benodigdheden basis HTPC hulp v. expert gevraagd uitgebreid

Pagina: 1
Acties:
  • 211 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-01 16:28
beste mede Tweaker-broeders...

Waarom dit topic..?
Ik wil heel graag kijken wat de mogelijkheden en kosten zijn om een testcase te maken
zodat iedereen die graag wil beginnen met een HTPC weet wat er allemaal voor nodig is om iig
een basis te hebben.
Ik heb me lang genoeg suf gezocht op GoT om nu een post te maken waar iedereen hopelijk een positieve bijdrage aan kan leveren.

Wat heb ik op dit moment allemaal?:
2-kleine kinderen :) (grootste reden waarom ik dit doe)
een vrouw die vaak door de bomen(lees afstandbedieningen en kabels) het bos niet meer ziet

Hardware:
- Pioneer dvd speler
- Philips PW9308 met 2 maal SCART en 1 maal SVIDEO ingang
- Sony DD5.1/DTS Versterker met 5.1 boxen
- videorecorder van Philips
- XBox omgebouwd tot mediacenter (XBMC)
Dit alles zit nu zo aangesloten:
http://img124.imageshack.us/img124/2233/layoutnew1ja.jpg

Wat is nu de situatie?:
M'n kleintjes kijken soms via de videorecorder, soms een divx via de xbox en soms een
dvd-tje. Ik probeer zoveel mogelijk de versterker uit te laten (omdat het niet nodig is. het
geluid is dus vaak gewoon stereo via de xbox wat waarschijnlijk via de scart wordt
doorgegeven). Overdag gaan ook vaak wat MP3's aan. Hier wordt dan de versterker voor
aangezet icm de XBox.
Als de kleintjes naar bed zijn en papa en mama willen een filmpje kijken dan haal ik de COAX
geluidskabel uit de SCART van de XBOX en stop ik die in de Pioneer dvd speler voor optimaal geluid!

Heeeel af en toe neem ik 'ns een programma op waarvan de kwaliteit me niet echt boeit. De
kwaliteit van TV kijken boeit ook niet echt omdat ik al m'n series en films toch wel via
DivX/Avi of DVD kijk

Wat ik nog in de kast liggen?:
Een Compaq D510 met een P4, 256MB, 2 lege pci sloten, een 80 GB Harddisk en een zwaar gelimiteerd budget (bijna niets zeg maar!) zie link naar plaatjes hieronder.
http://img260.imageshack.us/img260/590/img0751klein7ui.jpg
http://img113.imageshack.us/img113/568/img0752klein5gq.jpg

Wat zouden we graag willen?
Zoveel mogelijk doen via die pc (behalve TV kijken).De PC zal niet op een monitor
aangesloten hoeven worden aangezien hij in de huiskamer komt te staan.
MP3 luisteren,Divx/SVCD DVD bekijken en heeel af en toe iets opnemen.

Wat hebben we nodig...?
Hier zit dus het pijnpunt voor mij en velen met mij..ik weet er niet genoeg van om zeker te
weten wat ik allemaal nog nodig heb.

Dit weet ik (redelijk) zeker:
Software:
Een mediacenter voor de aansturing van alles:
- Windows MediaCenter
- Mediaportal (http://www.team-mediaportal.com)
- gbpvr (http://www.gbpvr.com/)
- Welke vergeet ik nog..?

Hardware:
- Een goede COAX splitter voor het tv-signaal. kwaliteit van tv-uitzendingen boeit me niet en zo kan ik opnemen en tv kijken tegelijk.
- Een Hauppage PVR-150-MCE (met afstandbediening) zodat ik die kan gebruiken in de
verschillende software (ervanuit gaande dat deze remote werkt in alle software?)
- Goede COAX Kabels richting de PVR-150 en van de PVR150 richting de TV
- Een DVDWriter of DVD speler, ik weet nog niet welke..suggesties zijn welkom!

Wat weet ik niet zeker:
Geluid:
Ik wil natuurlijk graag geluid over m'n Versterker kunnen produceren, ik hoop op suggesties(merk en type) voor goede en goedkope (2ehands) kaarten waar ik m'n digitale COAX kabel in kan stoppen.
Uiteraard wil ik heeeeel graag ook de mogelijkheid behouden om alleen geluid over de speakers van de TV te laten lopen zodat ik m'n versterker niet altijd aan hoef te hebben staan wanneer er naar bijv bob de bouwer gekeken moet worden!

