[Audio] Muziek via internet

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18-02 20:17
Een tijdje geleden is online radiostation gesloten vanwege "problemen" met Buma/Stemra. Het is namelijk zo dat wanneer je aan het webcasten bent, je een tarief moet betalen.

Ik ben me er eens in gaan verdiepen maar vroeg me toch af hoe het nou precies zit. Er staat netjes op de site van Buma/Stemra dat je een paar honderd euro moet betalen aan Buma/Stemra om te mogen webcasten maar dan zouden de artisten wel aangesloten moeten zijn bij deze organisatie. Hoe zit het dan als artisten hierbij niet aan gesloten zijn? Moet je dan ook betalen? Hoe zou men dit normaal moeten regelen?

Wat ik mij ook afvroeg is hoe het zit met mensen die zelf een set mixen met muziek van andere. Wie heeft hier recht op een vergoeding?

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
Niemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rickhansen
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:54
killingdjef schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:42:
Een tijdje geleden is online radiostation gesloten vanwege "problemen" met Buma/Stemra. Het is namelijk zo dat wanneer je aan het webcasten bent, je een tarief moet betalen.

Ik ben me er eens in gaan verdiepen maar vroeg me toch af hoe het nou precies zit. Er staat netjes op de site van Buma/Stemra dat je een paar honderd euro moet betalen aan Buma/Stemra om te mogen webcasten maar dan zouden de artisten wel aangesloten moeten zijn bij deze organisatie. Hoe zit het dan als artisten hierbij niet aan gesloten zijn? Moet je dan ook betalen? Hoe zou men dit normaal moeten regelen?

Wat ik mij ook afvroeg is hoe het zit met mensen die zelf een set mixen met muziek van andere. Wie heeft hier recht op een vergoeding?

Alvast bedankt.
Als je bijvoorbeeld een winkel hebt moet je dat ook betalen. De prijs is geloof ik afhankelijk van het aantal vierkante meters je hebt in je winkel. Maar als iemand met een fm radio'tje binnenkomt (zo'n draagbare) dan hoeft die helemaal niks te betalen. Dus ik vind het op zich ook wel een beetje raar. (misschien dat iemand dat uit kan leggen)
Ik weet niet zeker of je voor het mixen van platen ook rechten moet betalen, maar ik denk dat Tiesto wel rechten op een nummer moet betalen, om een nummer aan te passen, maar dat er ook veel illegaal gemixt word.

Ik denk dat opbrengst van die rechten wordt verdeeld over de platenmaatschappijen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killingdjef
rickhansen schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 22:25:
[...]

Als je bijvoorbeeld een winkel hebt moet je dat ook betalen. De prijs is geloof ik afhankelijk van het aantal vierkante meters je hebt in je winkel. Maar als iemand met een fm radio'tje binnenkomt (zo'n draagbare) dan hoeft die helemaal niks te betalen. Dus ik vind het op zich ook wel een beetje raar. (misschien dat iemand dat uit kan leggen)
Ik weet niet zeker of je voor het mixen van platen ook rechten moet betalen, maar ik denk dat Tiesto wel rechten op een nummer moet betalen, om een nummer aan te passen, maar dat er ook veel illegaal gemixt word.

Ik denk dat opbrengst van die rechten wordt verdeeld over de platenmaatschappijen.
Voor zover ik kan herrineren betaal je in een winkel per speaker. Dacht 300 euro per speaker o.i.d. Voor een FM radiotije moet eigelijk ook betalen maar het is natuurlijk niet te controleren in jou geval, daarnaast maakt een klant niet deel uit van een bedrijf.

Jij hebt het nu over een Remix maken, das dus een bestaande plaat gebruiken en die naar eigen inzicht veranderen. Ik heb het gewoon over het aan elkaar mixen van een hoop platen. In verdediging daarvan zeg ik dat een DJ zijn platen heeft gekocht en dus de rechten erover betaald heeft. Hij is er op zn minst verantwoordelijk voor lijkt mij? Of zou diegene die uitzendt verantwoordelijk zijn?

Ik snap dat de opbrengsten verdeeld worden over de platenmaatschappijen (die het dan zogenaamd weer over de artiesten verdelen) maar wat als je toch netjes aan de Buma een betaling doet en je iets uitzendt van een artiest die er niet bij aangesloten zit? Hoe kan je 100% zeker zijn dat je geen auteursrecht schendt (uit onwetendheid)?