Computer wil niet meer aan

Pagina: 1
Acties:

• Blue_Fear
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 22-09-2024
Voordat ik dit topic opende heb ik eerst de zoekfunctie gebruikt en de troubleshoot faq doorgenomen, zonder resultaat.

Hardware:
Asus K8V SE Deluxe
AMD64 3400+
3 HD's
1.5 GB corsair geheugen

Ik heb gisteravond de computer gewoon afgeloten. Nu wilde ik vanochtend mijn computer opstarten door op de powerknop te drukken maar er gebeurde niets. Na 100 keer proberen ging hij plotseling aan, ik helemaal blij omdat ik dacht dat het opgelost was.

Daarna heb ik weer geprobeerd de computer aan te zetten, maar weer NIETS! Het mobo ledje brandt wel! Ik heb het power sw draadje aangedrukt, de knop vervangen door een andere powerknop maar niets hielp. Nu heb ik het wel 1000 keer geprobeerd zonder resultaat. Beeldsherm doet het verder gewoon.

Weet iemand wat het probleem is? Voeding is toch niet stuk als het mobo ledje brandt??

• autodidact
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 30-06-2024
is je pc-kast speakertje aangesloten? zo ja, piept deze?

http://specs.tweak.to/12504

• Blue_Fear
Nee, geen piepjes. Ook de koelers gaan niet lopen.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Het is wss toch je voeding, maar het kan ook het mobo zijn.
Je voeding levert constant 5VSB (Stand By). Als je de powerknop indrukt, wordt het groene draadje naar aarde getrokken en dus je voeding "opgestart". Als deze klaar is (alle benodigde spanningen zijn stabiel) geeft die een powergood signaaltje terug (op het grijze draadje komt 5V te staan). Dan pas initialiseert het mobo de bios, die de rest van de opstartprocedure leidt en later de "controls" zal overgeven aan het OS.
Maw: het eerste deeltje loopt goed alles wat erna komt niet. Je kan dus even testen of je voeding wel "opstart": zowel de 5V als de 12V lijnen belasten (zie FAQ) en het groene draadje verbinden met een zwart. Als het goed is spint de fan op en meet je ene halve seconde later mooi 5V en 12V op de molexen. Is dit niet het geval is je voeding stuk (wat ik denk), is dat wel het geval is je mobo de hoofverdachte.

[ Voor 2% gewijzigd door the_stickie op 21-01-2007 23:02 . Reden: paar spelfauten en paar weetjes ]

• Blue_Fear
Kunnen die dan kapot gaan van de ene op de andere dag zonder ook maar iets aangeraakt te hebben??
Jij hebt het over de power truc ijzerdraadje tussen groen en zwarte draadje?

• the_stickie
Ja dat kan: alles kan :p

Ja dat truukje inderdaad: maar sluit wel een weerstand of een paar oude devices aan: je voedingmoet belast worden anders gaat ie misschien stuk :)

• Blue_Fear
Heb de kabel uit mn mobo getrokken, al mn HD's etc laten zitten, en het truucje toegepast. Er gebeurde idd niets :S. Toch vreemd dat hij vanmiddag nog wel opstartte na 100 keer proberen???

Ik heb nog een revoltec 550w voeding liggen. Die ga ik morgen eens proberen.

• Blue_Fear
UPDATE:
De revoltec voeding net geprobeerd, wil hij nog niet opstarten!! :S. Mobo kan toch niet van de 1 op de andere dag kapot (is pas een alf jaar oud).

• Mad Marty
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 21:56

Mad Marty

Je bent slimmer als je denkt!

Probeer anders eerst even een bios-reset. Ook even alle stekkers en dergelijke langslopen of ze er allemaal goed in zitten.

Rail Away!

• boss-20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-04 15:06
Heb een soortgelijk probleem, ook een ASUS mobo maar dan een P3. Ook zo van de een op de andere dag overleden. Maar de mijne laat wel alles draaien maar krijg gewoon geen beeld.Ook hoor ik geen beepjes en geen HDD draaien. BIOS reset, andere processor/geheugen, niks hielp. Ben benieuwd wat het kan zijn. We hebben weleens last van Spanningsdalen en -pieken, misschien is dat een oorzaak?

• rcheung
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 25-03-2024
Misschien heb je hier iets aan:
http://tweakers.net/meukt...s-K8V-SE-Deluxe-1004.html

en idd zoals Mad Marty zegt doe een bios reset :)

• W.Wezz
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 15-07-2022
Of je batterij vervangen en dan een bios reset??

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
Ik heb een vergelijkbaar probleem gehad mijn oude workstation. Bleek dat de powerknop niet helemaal lekker was. Gewoon met een kleine schroevendraaier contact maken op de twee pinnetjes op het moederbord. Soms is het zo makkelijk

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• boss-20
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 13-04 15:06
Had dus al andere schakelaar geprobeerd... daar kwam het niet door.

• Blue_Fear
Nou, ik die pc gebracht naar een klein pc zaakje bij ons in de buurt. Ze zeiden vooraf dat als het de voeding was het niet zo veel ging kosten aangezien het niet zoveel werk was.

Afijn, ze belden vandaag op. De voeding was kapot en we hebben het vervangen, kosten zijn 54 euro. Ok dacht ik, ik had een chieftec 360 watt voeding (normaal 40 euro ongeveer) dus ik dacht dat ze wel iets vervangends zouden zoeken.

Ik meost werken dus mijn moeder haalt hem op. Ik kom thuis, zit er een 400 watt Qtek voeding in. Qtekkkkkkk neeeeeeeee!!!! Nieuw is die 25 euro heb ik opgezocht. Dan heb ik 30 euro betaald voor het losschroeven van de voeding :S. En ik weet niet eens of die qtek nieuw is !?

