[Coax] Brom/aardingsprobleem in combinatie met CAI

Pagina: 1
Acties:

• Brigitte
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
De bekende 50Hz-problemen, die zijn ontstaan na het aansluiten van een versterker en tuner (met CAI) op de PC zijn grotendeels opgelost door een mantelstroomfilter (tulpvariant, dus niet voor de CAI). Wat overblijft is een zacht brommen én een schokje als ik de PC-behuizing aanraak tegelijk met een metalen onderdeel van de RCA-kabel van de tuner naar de line-in van de geluidskaart. Dat schokje treedt niet op wanneer de coaxantenne niet op de tuner is aangesloten. Het aarden van versterker en tuner verhelpt het probleem niet.

Na het nodige speurwerk, o.a. op dit forum, heb ik het zachte brommen weten te verhelpen door isolatietape op de metalen folie van de coax-kabel te plakken.

Vraag: kan dit kwaad? En kan ik er nu zeker van zijn dat een CAI-mantelstroomfilter (ik zit aan de Axing TZU 10-02 te denken) het probleem verhelpt omdat die hetzelfde effect heeft (doorbreken van de aarde)? De isolatietape-oplossing zorgt nl. voor een ruisje, het zou mooi zijn als die zou verdwijnen door gebruik van een mantelstroomfilter. Uitproberen is niet makkelijk, omdat ik die Axing online moet bestellen.