Is er een soort media jukebox software?

Pagina: 1
Acties:
  • 588 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mtlife
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-10-2024
De topic titel is een beetje raar, wil ook niet dat mensen meteen gaan zeggen van "gebruik htpc software" maar eerst even alles lezen (en zoveel is dat niet).

Ik heb hier dus een oude laptop staan (Compaq Armada 1750), zelfs nog zonder dvd speler. Ik wil deze laptop dus gaan gebruiken voor het afspelen van alle mp3s en divx via t netwerk. Er zit een mooie tv out op etc. Maar omdat deze laptop zo oud is, werkt gewoon de meeste software niet. De meeste divx/xvid is alleen af te spelen via VLC met 50% cpu gebruik, heerlijk programma. Dus de pc is in krachtig genoeg om video's af te spelen.

Maar ik wil nu net zoiets als een htpc er van maken dus gewoon op de pc een frontend erop zetten, het liefst voor windows (mocht dat er niet zijn, dan heb ik pech.. alternatieven hoor ik ook graag). Zodat iedereen heel simpel de muziek kan browsen, en queuen/playlist creeeren. En omdat VLC voor zover ik weet de enige player is die fatsoenlijk video kan afspelen op deze laptop is het eigenlijk ook een beetje noodzaak dat VLC als player gebruikt kan worden.

Eigenlijk zoek ik dus een soort alternatief voor windows explorer, met een groot lettertype dat je op de tv goed kan lezen en fatsoenlijk te bedienen is zonder dat iemand in 1 klap per ongeluk de mp3s overhoop gooit (read only?). In de stijl van een htpc menu.

Nu heb ik natuurlijk wel geprobeerd om wat software uit te proberen, en wat gelezen. Ik had mediaportal tegen beter weten in toch geinstalleerd, maar doordat die directx 9 gebruikt, kreeg ik geen beeld :(. Daarna SageTV maar die is niet te configureren voor VLC, waardoor beeld en geluid niet synchroon lopen (te weinig kracht in de cpu :P). Ook is het natuurlijk irritant om alle overbodige menus (live tv, recordings etc) in beeld te hebben. Maar daar kan ik op zich nog wel mee leven mocht het allemaal werken.

Nu is mijn vraag, is er een soort van low-end jukebox software die ik ondanks mijn googlen niet kan vinden?

Edit: Oeps, specs vergeten..
P2 350 mmx
192 meg ram
ati rage 3d
met windows xp sp2

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14:04

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Als je het niet erg vind om met Linux (van bootable CD) te draaien, kan ik je Geexbox aanraden icm TVersity. Eerste draai je op je lappie, 2e op je eigen werkstation. Draait als een tierelier :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mtlife
geexbox ziet eruit als een goede jukebox, maar tis wel weer een livecd dus geen windows helaas. Maar ik zal t wel ff branden en kijken hoe t werkt :), die 2.0 beta versie ziet er iig gelikt uit. Toch heb ik nog steeds liever een frontend voor windows. Als dit er echt niet is dan denk ik dat geexbox een beetje tweaken t beste resultaat geeft. Toch een beetje een zeurtje ik denk ik :)

Zijn er windows varianten op een geexbox achtig iets?

• The Eagle

The Eagle

mtlife schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:22:
geexbox ziet eruit als een goede jukebox, maar tis wel weer een livecd dus geen windows helaas. Maar ik zal t wel ff branden en kijken hoe t werkt :), die 2.0 beta versie ziet er iig gelikt uit. Toch heb ik nog steeds liever een frontend voor windows. Als dit er echt niet is dan denk ik dat geexbox een beetje tweaken t beste resultaat geeft. Toch een beetje een zeurtje ik denk ik :)

Zijn er windows varianten op een geexbox achtig iets?
Als alternatief onder Windows ken ik alleen Mediaportal, maar die had je al geprobeerd. Overigens zou je die met een tweak ook onder W2k SP4 moeten kunnen draien - zie daarvoor de website. Ik weet niet of je dan nog dat DirectX probleem hebt (hoezo gaf dat ding dan geen beeld btw, VGA niet compatible ofzo :? ) maar je kunt het iig proberen - vreet weer wat minder resources ;)
Overigens kun je Geexbox ook gewoon installeren ipv een Live-CD. Is niet eens zo groot, en als het goed is moet je hem met een bootloader gewoon naast je bestaande Windows install kunnen zetten. Overigens kun je volgend mij de Geexbox-sofwtare ook standby laten gaan, zonder dat ie bij het weer aanzetten dan de install-cd nodig heeft (blijft in RAM staan). Dus 1x booten is voldoende, en daarna kun je desnoods ook CD's draaien :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-02 20:27
192 meg is sowieso al krapjes voor xp sp2, denk dat The Eagle volledig gelijk heeft om je (om die reden al) naar linux te verwijzen

• The Eagle

The Eagle

FritsYpeij schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:11:
192 meg is sowieso al krapjes voor xp sp2, denk dat The Eagle volledig gelijk heeft om je (om die reden al) naar linux te verwijzen
I rest my case. Het zal wel draaien, maar een naaktslak die net uit zijn winterslaap komt zal het sneller doen :P
Overigens heeft dit bij mij ook wat doen kriebelen; ik ga mogelijk vanavond eens kijken of ik mijn oude P2-400 met 128mb niet met GeexBox aan de praat kan krijgen en in kan zetten als MP3 / mediastreamer :)

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13:05

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Kijk eens in de CarPC Scene, daar zijn zat front ends te vinden die ook op minimale systeemspecs behoorlijk goed draaien. Bijvoorbeeld RoadRunner of Centrafuse zijn beide 100% te customizen en draaien op de meest antieke pc. :)

http://www.mp3car.com

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

• mtlife
The Eagle schreef op maandag 22 januari 2007 @ 13:17:
[...]

