Ruis/gebrom door speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• scorpio81
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-08-2025
Ik heb het een pioneer VSX516 reciever, een mordauntshort premiere set (http://www.kieskeurig.nl/...5780BC1256D99004FF61D.htm). De laatste tijd hoor ik een brom/ruis door de speakers/subwoofer.

Ik weet eigenlijk niet of dit al eerder het geval is maar het valt me pas de laatste tijd op. Ik hoor het voornamelijk als ik de tv aan heb staan. Ik heb sinds kort digitale tv van @home en misschien dat het daar door komt.

Het kan ook zijn dat ik iets verkeerd aan heb gesloten, ik heb de subwoofer al in verschillende aansluitingen gestoken maar zonder resultaat. Heeft iemand hier enig idee wat het kan zijn?

Zo zit het momenteel aangesloten, de sub zal wel niet goed zitten alleen die heb ik zo ongeveer al overal een keer ingestoken.
Afbeeldingslocatie: http://img255.imageshack.us/img255/5646/190120070693wv.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img409.imageshack.us/img409/9205/190120070705rl.th.jpg

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11:18

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

Het kabeltje voor de subwoofer moet in de "subwoofer pre-out", dat in eerste instantie.
Vervolgens moet deze pre-out ook nog aangesproken worden door de versterker. Dat moet je ergens in het menu instellen.

Life is not about specs, it is about joy!

• scorpio81
Oke, alleen in mijn reciever zit maar één subwoofer pre-out.

Maar heeft iemand enig idee hoe ik van die ruis af kom. De speakers hebben namelijk ook last van ruis.

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-02 11:13

voodooless

Sound is no voodoo!

Koppel een 1 voor 1 de bronnen los van de receiver en kijk welke de brom/ruis veroorzaakt.

Is het je DVB receiver, trek eens de TV-kabel eruit. Is het dan weg, dan heb je een aardlus probleem met je kabel. Daar bestaan speciale kastjes voor om dat tegen te gaan.. ben helaas ff de naam kwijt.

Edit: je subwoofer in idd niet goed aangelsoten, ze zitten op nu 5.1 de INPUT. Dat is een IN-gang, en geen UIT-gang!

[ Voor 16% gewijzigd door voodooless op 21-01-2007 16:05 ]

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• gelukkie
  • Registratie: Juni 2004
Je sub is iig helemaal verkeert aangesloten! Heb je wel gelezen voordat je aan ging sluiten? Ik zie heel goed 5.1 inch ingangen staan waar jij je sub op aangesloten hebt! Verder moet je gewoon 1 kabel van de sub pre-out naar de sub. In het boekje zal vast ergens staan welke aansluiting op de sub je nodig hebt. Misschien zorgt dat losse draadje wat erbij hangt wel voor de aardlus!

• scorpio81
Ja, ik heb de gebruiksaanwijzing gelezen. Alleen daar staat maar staat maar één plek aangegeven. Heb ik dan misschien een verkeerde kabel?

ps. dat draadje tussen de kabel is gewoon een stuk plastic wat is ontstaan door het splitten van de kabel.

• gelukkie
Je moet ook maar 1 aansluiting op beide gebruiken. De kabel die je hebt is er eigenlijk niet voor, maar misschien werkt het wel, dus aansluiten op pre-out en dan de andere kant in 1 van de sub aansluitingen.
En als dat draadje plastic is kan dit niet de aardlus veroorzaken.

• scorpio81
Ik ben even naar de audiozaak bij mij in de buurt geweest. Hij zegt dat ik een andere kabel nodig heb. Eentje die van twee plugs in naar één gaat. Kan iemand dit bevestigen?

• heracles
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 11-12-2024
scorpio81 schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:31:
Ik ben even naar de audiozaak bij mij in de buurt geweest. Hij zegt dat ik een andere kabel nodig heb. Eentje die van twee plugs in naar één gaat. Kan iemand dit bevestigen?
Niet perse nodig, deze werkt ook wel, alleen laat je dan 1 plug aan de versterker kant ongebruikt. Komt omdat de subwoofer geen verschil tussen links en rechts kent, omdat lage tonen toch niet te plaatsen zijn.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Sluit dat ding nu eerst eens goed aan. Je hebt niks anders nodig namelijk. Gewoon correct aansluiten, dan werkt ie gewoon prima :)

• scorpio81
Ik heb nu ongeveer alles geprobeerd alleen ik hoor nog steeds een duidelijke brom door de sub.

