Toon posts:

OSX doet raar na 7-dagen aanstaan

Pagina: 1
Acties:
  • 182 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik weet niet of dit normaal is, maar ik heb dus een macbook, en wanneer ik hem niet gebruik, doe ik hem gewoon in sluimer of doe ik het deksel toe. Nu had ik hem al ongeveer een week niet meer uitgedaan, en vandaag begon hij plots raar te doen. Sommige widgets werden niet meer weergegeven (istat pro, weather)

In de finder, toen ik een dvd erinstak, werd die niet eens getoond, & dvd-speler ging niet eens open. Toen ik het dan deed met vlc, zag vlc wel de dvd-drive en kon ik hem lezen.

En zou zijn er nog een tal van "kleinigheidjes" zoals trager werken van expose, dock, en het internet dat soms traag ging.

Ook stond er in de finder bij Macintosh HD, de standaard mappen, Bib, Systeem, Gebruikers & Programma's, maar plots stonden er lege mappen in met 4ffffff8d00, 4ffffffd00, etc, heb die maar verwijderd.

Uiteindelijk heb ik hem gewoon opnieuw gestart, en sindsdien werkt alles pico-bello.

Maar nu is de vraag; is dit normaal? Een computer kan toch langer dan 7 dagen actief zijn? Zeker OSX!

• mr.inno
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 03-02 13:00
Yip ik doe het zelfde als jou. zet hem nooit uit. .. ik ken ook je probleem maar bij mij licht het altijd aan firefox. :)... mac osx zelf doet nooit zo vreemd.

inno

• Matias
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Check je HD voor de zekerheid eens met Disk Image.app? die lege mappen/filenames zijn erg raar.

Verwijderd

Topicstarter
Heb mijn HD eens gecheckt, is niks fout aan

• mr.inno
kijk volgende keer es of er niet iets draait dat veel memory vreet en of cpu?

inno

• Zware Unit
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 09-01 22:32
OSX trekt het bij mij slecht als ik een film in VLC (media player) een tijdje (paar uur) op pauze laat staan. Een kill and attack richting VLC doet wonderen. Gewoon in de terminal effe zoeken met "ps aux" en het betreffende process killen met commando "kill [process nummer]". Eventueel met optie "-9".

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50

TeeDee

CQB 241

Zware Unit schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:06:
Gewoon in de terminal effe zoeken met "ps aux" en het betreffende process killen met commando "kill [process nummer]". Eventueel met optie "-9".
offtopic:
hetzelfde effect bereik je toch ook met Apple+Alt+Esc :?

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-02 15:20

chem

Reist de wereld rond

TeeDee schreef op Tuesday 23 January 2007 @ 10:13:
[...]

offtopic:
hetzelfde effect bereik je toch ook met Apple+Alt+Esc :?
of context-menu in de dock met alt/option ingedrukt ;)

anyways, het is vreemd wat er gebeurt. Ik zou toch eens kijken of er geen 3rd party apps zijn die raar doen; m'n mac staat gemiddeld 30d aan, en heb dan geen enkele probleem; op geen enkele van de 3 macs die hier staan.

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 10:45:
[...]

of context-menu in de dock met alt/option ingedrukt ;)

anyways, het is vreemd wat er gebeurt. Ik zou toch eens kijken of er geen 3rd party apps zijn die raar doen; m'n mac staat gemiddeld 30d aan, en heb dan geen enkele probleem; op geen enkele van de 3 macs die hier staan.
Kijk, hier zie je een lijst met al mijn lopende processen, ziet er toch niet slecht uit?

Afbeeldingslocatie: http://bay01.imagebay.com/thumbs/10778/Afbeelding1-6.jpg

& hier een screen van istat

Afbeeldingslocatie: http://bay01.imagebay.com/thumbs/10779/Afbeelding2-3.jpg

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 23-01-2007 15:19 ]

Verwijderd

Wat ik je aanraad is eens in de zoveel weken het cache van Safari te legen en een programma als OnyX te draaien.

Als iets traag loopt wil opnieuw inloggen vaak al wonderen doen, opnieuw opstarten is vaak overbodig, zeker in OSX.

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik heb inderdaad Onyx een paar keer gebruikt, en het is wel zeer handig, tot nu toe, heb ik geen problemen meer

• mr.inno
ik denk toch, vooral ook omdat opnieuw aanmelden vaak helpt het aan een 3d party program licht dat niet goed met cash en of ram om gaat.

inno

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op Tuesday 23 January 2007 @ 16:04:
Wat ik je aanraad is eens in de zoveel weken het cache van Safari te legen en een programma als OnyX te draaien.

