Tips voor fotografie in de woestijn

Pagina: 1
Acties:
  • 1.231 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-10-2020
Hallo allemaal,

Ik vind het erg leuk om te fotograferen en ben daarom erg blij om binnenkort twee weken naar Jordanië te gaan. Hier hoop ik natuurlijk erg mooie plaatjes te kunnen maken. Echter het fotograferen in een woestijn is voor mij helemaal nieuw.

Op dit forum zullen ongetwijfeld mensen zijn die hier wel ervaring mee hebben en ik hoop daarom dat jullie mij wat handige tips kunnen geven. Met name hoe je je materiaal dient te gebruiken / beschermen in de woestijn en handige tips om mooie / speciale foto's te maken zie ik heel graag tegemoet! Ook als ik nog speciale toebehoren dien aan te schaffen zou ik dat graag weten. Ik gebruik een Nikon D50 met een 19-35 en 28-200mm lenzen. Voor allebei heb ik een polarisatiefilter en grijsverloopfilter bij me. Verder neem ik uiteraard genoeg accu's en geheugenkaartjes mee want ik kom 9 dagen lang niet in de bewoonde wereld.

Verder is het voor mij de eerste keer om te gaan fotograferen in een Arabisch land dus do's en dont's hoor ik ook graag!

Hopelijk kunnen jullie me helpen om met mooie foto's terug te komen!

Groeten Damien Franscoise
www.tweemetervijf.nl

Download het gratis e-book reisfotografie via: www.tweemetervijf.nl /

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

RBouman

René

Aangezien er normaal gesproken heel veel licht is in de woestijn, zou ik ook een ND (Neutral Density) filter meenemen met factor 4 of hoger. Dit om te voorkomen dat je alle fotos moet nemen bij diafragma 16 en sluitertijd 1/500 of hogere waarden. Door het ND filter te gebruiker kun je dan terug naar een diafragma 5,6 of 8 zodat je wat keuze krijgt ivm scherptediepte-keuze.

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 02-10 08:43

janklp

FortyTwo Capital

Ik denk dat een Polarisatiefilter wel voldoet. Komen dan al 3 stops minder licht binnen. Dat in combinatie met f8 moet je toch wel lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Januszjes schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:01:
Ik denk dat een Polarisatiefilter wel voldoet. Komen dan al 3 stops minder licht binnen. Dat in combinatie met f8 moet je toch wel lukken.
Hoi Januszjes,

Is het dan verstandiger om constant het polarisatiefilter erop te hebben (behalve bij avondfoto's uiteraard) of heb ik dan kans bepaalde foto's weer te laten mislukken juist omdat het polaristatiefilter erop zat?

Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gizz
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 04-10 16:41

Gizz

Dunder-Mifflin, Inc.

Denk dat je niet zo snel tegen het probleem aanloopt dat je teveel licht hebt. Tuurlijk schijnt de zon in Jordanië, maar niet zoveel dat je meteen erg exotische belichtingstijden hebt.

Wat voor de hand liggende dingen: geen objectieven wisselen als er allemaal zand om je heen waait. Misschien iets mee nemen om je sensor schoon te maken mocht het toch mis gaan?
Tips om speciale foto's te maken lijkt me een beetje lastig. Dat is iets wat je zelf moet zien en kunnen. Als iedereen geweldige foto's zou kunnen maken na een paar tips dan zou iedereen even goed zijn in de fotografie (en mijn ervaring is dat dat niet zo is :P ).

Arabisch land: misschien doen ze moeilijk over het fotograferen van bijvoorbeeld vrouwen op straat. Zou je even moet checken (misschien zijn er zelfs wetten die dat verbieden?).

Januszjes: hoe kom jij aan die 3 stops? De meeste sites geven 1.5-2 stops aan en op die waardes kom ik ook in de praktijk.

Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

@ Gizz: ik kom ook via die sites aan 3 stops maar blijkbaar heb ik me vergist en is het 2 stops :)

Ik zou gewoon de methode try and error toepassen. Kijk eens wat de beste resultaten geeft, met of zonder filter. Dat zul je terplaatse snel genoeg zien.

