[PM] Vrije ruimte verplaatsen -> troubles

Pagina: 1
Acties:

• kikibu
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-01 21:23
Ok, de kleine versie van het verhaal.

Ik heb een schijf van 200 gb, eerst opgedeeld in drie partities
C: 5 gb voor windhoos en program files
E: 10 gb voor MP3
D: 185 gb voor Data

Echter had ik het ook in deze formatie op de schijf ingedeeld. De vrije ruimte bevond zich dus aan het eind van de schijf, aan het eind van de D partitie.

Toen ik te weinig ruimte had voor m'n nieuwe MP3 dacht ik, ik ga wat 'free space' van D naar E verplaatsen. Zogezegt zo gedaan, eerst alle MP3 op D gezet in een map en daarna E met D gemerged. Alles ging lekker totdat PM aangaf bad cluster -> boem stop. Ik heb gerestart en in Windows gekeken en ja 2 partities waarvan 1 ontoegankelijk (naam: '/>''' -> corrupt dus. PowerMAX geeft aan: "Your Harddisk is failing, please back-up while possible" :/

Toen heb ik eerst natuurlijk GoT raadgepleegd en FDisk, allerlei HDD regenerate, chkdsk en undelete tools geprobeerd en als laatste genoemde optie voor het terughalen van mijn data: het resizen naar het originele formaat. Echter ben ik aan dat laatste niet toegekomen omdat ik niet wist wat het originele formaat precies was. Ook het bad clusters probleem vat ik niet, ik had nooooit problemen whatsoever met deze Maxtor en nu als ik begin te scannen op op Bad Cluster's vanuit Hiren's BootCD krijg ik er heel veel (1 op 3mb gemiddeld alleen al in het begin van de schijf, duurt eeuwen voordat ie afgelopen is, dus gecanceled)

Nu is de situatie zo dat ik een, volgens mij schoon van bad clusters, NTFS C van 5 Gb heb (originele formaat C, goed geformatteerd en Active). En een D van de restgrootte die als NTFS en als leeg wordt herkent.

Met GetDataBack vind ik een heleboel bestanden en ik ben de harde schijf via een andere pc aan het proberen te herstellen. Ik laat deze vannacht aanstaan en hoop dat ik op deze laatste manier nog wat dingen kan terughalen.

Maar als dit niet werkt, is er misschien nog een manier. Ik heb een Knoppix cd'tje en als ik daarmee opstart ziet hij gewoon m'n oude D schijf met al m'n bestanden, hij kan ze zelfs openen! Echter ben ik helemaal niet bekend met Linux + de muis deed het niet, dus echt verder kwam ik niet. Maar het zou natuurlijk superhandig zijn als ik er nog een paar mb'tjes kon afhalen, overhevelen of e-mailen naar mezelf, alleen de belangrijke data voordat ik een low level format er overheen gooi. >:)

Wie kan mij vertellen hoe ik dit in Knoppix of op een andere manier voor elkaar kan krijgen?

Specs: Maxtor DiamondMax Plus 9 (PATA)

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Knoppix heeft normaal gesproken geen enkel probleem met standaard muizen, zowel USB als PS/2 worden gewoon herkend. Dus probeer het gewoon nog eens, of sluit anders een andere muis aan: PS/2 ipv USB of andersom.

Als je je bestanden nog kan openen met Knoppix dan zou ik deze maar even naar een andere PC kopieren. En daarna kan je je hardeschijf aanmelden voor RMA als je nog garantie hebt. Vertoont je hardeschijf eenmaal bad clusters dan is dat vrijwel altijd het begin van het einde voor zo'n schijf.

• kikibu
De harde schijf is al uit den tweeden hand of meer (lange leve V&A) dus ik ben bang dat dat niet gaat lukken of veel geld gaat kosten.

Knoppix staat mij bij heeft toch geen rechten om op (NTFS) harde schijven te schrijven? Van die muis vond ik dus ook vaag, ik zal het eens op de pc hier proberen.

GetDataBack heb ik nu maar gekapt, hij was al een uur bezig en nog steeds op 1%. (searching for NTFS file systems). Heel veel:
Error 23 during readLBA:........

HDD regenerator doet er ook erg lang over, maar ik ga 'm nu aanzetten en naar bedje toe!

• mrfunk
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
verkeerde login...

[ Voor 93% gewijzigd door mrfunk op 21-01-2007 09:51 ]

• kikibu
Net wakker geworden, kijken hoe ver ie is: 1000mb van de 200.000 gedaan, rond de 4000 bad clusters gevonden en gerapareerd in 7 uur

Ik hoef dus niet meer uit te rekenen hoe lang dat nog zal duren, dat is onmogelijk dat repareren met HDDRegen in mijn geval. Ik kan nog met Linux proberen, dat zal ik dan ook nu doen. Als jullie nog ideeen hebben draag ze alsjeblieft aan. Anders gaat de low level format er overheen en ben ik maar alles kwijt....

UPDATE: ik heb nog wat gevonden wat mijn probleem wel beschrijft

Die TS heeft het gebackupd met Boot It, maar hoe doe je dat dan? BootIt Image was toch niet wat ik wilde denk ik, of moet je dat juist wel hebben? (er zijn vier varianten vaan Boot It - prog)

[ Voor 27% gewijzigd door kikibu op 21-01-2007 10:44 ]

Verwijderd

Je zou Spinrite kunnen proberen. Die kan bad sectors repareren zonder de data te verliezen.

• kikibu
Heb ik ook al gep[robeerd, maar dat duurt meer dan 100 uur voordat zijn operatie klaar is. Dank voor de input iig. Knoppix had ik eindelijk aan het werk, maar hij vond ineens niks van mijn oude data, dus helaas.

Ik heb nu na alle tools van de bootcd te hebben gebruikt, een low level format met de tool van Maxtor gedaan. Vervolgens is de SMART Status OK. Met HDDregenerator vindt ie nog steeds bad sectors. Maar eigenlijk alleen in de eerste 10Gb van de schijf. Als ie tot 50Gb (ongeveer 5 uur laten lopen) geen bad sectors heeft gevonden / gerepaired ga ik daarop maar even een partitie maken en windows xp installeren zodat ik iig weer even kan werken.

Vervolgens kijken of ik RMA kan regelen en misschien snel een andere HD aanschaffen...
Pagina: 1