Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Thuis ingeschreven maar samenwonend invloed op verzekeringen

Pagina: 1
Acties:
  • 508 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 21:14

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Topicstarter
Ik woon onderhand al bijna anderhalf jaar samen met mijn vriendin in een 2e huisje op een erf. Maar ik (en mijn vriendin ook) staan nog steeds ingeschreven bij de gemeente op onze ouderlijke adressen.
Nu is het huis waarin ik woon wel een bekend adres bij bijvoorbeeld KPN en Nuon, dus je kan je er ook op inschrijven aangezien het een eigen adres is.
Ik zal eerst aan de verhuurder moeten vragen of dat vanuit zijn punt wel kan uiteraard. ;)

De reden waarom ik mij er nog niet ingeschreven heb is omdat ik in eerste instantie een huurhuis wilde zoeken, en als je dan al uitwonend bent verlies je de startersstatus en dan wordt het meteen een stuk lastiger. Aangezien ik nu heb besloten om meteen een huis te kopen binnen enkele jaren is die drempel vervallen.

Wat ik mij nu afvraag is hoeveel maakt het uit voor verzekeringen en belasting?
Ik zie overal dat je fiscale partners kunt hebben en dat je bij sommige verzekeringen het inkomen van je partner moet opgeven, dit kan volgens mij voordelig en nadelig uitvallen afhankelijk van waar het om gaat.
Ik wil namelijk ook een inboedelverzekering gaan afsluiten, en dan kan ik me voorstellen dat ze wel mijn echte woonadres moeten hebben anders gaat de verzekering natuurlijk niets betalen.

Het is misschien een beetje een vaag verhaal maar ik kan er weinig over vinden, en mensen aan wie ik het vraag geven ook uiteenlopende antwoorden.
Is er iemand die mij hier meer over kan vertellen, of misschien advies heeft? :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mr Knowitall
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:19
Voor een inboedelverzekering is het verhaal heel simpel, die sluit je af op het adres waar je woont. Dus dat zou ik op korte termijn regelen. Als er nu namelijk iets gebeurt heb je gewoon pech.

So?

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Mr Knowitall schreef op maandag 22 januari 2007 @ 00:09:
Voor een inboedelverzekering is het verhaal heel simpel, die sluit je af op het adres waar je woont. Dus dat zou ik op korte termijn regelen. Als er nu namelijk iets gebeurt heb je gewoon pech.
Die verzekering heb ik nog niet dus op dit moment heb ik sowieso pech.
Daarom wil ik mijn ook laten inschrijven op m'n echte adres.

Voor verzekeringen is het vaak gunstig als je samenwoont.
Maar voor bijvoorbeeld de zorgtoeslag is het minder geloof ik. Die krijg ik zelf niet, maar mijn vriendin nog wel. :)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Wat betreft de zorgtoeslag: dit hangt sterk af van wat jullie beiden verdienen. Ik ben zelf nog student, maar mijn huisgenoot werkt al een tijdje, ik krijg dus sowieso zorgtoeslag, maar mijn huisgenoot had hier in zijn eentje geen recht op omdat hij teveel verdient. Echter, nu we elkaar als toeslagpartner hebben opgegeven krijg ik meer zorgtoeslag, en mijn huisgenoot krijgt nu spontaan ook zorgtoeslag.

Het kan dus ook positief uitvallen. Als je precies wilt weten hoe dit in jullie geval kun je het beste op de site van de belastingdienst (www.toeslagen.nl) even een proefberekening maken, dan weet je meteen waar je mee af bent.

• Gonadan

Gonadan

Topicstarter
Jarod schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:48:
Wat betreft de zorgtoeslag: dit hangt sterk af van wat jullie beiden verdienen. Ik ben zelf nog student, maar mijn huisgenoot werkt al een tijdje, ik krijg dus sowieso zorgtoeslag, maar mijn huisgenoot had hier in zijn eentje geen recht op omdat hij teveel verdient. Echter, nu we elkaar als toeslagpartner hebben opgegeven krijg ik meer zorgtoeslag, en mijn huisgenoot krijgt nu spontaan ook zorgtoeslag.

Het kan dus ook positief uitvallen. Als je precies wilt weten hoe dit in jullie geval kun je het beste op de site van de belastingdienst (www.toeslagen.nl) even een proefberekening maken, dan weet je meteen waar je mee af bent.
Die berekening heb ik inderdaad gedaan. Zelf krijg ik sowieso niet, maar mijn vriendin wel.
Samen gerekend krijgen we allebei niets. ;)

Zeiss Distagon 21 f/2.8

• Mr Knowitall
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17:19
Gonadan schreef op maandag 22 januari 2007 @ 09:32:
[...]

Die verzekering heb ik nog niet dus op dit moment heb ik sowieso pech.
Daarom wil ik mijn ook laten inschrijven op m'n echte adres.

Voor verzekeringen is het vaak gunstig als je samenwoont.
Maar voor bijvoorbeeld de zorgtoeslag is het minder geloof ik. Die krijg ik zelf niet, maar mijn vriendin nog wel. :)
Dat het gunstig is om samen te wonen voor de verzekering zie ik zo niet. Of je bedoelt dat je de premie kan delen. :)

Ik weet niet eens zeker of een inschrijving bij een gemeente noodzakelijk is voor het afsluiten van een inboedel verzekering. Volgens mij niet namelijk. Dus de verzekering kan je gelijk regelen. Is meestal niet echt gek duur. En als je dan toch bezig bent, die gelijk een aansprakelijkheidsverzekering. Die sluit je toch vaak in combinatie.

So?

• Jarod
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Gonadan schreef op maandag 22 januari 2007 @ 16:55:
[...]

Die berekening heb ik inderdaad gedaan. Zelf krijg ik sowieso niet, maar mijn vriendin wel.
Samen gerekend krijgen we allebei niets. ;)
Ach, dan verdien je blijkbaar ook meer dan genoeg om rond te komen ;), maar wat betreft de inboedelverzekering, volgens mij kun je die inderdaad direct afsluiten en hoef je daarvoor niet perse op hetzelfde adres te wonen, een inboedelverzekering is namelijk ook niet een persoonsverzekering, maar een verzekering voor de inboedel in een woning, waardoor het niet direct relevant is wie er in die woning wonen.

Zoek wel even uit hoe het precies met de dekking zit van spullen die van één van jullie zijn, in mijn geval was dit een lastig punt, wat er uiteindelijk in resulteerde dat mijn huisgenoot en ik allebei een inboedelverzekering hebben die onze eigen spullen dekken. Bij jullie zit dit misschien net iets anders, alhoewel dat er ook wel eens aan kan liggen of jullie een samenlevingscontract hebben of iets dergelijks, of juist niet.
Pagina: 1