Btw, je hoeft niet te groeten hoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Gizz schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:13:
Tips om speciale foto's te maken lijkt me een beetje lastig. Dat is iets wat je zelf moet zien en kunnen. Als iedereen geweldige foto's zou kunnen maken na een paar tips dan zou iedereen even goed zijn in de fotografie (en mijn ervaring is dat dat niet zo is :P ).
Snap dat 'de tip' voor de geweldige foto er niet is, maar kan me goed voorstellen dat er tips zijn die speciaal voor woestijn omstandigheden zijn. Naar die tips ben ik namelijk op zoek!

@Januszjes. Ben netjes opgevoed dus doe dat inderdaad te vaak :) . Zal er in ieder geval mee ophouden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RBouman
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:09

RBouman

René

Gizz schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:13:
.....
Januszjes: hoe kom jij aan die 3 stops? De meeste sites geven 1.5-2 stops aan en op die waardes kom ik ook in de praktijk.
1.2-2 stops door het filter, de extra stop komt door het opgewaaide zand :)

Systeem: Abit IC7-G + 2 x Maxtor 120Gb + 1024MB Corsair TWINX PC3200 + Pentium IV 2,8Gb Radeon 8500le Iiyama A902MT + Plextor PX-708a

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09 00:21

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Iets wat je misschien al wel geregeld hebt:
- een goede verzekering
- statiefje voor de nacht shots
- filter (zoals Pro1 Digital van Hoya) dat enkel als doel heeft je lens te beschermen, anders wordt hij wellicht gezandstraald.

En lenzen in die omstandigheden wisselen zou ik met heel veel beleid gaan doen.

[ Voor 36% gewijzigd door ajhaverkamp op 21-01-2007 16:41 ]

This footer is intentionally left blank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compunologist
  • Registratie: September 2003
  • Niet online
ajhaverkamp schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:52:
Iets wat je misschien al wel geregeld hebt:
- een goede verzekering
- statiefje voor de nacht shots

En lenzen in die omstandigheden wisselen zou ik met heel veel beleid gaan doen.
Woestijnzand is héél héél fijn zand en als je dan toch lenzen wil gaan wisselen zou ik dat absoluut in tent of auto/4wheeldrive doen. Ben een keer teruggekomen van zo'n trip en dat woestijngrut kruipt echt overal in (ook in je oren(!), snap nu ook stuk beter dat die kamelen in de Sahara van die beschermende haren bij de oren hebben). Hou die camera als je hem niet gebruikt in de tas. Veel plezier! 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En een standaard tip (niet specifiek voor woestijn) is natuurlijk foto's maken rond zonsopgang of zonsondergang. Dus als je die mogelijkheden hebt zeker doen. Verder weet ik niet hoe ver je de woestijn in gaat maar zorg dat je accu(s) vol zijn want stroom zou wel eens een probleem kunnen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk uit voor zand, warmte, minder vriendelijke mensen die graag ook een D50 + lenzen willen hebben. ;)
Nu ben ik niet erg bekend met de bouwkwaliteit van me lenzen, maar pas ook op dat er geen zand in je lens komt als de lens tijdens het zoomen of focussen langer of korter wordt. Als daar eenmaal zand in zit krijg het er niet uit. Of je moet in een moedige poging je lens uit elkaar willen halen. ;)

De warmte zou ik ook niet onderschatten, camera's en lenzen zijn zwart en dat wordt erg heet in de zon. Het zou er voor kunnen zorgen dat je camera minder lekker werkt. Pas ook zeker op voor zweet i.c.m. zonnebrandcreme, ik heb eens gelezen dat het rubber van de camera daardoor eerder los kan laten.

Ik wil hier geen doom scenario schetsen, want volgens mij valt het opzich wel mee, maar een gewaarschuwd mens telt voor twee :). Alvast veel plezier, en vergeet vooral niet om de foto's en ervaringen hier te posten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tunboy
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 27-12-2024
Zou hier eigenlijk een extra vraag willen aan toevoegen omdat het toch wat gelijkaardig is:

Fotograferen op het strand, dat komt uiteraard helemaal overeen met de woestijn, maar op een strand heb je ook nog die extreem hoge zoutgehaltes in de lucht. Dat zorgt voor zeeeer snelle roestvorming, maar maakt ook lenzen wazig, hoe bescherm je je daar het best tegen en hoe poets je een toestel best nadien? Want zout op je lens is toch nog iets anders dan een vettige vinger ofzo he...

