Casema en email(problemen)

Pagina: 1
Acties:
  • 8.399 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Klaus_1250
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 29-11 10:03
Is iemand hier bekend met hoe Casema (en andere grote providers) precies omgaat met email die voor mailservers van 3-en is bedoeld (e.g. uitgaang smtp-verkeer dat niet naar hun eigen mailservers gaat)?

Ik heb namelijk een aantal mensen die problemen hebben met het versturen van email (vanaf het casema netwerk) en geen verbinding met de mailserver kunnen krijgen. Echter, ik kan heel de verbinding (of poging daartoe) niet zien/terugvinden en het is net alsof de verbinding word afgekapt voordat ie de mailserver bereikt. Vreemd genoeg zie ik wel gewoon POP/IMAP verbindingen en af en toe een smtp verbinding van de personen in kwestie.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Casema blokkeert toch uitgaand verkeer op poort 25, om spamverzendig te blokkeren? Net als Wanadoo, Planet etc. Vaak kun je alleen de SMTP server van de provider gebruiken, al dan niet als relayserver.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Klaus_1250
Hmm, ik weet alleen dat het wel werkt, iig af en toe. Als ze port 25 blokkeren, dan doen ze dat sporadisch.

Probleem met de SMTP (relay) server van een provider is dat je dan SPF problemen krijgt, plus dat SMTP-servers van bepaalde providers nogal eens op blacklists voorkomen. En als laatste, als er een probleem is met uitgaande email heb je bij de meeste providers gewoon pech qua support.

• Venun
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-08-2017
de instellingen op het casema netwerk moeten altijd staan op smtp.casema.nl, is geen login voor vereist. Ook al is het een heel ander E-mail adres, zolang de smtp op smtp.casema.nl staat, zou alles goed moeten gaan ;)

Zo te zien heb je een eigen mailserver, dan moeten mensen de pop op jouw server zetten, en de smtp van casema, dan alles tiptop in orde moeten komen :)

[ Voor 26% gewijzigd door Venun op 22-01-2007 14:37 ]

Venun - 70 Tauren Warrior [prot] Auchindoun

• Klaus_1250
Dat is eigenlijk een laatste optie, waar ik liever geen gebruik van maak.

Ik ben niet bekend met de policies die ze bij Casema hanteren, kan geen SPF-records gebruiken (nou ja, kan wel, maar als je die moet aanpassen voor elke provider moet doen is het hek van de dam, plus dat er dan ook nog eens misbruik van kan worden gemaakt), als er een probleem is met de smtp-servers van Casema word dat ineens ook mijn probleem (zonder dat ik enig inzicht hebt in hoe en wat), als iemand een fout callback script gebruikt word mail geweigerd (er zijn mail-servers die een callback doen op het verzendende IP-adres ipv MX-records te bekijken), als iemand niet zeker weet of zijn mail is aangekomen (DSN's e.d worden wel eens gefilterd) kan ik het niet opzoeken in het systeem of ie correct is afgeleverd bij de juiste MX en als een uitgaande casemta-smtp-server op een blacklist belandt (komt wel eens voor bij nl providers) klagen mensen bij mij dat hun mail terugkomt.

PS: Ben wel even nieuwsgierig, maar;
Ook al is het een heel ander E-mail adres, zolang de smtp op smtp.casema.nl staat, zou alles goed moeten gaan
Is dat iets wat je juist NIET wil? Hoe controleer je dan of mensen wel dat afzend-adres mogen gebruiken? Enigste manier om misbruik te voorkomen is vrij strikte filtering en rate-limiting, wat weer voor problemen zorgt als een gebruiker een groot aantal mails wil versturen of als mail per abuis voor spam word aangezien.

[ Voor 32% gewijzigd door Klaus_1250 op 23-01-2007 01:13 ]

• Venun
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 30-08-2017
mjah, filters staan niet zó scherp, moet echt honderden mails per uur zjin (500+ :P).
En verder zijn er weinig problemen mee, behalve dat je idd niet kan kijken of het aankomt o.i.d, maar heb zoiets nog nooit gehoord :)

Venun - 70 Tauren Warrior [prot] Auchindoun

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 30-09 21:22

Robinski

A.K.A. RHarmsen

anders gooi je toch een tweede (andere) poort open voor SMTP verkeer.
heb dat hier zelf ook gedaan omdat dinnetje achter een casema verbinding zit, werkt perfect.

moet je dus wel bij alle clients achter casema die poort opgeven.