De TVKaart/Videokaart:
Ik zag dat er op de Hauppage PVR-150 een S-VIDEO aanwezig is.
Is het voldoende om een SCART->SVIDEO Kabel te kopen en deze aan te sluiten op de PVR-150 en op mijn TV of heb ik nog een aparte videokaart nodig om "beeld" te krijgen op m'n TV zodat ik m'n dvdtje-Divx kan bekijken...zoja dan gaarne wat voorbeelden noemen (2ehands,merk en type..let aubop m'n beperkte budget!)

Overige zaken waar ik niet aan gedacht heb...de bekende factor X..?

Het is een hele post geworden, heb er veel werk aan gehad dus ik hoop op positieve en goeie reacties zodat iedereen van deze post kan profiteren.

Alvast bedankt..!

Member of the Ukraine IT Army

Verwijderd

Wat zouden we graag willen?
Zoveel mogelijk doen via die pc (behalve TV kijken).De PC zal niet op een monitor
aangesloten hoeven worden aangezien hij in de huiskamer komt te staan.
MP3 luisteren,Divx/SVCD DVD bekijken en heeel af en toe iets opnemen.
Als je de PC voor alles wil gebruiken behalve tv kijken, kan je dan niet veel beter gewoon XBMC blijven gebruiken? Dit is namelijk eigenlijk het enige wat de xbox niet kan. Af en toe iets opnemen kan ook op je videorecorder, Het grote voordeel van TV kijken met MCE is de time-shift functie waarbij je dus live tv op pause kan zetten of terugspoelen, en de super handige en overzichtelijke TV-Guide die erin zit.
Ik zag dat er op de Hauppage PVR-150 een S-VIDEO aanwezig is.
Is het voldoende om een SCART->SVIDEO Kabel te kopen en deze aan te sluiten op de PVR-150 en op mijn TV of heb ik nog een aparte videokaart nodig om "beeld" te krijgen op m'n TV zodat ik m'n dvdtje-Divx kan bekijken...zoja dan gaarne wat voorbeelden noemen (2ehands,merk en type..let aubop m'n beperkte budget!)
Volgens mij bedoel je hiermee dat je de pvr-150mce als video-OUT wil gebruiken? dat gaat niet werken, de s-vhs aansluiting is een video-IN
Je zult een videokaart met een tv-out moeten hebben of kopen.

Ik denk dat een htpc voor jou inderdaad handig zou zijn. Persoonlijk raad ik gewoon MCE aan, van alle mediacenter software die ik heb gebruikt bevalt dat me toch het beste. Als je die P4 ervoor wil gebruiken, heb je waarschijnlijk nog nodig:
-Videokaart met tv-out
-256mb extra ram min. (256mb werkt gewoon niet lekker op MCE)
-Tv-Tuner (ik raad theater 550 pro kaarten aan voor prijs/kwaliteit verhouding)
-Wellicht een tweede HD om op op te nemen (niet alleen voor ruimte maar omdat opnemen vrij disk intensief is)

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 08:49:
[...]

Als je de PC voor alles wil gebruiken behalve tv kijken, kan je dan niet veel beter gewoon XBMC blijven gebruiken? Dit is namelijk eigenlijk het enige wat de xbox niet kan. Af en toe iets opnemen kan ook op je videorecorder, Het grote voordeel van TV kijken met MCE is de time-shift functie waarbij je dus live tv op pause kan zetten of terugspoelen, en de super handige en overzichtelijke TV-Guide die erin zit.

[...]

Volgens mij bedoel je hiermee dat je de pvr-150mce als video-OUT wil gebruiken? dat gaat niet werken, de s-vhs aansluiting is een video-IN

Ik denk dat een htpc voor jou inderdaad handig zou zijn. Persoonlijk raad ik gewoon MCE aan, van alle mediacenter software die ik heb gebruikt bevalt dat me toch het beste. Als je die P4 ervoor wil gebruiken, heb je waarschijnlijk nog nodig:
-Videokaart met tv-out
-Wellicht een tweede HD om op op te nemen (niet alleen voor ruimte maar omdat opnemen vrij disk intensief is)
Opnemen met media center is niet disk intensief (1MB/s) en een Pvr150 is de kaart voor een mediacenter pc. Voor echt goed beeld moet de TS een Nvidia kaart halen gf6 of hoger met de nieuwe tv out chip. Alle geluidskaarten hebben de optie om het geluid zowel via spdif als analoog te laten lopen, je kan dus een blokje halen van svideo en twee tulpen naar scart.

