[XP MCE] Standaard PC kan overweg met XP MCE?

Pagina: 1
Acties:
  • 196 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik wil een Home Theater gaan bouwen, maar voordat ik de onderdelen aanschaf en MCE koop, wou ik het een en ander weten of het mogelijk is. Misschien dat enige van jullie me hiermee kunnen helpen. Ik wil wel zo goedkoop mogelijk houden, dus een kant-en-klare HTPC is geen optie.

- Kan ik Windows XP MCE gewoon op een standaard PC installeren? (Celeron D, Standaard mobo, Videokaart met TV-out)

- Op de Microsoft website zie ik dat het alleen gangbare videoformaten ondersteund. Ik maak echter 95% gebruik van Real Media bestanden (RM/RMVB). Is dit ook mogelijk om het af te spelen via die standaard MCE GUI? Ik neem aan dat het gebruikt maakt van de interne videospeler (WMP). Of kan je het ook een externe programma laten gebruiken?

- Kan ik gewoon elke willekeurige videokaart gebruiken die een TV-Out heeft? Zodat de PC gewoon start met beeld op de TV-Out. Want ik ga er geen monitor op aansluiten (alleen bij installeren wel).

- Kan ik elke "MCE certified" TV-kaart gebruiken?

- Werkt de MCE afstandsbediening op deze?

- Heeft MCE ook de gewone functionaliteiten die XP Prof ook heeft. Dan bedoel ik folder sharing en user accounts.

Ik hoor het graag. Alvast bedankt.

• Nutral
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 17:59

Nutral

gamer/hardware freak

windows media center is gewoon windows professional met media center, je kunt elke mce certified tvkaart gebruiken, real media bestanden kun je alleen afspelen met realplayer dus ik denk dat dat niet werkt. je kunt mce gewoon op elke willekeurige pc installeren. ik heb ook media center op een gamepc zonder tv tuner. werkt prima. afstandsbediening die voor mce is gemaakt zal wel prima werken denk ik.

• Oceria
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 06:00

Oceria

I've been in between....

Als je real alternative installeert kun je RM bestanden afspelen in WMP. Kies er tijdens de installatie voor om WMP classic niet te installeren.

Oceria doesn't know where this repeatbutton -repeatbutton is...

• The Conman
Okey, bedankt voor de reacties.

Ik ga binnenkort maar me pc bestellen.

• bennovb
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 28-02 15:46

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

moet toch niet zo moeilijk zijn om antwoorden te vinden hier op dit forum......?

kan op standaard pc maar....
tuner is niet per se nodig, videokaart moet op zijn minst 128MB hebben / DirectX 9 zijn en TV kaart moet hardwarematige MPEG2 decoder hebben anders werkt het niet
zo zijn er nog een paar eisen die ik niet uit mn hoofd weet

RM? Er zijn plugins te vinden, ja...

MCE Certified.... wat wil je nog meer dan?
afstandbediening... idem?

MCE = home met een sausje (GEEN PRO)
wel user acounts en foldersharing maar.......
als je een netwerkshare wil gebruiken zul je die steeds opnieuw moeten aanmelden (Non Persistant Folder Sharing heet dat ... in tegenstelling tot PRO)

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

• maartena
  • Laatst online: 08-09-2025
B3NN0 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 02:52:
videokaart moet op zijn minst 128MB hebben / DirectX 9 zijn
Onzin! Ik heb hier een Media Center 2005 PC gebouwd op een AMD AthlonXP 2000+ die ik nog had, en een Geforce 4 MX 420 (Direct X 8 kaart) met 64 Mb.

Media Center draait als een tierelier, alleen gebruik ik em niet met een TV tuner omdat ik al een HDTV DVR box heb met twee digitale tuners ingebouwd heb van de kabelmaatschappij. ;)

Maar met een oudere kaart werkt het ook prima verder.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• maartena
yasinhm schreef op zondag 21 januari 2007 @ 02:07:
windows media center is gewoon windows professional met media center
Nee. Windows Media Center is GEEN Windows Professional. Zo kun je met Windows Media Center 2005 niet aanloggen op een domain.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-01 23:26
maartena schreef op zondag 21 januari 2007 @ 08:01:
[...]