En als je de keuze hebt tussen een zilver en een zwart toestel, is het dan in verband met warmteontwikkeling niet het best voor het zilverkleurig toestel te gaan. (gaat dan niet over DSLR's want die zijn biijna allemaal zwart).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• janklp

janklp

FortyTwo Capital

Tunboy schreef op maandag 22 januari 2007 @ 11:16:
Zou hier eigenlijk een extra vraag willen aan toevoegen omdat het toch wat gelijkaardig is:

Fotograferen op het strand, dat komt uiteraard helemaal overeen met de woestijn, maar op een strand heb je ook nog die extreem hoge zoutgehaltes in de lucht. Dat zorgt voor zeeeer snelle roestvorming, maar maakt ook lenzen wazig, hoe bescherm je je daar het best tegen en hoe poets je een toestel best nadien? Want zout op je lens is toch nog iets anders dan een vettige vinger ofzo he...

En als je de keuze hebt tussen een zilver en een zwart toestel, is het dan in verband met warmteontwikkeling niet het best voor het zilverkleurig toestel te gaan. (gaat dan niet over DSLR's want die zijn biijna allemaal zwart).
Fotograferen op het strand is wel degelijk iets anders. Het zand op het strand is veel minder fijn dan zand in de woestijn kan ik uit ervaring zeggen. Daarom stuift zand in de woestijn ook veel sneller op. Daarbij komt ook nog dat zand aan het strand vaak wat vochtiger is en dus zwaarder.

Ik zou mn camera tegen zout beschermen met een uv filter. Meer kun je eigenlijk niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marc H
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22:48

Marc H

- - Is wakker - -

Ik zou waarschijnlijk in plaats van een tas, een pelicase nemen om mijjn gear te beschermen.

Stofdicht, waterdicht en kan tegen een stootje.

http://www.peli.nl/

Ik maak geen fouten, ik creëer leer momenten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ik heb gehoord is dat je er goed aan doet om je camera in een ziploc op te bergen als je hem niet gebruikt. Het zand kruipt gewoon je tas in, dus extra bescherming is nooit weg. Je hebt een winddichte lenswisseltas. Ooit eens gelezen in een tijdschrift, als je heel graag buiten je lenzen wisselt.

Bij zee: je UV filter schoonpoetsen om al dat zout weg te halen en je body afdoen met droge doek om zout weg te halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dreamshadow
  • Laatst online: 02-10 11:29
Ik kwam vandaag toevallig op een site waar wat geschreven staat over het fotograferen in de woestijn,
misschien heb je er wat aan?

link

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Dreamshadow schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 11:32:
Ik kwam vandaag toevallig op een site waar wat geschreven staat over het fotograferen in de woestijn,
misschien heb je er wat aan?

link
Ziet er goed uit, zal ik straks eens rustig doornemen maar ziet er interessant uit!

@ Marc H: de reis die ik ga maken is een wandelreis dus die koffers ed zijn niet voor mij interessant, maar toch bedankt!

@ PS: zal mijn materiaal goed in plastic inderdaad inpakken en zal eens op zoek gaan naar die winddichte tas.

@ AJHAVERKAMP: Verzekering had ik voor de camera al afgesloten en heb een goede reisverzekering, dus dat is in orde. Klein fotostatiefje zal ik meenemen, vind het jammer dat mijn 'echte' statief te zwaar is om op de wandelreis mee te nemen. UV filters zitten op allebei de lenzen dus de 'first line of defense' zit op zijn plaats :)

@ Pauluzzz: diefstal zal wel loslopen, Jordanië staat bekend om de veilige situatie op straat en in de woestijn is voor de rest helemaal niemand dus dan wordt hij niet gestolen... De temperaturen vallen in die periode erg mee, rond de 20-25 graden dus dat moet de camera echt wel aankunnen. En de foto's ga ik zeker hier posten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrain
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Algemeen kan ik de tip geven dat men in Jordanië het misschien niet zo fijn vindt als je militaire objecten (gebouwen, voertuigen, vliegtuigen, personeel) fotografeert. Dat vond men op Samos al niet fijn (in verband met de ligging t.o.v. Turkije) dus het lijkt me dat men dat in een land dat tussen Israel, Irak, Syrië en Saoudi-Arabië ligt ingeklemd niet zo zal kunnen waarderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Hierboven werd door Januszjes geadviseerd om veelvuldig gebruik te maken van een polarisatiefilter. Nu vraag ik me nog af of het beter is om het polarisatiefilter er contstant op te hebben of dat hierdoor bepaalde foto's zouden gaan mislukken.

