Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Automotive] Air-Fuel-Ratio weergave adhv. Lambda-signaal

Pagina: 1
Acties:
  • 183 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Topicstarter
Hi all,

De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat ik niet zo gek vaak meer op GoT post, maar mijn huidige soldeer-projectje brengt me dan toch weer op het oude honk. Weliswaar niet op /13, maar toch ;)

Ik ben bezig met een Air-Fuel-Ratio-meter, waarvan ik een aantal schema's op het interweb heb gevonden. Het is een redelijk simpele schakeling doormiddel van het doorlussen van 2 LM3915 IC's.

Uitgaande van dit schema en deze ben ik mijn eigen schemaatje gaan bouwen.

Ik wilde namelijk een keuze kunnen maken in bar-display of single led, en daarnaast was ik wel gecharmeerd van de mogelijkheid de leds zelf in helderheid te kunnen controleren. In de productguide (PDF Alert) van National Semiconductors kwam ik een schema tegen voor het instellen van de helderheid van de leds en dat heb ik er ook in verwerkt. Echter: ik heb slechts beperkte kennis van dergelijke schakelschema's. Ik kan het bouwen, zolang het duidelijk aangegeven staat, maar ik zou niet precies weten wat de ins en outs van dergelijke IC-schakelingen zijn. Nu heb ik een paar vraagjes.

Allereerst, is onderstaande schakeling correct, of loop ik kans op flinke rookontwikkeling in mijn auto als ik 'm zo installeer?

Afbeeldingslocatie: http://gallery.waxle.nl/main.php/d/3308-2/AF-indicator.jpg

En als tweede: op het dashboard van mijn wagen zit al een potmeter om de helderheid van de dashverlichting aanstuurt. Kan ik, in plaats van het bovenstaande schema, de stroom van de ledjes ook straffeloos van die potmeter trekken door er een omvormer-IC naar 5V tussen te zetten?

Alvast bedankt! :)

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat schema ziet er goed uit, maar dat aan pin 6 en 7 heb ik niet bekeken, dat kan je probleemloos uitproberen als ik het zo zie, geen rookgenererende fouten op het eerste zicht.

Dat potmetertje in je auto kan je niet zomaar doorverbinden, je zal eerst eens moeten zien welk signaal daar uit komt, dan kan je kijken naar iets om dat geschikt te maken voor helderheidsregeling.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 11:00

Sick Nick

Drop the top!

Waarschijnlijk weet je het al, maar om dit een zinvolle meter te laten zijn zal je wel een wideband lamda sensor moeten hebben. Standaard hebben de meeste auto's echter een smallband sensor, hierop zal je ledreeks mooi van links naar rechts lopen zonder de echte waarde weer te geven.

Verwijderd

Zoals nick aangeeft zal je een wideband sensor moeten aanschaffen, deze heeft een digitale output.
Met die standaard smallband krijg je te weinig informatie.

Zie http://wbo2.com/ voor meer info.

Om 1kg benzine volledig te laten verbranden moet er 14,7kg lucht aangevoerd en gemengd worden.
Dus zal die waarde rond de 14.7 moeten zitten :)

En aan de andere kant weet ik niet precies waarom je zo'n metertje nodig zal hebben, aangezien je er alleen baat bij zal hebben als je bijv. een turbo motor gaat bouwen.

Bij een standaard blok is t eigenlijk zonde van t geld, maar dat mag je zelf bepalen ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-01-2007 11:18 ]

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Een tip: gebruik niet te kleine baantjes/draadjes... wanneer alle leds samen aan staan, trekken ze 20 mA * 20 = 400 mA

Die fout heb ik nml. wel eens gemaakt, en dat ging van *VONK* :/

Verder, als ik jouw schema zo bekijk, zie ik dat beide LM3915 op dezelfde manier zijn aangesloten... zo zullen ze allebei hetzelfde aangeven en ik denk niet dat dat de bedoeling is... ff opnieuw doorrekenen...

edit: gezien de overige foto's op de site waar het plaatje staat gaat het om een Saab 900 Turbo + intercooler. Ik weet niet of hij daar nog een extra turbo op wil bouwen :+

[ Voor 18% gewijzigd door MeMoRy op 21-01-2007 16:38 ]

U vraagt, wij antwoorden.