Nee. Windows Media Center is GEEN Windows Professional. Zo kun je met Windows Media Center 2005 niet aanloggen op een domain.
standaard niet nee, maar gelukkig valt dit te omzeilen met wat getweak (http://www.tss2000.nl/vbforum/showthread.php?t=50)

• bennovb
  • Laatst online: 28-02 15:46

bennovb

Max OC = 3725Mhz..!!!

maartena schreef op zondag 21 januari 2007 @ 08:00:
[...]

Onzin! Ik heb hier een Media Center 2005 PC gebouwd op een AMD AthlonXP 2000+ die ik nog had, en een Geforce 4 MX 420 (Direct X 8 kaart) met 64 Mb.

Media Center draait als een tierelier, alleen gebruik ik em niet met een TV tuner omdat ik al een HDTV DVR box heb met twee digitale tuners ingebouwd heb van de kabelmaatschappij. ;)
Klopt , en wat als je wel een TV Tuner wilt gebruiken zoals de topicstarter van plan is......?

Surface Pro 4 (Core m3, 4GB, 128GB) + Lumia 640XL Dual Sim (Verkocht ; PCH-DL, 2x Xeon 2.4 D1 SL6VL (@18x133), CM Heatpipes, 4x 512MB Adata Vitesta DDR500, Windowed Stacker, TSP 500W EPS, BroadCom 8prt SATA RAID, 36GB Raptor + 4x 200GB Seagate RAID5)

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Dan stop je er een TV kaart met tuner in?

* alt-92 probleem niet ziet.

Maar goed. Als je toch al geen tuner erin stopt heeft MCE weinig meerwaarde boven dingen als MediaPortal.

[ Voor 39% gewijzigd door alt-92 op 21-01-2007 15:15 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Willem2
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 09-03 10:22

Willem2

Ω is futile

als je een netwerkshare wil gebruiken zul je die steeds opnieuw moeten aanmelden (Non Persistant Folder Sharing heet dat ... in tegenstelling tot PRO)
Dit laatste is niet waar; ik heb al sinds jaar en dag folders geshared en geschare-de folders gemount op mijn MCD 2005 machine.

en nee, ik houd niet van voetbal... :)

• The Conman
ah mooi dan, kan deze lekker dienen als Local File Server en Home Theater :)

Om het goedkoop te houden heb ik de volgende configuratie:

- Intel Celeron D 352, 3.2GHz, 512KB, 533MHz
- Zalman CNPS7700-ALCu Aluminium, Koper
- ASRock Conroe945G-DVI
- 512MB DDR2 667 met latency van 5 of 512MB DDR2 533 met latency van 4? Prijs is zelfde.
- Club3D GeForce 6200LE TurboCache, 128MB
- Club3D ZAP-TV1001 MCE Edition
- 2x Samsung SpinPoint T166 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, S-ATA II/300
- Microsoft MCE Remote Control + IR unit
- Apacer 15-in-1 internal Card Reader
- IN-WIN Behuizing V523T Zwart, 300 Watt, mATX
- Zalman ZM300A-APS 300 Watt voeding. (deze heb ik nog liggen)

Totaal sommetje zo'n 550 euro.

Iemand toevoegingen of andere suggesties?

• maartena
B3NN0 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 14:23:
Klopt , en wat als je wel een TV Tuner wilt gebruiken zoals de topicstarter van plan is......?
Ik heb mijn Hauppauge 150-PVR ook in die machine gehad, en hij klaagde niet over te weinig geheugen of directx 9 compatible. :?

Werkte in ieder geval gewoon met TV kijken, opnames heb ik in de paar dagen dat de kaart in die bak zat niet gedaan.

Proud to be an American.
Hier woon ik

• Willem2

Willem2

Ω is futile

The Conman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:09:
Volgens mij hebben niet alle 6200LE kaarten standaard een TV uitgang en/of soms alleen composiet en geen S-Video. Let daar even op.

Ik denk trouwens dat een Shuttle SS31T ook interessant zou kunnen zijn ipv. een los moederbord, kast & voeding. Zo ook de Asus V2/3-M2V890.

• The Conman
Willem2 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:25:
[...]

Volgens mij hebben niet alle 6200LE kaarten standaard een TV uitgang en/of soms alleen composiet en geen S-Video. Let daar even op.

