Backup en MacOS X

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Zoals jullie misschien wel merken stel ik hier en daar wat vragen over de Mac's. Dit om mijn tijd uit te zitten tot mij bestelling binnen is. Een iMac, een MacBook en de nieuwe Airport Extreme (vanaf Feb natuurlijk!)

Mijn vraag is eigenlijk simpel. Op dit moment heb ik een externe USB 2.0 hardeschijf (80 gig) met al mijn belangrijke data. Via de Airport Extreme (via het 802.11n) zal ik deze beschikbaar maken over het netwerk (hopelijk ook naar het internet via FTP mogelijkheid, iemand die dit weet?).

Nu zat ik alleen net te denken dat ik het ook wel fijn zou vinden om ook een backup van deze data beschikbaar te hebben.

Ik heb zelf een aantal oplossingen bedacht, maar misschien zie ik iets over het hoofd en dat zou ik zonde vinden :)

1. De MacBook en de iMac laten synchroniseren ipv direct access met de externe hd. Zo zijn de bestanden ook offline beschikbaar. Alleen vroeg ik me af of dit eigenlijk wel kan?

2. Misschien heeft de Airport Extreme een oplossing in gebouwd (denkend aan een Raid 0/Mirroring oplossing). Dan koop ik er nog een externe hd bij en hoef ik alleen nog het proces in de gaten te houden.

3. Om de zoveel tijd een backup laten maken op de iMac en deze veiligstellen via DVD?

4. ........

Zouden jullie mij kunnen vertellen met welke software dit allemaal eventueel mogelijk is?

Het mag duidelijk zijn dat ik natuurlijk de 1ste optie prefereer.. dit ivm de MacBook die dan altijd onderweg ook up-to-date is. En daarnaast heeft de iMac daarnaast ook nog een kopie (zeg maar 2 in 1 :))

Ik sta open voor discussie!

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Je kunt kijken naar ChronoSync aangezien dat precies doet wat jij wil.

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
En dan kom ik weer met www.appeltjesfris.be staan er een aantal op. Ik zal er vandaag nog toevoegen. Let wel op dat deze programma's meestal wel doen wat ze zeggen maar het ook regelmatig mis gaat. Blijf dus altijd handmatig controleren of alles is gelukt. Niets zo vervelend als je denkt dat alles werkt en achter niets meer daar is!

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Je had me natuurlijk ook naar http://homepage.mac.com/robdut/ROBJAN/Softw.html kunnen doorverwijzen. Toch bedankt!

Maar wat mij wat verbaast heeft MacOS zelf geen mogelijkheden?

• iNickx
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-06-2025
Falcon schreef op maandag 22 januari 2007 @ 11:41:
Je had me natuurlijk ook naar http://homepage.mac.com/robdut/ROBJAN/Softw.html kunnen doorverwijzen. Toch bedankt!

Je hebt een punt! : ) maar goed. Ik hoop dat je geholpen bent. Ik werk hier nu aantal dagen mee en het bevalt me uitstekend. Let wel even op met tijdsinstellingen. Ze werken met tijds zones..staan die verkeerd werkt het niet!

You can't control the wind, but you can adjust your sails.

Verwijderd

Falcon schreef op maandag 22 januari 2007 @ 11:41:

Misschien in de disk utility een image van je HDD maken?

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:26:
[...]

Misschien in de disk utility een image van je HDD maken?
Is het dan ook mogelijk om Incremental dit te doen?

Trouwens ondersteund MacOS X ook iets als Raid?

[ Voor 9% gewijzigd door Falcon op 22-01-2007 12:39 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Falcon schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:06:
Mijn vraag is eigenlijk simpel. Op dit moment heb ik een externe USB 2.0 hardeschijf (80 gig) met al mijn belangrijke data.

(...)

Nu zat ik alleen net te denken dat ik het ook wel fijn zou vinden om ook een backup van deze data beschikbaar te hebben.

(...)

1. De MacBook en de iMac laten synchroniseren ipv direct access met de externe hd. Zo zijn de bestanden ook offline beschikbaar. Alleen vroeg ik me af of dit eigenlijk wel kan?

2. Misschien heeft de Airport Extreme een oplossing in gebouwd (denkend aan een Raid 0/Mirroring oplossing). Dan koop ik er nog een externe hd bij en hoef ik alleen nog het proces in de gaten te houden.
Mirroring en synchronisatie zijn geen alternatieven voor een backup van je belangrijke data. Niet doen, dat wordt huilen.
Falcon schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:38:
Trouwens ondersteund MacOS X ook iets als Raid?
Het zal toch niet? Oh, toch wel. Moest wel vreselijk lang zoeken, met "os x raid" lukte het uiteindelijk:
http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a

Zoef

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Zpottr schreef op maandag 22 januari 2007 @ 12:46:
[...]

Mirroring en synchronisatie zijn geen alternatieven voor een backup van je belangrijke data. Niet doen, dat wordt huilen.

[...]