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Klaus_1250
MSA staat al open, alleen geef ik die niet standaard door aan mensen. Maar denk dat het tijd word om daar verandering in te brengen. :-)

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 15:13
Had ook ineens problemen. Casema heeft ineens bedacht (sinds gisteren ofzo) om uitgaand 25 te blokkeren. Eerst al inkomend 25 (geen idee waarom)

email versturen lukt nu alleen via hun relay. (smtp.casema.nl) een collega routeert mijn email via zijn SMTP server naar mijn server op poort 26, uitgaand moet ik nu dus via Casema doen.

• Klaus_1250
Ik vind het erg vervelend dat Casema het niet nodig vind om mensen hiervan op de hoogte te stellen en ook weinig informatie biedt op hun website omtrent dit soort zaken.

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Ik heb hier sinds vorige week *INEENS* last van. Al twee jaar kabel van Casema (nooit problemen, lekker goedkoop) en nu ineens hebben ze poort 25 geblokkeerd. Omdat ik een laptop heb, mail ik via xs4all (heb daar ook account) via authenticated smtp. Werkte overal probleemloos behalve nu bij casema. Prutsers.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• Burat
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Burat

bos wortels

Oh wacht eens.. xs4all doet aan smtp via ssl... en, jaja, dat werkt. Hoera! Poort 465 staat wel gewoon open.

Homepage | Me @ T.net | Having fun @ Procurios | Collega's gezocht: Webontwikkelaar PHP

• erik_bies
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21-11 19:00
Heeeel irritant inderdaad van Casema. Vooral daar er niets gecommuniceerd wordt... ik maar afvragen waar al mijn mail bleef.

Had al een helpdesk ticket ingelegd maar daar wordt niet op gereageerd.

Heeft iemand een goeie suggestie hoe inkomende mail te regelen?
Zijn er free services die een soort portmapping e.g alle verkeer op port 25 doormappen naar port xxx doen (dyndns heeft zoiets, maar kost geld)

Verwijderd

SMTP uitgaand via servers anders dan die van Casema werkt hier gewoon nog.

220 s3.nimio.nl ESMTP Exim 4.66 Fri, 09 Feb 2007 06:34:48 +0100
220 smtp2.e-factory.nl ESMTP Sendmail 8.12.11.20060308/8.12.11; Fri, 9 Feb 2007 06:35:42 +0100
220 mwinf7009.orange.net ESMTP **************************
220 smtp-vbr4.xs4all.nl ESMTP Sendmail 8.13.8/8.13.8; Fri, 9 Feb 2007 06:36:16 +0100 (CET)

De Casema klantenservice ontkent ook gewoon dat dit geblokkeerd is, en hierbij kan ik dit dus ook bevestigen dat het bij mij inderdaad niet dicht zit.

• Matthijs Hoekstra
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-12 15:13
erik_bies schreef op donderdag 08 februari 2007 @ 20:52:
Heeeel irritant inderdaad van Casema. Vooral daar er niets gecommuniceerd wordt... ik maar afvragen waar al mijn mail bleef.

Had al een helpdesk ticket ingelegd maar daar wordt niet op gereageerd.

Heeft iemand een goeie suggestie hoe inkomende mail te regelen?
Zijn er free services die een soort portmapping e.g alle verkeer op port 25 doormappen naar port xxx doen (dyndns heeft zoiets, maar kost geld)
Yep, http://www.rollernet.us/ ies graties :)

• MightyMr2Mike
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-11 10:08
Dit heb ik dus al een maand of 6 PRIMA draaien inderdaad via Rollernet (poort 125 zetten zij om naar 25) en mijn Kerio Mailserver. Inmiddels heb ik poort 2525 staan als port redirection om dit ook af te kaarten.

TOT vanaf gister 20 feb 09.41 uur de uitgaande mails mijn KMS niet meer verlaten.

Melding van KMS
4.4.1 cannot connect to remote host ?????

Hebben meer mensen last van problemen sinds Maandag oid?

Server staat in Zoetermeer (zie nog wel eens verschillen in regio's)

[ Voor 3% gewijzigd door MightyMr2Mike op 21-02-2007 21:33 ]

• Whizzer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-03 13:47

Whizzer

Flappie!

