schat dan zou die 10000 euro van mijn voorbeeld in 5 in plaats van 10 jaar afgelost zijn.

Verwijderd

Ik zou volgens mij per maand iets minder aflossen, ook als het inkomen van mijn vriendin meegeteld wordt (ja, ik heb een hele dikke lening ;)).

Het voordeel is dat de aflossing meegroeit met je inkomen. 200 euro is op een startsalaris meer dan op het salaris wat je over 10 jaar hebt. Ik moet nog maar es zien hoe ik 't aan ga pakken, wil sowieso wat versneld af gaan lossen.

Volgens mij mag je met een bestaande lening overigens kiezen of je in het oude regeling blijft of in de nieuwe gaat.

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
Wat ik overigens indirect begrijp uit de tekst van de ib groep is dat de renteperiode van 5 jaar nog steeds vast staat. Dus als je dit jaar begonnen bent met terugbetalen dat je in totaal 5 jaar nog voor de oude rente terugbetaald. ik dus... :)

[ Voor 4% gewijzigd door Sebje op 22-01-2007 15:22 ]

• CubicQ
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 19:35
Dido schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:55:
Even wat anders zitten berekenen trouwens: de verhoging van 15 naar 25 jaar zou voor een schuld van 10000 euro betekenen dat het maandbedrag van dik 72 naar een kleine 51 euro gaat, maar dat je uiteindelijk bijn 5250 euro in plaats van 2990 euro rente betaalt. 2252 euro winst voor de staat dus.
Maar het duurt ook 10 jaar langer voordat ze het geld krijgen. Aangezien Nederland niet 'geld over heeft', maar een staatsschuld heeft, hebben ze het geld wat ze uitgeleend hebben aan de studenten zelf ook weer gefinancieerd, dus betalen ze zelf ook 10 jaar langer rente.

(Ik heb overigens niet gerekend, en ik weet niet of het een nou tegen het ander gaat wegvallen ofzo, maar goed, die 30M is op de begroting van NL natuurlijk zowiezo peanuts, dus eigenlijk maakt het allemaal weinig uit voor de staat.)

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

zover als ik het had begrepen gaat deze rente verhoging alleen gelden voor nieuwe studenten. Voor de mensen die nu al lenen geld dus nog gewoon het oude tarief.

Ik vind het wel goed dat mensen die meer verdienen ook meer betalen. Hoop alleen dat ze niet de vreemde maatstaaf toepasse zoals ze nu doen.

spuit 11

[ Voor 3% gewijzigd door 10110001 op 22-01-2007 20:28 ]

• Dido

Dido

heforshe

CubicQ schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:11:
Maar het duurt ook 10 jaar langer voordat ze het geld krijgen. Aangezien Nederland niet 'geld over heeft', maar een staatsschuld heeft, hebben ze het geld wat ze uitgeleend hebben aan de studenten zelf ook weer gefinancieerd, dus betalen ze zelf ook 10 jaar langer rente.
Dat zou (gedeeltelijk) opgaan als ze alles bij elkaar als lumpsum krijgen na 15 of 25 jaar.

Voor jouw idee moet je kijken naar hoelang ze de oorspronkelijke som, in mijn rekenvoorbeeld 10000 euro, kwijt zijn. Dat is een bedrag dat wordt opgebouwd gebdurende de studie, en je begint met terugbetalen een paar jaar na het einde van je studie.
Met een looptijd van 25 ipv 15 jaar duurt het 4 jaar en negen maanden langer voordat ze de hoofdsom terughebben.
Om daar verlies op te maken moeten ze die 10000 geleend hebben tegen zo'n 4.4% op jaarbasis. Als jan met de pet daar een hypotheek voor heeft hoop ik dat de staat wel goedkoper kan lenen.
(Ik heb overigens niet gerekend, en ik weet niet of het een nou tegen het ander gaat wegvallen ofzo, maar goed, die 30M is op de begroting van NL natuurlijk zowiezo peanuts, dus eigenlijk maakt het allemaal weinig uit voor de staat.)
Als ze gewoon 15 jaar looptijd om zouden zetten in standaard 25 jaar zouden ze er gegarandeerd winst op maken.

Door de inkomensafhankelijke aflossing zul je echter bij wijze van spreken putjesschepper moeten worden (nofi) en elke salarisverhoging weigeren om er 25 jaar over te doen om de schuld af te lossen. Normaliter zal dat veel sneller gaan, en nog wel sneller dan de huidige 15 jaar.

• Sebje

Sebje

Makelaartje

Topicstarter
10110001 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:26:
zover als ik het had begrepen gaat deze rente verhoging alleen gelden voor nieuwe studenten. Voor de mensen die nu al lenen geld dus nog gewoon het oude tarief.

Ik vind het wel goed dat mensen die meer verdienen ook meer betalen. Hoop alleen dat ze niet de vreemde maatstaaf toepasse zoals ze nu doen.

spuit 11
lijkt mij dus ook het meest logische

Verwijderd

logisch wel, maar voorlopig kan het het nergens (officieel) vinden, behalve dan van wat blaters van zogenaamde studentenbonden...

• 10110001
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online

10110001

Denk om de buren!

Momenteel ligt het voorstel in de Eerste Kamer de terugbetaling van studieschulden op drie punten te wijzigen. Op het moment dat dit wetsvoorstel wordt aangenomen door de Eerste Kamer vallen alle studenten in het hoger onderwijs en het beroepsonderwijs, die voor het eerst studiefinanciering aanvragen voor het studiejaar 2007-2008, onder de nieuwe terugbetalingsregeling.

Studenten die al eerder studiefinanciering hebben ontvangen maar nog niet zijn begonnen met terugbetalen, krijgen ook de mogelijkheid om over te gaan naar de nieuwe terugbetalingsregeling. Zij kunnen ook terugbetalen volgens de oude terugbetalingssystematiek.

bron: http://ib-groep.nl/partic...we_aflossingsregeling.asp
van de ib-groep site.
De nieuwe regels gelden dus voor studenten die in 2007 voor het eerst studiefinanciering aanvragen.

Verwijderd

10110001 schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 15:36:
Momenteel ligt het voorstel in de Eerste Kamer de terugbetaling van studieschulden op drie punten te wijzigen. Op het moment dat dit wetsvoorstel wordt aangenomen door de Eerste Kamer vallen alle studenten in het hoger onderwijs en het beroepsonderwijs, die voor het eerst studiefinanciering aanvragen voor het studiejaar 2007-2008, onder de nieuwe terugbetalingsregeling.

Studenten die al eerder studiefinanciering hebben ontvangen maar nog niet zijn begonnen met terugbetalen, krijgen ook de mogelijkheid om over te gaan naar de nieuwe terugbetalingsregeling. Zij kunnen ook terugbetalen volgens de oude terugbetalingssystematiek.

bron: http://ib-groep.nl/partic...we_aflossingsregeling.asp
van de ib-groep site.
De nieuwe regels gelden dus voor studenten die in 2007 voor het eerst studiefinanciering aanvragen.
Maar hier hebben ze het over rentepercentages afhankelijk van het eindjaar van je studie :?
Pagina: 1