Toon posts:

Stille huis kamer PC/ Ervaringen Acer Aspire L100

Pagina: 1
Acties:
  • 1.148 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Mijn ouders willen hun lawaaiige systeem in de huiskamer vervangen door een still en minder omvangrijk examplaar. De voornaamste taken van dit systeem zijn:
- Internet
- Het scannen en bewerken van fotonegatieven en digitale fotos. (USB negatieven scanner is al aanwezig.)
- Diverse kleine office applicaties. (boekhouden, een keer een brief schrijven.) (Zwaardere werk gerelateerde taken zijn aan andere systemen in huis uit besteed.)

De voornaamste eisen die aan het systeem worden gesteld zijn.
- Geluidsproductie: Het systeem staat vrijwel continu aan en staat in de huiskamer. Het is dus van belang dat het systeem zo min mogelijk geluid produceert. Met name in Idle stand, maar het liefst ook als er iemand achter zit.

- Klein formaat: Nogmaals het systeem staat in de huiskamer en niemand vindt het leuk om tegen een groot log ding aan te kijken. Dit is echter aanzienlijk minder belangrijk dan de geluidsproductie.

- Moet geruime tijd vooruit kunnen: Het huidige systeem stamt uit 2001 en heeft met enkele upgrades tot dit punt redelijk voldaan. De verwachting van een nieuw systeem is dat hij weer dergelijke periode mee kan.

Budget is circa 600 euro, zeker niet meer dan 800. (Er is een LCD scherm reeds aanwezig, DSUB aanluiting)

Het oog van mijn ouders is gevallen op de Acer Aspire L100 (Acer website)
Specs:
Athlon 64 X2 3800+
1 GB geheugen (S0dimm)
250 GB HD
DVD-RW
G-LAN
Firewire

Mijn ouders zijn bijzonder gecharmeerd van het kleine formaat (20 x 25 x 6 cm!) van dit dingetje. Verder belooft Acer dat het dingen bijzonder stil is. Verder zijn de specs redelijk up to date (Vista premium ready, yeah!). Verder wel aardige features zijn de aanwezigheid van zowel een DSUB als DVI connector, wat wel fijn is bij een eventuele toe komstige vervanging van de monitor. Ook de dual core processor is wel lekker gunstig voor de responsiveness van het systeem.

Duidelijk nadeel van het systeem is het gebrek aan uitbreidings mogelijkheden. Dit is uiteraard voor de future-proof-heid van het systeem niet echt bevoordelijk.

Mijn vraag is:
Hebben mensen hier ervaringen met de Acer Aspire L100. Met name: Hoe zit het met de geluidsprocutie van het systeem? Is deze zo laag als geclaimed? Ook onder belasting? Verder: Hoe zit het met de hitte productie? Raakt dit kleine dingetje zijn warmte wel goed kwijt?
(Ik heb gezocht naar reviews, maar omdat het systeem volgens mij alleen op het vasteland van europa geleverd wordt zijn deze lastig te vinden en al helemaal in het nederlands of engels)

Verder:
Hebben mensen ideeen over mogelijke alternatieven voor dit systeem? Met name alternatieven die wat meer uitbreidings mogelijkheden bieden voor de toekomst. Moet wel stil zijn, maar hoeft niet per se zo klein te zijn. Iets in een Micro ATX kastje voldoet qua formaat waarschijnlijk ook wel) Maar het moet uiteraard wel stil zijn. (Zelf bouwen is momenteel geen opties omdat ik zelf in de VS verblijf.)

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 12:11
voor rond de 600 - 700 euro haal je een core 2 duo pc in huis,

Verwijderd

Topicstarter
tsunami69 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 07:22:
voor rond de 600 - 700 euro haal je een core 2 duo pc in huis,
En wat schiet je daar mee op? (Buiten het feit dat de core 2 duidelijk een snellere CPU is, wat opzich voor deze PC niet zo relevant is?)

• The_MAN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-12-2025
Wij hebben de L100 in de winkel staan waar ik werk. Hij is echt stil! Als je hem gaat belasten gaat de koeler wel iets harder draaien, maar zeker stiller dan de gemiddelde nieuwe pc. Ook is hij haast niet warm te krijgen, we hebben een stresstestje gedraaid en de lucht aan de achterkant werd lauw, maar nooit warm. Ook de behuizing blijft koel. Lijkt me zeer goede keus voor in de woonkamer!!!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Koop een laptop :P Klein en stil

• tsunami69
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 02-01 12:11
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 07:48:
[...]