Gisteren "ineens" ook last van dit (regio Zoetermeer)... Server bij xs4all staan in de colo die authenticated SMTP doet en dat werkte voordat ik op vakantie ging erg goed! Na vakantie niet meer kunnen proberen (was begin feb) en gisteren moest ik weer eens iets van thuis uit versturen... Noppes, nada, niets... :( Telnetje op port 25 kwam mooi niet door...

Gelukkig de boel kunnen omzeilen doordat tussen de linux doos bij xs4all en thuis een IPv6 tunnel draait en Postfix daar goed zijn werk op verricht, maar ik baal er wel van. Vooral omdat ik zo snel op de casema pagina er niets over kan vinden... :(

Dan i.p.v. TLS maar SSL doen (via port 465 dus), wat een ongein... Bah! Op zich ergens wel begrijpelijk dat ze dit doen, maar hun gebrek aan communiceren vind ik niet netjes!

Ik ben geweldig.. en bescheiden! En dat siert me...

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-11 15:19
Yup. Ook sinds vandaag dit probleem (regio Nieuwegein/Utrecht). Gisteren ging uitgaande SMTP nog zonder probleem. Vandaag niet meer...

Inkomend via andere poort via rollernet werkt nog zonder probleem, maar uitgaand moet vanaf heden dus via smtp.casema.nl. Heeft iemand toevallig een tooltje ontdekt waar je op basis van bv. het subnet een bepaalde smtp-server kiest? Ik zit vaak bij klanten, en gebruikte tot op heden altijd dezelfde smtp-server, maar moet nu heen en weer switchen naar smtp.casema.nl als ik thuis ben (en aangezien ik wel 10 accounts heb is dat een boel werk).

De huidige workaround die ik nu heb gemaakt is de volgende:

1. Wijzig de SMTP server in iets unieks, dus bijv. “mailsmtp”
2. Maak een copy van de hosts file waarin mailsmtp wijst naar het ip-adres van de ene SMTP server.
3. Noem deze file bv. hosts-smtp1
4. Maak een copy van de hosts file waarin mailsmtp wijst naar het ip-adres van de andere SMTP server.
5. Noem deze file bv. hosts-smtp2
6. Maak een MS-DOS script waarin je de hosts-smtp1 over de hosts file copieert
7. Noem dit bestand bv. “Gebruik_SMTP1.bat”
8. Maak een MS-DOS script waarin je de hosts-smtp2 over de hosts file copieert
9. Noem dit bestand bv. “Gebruik_SMTP2.bat”
10. Maak shortcuts voor bovenstaande scripts en zet deze op de desktop

Groet,

Nika.

XC40 P8

• nikagl
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 28-11 15:19
Ik heb twee tooltjes gevonden die dit doen:

MobileTCP
http://www.klocktornet.com/html/products/mobiletcp.php

AutoRoute SMTP
http://mailutilities.com/ars/

Je moet wel je SMTP server veranderen in "localhost" en de SMTP servers toevoegen die je op de verschillende locatie's wilt gebruiken, maar het werkt daarna als een trein (ik gebruik MobileTCP, dat leek mij de meest flexibele)

Succes!

Groet,

Nika.

XC40 P8

• Klaus_1250
Whizzer schreef op dinsdag 27 februari 2007 @ 09:01:
Dan i.p.v. TLS maar SSL doen (via port 465 dus), wat een ongein... Bah! Op zich ergens wel begrijpelijk dat ze dit doen, maar hun gebrek aan communiceren vind ik niet netjes!
Ik vind het vrij kwalijk dat ze dit doen, aangezien er geen goede reden voor is (waarom bv authenticated SMTP ook blocken?) en dat ze het niet communiceren is nog minder.

Verwijderd

nikagl schreef op dinsdag 13 maart 2007 @ 20:50:Heeft iemand toevallig een tooltje ontdekt waar je op basis van bv. het subnet een bepaalde smtp-server kiest? Ik zit vaak bij klanten, en gebruikte tot op heden altijd dezelfde smtp-server, maar moet nu heen en weer switchen naar smtp.casema.nl als ik thuis ben (en aangezien ik wel 10 accounts heb is dat een boel werk).
Kijk eens naar Mobile Net Switch. Je kan nu gratis de volledige versie downloaden.

Verwijderd

@Mightymr2mike:

Hallo,

Ik wilde vragen of jij tijd hebt om mij te helpen met het instellen van kerio en rollernet?

Ik ben nog op mijn yahoo mail bereikbaar.

Alvast bedankt,

nomonada2000@yahoo.com
Pagina: 1