Het zal toch niet? Oh, toch wel. Moest wel vreselijk lang zoeken, met "os x raid" lukte het uiteindelijk:
http://www.google.nl/sear...official&client=firefox-a
Bedankt voor het uitzoeken van de raid, maar wat is je onderbouwing ten aan zien van jou mening die je hier neer zet over mirroring/synchronisatie?

Raid is trouwens geen optie voor mij (ten zij het een optie is binnen de Airport Extreme) dit ivm dat de hardeschijf via de Airport Extreme wordt geshared. Deze zal MacOS X (denk ik) niet zien als hardeschijf. Zodoende dat ik nooit een raid 0 of stripe volume aan kan maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Falcon op 22-01-2007 14:33 ]

Verwijderd

Daarnaast is RAID voor zover ik het zie enkel en alleen handig voor hardwarematige fouten, softwarematige fouten zal hij dan dus ook naar de andere hardeschijf kopieren :P

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Ik doe het zelf eigenlijk nog altijd met rsync, te makkelijk :P

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Of rdiif-backup, dat is vergelijkbaar met rsync maar dat doet ook aan versies van bestanden zodat je oudere versies van bestanden na een backup niet meteen kwijt bent.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 22 januari 2007 @ 15:18:
Daarnaast is RAID voor zover ik het zie enkel en alleen handig voor hardwarematige fouten, softwarematige fouten zal hij dan dus ook naar de andere hardeschijf kopieren :P
Dat is een goeie.. daar had ik nog niet aangedacht. Raid valt voor mij dan ook af.

Maar wat ik heel graag zou willen is een incremental backup van de Externe HD naar de MacBook en de iMac. iBackup kan bijvoorbeeld dit niet (nagevraagd bij de developers).. kan Rsync dit wel?

Want om nou elke keer 2x 12 gig over te zien worden pompen over een draadloos netwerk (wel 802.11N maar goed).. vind ik nie fijn.

Wat ik een beetje raar vindt en misschien wel jammer vindt is dat blijkbaar MacOSX niet de mogelijk heeft om dit zelf te verzorgen zoals Windows dit zelf kan. Bij Windows heb je de mogelijk om "offline files" aan te zetten, zodat je netwerkschijf ten alle tijden beschikbaar is en up to date.

-----------------------

Net zelf even gekeken naar Rsync.. en het is dus mogelijk om hier een incremental backup te maken. Maar nu ben ik eigenlijk wel op zoek naar een programma met een leuke GUI er om heen.

-----------------------

Nog een ander pakket gevonden en dit lijkt me wel wat :) .. http://www.softobe.com/products/flsy/pp.html

[ Voor 14% gewijzigd door Falcon op 23-01-2007 12:53 ]

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Doe maar normaal, het is niet verplicht om te reageren hoor.

[ Voor 87% gewijzigd door leon1e op 07-02-2007 08:28 ]

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Falcon schreef op maandag 22 januari 2007 @ 14:31:
Bedankt voor het uitzoeken van de raid, maar wat is je onderbouwing ten aan zien van jou mening die je hier neer zet over mirroring/synchronisatie?
Sorry, maar met jouw houding ten aanzien van het zelf uitzoeken van dingen heb ik niet meer echt de behoefte op jouw vragen te antwoorden (wat is er nu weer zo lastig aan google "rsync gui os x" ffs?). Veel plezier met je backups, dat je ze maar nooit nodig mag hebben want ik vrees het ergste.

Zoef

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Ik heb gevraagd om het topic maar te sluiten. Ik heb mijn oplossing wel gevonden. (iBackup voldoet)

Ik was nog van plan om dit topic om te bouwen naar een algemeen topic over backuppen onder MacOS x zowel voor Tiger als de server kant.

Mocht iemand anders nog een ander topic willen openen met welke verschillende paketten er zijn en daar van de mogelijkheden be my guest. Maar naar de laatste 2 posts heb ik weinig zin meer aan om hier energie in te steken.

Met google kun je inderdaad alles vinden.. dit geld voor bijna alle topics op GoT! .. Maar het is toch de bedoeling om informatie met elkaar te delen? Zo krijg je anders nooit een goed gevuld topic.

[ Voor 6% gewijzigd door Falcon op 25-01-2007 10:13 ]

• tonyisgaaf
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Los van het feit dat het mij soms ook irriteert dat er willekeurig wordt verwezen naar Google (waar je alles kunt vinden, nee echt, alles), zit ik in hetzelfde (backup-)schuitje als vele andere gebruikers. Ik heb een aantal freeware en betaalde (demo) backup pakketten geprobeerd, maar steeds weer kwam het er op neer dat ik iets heel simpels wilde (een backup van mijn gehele user-folder, exclusief een paar folders), maar dat ik hierbij tegen twee dingen aanliep:
het configureren van het synchroniseren van een paar specifieke folders is makkelijk, maar het configureren van het uitsluiten van specifieke folders is moeilijker. Incrementele backups maken blijkt een "pro" feature of wordt gedaan door het bijhouden van indexes in dezelfde folder die ik wil backuppen.

