Toon posts:

Oud cinema display ADC vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Apple vrienden,

Na mijn aanschaf van een iMac intel core 2 duo heb ik ook besloten om op kantoor over te gaan naar een apple. Ik heb viavia een g5 geregeld en nu moet er nog een monitor komen. Ik heb via marktplaats een beetje lopen zoeken en mijn oog is gevallen op een vorig model 20 inch cinema display (die met die 3 voeten zal ik maar zeggen).

Er zit alleen ipv DVI een ADC aansluiting op. Dit is gewoon VGA met voeding en usb had ik al opgezocht. Zijn deze generatie schermen ook met DVI leverbaar? Of is het verschil DVI en ADC (vga dus als ik het goed begrijp) niet zo heel groot? Ik ben grafisch vormgever dus kleurechtheid etc is zeer zeker van belang. Alvast bedankt.

Verwijderd

http://www.google.com/search?q=dvi+to+adc+converter
:)

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 16:25 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor je bericht. Ik ben op de hoogte dat er convertors bestaan; ik wil graag weten of het kwaliteits verschil groot is tussen de cinema schermen met ADC en DVI. Daarnaast zou ik graag willen weten of die generatie schermen ook met DVI leverbaar is. Ik heb namelijk gezien dat die convertor dingen ook niet bepaald gratis zijn dus in die prijsrange zou ik net zo goed een modern cinema display kunnen kopen :)

Verwijderd

De 20" Cinema Display is er alleen met ADC. De 22" variant is de enige die in een ADC en een DVI uitvoering geleverd is. Ik hebt dan alleen over de acryl uitvoeringen.
Ik dacht overigens dat ADC eigenlijk gewoon DVI was met USB en voeding gecombineerd.

Er zijn overigens wel PowerMacs met een G5 die nog een ADC connector hebben.

Met betrekking tot kleurechtheid is de vraag hoever je wilt gaan. De kleurechtheid van wat op een CRT te bereiken is, is zover ik weet nog niet gehaald op een LCD. Bovendien zit je dan ook in een hele andere prijsklasse met merken zoals Eizo en Barco.

Beide monitoren hebben een S-IPS paneel. De aluminium versie heeft ten opzichte van de oude variant wat betere specs. Bij de aluminium versie zijn er nog twee varianten aangezien Apple de specificaties eind 2005 heeft veranderd.
De brightness is voor de alu versie 300 candela en bij de oude 230. Het contrast is bij de alu versie 700:1 tegenover 350:1.

Ik kan niet meer met zekerheid zeggen dat de nieuwe beter of slechter zijn dan de oude. Er waren met de alu versie wel problemen met een roze zweem. Uit mijn hoofd was dat voornamelijk met de 23" variant. Is wel terug te vinden hier op GOT.
De oude versies hebben problemen gehad met de backlight inverter. Maar dat is bij een tweedehands wat minder van belang aangezien dit vlak na afloop van de garantie periode voorkwam. Dit had ook voornamelijk betrekking op de 17" versie.

De beste keuze hangt denk ik af van het prijsverschil. De monitoren verschillen op het gebied van kleur, kwaliteit en specificaties niet zoveel en mijn 17" Studio Display LCD doet het ook nog goed.

Verwijderd

Topicstarter
Hey G-Force, bedankt, hier heb ik wat aan. Mijn g5 heeft alleen 2 x dvi (9600 xt kaart). Ik ga denk ik maar gewoon op zoek naar een 20 inch die momenteel in de apple store te koop is. Nogmaals bedankt voor je uitgebreide verhaal! d:)b

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:09

breinonline

Are you afraid to be known?

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 17:10:
De 20" Cinema Display is er alleen met ADC. De 22" variant is de enige die in een ADC en een DVI uitvoering geleverd is. Ik hebt dan alleen over de acryl uitvoeringen.
Ik dacht overigens dat ADC eigenlijk gewoon DVI was met USB en voeding gecombineerd.
Klopt, het wel degelijk een digitale aansluiting. Op die wikipedia pagina staat trouwens dat tot april 2005 alle G5's zijn voorzien van ADC. Is het model van voor die tijd heb je als het goed is een DVI + ADC op je 9600 XT (heb ik ook).

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Verwijderd

Topicstarter
Stom stom stom, ik heb toch ADC op mijn 9600 XT inderdaad. En als het toch digitaal is ga ik toch maar voor een oud cinema 20 inch disdplay 8)7 Thanks again!
Pagina: 1