Accepteren of niet? Zo nee, kan ik het maken om terug te gaan, ze hebben het geld immers al? Maar ze hadden me ook eerder moeten bellen toch?

Verwijderd

Je kan proberen terug te gaan maar ik geef je weinig kans. Als je van te voren even nagedacht had dan had je hem niet naar een pc-zaakje moeten brengen. Zij moeten er sowieso eerst naar kijken en een andere voeding proberen, je betaalt dus gewoon uurloon en materiaalkosten.

Snap niet helemaal waarom je het niet zelf had gedaan?

• Blue_Fear
Lang verhaal. Ik heb een jaar geleden een revoltec voeding 550 watt gekocht maar was te lam om hem in te bouwen, was voor een casemod die nooit is afgemaakt. Nu eergisteren de voeding stuk was (wat ik dacht) heb ik die revoltec geprobeerd en die deed het ook niet. Dus ik dacht dat het iets anders was.

Tuurlijk heb je uurloon, maar 55 euro in totaal - 25 euro voor de voeding geeft 30 euro aan arbeidskosten, natuurlijk betaal ik uurloon, maar 30 euro...

Ik heb het thuis meerdere keren gedaan en het kost mij 3 minuten om hem eruit te halen en een nieuwe er in te zetten. Ik had zelfs de zijkanten al van mijn kast gehaald om het voor hen makkelijker te maken. Misschien hebben ze een starttarief maar toch? Bovendien twijfel ik eraan of die q-tek 3 HD's, een X800 XT PE, amd64 3400+ en 2 fans aankan, en dan heel de nacht (als ik 's nachts download). Dat kon die 360 watt REALpower chieftec voeding wel....

Hebben hun niet een plicht om mij op te bellen voordat ze er iets aan gaan veranderen? En hoe heb ik zekerheid dat die qtek nieuw is? Misschien is het wel hun testvoeding en kunnen ze nu weer een nieuwe kopen :S?

Op de factuur staat trouwens: voeding: €46,- ex btw / inc. btw €54,-
Niets over arbeidskosten en die prijs klopt niet. Die kleine computerbedrijven zijn zo onbetrouwbaar :(

[ Voor 9% gewijzigd door Blue_Fear op 23-01-2007 15:18 ]

• the_stickie
Die 30€ vind ik helemaal niet zo overdreven hoor: als ze wat aan het testen zijn geweest zijn ze er makkelijk genoeg een half uur of langer mee bezig geweest...
Als je geen uurloon wil betalen moet je het maar zelf doen ;)
Wat wél een duidelijk punt van kriteik is dat ze je niet gevraagd ehbben of die "werken" uitgevoerd moesten worden, ze hebben je dus niet de keuze gelaten (ook niet qua merk voeding)

Ik zou wel teruggaan, en een ander merk/type voeding vragen; het verschil zal je dan wel moeten opllegen, maar wss rekenen ze je niet opnieuw uurloon aan als je hard genoeg klaagt.
Overogens nog een geode tip: controleer zo veel als mogelijk in e winkel al te controleren of wat je koopt overeenstemt met je verwachtingen!

Verwijderd

Het ligt er aan wat hij tegen de gasten in die winkel gezegd heeft toen jij z'n pctje daar bracht. Als hij ze gevraagd heeft om de pc te repareren heeft hij niks te klagen. Hoewel ik het wel netjes zou vinden als ze even zouden bellen voordat ze echt reparaties gaan uitvoeren.

Uurloon van 30 euro is niks, het uurloon wat jij betaalt is niet het uurloon wat de werknemer verdient.

• W.Wezz
Een PC zaak moet altijd eerst overeenstemmend zijn met de klant over wat er in/aan de PC geplaats wordt...

Zie het zo;
Nu heb je een voeding van 25 euro welke je niet wilt maar omdat het de kosten niet zijn maakt het je niet zo-heel-veel uit maar had liever een andere...

Stel dat ze nu een super de luxe voeding van 180 euro erin hadden gedaan, dan had je toch ook gezegt (tenzij je dat ervoor over hebt) dat je een andere erin wilde doen...

Winkel heeft niets te zeggen, tevens geld een 7 dagen terug garantie meestal wel...die voeding kunnen ze straks echt nog wel verkopen (A).

Canon 40D, Canon EF 70-200mm F/4 L IS USM, 24-105mm F/4.0 L IS USM, SpeedLite 580EX, B+W UV 67 & 77 MRC, Velbon 640 pro + PHD61Q, Lowpro Slingshot 300AW

• the_stickie
W.Wezz schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:45:
Een PC zaak moet altijd eerst overeenstemmend zijn met de klant over wat er in/aan de PC geplaats wordt...

Zie het zo;
Nu heb je een voeding van 25 euro welke je niet wilt maar omdat het de kosten niet zijn maakt het je niet zo-heel-veel uit maar had liever een andere...

Stel dat ze nu een super de luxe voeding van 180 euro erin hadden gedaan, dan had je toch ook gezegt (tenzij je dat ervoor over hebt) dat je een andere erin wilde doen...
Ik begrijp dan ook niet dat ze het hem niet eens gevraagd hebben? Een dure voeding brengt de winkel toch ook meer op :?

• W.Wezz
the_stickie schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 18:07:
[...]

Ik begrijp dan ook niet dat ze het hem niet eens gevraagd hebben? Een dure voeding brengt de winkel toch ook meer op :?
Ja, inderdaad, slechte zaak, zowel praktisch als theoretisch!

Pagina: 1