P5W-DH + RAID0 + 2 SATA los: mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 21:39
Hallo,

Ik heb nu: raid 0 op ezbackup, 2 sata hd's (jbod), dus individueel, op 2 intel sata poorten (en ten slotte nog een losse sata hd op de jmicron controller).

Windows is corrupt, dus opnieuw installeren. Uit de fora blijkt dat de intel raid controller ich7r sneller is dan de ezbackup, dus ik ga deze proberen.

Ondanks het lezen van de manual en het doorzoeken van het web, ben ik er nog niet uit. Ik heb dus 2 wd raptors, die ik wil aansluiten op de intel sata1 + sata3. In het bios maak ik dan een raid 0 aan. Ik installeer windows met de intel sata drivers op een floppy. Allemaal geen probleem (denk ik).

Maar: ik heb ook nog 2 (eigenlijk 3) andere sata hd's. Ik heb dus nog over aan sata controllers: ez backup (2x), 1x intel sata (sata 4) en jmicron. Ik wil dus nog 2 (eigenlijk zelfs 3) sata schijven aansluiten, maar niet in een raid configuratie via ezbackup. Kan dit en zo ja, moet de jumper van de ezbackup ook worden verzet?

Graag veel reacties!

NB: als dit niet kan, gebruik ik de ezbackup als raid 0. Ik weet dat ik op de intel sata aanluitingen ook kan kiezen voor non-raid instellingen (net zoals nu).

Edit: 5 losse sata hd's kan ook blijkbaar. ez backup jumpers verwijderen, rechter ez backup poort (right orange port) schijnt dan als sata ontroller gebruikt te kunnen worden.

Edit 2: snelste raid mode schijnt Raid-0 64k cluster size te zijn.

Maar ja, kan bij een intel raid 0 instelling de andere intel sata4 en 1 van de ezbackup poorten ieder nog worden gebruikt voor een losse sata hd?

Edit 3: bovenstaande zou moeten kunnen (zie edit 2), maar ben er niet geheel zeker van. Iemand ervaringen/tips?

[ Voor 17% gewijzigd door rodemannetje op 20-01-2007 23:49 ]

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• rodemannetje
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-02 21:39
Niemand ervaringen?

i7 860 3.94ghz/mugen 2b/lancool k62/corsair hx650/vertex II/asus p7p55e pro/msi gtx570 oc/ OCZ3G1866LV6GK /xfi pro elite/Samsung 214t tft/3 hd's/plex dvd

• roodhoedje
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23-02 22:00
volgens mij kan je op die ez-backup maar 1 schijf los hangen. Dus kan je er 2 kwijt naast je raid (ezbackup en jmicron)

Verwijderd

je kunt 4 schijven kwijt op de intel matrix raid (ich7r) en je kunt er nog 1 kwijt op de jmicron.
Ik heb 5 sata schijven in m'n machine zitten.
4 in raid 0 en 1 los op de jmicron.
2 in raid en 2 los op de intel controller kan dus gewoon, je hebt dan 1 schijf op de oranje ez raid porrten zitten.

• M.Koers
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 24-02 15:31
Ik heb dit mobo ook.
Heb 5 schijven.
2x80gb in RAID 0 op de ICH7 controller. (neemt dus 2 vann de 3 poorten in die daar naast elkaar zitten).
1x250gb zit op de derde poort en deze staat gewoon single.
Tijdens de installatie voeg je dus 2 aan de RAID opstelling op en de derde blijft gewoon single staan en kan je gewoon gebruiken.
Verder nog een 250Gb schijf op de JMicron.(Wel drivers installeren anders stotterd je systeem als je iets van die schijf leest Bij mij in iedergeval).
Laatste schijf is een 80gb die in een poort van de EZ-Backup zit.
Pagina: 1