I rest my case. Het zal wel draaien, maar een naaktslak die net uit zijn winterslaap komt zal het sneller doen :P
Overigens heeft dit bij mij ook wat doen kriebelen; ik ga mogelijk vanavond eens kijken of ik mijn oude P2-400 met 128mb niet met GeexBox aan de praat kan krijgen en in kan zetten als MP3 / mediastreamer :)
Wel he? Zo'n pctje neerzetten is toch lekker gewoon als jukeboxje. En zo doe je ook nog eens wat met je oude hardware :)
Meelobee schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:28:
Kijk eens in de CarPC Scene, daar zijn zat front ends te vinden die ook op minimale systeemspecs behoorlijk goed draaien. Bijvoorbeeld RoadRunner of Centrafuse zijn beide 100% te customizen en draaien op de meest antieke pc. :)

http://www.mp3car.com
Dat centrafuse ziet er ook goed uit, zeker uitproberen als t beetje te customizen is :) Ik hoef geen schermpje met gps namelijk op de tv :D.

Zo en nu gaan we ff geexbox branden..

• mtlife
Geexbox geprobeerd, maar die herkent niet mijn conceptronic wifi usb stickje.. waardoor ik geen netwerk heb, en zonder netwerk heb ik niet zoveel aan een jukebox :). Ook ff die beta versie van 2.0 geprobeerd, maar die reboot zodra er beeld zou moeten komen dus ook niet echt in orde voor deze laptop.

Daarna heb ik roadrunner geprobeerd, is niet echt wat ik zoek.. maar komt in de buurt.

Heb nu ook knoppmyth gebrand, maar voordat dat aan de praat gaat moet je het eerst installeren. Nog niet gedaan, maar ik denk zo maar dat het pakket ook te zwaar is voor deze computer. Aangezien dat de enige software is die 540 mb is en de rest allemaal dik onder de 50 mb.

Daarna nog ff GBpvr geprobeert, maar dat is gewoon langzaam en speelt de videos niet goed af, verder gezocht kwam ik bij XLobby, het lijkt erop dat dat is wat ik zoek. Alleen na een paar avondjes sleutelen aan de instellingen kreeg ik het programma niet zover dat het video's afspeelde via VLC, maar alleen via zoom player.. Die net ff teveel processorkracht opslurpt. Als iemand me kan helpen dat te configgen? Want dat programma is zo onvriendelijk als maar kan :) ook zoek ik een skin ervoor die ff wat vlotter reageert.

Maar ik snap niet, hoe het kan.. dat alle software, zelfs de meest simpele zoveel nodig heeft. Het zijn maar een paar knoppen en menus? Dat het eventueel traag wordt van een grote database aan muziek en films snap ik dan wel, maar.. alle programma's zijn al traag voordat ze een grote database hebben. Er moet toch wel een fatsoenlijke, light-weight, jukebox achtige frontend zijn? Volgens mij moet ik het helaas zelf gaan programmeren dan, en daar heb ik te weinig skills voor :).

• Wuursj
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 14:00

Wuursj

want worst is al bezet

mtlife schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:07:
Dat centrafuse ziet er ook goed uit, zeker uitproberen als t beetje te customizen is :) Ik hoef geen schermpje met gps namelijk op de tv :D.
Ja dat kan, je kunt heel simpel bepalen welke knoppen er in het menu moeten staan (GPS knop dus weghalen).

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

• mtlife
heb hier nog een paar progjes gevonden.. sk jukebox is nog wel aardig relaxed, maar ook lang nie twat ik zoek.. maar het is iig voor low-end machines :) ben blijkbaar niet de enige die trage pc op tv wil aansluiten.. maar goed.

http://wiki.arcadecontrols.com/wiki/Jukebox_Software

Ook nog ff op sourceforge gespit, wat ook heel ver in de richting kwam, maar helaas nog niet af is; epMedia

http://epmedia.sourceforge.net/

Heb nog geen video's aan de praat gekregen though.. maaar tis al een aardig beetje software.
Nu ga ik ff die centrafuse proberen.. Denk alleen niet dat die ingebouwde player gemaakt is voor zo'n trage pc als dit.. maar t kan altijd..

edit: Centrafuse weigert te installen vanwege .NET 1.1, die ik niet heb geinstalleerd volgens setup. Maar dus wel :)

Blijft alleen xlobby over maar.. die config staat me niet aan en het programma is buggy en traag. Of ben ik nou gewoon te veeleisend? Aan epmedia te zien, is het goed mogelijk gewoon een vlot programma te maken. Nog mensen met ideeen?

[ Voor 21% gewijzigd door mtlife op 24-01-2007 20:57 ]

Pagina: 1