Kan iemand me daar nog in adviseren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gebruik van een pola resulteert in een continue hoeveelheid lichtverlies van 2 stops (4x zo weinig licht). De vraag is waarvoor je dit nodig hebt.

Daarnaast gebruik je een pola om glinsteringen weg te filteren (waardoor kleuren intenser worden en schitteringen verdwijnen). Je moet er dan wel last van hebben.....

Tot slot is het gebruik van een pola op een groothoek wat lastiger dan op een telelens, omdat de polarisatie veranderd in de lucht. Met een groothoek filter je dus een deel van de lucht wel en een ander deel niet. Hierdoor krijg je een enorm lelijk kleurverloop in de lucht. Dus om hem standaard te adviseren..... nee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Damfransje schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:23:
Hierboven werd door Januszjes geadviseerd om veelvuldig gebruik te maken van een polarisatiefilter. Nu vraag ik me nog af of het beter is om het polarisatiefilter er contstant op te hebben of dat hierdoor bepaalde foto's zouden gaan mislukken.

Kan iemand me daar nog in adviseren?
Mwoa, een pola filter kan je er eigenlijk altijd wel oplaten eigenlijk, de foto's in de woestijn kunnen het veelal wel gebruiken, binnen enzo moet die er echt wel af, maar buiten heb je genoeg licht dus zie ik het probleem niet. Het is geen heel bijzonder filter, je zal nooit rare dingen krijgen, hij filtert alleen de helft van je licht.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
Ok, bedankt voor jullie snelle reacties. Het lijkt me het beste om op mijn 'normale' lens van 28-200 het polifilter er maar op te laten zitten, en bij de groothoeklens er goed op te letten dat de polarisering over de gehele luchtpartij is en niet een gedeelte ervan. Ik had dit effect al eerder ervaren maar wist niet dat het specifiek voor een groothoeklens van toepassing was. Bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nomad
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:45

Nomad

Moderator Foto & Video

a.k.a. Martijn

Verwijderd schreef op zaterdag 27 januari 2007 @ 16:28:
Het gebruik van een pola resulteert in een continue hoeveelheid lichtverlies van 2 stops (4x zo weinig licht). De vraag is waarvoor je dit nodig hebt.

Daarnaast gebruik je een pola om glinsteringen weg te filteren (waardoor kleuren intenser worden en schitteringen verdwijnen). Je moet er dan wel last van hebben.....

Tot slot is het gebruik van een pola op een groothoek wat lastiger dan op een telelens, omdat de polarisatie veranderd in de lucht. Met een groothoek filter je dus een deel van de lucht wel en een ander deel niet. Hierdoor krijg je een enorm lelijk kleurverloop in de lucht. Dus om hem standaard te adviseren..... nee!
Enorm lelijk kleurverloop vind ik niet op zijn plaats om te zeggen. Het is een effect die je ziet inderdaad, maar ik ken genoeg mensen (waardonder ik) die het veelal een aanvulling vinden, natuurlijk is het misschien niet, maar het breekt de grote blauwe lucht wel en geeft dieptewerking.

Commercieel fotograaf - Zakelijke portretten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damfransje
De foto's waarbij ik het in ieder geval in lelijke vorm had liep de lucht qua kleur van mooi donker blauw tot spierwitte lucht waar geen detail in te zien was. Sindsdien ben ik beter op de stand van de zon ten opzichte van mijn camera gaan letten waarmee ik dat lelijke effect in ieder geval kan vermijden, en met name bij de groothoek heeft dit positief gewerkt. In minder extreme vorm geeft het inderdaad een beter effect en mooie dieptewerking.

Pagina: 1