• Part
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 19-11 21:00

Part

Helemaal niets.....

8705 => 7805

[ Voor 83% gewijzigd door Part op 21-01-2007 17:29 ]

• waxle
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 27-02 19:21

waxle

Schavuit & Schobbejak

Topicstarter
Ha! Dank voor de input, heren (dames?)

De schoonheidsfoutjes heb ik inmiddels gevonden: de weergave op de pinout klopt niet met mijn schema: de 18-10 moeten precies andersom. Ook de 7805 heb ik inmiddels gezien ;)

De schakelaar ga ik denk ik over de 12v-voeding zetten, om zo de netheid nog wat te verbeteren.
Ik weet dat er vanaf de dash 12v. gelijkstroom komt, die dmv. een potmeter kan worden gedimd. Ook de verlichting van mijn extra klokkenset gaat straks via deze schakeling lopen, vandaar dat ik het vraag :)

WBT. de lambda: deze schakeling gaat juist uit van het signaal van een narrowband-signaal, waarbij 0.85 volt lambdawaarde 1, ofwel stoichometrich mengsel, ofwel, 14.7:1 is. 0.92 is uiterste waarde 'rijk' mengsel, dus daarop kun je de schakeling ook afregelen.

Een wideband staat op de verlanglijst, maar da's een investering van 200 E, en dan heb ik een oude brandstofcomputer die weer niks met dat signaal kan, dus dan moet ik nog steeds converteren ;)
Kortom: ooit gaat er ws. ook een vrij programmeerbaar motormanagementsysteem op, en dan zie ik het mengsel wel op mijn laptop ;)

Ik ging in beginsel uit van dit schema:
Afbeeldingslocatie: http://www.niksula.hut.fi/~mdobruck/siililand/mini/diy/alien/lambda/fig1.gif

Echter; ik wilde de intensiteit van de LED's kunnen controleren en ook de weergavewijze (single led of bar)

En tja, als je plannen hebt om te tunen is het wel handig dat je weet of je je blok niet om zeep aan het brengen bent :) Nieuwe Turbeau zit er voorlopig nog niet aan te komen, maar wie weet hoe snel ik aan de grenzen van de huidige ben :)

[ Voor 8% gewijzigd door waxle op 21-01-2007 20:52 ]

ouwe meuk
Nichts ist toller als ein Zündapp Roller!

Verwijderd

zou het niet kunnen dat de regeling voor de dash verlichting met PWM gebeurd, in m'n Probe is dit zo, en in de meeste andere wagens waar ik ooit aan gewerkt had was dit ook zo.
Met deze schakeling kan je inderdaad perfect aantonen of de motor te arm of te rijk draait, voor een excacte meting heb je een wb nodig.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Geen geld? Anders kan je altijd je bladblazer gebruiken. :+

U vraagt, wij antwoorden.

• [TazZ]
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-06 15:06
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 23:36:
zou het niet kunnen dat de regeling voor de dash verlichting met PWM gebeurd, in m'n Probe is dit zo, en in de meeste andere wagens waar ik ooit aan gewerkt had was dit ook zo.
Met deze schakeling kan je inderdaad perfect aantonen of de motor te arm of te rijk draait, voor een excacte meting heb je een wb nodig.
Hey.. dat wist ik niet, ik had verwacht dat ze vooral toendertijd wel de spanning hadden geregeld ipv te werken met PWM.

De schakeling zal mogelijk wel op PWM de helderheid regelen. Probleem is echter dat denkik de 7805 het niet zo leuk zal vinden om zo'n pieken te krijgen.

[off-topic]
Wat voor Probe heb je en heb je al wel eens gekeken op http://www.probeclub.nl/ en vooral ook http://forum.probeclub.nl/ ?

If it ain't broke, fix it till it is...

Verwijderd

@TazZ:
ik ken probeclub.nl maar al te goed, je kan me er vinden als belgian driver: ben ook aktief op probetalk.com, vandaar de naam...
heb zelf een 2.0 16v, geen 24v zoals u...
al een klein beetje omgebouwd, maar nog veel plannen voor in de toekomst, de HEI-mod staat op het lijstje!
see ya on probeclub.nl!!
Pagina: 1