Als iets traag loopt wil opnieuw inloggen vaak al wonderen doen, opnieuw opstarten is vaak overbodig, zeker in OSX.
Ja dat lijkt me wel enorm gerelateerd ja, random mappen in je homedir, en de cache van safari :?

_EclipX, als ik kijk naar je proceslist zie ik weinig afwijkends, behalve ByteController, daar heb ik nog nooit van gehoord. Je zou die lijst ook eens kunnen bekijken van alle processen, ipv alleen de processen die jij draait/opgestart hebt.

Helaas heb je de mappen al verwijderd, anders had je kunnen kijken welke gebruiker die mappen wanneer had aangemaakt.

Mocht het nog eens gebeuren, doe dan eens een 'top' in de terminal en bewaar die output, of gebruik de Activity Monitor met de geheugen-tab op de voorgrond.

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:26:
[...]

Ja dat lijkt me wel enorm gerelateerd ja, random mappen in je homedir, en de cache van safari :?

_EclipX, als ik kijk naar je proceslist zie ik weinig afwijkends, behalve ByteController, daar heb ik nog nooit van gehoord. Je zou die lijst ook eens kunnen bekijken van alle processen, ipv alleen de processen die jij draait/opgestart hebt.

Helaas heb je de mappen al verwijderd, anders had je kunnen kijken welke gebruiker die mappen wanneer had aangemaakt.

Mocht het nog eens gebeuren, doe dan eens een 'top' in de terminal en bewaar die output, of gebruik de Activity Monitor met de geheugen-tab op de voorgrond.
Bytecontroller is een programmatje, waarmee ik itunes op pauze/play kan zetten, via de menubar. Is dus niks speciaals. Ik zal eens een een volledige lijst maken van de processen

Verwijderd

Even offtopic maar waarom laten jullie je PC zo lang aan staan? Downloads ofzo?

• tweak_dude
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:39
Uit sleep laten komen is sneller dan steeds op te starten plus dat het systeem ook gewoon sneller is omdat alles al gecached is.

• mr.inno
tweak_dude schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:36:
Uit sleep laten komen is sneller dan steeds op te starten plus dat het systeem ook gewoon sneller is omdat alles al gecached is.
bij mij is het vooral het afsluiten dat me veel te lang duurt.

inno

Verwijderd

tweak_dude schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 13:36:
ahh lol ok merci :) weer wat geleerd

• Zware Unit
Apple+Alt+Esc

Weer wat nieuws geleerd.

... all gonna wonder how you ever thought you could live so large and leave so little for the rest of us...

Verwijderd

Hier nog een bundel handige sneltoetsen voor Mac OS X:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459

me love ALT,APPLE,= (zoom in)

• Zware Unit
Bedankt voor het overzicht. Omdat ik (na 14 jaar met Windows en 6 jaar met linux) pas 4 maanden met OSX werk gebruikte ik alleen de basis Command-W, Command-Q, Command-H en Command-N. Nu heb ik een mooie print gemaakt om de shortcuts snel onder de knie te krijgen.

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 15:38:
Hier nog een bundel handige sneltoetsen voor Mac OS X:

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=75459

me love ALT,APPLE,= (zoom in)
Daar kun je tegenwoordig ook gewoon CTRL voor vasthouden en dan scrollen (met scrollwiel of bij bepaalde Macs/drivers met 2 vingers op je touchpad)

Verwijderd

Topicstarter
Wat hebben sneltoetsen te maken met mijn topic? :s

Verwijderd

Al vaker gezegd, maar je computer afsluiten is geen schande. Dat een ander het ding maar continue dichtklapt hoeft niet te betekenen dat je dat ook moet doen. Apparatuur heeft rust nodig en dat heeft het niet als je het continue maar in sleep gooit.

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 19:38:
Al vaker gezegd, maar je computer afsluiten is geen schande. Dat een ander het ding maar continue dichtklapt hoeft niet te betekenen dat je dat ook moet doen. Apparatuur heeft rust nodig en dat heeft het niet als je het continue maar in sleep gooit.
Die opmerking slaat de plank volledig mis, want ik heb mijn MacBook bijv. ook nooit uitstaan eigenlijk. Sterker nog, een heel groot gedeelte van de Mac gebruikers zet zijn / haar Mac nooit volledig uit.

Het systeem gaat er alleen maar sneller / beter van lopen, dus om te zeggen dat het rust nodig heeft: nee, absoluut niet mee eens!

• Sage
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 24-05-2025
Verwijderd schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 21:03:
[...]