Maar ik denk dat xmbc misschien een betere oplossing is, zeker gezien het budget en de hardware.

[ Voor 4% gewijzigd door |sWORDs| op 21-01-2007 09:09 ]

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

• Elconejo
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 22-01 21:34
Ik zou voor Mediaportal gaan, dit is gratis software en zo kan je het bespaarde geld in hardware gebruiken. Je hebt wat meer configuratiewerk maar met de juiste hardware loopt het als een trein. Bevalt je dit niet dan kan je toch nog voor MCE gaan.
Voor een htpc heb je toch echt wel 512mb ram nodig en als videokaart heb je voor Mediaportal voldoende aan een DX9 kaart. Een goedkoop passief gekoeld kaartje is dus ideaal.
Als tv-tuner zou ik een Hauppauge PVR150 kiezen, met deze kaart kun je video hardwarematig opnemen in Mpeg2. Als je budget wat groter is, zou ik voor de Hauppauge PVR500 gaan, deze heeft 2 tuners waardoor je dus 2 programmas tegelijk kan opnemen of één opnemen en een ander programma bekijken.
Verder is een MCE afstandsbediening (werkt perfect met Mediaportal en natuurlijk MCE) zeker niet mis.
Ik heb een gelijkaardige configuratie en gebruik dit nu al meer dan een jaar zonder ooit één probleem te hebben gehad. Eenmaal je gewoon bent om tv programma's op te nemen via de ingebouwde tv-gids wil je niet anders meer.

Alvast veel succes met je configuratie!

Verwijderd

ik zou toch echt een ati theater 550 pro nemen ipv een pvr-150, kijk je reviews anders nog eens na, persoonlijk ben ik veel minder onder de indruk van het beeld van de pvr-150, en ze ondersteunen beide hardware mpeg2
maar goed het is een vrij land ;)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 09:21:
ik zou toch echt een ati theater 550 pro nemen ipv een pvr-150, kijk je reviews anders nog eens na, persoonlijk ben ik veel minder onder de indruk van het beeld van de pvr-150, en ze ondersteunen beide hardware mpeg2
maar goed het is een vrij land ;)
Misschien gebruik je een andere decoder?

• NIK0
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 08:49:
[...]

[...]

-Videokaart met tv-out
Hoi Arbulus
Bedank voor je reactie..je hebt inderdaad door wat ik wil bereiken...

Graag vraag ik je het volgende:
-Videokaart met tv-out
Heb je types voor me...?
Ik heb 'ns zitten spitten maar deze kaarten lijken niet echt breed verkrijgbaar te zijn in Nederland..klopt dat..?

Geluidskaart..heb je hier nog tips/type voor in de aanbieding..?

Alvast bedankt..!

• NIK0
|sWORDs| schreef op zondag 21 januari 2007 @ 09:05:
[...]
Opnemen met media center is niet disk intensief (1MB/s) en een Pvr150 is de kaart voor een mediacenter pc. Voor echt goed beeld moet de TS een Nvidia kaart halen gf6 of hoger met de nieuwe tv out chip. Alle geluidskaarten hebben de optie om het geluid zowel via spdif als analoog te laten lopen, je kan dus een blokje halen van svideo en twee tulpen naar scart.
@sWORDs
Heb je specieke type TVkaarten waar ik op kan gaan zoeken..?

Met spdif bedoel je digitale coax..?
Ik kan dan met die geluidskaart, zowel via de TV alswel via m'n Versteker geluid uit het systeem krijgen..?
Ook hier geldt, heb je specifieke types waar ik naar kan kijken...? (maakt het vergelijken wat makkelijker)
Reuze bedankt..!

• NIK0
nog iemand met goeie tips nav de opmerkingen hierboven..?

• Insanergy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-11-2025
Geluidskaart: maakt niet uit, als er maar een spdif out op zit.
Videokaart: zelf heb ik een Sparkle GF6200, deze is passief en ik ben erg tevreden met het beeld.
TV kaart: PVR150mce lijkt me prima voor jou opzet. Hij werkt iig met veel mediacenter software. Andere kaarten ken ik niet, of zijn het noemen niet waard.

Als software zou ik je mediaportal aanraden, zoals Elconejo al zei.

But I thought YOU did the backups...