Ik denk trouwens dat een Shuttle SS31T ook interessant zou kunnen zijn ipv. een los moederbord, kast & voeding. Zo ook de Asus V2/3-M2V890.
Ik heb nagevraagd en op die kaart zit wel een s-video op. Maar ookal zit die er niet op, alleen composite is toch ook goed?

De Asus V2/3 zijn idd wel interessant. Maar dan zit ik wel met die standaard moederbord die er bij hoort. Die heeft maar 2 S-ATA kanalen (de ASRock 4), 2 RAM sloten (ASRock 4), weet niet of er een ATX form factor voeding in zit, want die wil ik vervangen door mijn Zalman. Naar mijn ervaring maakt Asus's voedingen te veel geluid.

Edit: Ik zie nu dat Windows Vista Ultimate en Home Premium ook een vernieuwde Windows Media Center bevat. Weet iemand of deze de Windows MCE afstandsbediening ondersteund en de MCE certified TV-tuner-cards?

[ Voor 10% gewijzigd door The Conman op 21-01-2007 22:53 ]

• hardware-lover
  • Registratie: Augustus 2005
  • Niet online

hardware-lover

verder kijken dan ......

The Conman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:52:
[...]

Ik heb nagevraagd en op die kaart zit wel een s-video op. Maar ookal zit die er niet op, alleen composite is toch ook goed?

De Asus V2/3 zijn idd wel interessant. Maar dan zit ik wel met die standaard moederbord die er bij hoort. Die heeft maar 2 S-ATA kanalen (de ASRock 4), 2 RAM sloten (ASRock 4), weet niet of er een ATX form factor voeding in zit, want die wil ik vervangen door mijn Zalman. Naar mijn ervaring maakt Asus's voedingen te veel geluid.

Edit: Ik zie nu dat Windows Vista Ultimate en Home Premium ook een vernieuwde Windows Media Center bevat. Weet iemand of deze de Windows MCE afstandsbediening ondersteund en de MCE certified TV-tuner-cards?
Bereid je voor op een niet zo'n geweldig computerplaatje (understatement) op je TV als je gebruik gaat maken van composiet uit.

Hauppauge Vista ondersteuning.

[ Voor 4% gewijzigd door hardware-lover op 21-01-2007 23:03 ]

Testing, one, two ...

• Willem2

Willem2

Ω is futile

The Conman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 22:52:
[...]
De AB werkt onder Vista, Hauppage kaarten ook (bij mij iig de PVR150 & 500). Die Club 3D TV kaart durf ik niet te zeggen...

• Willem2

Willem2

Ω is futile

hardware-lover schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:00:
[...]

Bereid je voor op een niet zo'n geweldig computerplaatje (understatement) op je TV als je gebruik gaat maken van composiet uit.
Nou, ik moet zeggen dat sinds de Geforce 6x serie de composiet uitgang *behoorlijk* verbeterd is door Nvidia. S-Video is natuurlijk beter, maar composiet is zeker acceptabel in mijn ervaring (op een 72cm Sony 4:3 CRT TV). Beetje finetunen en dan kun je er prima naar kijken.

• |sWORDs|
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

moet toch niet zo moeilijk zijn om antwoorden te vinden hier op dit forum......?

kan op standaard pc maar....
tuner is niet per se nodig, videokaart moet op zijn minst 128MB hebben / DirectX 9 zijn en TV kaart moet hardwarematige MPEG2 decoder hebben anders werkt het niet
zo zijn er nog een paar eisen die ik niet uit mn hoofd weet

RM? Er zijn plugins te vinden, ja...

MCE Certified.... wat wil je nog meer dan?
afstandbediening... idem?

Videokaart moet 128 bit geheugenbus hebben (6200 = 64bit, werkt wel, maar wordt niet aangeraden) en geen hardwarematige MPEG2 decoder. Mce = Pro - Aanmelden op domein (wat via een registry key in te schakelen is).

Verder werkt de mce ab prima onder Vista. En is met ingang van de nieuwe tvout chips (degene met component) composiet ook goed bij Nvidia.

Hauppauge 150 (Amity 2) is door Microsoft aanbevolen.

[ Voor 12% gewijzigd door |sWORDs| op 22-01-2007 10:28 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• The Conman
|sWORDs| schreef op maandag 22 januari 2007 @ 10:23:
[...]

