AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4
LCD weet ik niet, maar lijkt mij dat dat niet uitmaakt. Laptop schermen maken ook gebruik van de LCD techniek en die kunnen wel tegen een stootje. Daarnaast heb ik verschillende LCD TFT computerschermen afgehaald en er nooit op gelet met vervoer. Geen enkele had dode pixels of defecten.
in mijn lg lcd handleiding staat hetzelfde. deze moet je ook plat leggen om te monteren. Overigens toen ik hem in de winkel kocht heb ik hem samen met de verkoper plat achterin mijn auto gelegd om te vervoeren.....Dracula schreef op zondag 21 januari 2007 @ 12:48:
Heb ook gehoort dat je ze recht op moet vervoeren. Echter in de handleiding van mijn panasonic plasma tv staat dat als je hem uit de doos gehaald hebt je hem met de beeldschermkant naar beneden op een kleed of laken moet leggen en dan de voet in elkaar moet zetten.
Ik verkoop bijna 8 jaar LCD monitoren voor computers en heb hier nooit rekening mee gehouden. Ook nooit problemen gehad daardoor (zover ik weet). Heeft het veel grotere formaat van de huidige TV's hier iets mee te maken?
AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4
Verwijderd
"Try not to become a man of success but rather to become a man of value..."
Probleem bij plasma schermen schijnt te zijn dat als je hem horizontaal legt dat door de zwaarte van de glasplaten deze kunnen bezwijken onder hun eigen gewicht, en dan dot ie het niet meer zo goed om het zacht uit te drukken.flexje schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:13:
Nou , onze plasma werd thuisbezorgd, en plat op de grond gelegd om hem uit te pakken... staat zelfs op de doos dat het zo moet. En onze plasma was al ~50 kg(50 inch)....
Groetjes, FaceDown.
1. Kofferbak open
2. achterbank eruit
3. Plasma er in (42")
4. achterbank in 2 delen dr bij in
5. Kofferbak dicht
6. zwaai zwaai
Ze hadden niet verwacht dat die dr rechtop in zou passen.
Verwijderd
Totdat ik me er echt in verdiepte.
Een plasma mag alleen rechtop vervoerd worden omdat de glasplaat bij liggend vervoer eerder kan breken! (heeft te maken met de druk die dan minder is of zo)
Kijk maar naar die glaszetters, die vervoeren hun glas ook altijd rechtop (vooruit dan, beetje schuin). Maar als je hem niet vervoert dan kun je een plasma gewoon plat leggen. De druk is dan weliswaar niet optimaal maar er kan niks mee gebeuren, tenzij je ermee gaat voetballen. Dus het heeft nergens anders mee te maken!
Had een keer iets gelezen van een Engels vervoersbedrijf dat 10 plasmas moest bezorgen. Hadden ze maar even plat gelegd. Bij aankomst 10 gebroken glasplaten. Dit was 4 jaar geleden toen plasmas nog 4000 euro t stuk waren. Schade 90.000 gulden! Niet verzekerd dus omdat de vervoersinstructies niet waren opgevolgd.FaceDown schreef op maandag 22 januari 2007 @ 11:20:
Mijn plasma ook gewoon plat vervoerd achterin de auto (90km mee gereden). Geen centje pijn. Volgens de winkel was het geen probleem mits ik niet te hard over drempels zou rijdenEr zit natuurlijk wel een flinke glasplaat in dus daar moet je voorzichtig mee zijn. Alleen om mijn Hitachi zat ook een gigantische doos die wel goed bescherming bood.
[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 26-01-2007 20:25 ]
Vooral de wat oudere Plasma schermen konden idd nog wel eens bezwijken onder hun eigen gewicht als je ze horizontaal met het scherm naar beneden zou neerleggen/vervoeren. Dat raadden we nog steeds niet aan daar vervoer op eigen risico is.
Bij LCD heb je dat probleem niet zo maar over het algemeen is het ook niet nodig, afgezien van idd het monteren van de wandsteun. Maar ik zou gewoon het zekere voor het onzekere nemen en hem zoveel mogelijk rechtop vervoeren/"gebruiken" om eventuele narigheden te voorkomen.
