VPN server, internet problemen

Pagina: 1
Acties:

• TokkeF
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 06:28
Ik heb op een server poptop geinstalleerd als VPN server. Op dit moment kan ik zonder probleem een VPN-verbinding maken met de server met mijn laptop (zowel vanuit mijn lokaal netwerk als van een andere locatie).

Als ik van een andere locatie verbinding maak (het draadloos netwerk van de buren) en zo een VPN tunnel opzet naar mijn extern ip adres gaat alles perfect.

Ik kan dan alles doen via de tunnel (als ik naar watismijnip.nl ga zie ik ook het ipadres van mij (en niet dat van de buren)).

Maar als ik mijn laptop aansluit om mijn eigen draadloos internet en een VPN verbinding maakt kom ik een vreemd probleem tegen. Er loopt dan iets mis met de DNS aanvragen.

1: Als ik wil pingen naar google.be krijg ik :
'Ping-aanvraag kan host google.be niet vinden. Controleer de naam en probeer opnieuw'.

2: Als ik vervolgens nslookup google.be doen krijg ik:
Naam : google.be
Adresses : 66.249.93.104, 72.14.221.104, 216.239.59.104

3: Als ik ping naar 72.14.221.104 (ip adres google) krijg ik :
Antwoord van 72.14.221.104 bytes 32 tijd 71 ms TTL=240
...
4. Als ik in de browser naar http://72.14.221.104/ ga kom ik ook op de pagina van google uit.

De fout zit dus in het feit dat er geen antwoord komt als ik rechtsreeks wil pingen (of een webpagina wil open).

Als ik met ethereal op de server kijk naar de verbinding met internet (de laatste stap dus) zie ik dat bij een ping naar google.be (vanop de client) het source-adres 172.19.3.103 (ip adres van client, niet van de server)
bij een nslookup google.be (of ping op ipnummer) is dit 172.19.3.105 (ip adres van de server).

Dus het probleem is dat de DNS-request over de gewone verbinding gaat in plaats van de VPN verbinding.

Iemand een idee hoe dit op te lossen valt ?