Videokaart moet 128 bit geheugenbus hebben (6200 = 64bit, werkt wel, maar wordt niet aangeraden) en geen hardwarematige MPEG2 decoder. Mce = Pro - Aanmelden op domein (wat via een registry key in te schakelen is).
Welke goedkope videokaart kan je mee aanraden? Eentje met 128bit geheugenbus en passive gekoeld. Moet wel zo goedkoop mogelijk zijn. NVidia of ATi maakt me niet uit, als het maar goed werkt onder MCE/Vista

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Je MOET Nvidia nemen. ;)
Nee even serieus, PureVideo is beter dan Avivo, een 6600 (geen le) is 128 bit. Zoek naar een passieve 6600 (of 7600, maar let op sommige gs'en zijn 64bit) met component uit. Ook sommige 7300GT's komen in aanmerking.
Deze? 128bit,PureVideo en component uit(dus de nieuwe tvout chip). Komt ook goed uit de review.
The Conman schreef op zondag 21 januari 2007 @ 20:09:
ah mooi dan, kan deze lekker dienen als Local File Server en Home Theater :)

Om het goedkoop te houden heb ik de volgende configuratie:

- Intel Celeron D 352, 3.2GHz, 512KB, 533MHz
- Zalman CNPS7700-ALCu Aluminium, Koper
- ASRock Conroe945G-DVI
- 512MB DDR2 667 met latency van 5 of 512MB DDR2 533 met latency van 4? Prijs is zelfde.
- Club3D GeForce 6200LE TurboCache, 128MB
- Club3D ZAP-TV1001 MCE Edition
- IN-WIN Behuizing V523T Zwart, 300 Watt, mATX

Totaal sommetje zo'n 550 euro.

Sja, met zo'n 100 euro meer zou ik deze componenten nemen;
GigaByte GV-NX73T256P-RH, 256 MB, DDR2, PCI Express x16 (zie boven)
AMD Athlon 64, 3500+, Socket AM2, Boxed (sneller, minder warm)
Asrock AM2NF6G-VSTA (goedkoop)
TwinMos Memory Kit, 1024 MB, DDR2, PC5300, 667 MHz, 2 x (voor je dualchannel en vista klaar)
Hauppauge WinTV PVR 150 MCE, PCI (aanbevolen door ms en perfect kaartje)

[ Voor 151% gewijzigd door |sWORDs| op 22-01-2007 20:14 ]

• The Conman
Ik heb gezocht naar die videokaart. Gigabyte 7300 GT met 256MB voor 89,00 is wel mooi prijsje.

Is een kaartje met 64-bit geheugen ook niet te gebruiken met Windows Vista's Media Center?
Het hoeft enkel met de Media Center van Vista te werken. Die Aero-interface heb ik geen behoefte aan. Ik neem aan dat de 128-bit nodig is voor de Aero?

Ik mis dan wel de hardwarematige MPEG2 decoder. Maar met deze vrij krachtige CPU moet het toch wel softwarematig kunnen?

Ik zie hier ( http://www.jcxp.net/forums/index.php?showtopic=6957 ) wel dat de 6200LE compatible is met Vista

Met de 6200LE bespaar ik wel mooi zo'n 65 euro

Hier de specs

- Intel Pentium 4 630, 3.0GHz, 2MB, 800MHz
- Thermaltake Golden Orb II
- ASRock Conroe945G-DVI
- 512MB DDR2 667
- Gigabyte GeForce 7300 GT, 256MB DDR2, 128bit memory.
- Hauppage WinTV PVR-150 MCE OEM
- IN-WIN Behuizing V546T Zwart, 300 Watt, mATX
- Windows Vista Ultimate

Die 7300GT wissel wel om met de videokaart die in deze PC zit, een 6600 (geen LE).

Ik denk zelf dat ik geen behoefte heb aan dual channel en 1GB geheugen. 512 is wel genoeg denk ik. Of toch beter 1GB @ DC?