Verwijderd
plasma tv's mag je nooit plat leggen en dit is de reden :
1) er zitten kleine gas belletjes tussen de gasplaten
wanneer je de tv plat legt gaan deze belletjes naar het midden van je tv kruipen en dit verlaagt de levensduur met 50%
2) er zit in de nieuwe plasma tv's een chip die registreert wanneer deze tv heeft plat gelegen
deze chip wordt uitgelezen bij de fabrikant en u garantie vervalt
vervoer dus zelf zoveel mogelijk u eigen tv en vertrouw nooit de winkel nog het vervoer dat gebeurt is ervoor van de groothandel naar de winkel
kijk goed u doos na op schade of vuil van het inladen in de vrachwagen ... zo kan je misschien al afleiden als deze heeft plat gelegen en eist u gewoon een nieuwe
Omdat die dingen niet zo goed blijven staan als je de voet nog niet hebt gemonteerdRemcoDelft schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:01:
Waar zit nu eigenlijk het probleem van niet-plat-leggen? Ik heb mijn TV al 10 jaar (is geen plasma) en ik heb nog nooit kunnen bedenken waarom ik hem op de voorkant zou willen leggen... Waarom dan wel bij plasma?
En dan moet jij me es uitleggen hoe de fabrikant kan zien WIE die plasma dan plat vervoerd heeft. Het kan goed zijn dat er een chip inzit , maar wie gaat er bewijzen dat jij die TV plat vervoerd hebt ?Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:57:
2) er zit in de nieuwe plasma tv's een chip die registreert wanneer deze tv heeft plat gelegen
Verwijderd
En wie zegt dat jij het dan gedaan hebt? Voor hetzelfde geld, en die kans is ook groot, heeft in een stap tussen de fabrikant en de consument de TV platgelegen. Ik heb als student in een magazijn gewerkt en daar ging men ook niet altijd zo nauw om met de richtlijnen op de dozen.Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:13:
niemand kan bewijzen wie dat gedaan heeft maar de fabrikant is dan niet verplicht de garantie te leveren
En een chip in je tv die bijhoudt of ie op z'n kant gelegd is...? Jeps... Klinkt erg, ehhh... Wanneer hebben ze je dit verteld? Eergisteren...?
Rowdy.nl - X++ by day. C# by night. I drink coffee in the morning and beer in the evening.
Gemiddelde doos van een 42"/50" televisie gezien? Dat gaat niet passen in de gemiddelde autoRemcoDelft schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:01:
Waar zit nu eigenlijk het probleem van niet-plat-leggen? Ik heb mijn TV al 10 jaar (is geen plasma) en ik heb nog nooit kunnen bedenken waarom ik hem op de voorkant zou willen leggen... Waarom dan wel bij plasma?
Bij mijn weten was het inderdaad om de glasplaat, door drukverschil (bv als je over een drempel rijd) tordeert je auto, in theorie zou de glasplaat inderdaad kunnen breken, zie dat glaszetter verhaal. 9 vd 10 keer gaat dit goed natuurlijk, maar je zult altijd zien
Daarom kan je hem ook rustig plat leggen om de voet te monteren zoals in de handleiding staat.
Heb de mijne ook maar laten bezorgen (een fiat punto is te klein en 4 hoog die doos tillen leek me ook geen succes worden), bedoel waar hebben we het over bij een TV van 1000+ euro ...
[ Voor 5% gewijzigd door Speedy op 03-04-2008 09:46 ]
Enigste optie was dus plat (doos was al weggegooid), hiermee ongeveer 15km gereden. Ik had naar mijn idee toch voorzichtig gereden maar bij aankomst was de plasma zo dood als iets. Dat doe ik dus ook geen 2e keer meer. Weet niet precies of ie door het liggen kapot is gegaan of door de trillingen/schokken.
Hahaha, het was eergisteren 1 april! Je bent een beetje laat.Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 08:57:
1) er zitten kleine gas belletjes tussen de gasplaten
wanneer je de tv plat legt gaan deze belletjes naar het midden van je tv kruipen en dit verlaagt de levensduur met 50%
Gelukkig is het ook niet de fabrikant waar je een (koop)overeenkomst mee hebt, maar de winkelier...Verwijderd schreef op donderdag 03 april 2008 @ 09:13:
niemand kan bewijzen wie dat gedaan heeft maar de fabrikant is dan niet verplicht de garantie te leveren
[ Voor 23% gewijzigd door Sikkek op 03-04-2008 09:55 ]
Verwijderd
Gevraagd en het maakt niets uit alleen het risico bestaat dat de glasplaat breekt bij plasmaschermen tijdens het vervoeren omdat er meer kracht op staat als deze ligt.
Trouwens sowieso (ook met dure apparatuur) moet je niet wild doen, kan altijd iets losschieten.
Laat ze maar toeteteren en foeteren zodat jij niet voor een nieuwe hoeft te ploeteren.
Go with the flow blocking your way and use AD for achieving results