[XP] Video driver safe mode in normal mode gebruiken

Pagina: 1
Acties:

• MaximusTG
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
(overleden)
Een vriend van mij heeft een laptop, een Micropoint Sonic M300, ook wel bekend als de Compal CL50. De videokaart van deze laptop, een Radeon Mobility 9000 is kapot. Daardoor loopt de laptop vast als je windows normaal opstart. In safe mode doet hij het echter wel. Omdat hij de laptop eigenlijk voor alleen tekstverwerken en internetten gebruikt vindt hij het niet erg als hij geen video-acceleratie heeft. Nou had ik 2 ideeen, of alle andere drivers en services starten in safe mode, of de "driver" van de safe mode in de normal mode gebruiken.
Nou kan ik dus niet vinden of, en zo ja, hoe dat dan moet. Ideeen/suggesties?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Dat eerste kan door in je registry een registry key die iets heet als 'SafeBootServices' ofzo aan te passen maar dat is op zich niet gewenst.

Wat je kan proberen is je videodriver gewoon deinstalleren, val je dan niet terug op een hele basic videodriver die wel werkt? :)

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Ja, ik heb die key inderdaad gevonden, maar het is inderdaad niet echt handig om daar alle services behalve video drivers in te zetten. We hebben geprobeerd de video driver te deinstalleren, maar het lijkt wel alsof windows dan niet dezelfde driver laadt als in safe mode. In safe mode gebruikt windows geloof ik vgasave.sys. Heb al geprobeerd op google te zoeken naar mogelijkheden om die driver standaard te gebruiken, maar daar wordt ik niet veel wijzer van. Ik zag in de registry key HKLM\\...\Safeboot\minimal\ wel een verwijzing naar vgasave.sys, misschien is het mogelijk om door die key te kopieren die driver te starten bij de normale mode, en dan de driver van de videokaart in het register uit te schakelen (als dat kan)?

Zin in pizza? Probeer 'mijn' pizzarecept eens! Laatste versie pizzarecept Blog:KookKompas

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Je zou de driver 'vgasafe' natuurlijk kunnen starten op boot (HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services\VgaSave) ? :)

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Hmm, hebben we net geprobeerd, werkt helaas niet.. Windows loopt dan vast tijdens het laden (balkje blijft hangen). Toch bedankt voor de tip. Lijkt erop dat er toch iets meer kapot is dan de videokaart.

Edit: Hoewel, we hadden in de registry key van VGAsave "start" veranderd in 2 in plaats van 1, moet dat dan misschien 3 zijn?
Edit2: Hmm, heb ff gezocht, volgens mij betekent een 1 bij de key "start" dat windows de driver laadt bij het booten, dus dat staat al goed. Dan denk ik dat je de driver van de videokaart uit moet zetten, dus door die key te veranderen. Kan dat kloppen?

[ Voor 70% gewijzigd door MaximusTG op 22-01-2007 15:48 ]

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
In het opstart menu (F8) kun je toch kiezen voor VGA modus ? Als het goed is gebruikt XP dan in normale modus dezelfde driver als in veilige modus. Werkt dit zou je het permanent kunnen maken door de switch /BASEVIDEO toe te voegen in BOOT.INI

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Nope, dat is niet waar; Als je kiest voor VGA mode gebruikt windows de VGA modus van de geinstalleerde video driver. En dus niet vga.sys.
Maar die vriend van mij is nogal huiverig om te veel aan register settings te kloten, dus we gaan eerst zn installatie klonen op een andere harde schijf, kunnen we daarop gaan uitproberen of een en ander werkend te krijgen is. Ik denk dus namelijk dat het uitschakelen van de video driver in normal mode het gevolg heeft dat windows terugvalt op VGA save.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-03 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Als je dan toch een backup hebt, probeer dan eens een nieuwe install van de laptop. Misschien is de driver gewoon verrot geworden. Als de kaart fysiek kapot zou zijn, dan moet hij het in veilige modus ook niet moeten doen. Je kan altijd blijven werken in veilige modus met netwerkmogelijkheden, maar niet echt wenselijk. Printen werkt dan uiteraard niet en andere zaken vast ook niet.

Commandline FTW

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:13
MaximusTG schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:24:
Nope, dat is niet waar; Als je kiest voor VGA mode gebruikt windows de VGA modus van de geinstalleerde video driver. En dus niet vga.sys.
Maar die vriend van mij is nogal huiverig om te veel aan register settings te kloten, dus we gaan eerst zn installatie klonen op een andere harde schijf, kunnen we daarop gaan uitproberen of een en ander werkend te krijgen is. Ik denk dus namelijk dat het uitschakelen van de video driver in normal mode het gevolg heeft dat windows terugvalt op VGA save.
Inderdaad, zie net dat via de F8 manier niet vga.sys wordt gebruikt, maar dat is via de /BASEVIDEO switch wel het geval.

• Hubert
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 15:38

Hubert

Decepticons 4ever!!!!

kan het niet zijn dat het palletje wat de laptop in standby zet gewoon blijft hangen zodat je zodra je in windows komt het beeld op zwart gaat? :)

Together let us beat this ample field, Try what the open, what the covert yield.

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 10-03 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Waarom safe mode dan wel gewoon werken, dat palletje is hardware matig. Als die vast zou zitten zou je helemaal geen beeld moeten hebben. Tegenwoordig wordt het vaak in het scharnier gebouwd waardoor je dat palletje niet meer ziet of in kan drukken. Iig is het bij mijn laptop in het scharnier gezet.

Commandline FTW

• MaximusTG
  • Niet online
(overleden)
Het palletje is het inderdaad zeker niet, maar het blijft een heel raar probleem. Ik had eerst dezelfde laptop (via uni, waren er heel veel), en dus konden we harde schijf wisselen. Probleem was dus niet softwarematig. Hebben ook nog mijn videokaart erin gezet, hoewel die ook al onbetrouwbaar aan het worden was. (mijn laptop is uiteindelijk om iets anders kapot gegaan). Feit blijft dat de laptop vast loopt in de normale modus, maar het wel doet in de safe mode. Als we zn harde schijf gekloond hebben op mijn oude laptop hd, gaan we wel een keer proberen om ook de moederbord drivers te verwijderen. Of worden die wel geladen in safe mode?

Pagina: 1