• NIK0
Insanergy schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:52:
Geluidskaart: maakt niet uit, als er maar een spdif out op zit.
Videokaart: zelf heb ik een Sparkle GF6200, deze is passief en ik ben erg tevreden met het beeld.
TV kaart: PVR150mce lijkt me prima voor jou opzet. Hij werkt iig met veel mediacenter software. Andere kaarten ken ik niet, of zijn het noemen niet waard.

Als software zou ik je mediaportal aanraden, zoals Elconejo al zei.
Thanks..

Ik heb een beetje rond gekeken en deze kaarten zijn ongeveer gelijk qua prijs...zitten er zware favorieten bij of zouden ze de klus allemaal aan moeten kunnen:

Het gaat om:

Asus ATI Radeon A9250 (DVI, TV-OUT) 128MB (tussenin)
PEAK nVidia GeForce 6200 256MB, DVI, TV-OUT (duurst)
PEAK nVidia GeForce FX5200 128MB, DVI, TV-OUT (goedkoopst)

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

De 6200 (PureVideo, mogelijk nieuw type tvout), maar lees je wel wat er in dit topic staat? Dan had je die vraag zelf ook kunnen beantwoorden. Verder is dit topic wel erg mager, misschien moet je wat beter inlezen.

Maar ik zou voor een tweedehandse 128 Bit, GF6 (met hdtv out, lastig te zien, maar alle kaarten met component uit hebben zeker de nieuwe tv-out chip) of hoger kaart gaan. 128bit is eigenlijk vereist voor mce.
Voorbeeld

[ Voor 55% gewijzigd door |sWORDs| op 22-01-2007 09:34 ]

• NIK0
|sWORDs| schreef op maandag 22 januari 2007 @ 09:13:
De 6200 (PureVideo, mogelijk nieuw type tvout), maar lees je wel wat er in dit topic staat? Dan had je die vraag zelf ook kunnen beantwoorden. Verder is dit topic wel erg mager, misschien moet je wat beter inlezen.

Maar ik zou voor een tweedehandse 128 Bit, GF6 (met hdtv out, lastig te zien, maar alle kaarten met component uit hebben zeker de nieuwe tv-out chip) of hoger kaart gaan. 128bit is eigenlijk vereist voor mce.
Voorbeeld
Ik heb me behoorlijk ingelezen maar het valt niet mee om topics van 20 pagina's en meer te lezen waarin je niet kunt terugvinden wat je precies wilt weten. Ik heb zeker jouw berichten gelezen maar uit de tekst: "..moet de TS een Nvidia kaart halen gf6 of hoger met de nieuwe tv out chip. "
Kan ik niet halen dat het gaat om een "6200"...zo diep zit ik namelijk niet in de hardware (excuses daarvoor, ik weet trouwens nog steeds niet wat je met "TS" bedoelt)

Heel veel tweakers beweren dingen die door anderen weer worden tegengesproken, hoe moet ik als leek dan bepalen wat waar is?
Ik ga nou eenmaal vaak af op wat mensen zelf hebben draaien wat ook daadwerkelijk goed werkt. (vandaar dat ik ook naar types etc vraag) sorry als dat niet zo is overgekomen..iig bedankt voor je toevoeging..

[ Voor 12% gewijzigd door NIK0 op 22-01-2007 13:16 ]

• arbulus803
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 15-07-2020
Je gaat iig een AGP kaart nodig hebben indien je je oude p4 als basis wil gebruiken.
het lijkt mij ook verstandig om dan te kijken naar een gf6 kaart. Dit zijn alle kaarten uit de Geforce 6x00 serie. Ik dacht dat alle kaarten behalve de eerste generatie 6800gt en 6800ultra werkende PureVideo ondersteuning hadden, maar kan mij hierin vergissen.
Ik zou eens kijken naar een passief gekoelde 6600, of als het budget echt krap is, een passief gekoelde 6200.