Die opmerking slaat de plank volledig mis, want ik heb mijn MacBook bijv. ook nooit uitstaan eigenlijk. Sterker nog, een heel groot gedeelte van de Mac gebruikers zet zijn / haar Mac nooit volledig uit.

Het systeem gaat er alleen maar sneller / beter van lopen, dus om te zeggen dat het rust nodig heeft: nee, absoluut niet mee eens!
En toch merk ik dat hij bij het herstarten meestal toch 'frisser' aanvoelt. Misschien is dit alleen zo voor mijn gevoel, maar ik heb toch echt het gevoel dat het dan allemaal net iets soepeler gaat. Misschien heeft het er ook wel mee te maken dat ik dan niet 10+ programma's al heb openstaan... zou kunnen. :P

kleurbleur.nl

• mtbrainz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 09:24
ik heb tegenwoordig altijd als ik een x aantal dagen uptime heb dat ik ineens geen verbinding meer kan krijgen naar m'n andere (winxp)-pc. niet pingen, geen samba, niks. Ik heb ook een tijdje gehad dat m'n bluetooth na een x aantal dagen uptime weg was maar dat heb ik tegenwoordig niet meer.
Hoewel ik 't jammer vind dat 't systeem zonder opgaaf van reden zulke dingen doet doet een simpele reboot wonderen.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Ik reboot ook bijna nooit, alleen bij systeem updates, of als ik een demo scene demo wil kijken in Bootcamp. Parallels maakt het systeem trouwens ook erg brak omdat het systeemgeheugen vergrendelt. Dan is rebooten soms sneller dan wachten tot alles weer van de swapfile af is gehaald. MacOS X boot gelukkig erg snel :)

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
chem schreef op woensdag 24 januari 2007 @ 09:26:
[...]

Ik keek vandaag toevallig op Macintosh HD, en ik zag dit plots staan:

Afbeeldingslocatie: http://bay01.imagebay.com/thumbs/11006/Afbeelding4.jpg

• JackBol
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

JackBol

Security is not an option!

DiGiSTORM_ schreef op vrijdag 26 januari 2007 @ 07:55:
Parallels maakt het systeem trouwens ook erg brak omdat het systeemgeheugen vergrendelt. Dan is rebooten soms sneller dan wachten tot alles weer van de swapfile af is gehaald.
Interessant! Dat wist ik niet. Kan je daar iets meer over vertellen?

Opbrengst van mijn Tibber Homevolt met externe kWh meter. | Opbrengst van mijn Tibber Homevolt volgens de Tibber Data API.

• chem

chem

Reist de wereld rond

Verwijderd schreef op Tuesday 30 January 2007 @ 17:08:
[...]

Ik keek vandaag toevallig op Macintosh HD, en ik zag dit plots staan:

[afbeelding]
Doe eens een get info op die map? selecteer de map en cmd-i / appeltje-i of file / get info...

en dan gaat het vooral om de owner & group; die staan in het laatste vakje bij Ownership & permissions onder details.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-02 04:15
Ik heb er wel last van dat al mijn vrije ruimte op de harddisk wordt opgegeten door virtual memory. Na een tijdje staat mijn schijf compleet vol en dat geeft dan een hoop problemen. Alle applicaties afsluiten zorgt er echter niet voor dat deze ruimte weer vrij komt... Ik verdenk VLC of Realplayer van dit probleem maar ik heb niet echt een aanwijzing naar een schuldig proces...

1,5GB vrije ruimte moet toch wel genoeg zijn op een 1,33GHz G4 iBook met 1,5GB geheugen? Ik heb eigenlijk alleen standaard dingen openstaan als Safari, Mail, Adium, Address Book, iCal, iTunes, System monitor, Preview, iSync, Quicktime Player, en dus vaak VLC en Realplayer.

• burne
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

burne

Mine! Waah!

1.5GHz G4 met 1G geheugen en alleen safari en itunes open:

code:
1
VM: 7.79G +  135M   413065(0) pageins, 389768(0) pageouts

Natuurlijk is dat voor een groot deel binaries die gemapt zijn, maar 1.5G virtueel is niets meer, tegenwoordig.

I don't like facts. They have a liberal bias.

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 06-02 14:18

Digistorm

ex-demo scener

_DH schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 17:30:
[...]

