Sinds kort heb ik op mijn werk een andere pc. Het gaat hier om HP DX5150 MT. Deze pc heeft de volgende zaken aan boord:
Specs
Probleem
Nu heeft deze pc sinds enkele weken last van rare vegen (denk aan bepaalde rafelachtige brushes in Photoshop) en rare vlakken met strepen tijdens het koud opstarten van de pc. Het probleem doet zich al voor vanaf het opstarten en loopt ook door in Windows. Het lijkt wel dat de vegen en strepen iets minder worden nadat Windows XP geladen is.
Een herstart is nodig om de pc weer normaal te functioneren. Deze werkt dan verder prima en van de vegen en strepen is geen enkel spoor meer te bekennen.
Pogingen om het probleem te verhelpen
Het leek me aanvankelijk een videokaart probleem. Maar aangezien deze onboard was hebben we heel het moederbord vervangen door een nieuw HP moederbord van hetzelfde type. Op de pc stond voordat ik hem kreeg al een voorgeïnstalleerde Windows XP Pro. Ook heb ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd en de laatste drivers van de HP site gehaald. We hebben zelfs het bios geflashed met een HP tool naar versie 1.18. GOT en het HP Support forum melden ook niets over dit soort zaken.
Het mocht allemaal niet baten. De problemen komen terug als ik s’morgens de pc aan zet.
Wat kan ik nog doen?
Specs
Het beeld word getoond op een HP 1955 tft monitor.AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 3800+ Kloksnelheid 1.99 GHz
512 MB ram verdeeld over 2 banken
ATI Radeon XPRESS 200 Series (onboard)
Maxtor 6 L080M0 SCSI Schijf
Windows XP Professional inclusief alle updates
Probleem
Nu heeft deze pc sinds enkele weken last van rare vegen (denk aan bepaalde rafelachtige brushes in Photoshop) en rare vlakken met strepen tijdens het koud opstarten van de pc. Het probleem doet zich al voor vanaf het opstarten en loopt ook door in Windows. Het lijkt wel dat de vegen en strepen iets minder worden nadat Windows XP geladen is.
Een herstart is nodig om de pc weer normaal te functioneren. Deze werkt dan verder prima en van de vegen en strepen is geen enkel spoor meer te bekennen.
Pogingen om het probleem te verhelpen
Het leek me aanvankelijk een videokaart probleem. Maar aangezien deze onboard was hebben we heel het moederbord vervangen door een nieuw HP moederbord van hetzelfde type. Op de pc stond voordat ik hem kreeg al een voorgeïnstalleerde Windows XP Pro. Ook heb ik Windows XP opnieuw geïnstalleerd en de laatste drivers van de HP site gehaald. We hebben zelfs het bios geflashed met een HP tool naar versie 1.18. GOT en het HP Support forum melden ook niets over dit soort zaken.
Het mocht allemaal niet baten. De problemen komen terug als ik s’morgens de pc aan zet.
Wat kan ik nog doen?
- Geheugen controleren, niet gedaan nog maar het lijkt me ook niet dat het hem daarin zit aangezien de pc verder goed werkt.
- Nieuw moederbord, heeft geen zin lijkt me. Dit is al de 2e met dezelfde problemen.
- Koelpasta van processor controleren, is het ook niet aangezien ik de processor voor de herinstallatie van het moederbord schoongemaakt heb en opnieuw gemonteerd heb.
- Als laatste: Opsturen naar HP, helaas ben ik dan de pc een tijdje kwijt en wil deze problemen graag zelf oplossen.
I've been mad for fucking years, absolutely years, been over the edge for yonks.
Vinyl: Discogs