[ Voor 28% gewijzigd door The Conman op 23-01-2007 01:26 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Nee, die 128bit is al vereist voor Media Center 2005 (met tv kaart). En waarom die p4 en geen 3500+? En hardware matige decoder wordt niet gebruikt. MCE doet altijd software decoding met hardware acceleratie. Hier een quote uit een stukje waar ik lange tijd terug mee bezig was, hier blijkt wel uit waarom de snelheid van de videokaart zo belangrijk is, al hoe wel een 6150 of een 6200 het opzich wel doen, kun je toch problemen krijgen, zeker met een 6200LE:

Om volledig te kunnen begrijpen waarom sommige beeldzaken zijn zoals ze in Media Center zijn moeten we eerst wat dieper door de werking van Media Center graven. Laten we eens beginnen met hoe tv (hier in Nederland meestal 720x576 bij 25 frames per seconde analoge kabel tv dus dat neem ik maar als voorbeeld) vanaf de binnenkomst uiteindelijk op je 16/9 beeldbuis/panel/projectiescherm terecht komt:

Stappen in de tvtuner
Op het moment dat de tvtuner op een bepaald kanaal ingestemd is gaat de encoder 25 “foto’s” per seconde maken van het beeldmateriaal en een opname van het geluidssignaal. De meeste tvkaarten doen dit raw en capturen het in de volledige resolutie. Sommige tv kaarten capturen in halve of soms zelfs kwart resolutie, wat voor een pixelachtige weergave met weinig detail kan zorgen. De combfilter van de tvtuner zorgt voor de kleurinformatie (composite color video signaal op 4.43 megahertz) uit het zwart/wit signaal (luminance). Alle informatie die hier verloren gaat kan nooit meer hersteld worden.
Vervolgens gaat de (al dan niet raw) digitale data naar een MPEG2 encoder. Media Center gebruikt bij het kijken naar live televisie automatisch de hoogst mogelijke bitrate (9Mbit), terwijl bij een opname de bitrate(2,5Mbit – 6Mbit) welke door de gebruiker is ingesteld gebruikt wordt. De audio gaat naar een MPEG1 encoder. Bij deze encoding stappen gaat dus altijd een hoop beeldinformatie verloren, echter doordat de bron al van lage kwaliteit was is hier in de praktijk weinig van te merken, bij het geluid is zelfs geen verschil waar te nemen.

Stappen software decoder/videokaart

Alle stappen van de videokaart moeten 50 x per seconde foutloos uitgevoerd worden en een lichte videokaart is dan ook niet voldoende.
De gecomprimeerde data wordt doorgegeven aan de softwarematige decoder (hardware decoding wordt door Media Center niet ondersteunt) welke het signaal binnen 16ms moet converteren naar raw digitale 720x576 YCbCr video. Deze decoder maakt gebruik van de processor en indien ondersteunt de mpeg2 decoder van de videokaart.
Deze raw data wordt doorgegeven aan de videokaart, maar ook de conversie stap wordt dus indien ondersteund voor het overgrote deel uitgevoerd door de videokaart.

De interface van Media Center wordt gerenderd door DirectX9 en dit moet hardwarematig door de videokaart ondersteunt worden.

[ Voor 86% gewijzigd door |sWORDs| op 23-01-2007 01:42 ]

• The Conman
Bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Ik neem dan toch maar die Gigabyte 7300GT. Moet er wel zeker van zijn dat het foutloos werkt.

De Pentium 4 ipv AMD omdat deze overal beter uit de test komen. Net ietsje beter presteert die. Alleen verbruikt ie wel meer power.

Zal ook wel aan mij liggen. Heb sinds een AMD 1800+ nooit meer AMD's gehad en altijd al "fan" van Intel geweest. Ik weet ook niet waarom.

Edit: ikzie de "Asus VGA GeForce EN7300GT Silent 256 MB" voor 82 euro. Denk maar dat ik voor deze ga. Meer vertrouwen in dit merk.

[ Voor 14% gewijzigd door The Conman op 23-01-2007 04:59 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Geheugeninterface 128-bit
TV-output Ja,via HDTV-out cable
Meegeleverde adapter/kabel HDTV-out adapter

Ziet er prima uit.

• The Conman
|sWORDs| schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 08:19:
Geheugeninterface 128-bit
TV-output Ja,via HDTV-out cable
Meegeleverde adapter/kabel HDTV-out adapter

Ziet er prima uit.
Ik heb nog een normale TV. Achter die HDTV-out kan het gewoon? Ik neem aan dat het gewoon S-Video/Composite is?

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ja naast component ook svideo en composiet. Maar het gaat om de nieuwere tvout encoder die een stuk beter is.

• The Conman
Nice, dank je.

Ik ga de bestelling plaatsen.
Pagina: 1