[Wireless netwerk] Verbinding via LAN en wireless?

Pagina: 1
Acties:

• CultFreak
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 14-02 14:52
Ik heb gezocht en gezocht, maar ik kom er niet uit. Ik heb een 100 MBit LAN verbinding (via SURFnet, 'studenten-verbinding') en mijn PC hangt rechtstreeks via een netwerkkaart aan een outlet met een UTP-kabel.

Nu krijg ik er een laptop bij met wifi-kaartje en daar wil ik graag ook mee het internet op. Nu moet dat redelijk simpel kunnen lijkt mij, maar het schijnt toch moeilijker te zijn dan dat ik in eerste instantie denk.

Ik weet niet wat voor hardware ik het beste kan aanschaffen (zo veel verstand heb ik er ook weer niet van.. :X ), prijs speelt natuurlijk ook een rol.
1) Misschien een ADSL-router met wireless accespoint er tussen zonder gebruik te maken van ADSL?
2) Wireless router?
3) Wireless accespoint kaart in de PC om intern netwerk te maken? Bestaan die?

Kortom ik ben clueless :|

• Raymond P
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:53
Gewoon een wifi kaartje voor je pc.
Je laptop laten verbinden met pc (AD-HOC)

En op je pc de internet verbinding laten delen.

Dit houdt wel in dat zowel de draadloze netwerkkaart voor de pc als die voor de laptop AD-HOC compatible moet zijn.

[ Voor 31% gewijzigd door Raymond P op 22-01-2007 12:01 ]

- knip -

• Corpii
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21-03 09:59

Corpii

Le Tostie

of gewoon een draadloos access point aanschaffen? dat zou mijn keuze zijn.

veel makkelijker en je MOET niet je pc aan hebben staan om toch op internet te kunnen

[ Voor 17% gewijzigd door Corpii op 22-01-2007 12:12 ]

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-03 12:34
Je verbinding, is dat toevallig 100 Mbit campusnet :P

als dat het geval is zowieso geen accespoint / router aanschaffen. Deze halen je 100 Mbit lang niet. Ik had laatst een linksys wlan router gekocht. Deze kwam net aan de 20 Mbit waardoor ik mijn verbinding niet optimaal kon gebruiken.

Ik heb toen verder gekeken en mij werd aangeraden om gewoon een oude pc te pakke, wat netwerkkaarten en een wlan kaart erin te prikken en daar dan routersoftware op draaien..

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Een router is idd een eenvoudige oplossing (ADSL-router is gewoon een algemene naam waar je je niks van moet aantrekken). Het is alleen wel zo dat de huis/tuin/keuken-routers die je in de winkel koopt niet geschikt zijn voor 100Mbit internet (snelheid gaat dan omlaag).

Misschien is een andere optie om direct na de 'outlet' een switch te plaatsen met daaraan je normale PC en een wireless accesspoint voor je laptop. Moet je wel even checken of je wel 2 IP-adressen van surfnet kunt gebruiken. Indien ja, dan is dit de beste oplossing imo.

De oplossing met een wireless kaartje in je PC en dan ad-hoc verbinden is het goedkoopst, maar ook het lastigst te configureren en beveiligen. Zou ik alleen doen als het echt zo goedkoop mogelijk moet.

[ Voor 3% gewijzigd door Palomar op 22-01-2007 12:18 ]

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 20:38

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

EeuwigeDuister schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:12:
of gewoon een draadloos access point aanschaffen? dat zou mijn keuze zijn.

veel makkelijker en je MOET niet je pc aan hebben staan om toch op internet te kunnen
Ja, want dat is handig. Dan prik je het accespoint in de aansluiting in de muur en kan zijn PC niet meer online bij gebrek aan beschikbare poortjes 8)7

Internet delen via de PC is een aardige optie. Nadeel is wel dat de PC aan moet staan.

Een standaard breedbandroutertje zal veel kans niet voldoen op een 100Mbps verbinding, omdat die dingen intern geen 100Mbps doorvoersnelheid hebben (van de WAN poort, via de routerchip naar de LAN en WLAN). Ook al geven ze wel op dat alle poortjes 10/100Mbps zijn.

Dus dan zul je een dure breedbandrouter moeten nemen die wel de volle snelheid haalt.

Maar wellicht kan je eens contact opnemen met Surfnet, want misschien kan je op deze internetaansluiting wel gewoon een Switch aansluiten met daarbij een accespoint. Maar dat kan alleen als je van Surfnet meerdere publieke IP's kan krijgen. Dus dat moet je ff navragen.

Edit: :w Palomar :+

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
:w :+

Al moet je qua beveiliging er wel rekening mee houden dat iedereen in je netwerk bij je openstaande shares etc. kan bij de oplossing met een switch en accesspoint (bijv. als je bestanden wilt delen tussen je laptop en desktop). Een router is dan veiliger omdat je in je eigen afgesloten netwerkje zit. Moet je zelf maar over nadenken of je liever snelheid hebt dan goede veiligheid.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 22-01-2007 12:24 ]

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Palomar schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:23:
:w :+

Al moet je qua beveiliging er wel rekening mee houden dat iedereen in je netwerk bij je openstaande shares etc. kan bij de oplossing met een switch en accesspoint (bijv. als je bestanden wilt delen tussen je laptop en desktop). Een router is dan veiliger omdat je in je eigen afgesloten netwerkje zit. Moet je zelf maar over nadenken of je liever snelheid hebt dan goede veiligheid.
Dat is een kwestie van een goede software firewall op beide machines en dan de juiste IP's in de allow list zetten en de rest gewoon blokken :)

Mgoed, dan moet je wel meerdere IP's van Surfnet kunnen krijgen.

[ Voor 6% gewijzigd door Orion84 op 22-01-2007 12:57 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Verwijderd

@ Palomar: In een ADLS router zit meestal de modem ingebouwd... is zoiezo niet handig voor n 100 mbit netwerk ;)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:14:
@ Palomar: In een ADLS router zit meestal de modem ingebouwd... is zoiezo niet handig voor n 100 mbit netwerk ;)
Nee hoor. Die standaard breedbandroutertjes worden vaak genoeg aangeduid als Cable/ADSL router of iets dergelijks. Als het modem is ingebouwd is dat meestal ook wel verwerkt in de product naam :)

• CultFreak
Het wordt al wat duidelijker..

De beste/makkelijkste oplossing lijkt mij dan inderdaad om een switch na de outlet te plaatsen. Ik heb maar recht op 1 IP, maar krijg met een switch gewoon meerdere. Ze kunnen dit nu niet controleren. Dit gaat via DHCP.

Een UTP kabel gaat dan naar de PC en een andere UTP kabel gaat naar een Wireless Accesspoint.
Nu is de vraag, geeft het Accesspoint dan een IP van het LAN (= beter lijkt mij) of geeft deze via de DHCP van de Accespoint altijd een intern IP aan de laptop? Ofwel 'bridged' die?

En dan natuurlijk de vraag, welk accespoint is het meest geschikt? I.i.g. eentje met g-standaard, maar hij hoeft geen 100 mbit aan te kunnen. Filesharen doe ik wel op die andere PC :)

Ik zit overigens inderdaad op een 'campusnet'.

• CultFreak
Ik ben nog steeds clueless, alleen moet ik nu wel wat gaan kopen :?

Iemand nog antwoorden op de onderstaande 3 vragen?
Pagina: 1