Uiteindelijk weer (terug)gekomen bij Rsync(X). Eerst met de hand geprobeerd te Rsync te configureren, daar kwam ik niet helemaal uit, vervolgens met de Script Builder (of zoiets...) van RsyncX en uiteindelijk een combinatie van een gegenereerd script, aangevuld met het excluden van bepaalde folders. De "flag" waar ik in ieder geval nooit opgekomen zou zijn is de "-eahfs" flag, voor zover ik kan ontcijferen de "Extended Attribute HFS" flag, die alleen opgenomen kan worden bij de specifieke Mac variant van Rsync (zoals standaard bij Mac OS X of van RsyncX).

Ik heb nog maar één probleem en één twijfelpunt. Het probleem is, is dat ik het script ervan verdenk nog steeds niet "incremental" te zijn. Dit gezien de tijd die het kost om de volledige backup af te ronden nadat deze al een keer gelopen heeft.
Het twijfelpunt is of ik de flag "--delete" moet opnemen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik twijfel of ik ooit de backup wil gebruiken om een bestand dat ik ooit heb gedelete weer terug te halen met de backup (ik zie de backup meer als middel bij een schijfcrash dan de "Time Machine" functie, zoals gedemonstreerd in Leopard).

Hier is mijn Rsync "script", mocht iemand dit kunnen optimaliseren, laat dan aub horen!

time sudo rsync -a -v "/Users/tonyisgaaf" /Volumes/Extern\ Mac/Backup --eahfs --showtogo --update --exclude "/tonyisgaaf/Library/Caches/" --exclude "/tonyisgaaf/Movies/" --exclude "/tonyisgaaf/On the go/" --exclude "/tonyisgaaf/Applications/"

NL Weerradar widget Euro Stocks widget Brandstofprijzen widget voor 's Dashboard

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

Falcon schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:12:
Ik heb mijn oplossing wel gevonden.
Standaard OS-X heeft al een aantal dingen aan boord, maar die zijn vooral command-line georienteerd. 'man [commando]' legt je uit hoe en wat, en ook google is je vriendje. Zo zijn er: rsync, tar, cpio, zip/unzip, bzip2/bunzip2, en ditto. Die laatste is misschien het meest interessant omdat 'ie met metadata en resource-forks overweg kan.

.Mac-gebruikers krijgen Backup.App, maar .Mac kost je 99 euro per jaar.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 23:37

Q

Au Contraire Mon Capitan!

tonyisgaaf schreef op dinsdag 06 februari 2007 @ 22:30:

Ik heb nog maar één probleem en één twijfelpunt. Het probleem is, is dat ik het script ervan verdenk nog steeds niet "incremental" te zijn. Dit gezien de tijd die het kost om de volledige backup af te ronden nadat deze al een keer gelopen heeft.
Het twijfelpunt is of ik de flag "--delete" moet opnemen, maar dat heeft meer te maken met het feit dat ik twijfel of ik ooit de backup wil gebruiken om een bestand dat ik ooit heb gedelete weer terug te halen met de backup (ik zie de backup meer als middel bij een schijfcrash dan de "Time Machine" functie, zoals gedemonstreerd in Leopard).

Hier is mijn Rsync "script", mocht iemand dit kunnen optimaliseren, laat dan aub horen!

time sudo rsync -a -v "/Users/tonyisgaaf" /Volumes/Extern\ Mac/Backup --eahfs --showtogo --update --exclude "/tonyisgaaf/Library/Caches/" --exclude "/tonyisgaaf/Movies/" --exclude "/tonyisgaaf/On the go/" --exclude "/tonyisgaaf/Applications/"
Zelf doe ik iets vergelijkbaars:

code:
1
2
3
4
#!/bin/sh
BRON=/Users/nan03
DOEL=/Volumes/minime/backup/
rsync  -z -av --progress --exclude *.cache --exclude .Trash --exclude *.mp3 --exclude *.avi --exclude .DS_Store --delete $BRON $DOEL

Deze code is 100% 'incrementeel. Misschien dat je externe disk fat32 is, dat zou misschien eea kunnen verklaren.

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:49
Falcon schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 10:12:
Ik heb gevraagd om het topic maar te sluiten. Ik heb mijn oplossing wel gevonden. (iBackup voldoet)
Dat het topic nu dicht gaat heeft een andere reden :).
Ik was nog van plan om dit topic om te bouwen naar een algemeen topic over backuppen onder MacOS x zowel voor Tiger als de server kant.
Doe maar niet zonder overleg met de moderators (zie ook de faq).
Mocht iemand anders nog een ander topic willen openen met welke verschillende paketten er zijn en daar van de mogelijkheden be my guest. Maar naar de laatste 2 posts heb ik weinig zin meer aan om hier energie in te steken.
Doe ook maar niet zonder overleg met de moderators.
Met google kun je inderdaad alles vinden.. dit geld voor bijna alle topics op GoT! .. Maar het is toch de bedoeling om informatie met elkaar te delen? Zo krijg je anders nooit een goed gevuld topic.
Ja tuurlijk is er veel te vinden met google, maar dat is geen reden om 0,0% eigen inzet te tonen... Let hier de volgende keer even op :).
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.