Interessant! Dat wist ik niet. Kan je daar iets meer over vertellen?
Je geeft in Parallels op hoeveel RAM je virtuele machine heeft. Ik heb voor 1 GB gekozen, omdat 512 MB toch wel irritant is, zelfs voor Windows XP. Ik heb dan ook 2 GB RAM in mijn MBP zitten. Wat Parallels vervolgens doet is 1 GB aan RAM van OS X vragen, en dit wordt "wired" geheugen. Dat betekent dat OS X dit geheugen niet op de swapfile kan zetten en ook nergens anders voor kan gebruiken. Er blijft dus in feite nog 1 GB over voor OS X. Geen ramp, maar wel handig om te weten. Het zou mooi zijn als het geheugen wat "eerlijker" gedeeld werd, maar ik weet niet of dat mogelijk is.

Hier stond achterhaalde informatie…

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het nu weeral, maar iets totaal anders! Nu staan er in mij thuis-map de mappen "DumpLog 07-02-01 05/13"

Afbeeldingslocatie: http://bay01.imagebay.com/thumbs/11064/Afbeelding2.jpg

Wanneer ik de info bekijk, zie ik dit allemaal:

Afbeeldingslocatie: http://bay01.imagebay.com/thumbs/11065/Afbeelding4-1.jpg

Iemand?

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-12-2025
Ik reboot ook nooit, maar als de mappen door elkaar gaan staan en rare dingen op je schijf gebeuren, zou ik eerst eens kijken of er niets aan de hand is met Disk Utility (eventueel van een installatie CD/DVD) of misschien is je schijf aan het sterven.

[ Voor 8% gewijzigd door Guru Evi op 01-02-2007 18:22 ]

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

Topicstarter
Guru Evi schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:21:
Ik reboot ook nooit, maar als de mappen door elkaar gaan staan en rare dingen op je schijf gebeuren, zou ik eerst eens kijken of er niets aan de hand is met Disk Utility (eventueel van een installatie CD/DVD) of misschien is je schijf aan het sterven.
Heb daarjuist met SchijfHulpprogramma mijn volume gecontroleerd, en ik krijg deze melding:
Volume 'Macintosh HD' controleren
HFS Plus-volume wordt gecontroleerd.
Extents Overflow-bestand wordt gecontroleerd.
Catalogusbestand wordt gecontroleerd.
Multilinked-bestanden worden gecontroleerd.
Catalogushiërarchie wordt gecontroleerd.
%)
Bestand met uitgebreide kenmerken wordt gecontroleerd.
Volumebitoverzicht wordt gecontroleerd.
Volume-informatie wordt gecontroleerd.
Het volume 'Macintosh HD' is OK.
Schijf activeren

1 HFS-volume gecontroleerd
Volume is zonder problemen gecontroleerd
Heb ook niet zo lang geleden mijn schijf getest met een programmatje "Drive Genuis", maar er mankeert niks aan mijn schijf, ik denk ook niet dat het daaraan ligt. Alles werkt eigenlijk normaal

• Step
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:34

Step

step@tweakers.net#

Verwijderd schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 18:13:
Ik heb het nu weeral, maar iets totaal anders! Nu staan er in mij thuis-map de mappen "DumpLog 07-02-01 05/13"

[afbeelding]

Wanneer ik de info bekijk, zie ik dit allemaal:

[afbeelding]

Iemand?
Ziet er naar uit dat er iets niet goed is, eventueel met behulp van het internet, google, hier en eventueel apple die Dumplog bekijken en ontcijferen?
Helaas kom ik er niet zo uit maar ben raze benieuwd naar het probleem en je oplossing! :)

~Step @ Mac Mini M4 2024 en 13" MacBook Pro i7 2020 - eGPU build

Verwijderd

Topicstarter
Als ik die Dumplog op google intyp, heb ik niks van resulaten, beetje logisch want als je kijkt, zie je: "Dumplog 07-02-01", want nu zijn we de 1ste, van de 2de maand, van het jaar 2007, waar die 05/13 voor is, weet ik nog niet

edit: ik lees dit ergens:

4) Cleaning House: UNIX is also unique in that it performs its own system maintenance on a regular basis without prompting. Although it isn't going to fix any disk-related trouble for you, it does do things like dump log files that can get bloated when the system doesn't throw them out as it should. But there's a catch, of course. UNIX only performs these activities in the wee hours of the morning (when it assumes all the IT people are home and no one needs the processor or the files it will be messing with). There are daily, weekly and monthly tasks that UNIX schedules for these early morning hours.
http://www.lafcpug.org/care_feeding_panther.html

Ik moet zeggen, ik heb gisteren Onyx alle 3 die systeem-taken laten doen.. zou het hieraan liggen?

[ Voor 63% gewijzigd door Verwijderd op 01-02-2007 18:47 ]

Verwijderd

Install deze shizzle eens:
http://personalpages.tds.net/~brian_hill/macjanitor.html

<Mega-tool>
Pagina: 1