Het klopt dat theater 550 pro kaarten vrij schaars zijn hier in nederland. Een goed geprijsde kaart is iig de Sapphire Theatrix, ik weet niet of en waar deze makkelijk te verkrijgen zijn. De PVR-150(mce) is ene prima kaart verder, maar niet zo geavanceerd als de theater 550 pro

Een goede review vergelijking van verschillende tv-kaarten voor MCE is hier te vinden, hier worden zowel de pvr-150 als de theater 550 pro bekeken:
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2393

/edit ik zie dat de pvr-150 niet in de review staat, maar de iets duurdere pvr-250

[ Voor 4% gewijzigd door arbulus803 op 22-01-2007 16:53 ]

• itsme
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Voor de software, ik zou de applicatie Meedio gebruiken.
Dit is verreweg de meest configureerbare en toch eenvoudig uitziende HTPC software die ik gezien heb.
Meedio heeft ook geen zware hardware eisen, als de PC divx kan draaien werkt het wel :)
Mediaportal en ook MCE stellen behoorlijke eisen aan de PC en videokaart, meedio laat zien dat t met minder ook uitstekend kan.
Tuurlijk ben je wel afhankelijk van een goeie TV-out en een aftandsbediening is ook wel leuk.
Meedio kan eventueel ook als videorecorder gebruikt worden, inclusief gids.

Deze software is helaas niet meer in ontwikkeling (gekocht door Yahoo) en een licentie is ook niet meer te krijgen. Het goeie nieuws is echter dat de laatste versie, uitgebracht enkele dagen voor de overname, geen licentie key meer nodig heeft :)

Laatste versie van Meedio
Het nog steeds actieve forum: http://meedio.com/forum/newposts.php
De website die na de overname is begonnen om meedio te blijven supporten: http://www.meedios.com/

Als thema zou ik Menagerie SE aanraden
Afbeeldingslocatie: http://www.meedio.com/maid/plugins/%7BB65C9182-1A28-4D73-A2EB-DE9DE806C706%7D/this.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door itsme op 22-01-2007 15:42 ]

Nothing to see here

• NIK0
Fantastisch..goeie tips mensen bedankt.!!

Het enige wat nog onbreekt aan m'n lijstje is de geluidskaart, maar als ik het forum mag geloven maakt het niet zoveel uit als er maar SPDIF op zit zodat ik m'n coax aansluiting kan gebruiken richting m'n versteker. Een Creative SoundBlaster Live of Audigy zou voldoende moeten zijn dacht ik...

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Ik zou een kaart met een via envy chipje nemen (zoals een Terratec Aureon Sky/Space). SB/Audigy is voor games wel ok, maar niet voor muziek.

[ Voor 51% gewijzigd door |sWORDs| op 22-01-2007 19:58 ]

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

Zonde om geld uit te geven voor een dure geluidskaart. Als je toch optisch/coaxiaal gaat gebruiken kan je desnoods de onboard geluidskaart gebruiken. Je omzeilt toch de dac van de geluidskaart.

[ Voor 6% gewijzigd door job op 22-01-2007 20:02 ]

• |sWORDs|

|sWORDs|

vSphere/ESXi

job schreef op maandag 22 januari 2007 @ 20:01:
Zonde om geld uit te geven voor een dure geluidskaart. Als je toch optisch/coaxiaal gaat gebruiken kan je desnoods de onboard geluidskaart gebruiken. Je omzeilt toch de dac van de geluidskaart.
Anders lees je eerst het hele topic, Compaq D510 heeft geen spdif. Tevens zijn de dac's van de genoemde kaarten ook crap (welke hij wel gaat gebruiken, maar op de speakers van de tv). Het gaat om het resamplen van de Audigy/Live kaarten.

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

TS zei dat hij de boel via een coaxiale kabel wilde aansluiten aan z'n versterker. Ik zei dat hij daarvoor geen dure geluidskaart hoeft te kopen, omdat digitaal toch niet via de dac van de geluidskaart gaat.

Voor de analoge aansluiting aan z'n tv gaat het inderdaad wel via een dac. Maar aangezien tv-speakers altijd prut zijn (en bijna altijd stereo) is het daarvoor ook zeker zonde een dure geluidskaart te kopen.

Oftewel, regel een leuk goedkoop kaartje die gewoon 5.1 over spdif eruit kan gooien.. en maak je niet druk over de dac die erop zit.

[ Voor 13% gewijzigd door job op 22-01-2007 22:32 ]

• j-w
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

j-w

NIK0 schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 23:35:

Wat ik nog in de kast liggen?:
Een Compaq D510 met een P4, 256MB, 2 lege pci sloten, een 80 GB Harddisk en een zwaar gelimiteerd budget (bijna niets zeg maar!) zie link naar plaatjes hieronder.
http://img260.imageshack.us/img260/590/img0751klein7ui.jpg
http://img113.imageshack.us/img113/568/img0752klein5gq.jpg
Is die Compaq D510 een beetje stil trouwens?
Pagina: 1