SATA controler start niet op

Pagina: 1
Acties:

• KillerDream
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-12-2025
Ik heb het volgende probleem.

Ik heb een Asus P4B533-E moederbord. Dit moederbord heeft een onboard raid controler. (Promise MB FastTrack 133 Lite) Hierop heb ik 2 striped HDD's en dit werkt al jaren prima.

Ik heb gisteren een SATA controler (Promise SATA300 TX2 plus) aan mijn systeem toegevoegd met één SATA schijf. Voor het gemak bij de installatie van de SATA controller had mijn 2 HDD's even los gehaald van mijn moederboard. In Windows XP werd alles prima herkend en de SATA schijf werkte perfect.

Nadat ik mijn 2 HDD's weer had aangesloten dacht ik alles schijven wel te kunnen zien in Windows XP, maar dat is niet het geval.

Het probleem is dat maar 1 van beide controller opstart bij het booten. Of ik zie het booten van mijn onboard raid controler of ik zie het booten van mijn SATA controler. Dit kan ik veranderen door in de bios de onbard RAID aan of uit te zetten. De SATA kabel los te halen, of beide HDD's los te halen.

Waarom kunnen beide apparaten niet tegelijk booten?
Ben ik iets vergeten of over het hoofd gezien?
Heeft iemand hier ervaring/tips?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

2 Promise controllers kunnen problemen geven. Ik heb hier een onboard RAID controller op mijn mobo zitten (Gigabyte GA7DPXDW-P bordje) en een losse TX2000. Die onboard staat uit, want anders wordt die TX2000 niet herkend.
Waar het precies zit weet ik niet, maar het is gewoon niet mogelijk (in alle gevallen) om 2 promisecontrollers naast elkaar te draaien.

• KillerDream
Terw_Dan schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:06:
Waar het precies zit weet ik niet, maar het is gewoon niet mogelijk (in alle gevallen) om 2 promisecontrollers naast elkaar te draaien.
Hmm, dat verklaard een hoop.
Zeg je hiermee ook dat, als ik een SATA controler koop van een ander merk dat het dan wel werkt?
Dat het dus puur ligt aan het merk?

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 08-02 21:19
Er staat ook ergens in je handleiding een tabel van de verschillende pci sloten met assignments. Zorg dat je controller niet een gesharede assignment heeft met een van je andere pci apparaten. Het kan soms een beetje puzzelen zijn....

Is een klein tabelletje ik kon helaas niet de online handleiding van je mobo te pakken krijgen anders zou ik je de pagina wel kunnen wijzen.

Carpe Diem

• KillerDream
muppet99 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:18:
Er staat ook ergens in je handleiding een tabel van de verschillende pci sloten met assignments. Zorg dat je controller niet een gesharede assignment heeft met een van je andere pci apparaten. Het kan soms een beetje puzzelen zijn....

Is een klein tabelletje ik kon helaas niet de online handleiding van je mobo te pakken krijgen anders zou ik je de pagina wel kunnen wijzen.
Je bedoelt uit dit boekje?
http://dlsvr02.asus.com/p...b533-e/e1149_p4b533-e.pdf
Bedoel je dan pagina 42 (2-14)?

Maar het zou volgens jou wel mogelijk zijn?
2 Promise apparaten in 1 systeem die booten?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

KillerDream schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:13:
[...]
Hmm, dat verklaard een hoop.
Zeg je hiermee ook dat, als ik een SATA controler koop van een ander merk dat het dan wel werkt?
Dat het dus puur ligt aan het merk?
Ik heb ook een tijd gewerkt met een onboard Adaptec 2940controller en een promise TX100 ernaast, dat gaat gewoon wel goed. HEt blijkt ook weer zo te zijn dat als je 2 exact dezelfde controllers hebt je alles vanuit 1 bios kunt aansturen (dat heb ik echter nooit getest vanwege het feit dat ik nooit 2 dezelfde controllers had).

• KillerDream
Is dit de tabel waar je op doelde?

Afbeeldingslocatie: http://www.andrenauta.nl/got/mobo_IRQ.gif

PCI Slot 1 = leeg
PCI Slot 2 = Geluidskaart (gedeelt met de onboard Raid)
PCI Slot 3 = leeg
PCI Slot 4 = TV-tuner (gedeelt met onboard LAN)
PCI Slot 5 = SATA controler (deelt met PCI 1 en onboard sound; en die zijn allebei uit)
PCI Slot 6 = leeg
Onboard audio is uit.

Wat zou ik moeten veranderen om het nu werkend te krijgen?
Ik weet even niet waar ik moet beginnen. :)
Pagina: 1