En wat schiet je daar mee op? (Buiten het feit dat de core 2 duidelijk een snellere CPU is, wat opzich voor deze PC niet zo relevant is?)
binnen zijn budget een modernere pc? aangezien het langer meemoet

[ Voor 4% gewijzigd door tsunami69 op 22-01-2007 08:11 ]

Verwijderd

Topicstarter
tsunami69 schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:09:
[...]

binnen zijn budget een modernere pc? aangezien het langer meemoet
Ja, maar het is niet alsof voor het type applicatie dat er gedraaid wordt de processor snel de bottleneck zal worden. Ook in de toekomst. Hoe vaak heb jij gehad dat je firefox slecht draaide omdat je processor te langzaam is? En denk je echt dat het in zekere zin geringere preformence verschil tussen een core 2 duo en athlon 64 X2 het verschil uit gaat maken?

Verwijderd

Topicstarter
Zou een idee zijn. Heeft wel enkele nadelen:

- Weinig ergonomische werk houding, tenzij je in een dock werkt.
- Minder aansluitingen (vooral USB)
- Je bent in feite zinloos geld uit aan het geven aan een scherm wat je eigenlijk niet wil gebruiken.
- Slechte upgrade mogelijkheden.

Wat je zou willen is een notebook met meer aansluitings mogelijkheden en zonder scherm. En als ik het goed begrijp is dat zo ongeveer wat de L100 is. (met in begrip van de beperkte upgrade mogelijk heden.) (Dat ding heeft ongeveer het zelfde volume als een 15.4" laptop!)

Verwijderd

Topicstarter
The_MAN schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:01:
Wij hebben de L100 in de winkel staan waar ik werk. Hij is echt stil! Als je hem gaat belasten gaat de koeler wel iets harder draaien, maar zeker stiller dan de gemiddelde nieuwe pc. Ook is hij haast niet warm te krijgen, we hebben een stresstestje gedraaid en de lucht aan de achterkant werd lauw, maar nooit warm. Ook de behuizing blijft koel. Lijkt me zeer goede keus voor in de woonkamer!!!
Dit is de soort feedback waar ik op hoopt. Idealiter zou ik ook wat ervaringen horen van iemand die zo'n ding thuis heeft.

Iets anders dat me opgevallen is opzoak naar online reviews van de L100 is dat hij maar in een heel beperkt aantal landen verkocht wordt. (Alleen benelux?) Moet ik dit opvatten als een negatief signaal? Immers het lijkt me niet dat er alleen in Nederland een markt is voor kleine stille PCs, toch?

@wimjongil Eerste twee keer was een foutje. (Gebeurt iedereen toch weleens?) Laatste post lijkt me tamelijk evident een kick. :) En dat kan je niet door je laatste post te editen.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 19:47 ]

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Trias, ik wil niet vervelend zijn, maar 3 x achter elkaar posten kan ook met het knopje 'edit'.
Is mij ook wel eens gebeurd (en je leert van je fouten :9)

[ Voor 26% gewijzigd door wimjongil op 24-01-2007 15:44 ]

• wij
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-01 10:11

wij

The_MAN schreef op maandag 22 januari 2007 @ 08:01:
dat de lucht aan de achterkant niet warm word komt omdat hij naar binnen blaast en de arme lucht komt boven en voor er uit.

heb er 1 staa namelijk maar problemen met de drivers nu met windows xp iemand idee waar ik die vinden kan niet op de acer site iig

[ Voor 20% gewijzigd door wij op 13-04-2007 12:48 ]

• DaveD1109
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21-01 05:12
Ik heb ook sinds een paar dagen een aspire l100 maar ondervind toch aardig wat problemen.
Ik heb hem in 4 dagen tijd als zo'n 4 keer moeten recoveren.
Soms als ik hem aanzet krijg ik een melding dat die windows niet kan laden en dat ik de cdrom erin moet doen.
Zou dit aan vista kunnen liggen?
Ik heb die van mij met vista gekregen en vraag me af of vista al stabiel is.

DaveD

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38
Ik ben nieuwschierig of deze mini-pc ook 720p video aan kan. Iemand die dit weet?

• TheIbex
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10-2025
als jij de goeie codecs en programma's installeerd kan ie volgens mij ook wel 1080p aan...(cpu moet het kunnen iig)

[ Voor 12% gewijzigd door TheIbex op 18-02-2008 11:01 ]

Interpolis, glashelder!

Verwijderd

In de winkel waar ik tot voor kort werkte hadden we ook de Acer Aspire L serie gehad, in het begin hebben wij er op 1 dag al 3 terug gekregen die te heet werden en last hadden van BSODs.

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 13:38
TheIbex schreef op maandag 18 februari 2008 @ 11:00:
als jij de goeie codecs en programma's installeerd kan ie volgens mij ook wel 1080p aan...(cpu moet het kunnen iig)
Mja ok, maar ik vroeg me af of het videogedeelte het hardwarematig wat kon verlichten :)
Pagina: 1