tekentablet i.s.m autocad

Pagina: 1
Acties:
  • 817 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 17-07 12:17
Beste tweakers, ik hoop dat jullie mij kunnen helpen met het volgende:

voor mijn studie verkeerskunde zit ik regelmatig te werken met het programma autocad (2007). en als ik een tijdje aan het tekenen ben met mijn muis begin ik last te krijgen van mijn pols en arm. mede hierdoor ben ik aan het twijfelen om een tekentablet te kopen om zo de mogelijke rsi klachten te voorkomen en het tekengemak te verbeteren.

mijn oog is gevallen op de: wacom graphire 4 classic
spec van dit tekentablet zijn:
2000 dpi
512 drukniveau's
A6 formaat
draadloos en batterijloos

http://www.wacom-europe.com/int/products/graphire4/index.asp?lang=nl&pdx=11

verder ben ik in het bezit van een
laptop: 14,1 inch(1280*800) en een desktop 19" (1280* 1024)
de spec van beide voldoen aan autocad 2007

mijn vraag is dus of het een slimme keuze is om een tekentablet aan te schaffen met de bijbehorende apparatuur. werkt dit goed met de resoluties etc...

alvast bedankt,

groet koen

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 14-07 12:03

ThunderNet

Flits!

Ik zou iig voor een groter formaat dan A6 gaan. Ik heb zelf een A6 en die is eigenlijk te klein. De A5 versie werkt al een stuk fijner.
Hoe het met autocad werkt kan je helaas niks over zeggen. Daar heb ik het nog nooit mee gebruikt.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seesar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 06-06 13:42

Seesar

Icon thnx to l0c4lh0st

ThunderNet schreef op maandag 22 januari 2007 @ 09:10:
Ik zou iig voor een groter formaat dan A6 gaan. Ik heb zelf een A6 en die is eigenlijk te klein. De A5 versie werkt al een stuk fijner.
Hoe het met autocad werkt kan je helaas niks over zeggen. Daar heb ik het nog nooit mee gebruikt.
maar met A5 moet ik telkens met mij hele arm bewegen om van ene hoek naar andere te komen. Bij een A6je kan ik mijn arm stilhouden en met mijn pols en lengte van de pen eigenlijk het hele scherm aanraken. Het gaat dus wel tenkoste van de precisie (1mm ernaast wordt grotere uitslag) maar je hoeft je arm i.i.g. niet over een groter oppervlak te bewegen.

T60P Widescreen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-07 20:06

TrailBlazer

Karnemelk FTW

overigens RSI klachten worden juist veroorzaakt door de korte polsbewegingen. Het is juist beter als je je hele arm beweegt. Je hebt trouwens ook speciale autocad tablets. Hierop staan dan alle icoonen van autocad en hoef je niet telkens het icoon op je scherm aan te klikken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-07 16:40

henri8096

BIM is not a software!

Sterker nog, je hebt een speciale autocad ondersteunde "digitizer" nodig.
En die zijn er niet in A6 formaat, ook niet in A5.

Ga maar eens google-en op een digitizer, dan krijg je relevante producten.

In A4 en A3 zijn ze er wel d8 ik.
Maar de full-size digitizer lijkt me nog steeds het meest praktisch.

[ Voor 21% gewijzigd door henri8096 op 22-01-2007 09:44 ]

--Stuck in the Apple Ecosystem (and happy about it).--

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
het is niet echt bepaald de bedoeling dat er ik een speciaal tekentablet zoek voor autocad aangezien mijn budget niet toereikend is voor deze tekentablets.

maar is het mogelijk met een tablet zoals de wacom graphire 4 classic om er tekenwerk mee te doen. het moet tevens ook mee te nemen zijn in mijn tas.

iig alvast bedankt voor de reacties

[ Voor 10% gewijzigd door koentjuh1987 op 22-01-2007 09:46 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Maar zoek eens op de autodesk website.
Daar zal vast wel iets staan over de ondersteunde tablets/digitizers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
henri8096 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 09:45:
Maar zoek eens op de autodesk website.
Daar zal vast wel iets staan over de ondersteunde tablets/digitizers.
ik heb hier op gezocht het enige wat ik krijg gevonden is info over een tablet pc

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
maar zijn er nog wel andere mensen die ervaring hebben met dit tablet en of het mogelijk is om ermee te kunnen werken ?
Modbreak:Niet je topic binnen 24u kicken...

[ Voor 19% gewijzigd door dion_b op 22-01-2007 23:25 ]

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dexter
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 25-04 18:18

Dexter

d((o_o))b

Ik werk hier regelmatig met ACAD 2006 en 2007. Had eerst een Wacom Penpartner A6 (heb ik op mijn werk nog steeds), maar heb thuis nu een Intuos 3 A5. Kost een paar centen, maar is het meer dan waard! Dat geldt overigens zeker ook voor de A5 versie van de graphire. Het grotere vlak betekent misschien dat je wat meer moet bewegen, maar je kunt ook veel nauwkeuriger werken (ik werk hier op een 19" met 1600x1200). Voor 1280x1024 is A6-formaat op zich nog best prima te doen, maar ga je naar een hogere res, dan is een A5 toch eigenlijk wel een must. Vergeet niet dat je met een kleiner tablet en een hoge resolutie ook nauwkeuriger moet positioneren en dat dat vaak tot een krampachtiger (en dus RSI-gevoeliger) houding leidt.

Just my $ 0.02

'It's all a matter of opinion' LTJ Bukem | 'You don't need eyes to see, you need vision' Maxi Jazz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
iig bedankt voor de reacties. ik denk dat ik er uit ben. ga woensdag (24 jan) naar de mycom db en zal jullie laten weten wat mijn ervaring hiermee is.

groet

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• henri8096

henri8096

BIM is not a software!

Dexter schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 01:12:
Ik werk hier regelmatig met ACAD 2006 en 2007. Had eerst een Wacom Penpartner A6 (heb ik op mijn werk nog steeds), maar heb thuis nu een Intuos 3 A5. Kost een paar centen, maar is het meer dan waard! Dat geldt overigens zeker ook voor de A5 versie van de graphire. Het grotere vlak betekent misschien dat je wat meer moet bewegen, maar je kunt ook veel nauwkeuriger werken (ik werk hier op een 19" met 1600x1200). Voor 1280x1024 is A6-formaat op zich nog best prima te doen, maar ga je naar een hogere res, dan is een A5 toch eigenlijk wel een must. Vergeet niet dat je met een kleiner tablet en een hoge resolutie ook nauwkeuriger moet positioneren en dat dat vaak tot een krampachtiger (en dus RSI-gevoeliger) houding leidt.

Just my $ 0.02
Heej . . zijn die dingen tegewoordig wel met acad aan de gang te krijgen . . . . .?
Was eerder altijd een ellende . . . . |:( (als het niet een ondersteunde digitizer/tablet was)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
ik heb vandaag de tablet gekocht.

mijn eerste ervaring hiermee is opzich goed. wel is het wennen aan de manier van besturen. in autocad werkt het ook wel naar behoren.

maar wanneer er bij grotere resoluties gewerkt wordt dan zal het lastiger zijn om te tekenen en precisie

groet koen

...

Pagina: 1