Ik heb dus een andere kabel gekocht (2 kabels gaan in de sub en 1 in de reciever). Als ik de sub aanzet en er geen kabels in doe dan hoor je niets, op het moment dat ik de kabels in de sub stop dan begint hij te brommen.

Wat kan ik nog doen? Of is mijn sub gewoon overleden? Iedere hulp is welkom!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

scorpio81 schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 16:47:Wat kan ik nog doen? Of is mijn sub gewoon overleden? Iedere hulp is welkom!
Heb je hem nu al goed aangesloten :? Dat een andere kabel niet gaat werken hebben we je al gezegd!

• gelukkie
Zoals ik al eerder verteld heb: 1 kabel in de sub en 1 in de receiver!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat maakt me niet uit, als het nog steeds in de zelfde INPUT is aangesloten als hier, dan werkt het niet!

• gelukkie
Dat mag ik toch niet hopen! ;) Ik neem niet aan dat hij nog met groep 3 moet beginnen O-)

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

gelukkie schreef op dinsdag 30 januari 2007 @ 20:22:
Dat mag ik toch niet hopen! ;) Ik neem niet aan dat hij nog met groep 3 moet beginnen O-)
Nee, daar leren ze nog geen lezen. Dit soort dingen staan namelijk gewoon in de manuals van betreffende apparaten!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

OK, even stapsgewijs:

1. haal de tulpkabel uit de sub
2. haal de andere kant van je tulpkabel uit de versterker
3. pak nu een rood tulpje en stop die in de LINKER input van je sub
4. pak nu het andere rode tulpje en stop die in je SUB OUT van je versterker.
Ik herhaal: je SUB OUT en niet, niet in een 5.1 input.

De zwarte tulpjes laat je los hangen.

Even een idiot proof plaatje om de boel te verduidelijken:
Afbeeldingslocatie: http://www.xs4all.nl/~leonva/got/sub_bla.jpg
Als je dit niet snapt, weet ik het ook niet meer...

Wise enough to play the fool

• scorpio81
Zoals ik al zei heb ik een andere kabel gekocht en ook in de goede ingang gestopt. Die vorige foto was een beetje een noodoplossing omdat ik alles al geprobeerd had.

Nu ziet het er als volgt uit.
Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/6998/30012007072jf4.th.jpg

Afbeeldingslocatie: http://img292.imageshack.us/img292/6483/30012007071lk0.th.jpg

Ik heb ook geprobeerd om maar één kabel in de sub te duwen maar ik blijf de brom houden. Als ik alle kabels er uit trek (behalve de voedingkabel) dan is er ook geen brom te horen.

Ik durf het bijna niet meer te vragen maar wat heb ik fout gedaan. Of wat zijn mogelijke oorzaken van het gebrom. Ik hoop echt dat iemand me dat kan vertellen.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Okay, dat lijkt goed zo :) Vertel er de volgende keer ook bij dat je hem nu wel correct hebt aangesloten, voorkomt een boel verwarring.

Laten we het even samenvatten: zodra je de kabel in je receiver duwt heb je brom?

Heb je dan alleen maar brom? Of ook geluid? En hoe luid is die brom?

• scorpio81
Het geluid is een soort gezoem..........als er verder niets aan staat is het duidelijk hoorbaar en behoorlijk storend. Op het moment dat ik de radio aanzet dan doet de sub het wel alleen hoor je nog steeds de ruis.

Op het moment staat de sub uit. Als ik deze aanzet zonder de kabels in de reciever te duwen is er niets aan de hand, als ik daarna de kabel er instop (natuurlijk wel nadat ik de sub uit heb gezet) en ik zet de sub weer aan heb ik het gezoem weer. Voor alle duidelijkheid: op dat moment staat de reciever uit.

• GreyGhost
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:04

GreyGhost

Het is een spook

Hoor je het ook als je je FM antenne kabel uit je versterker haalt?

For I am grey, between the darkness and the light

• scorpio81
ja, al moet ik wel zeggen dat hij het in eerste instantie niet deed. Toen ik de reciever aanzette begon hij alsnog te brommen.

Ik dat dat als hij een tijdje uit heeft gestaan dat hij pas begint met brommen nadat de reciever is in geschakeld.

• bartvl
  • Registratie: Oktober 2002

bartvl

Vlieg! Kan ik niet. Te laat...

En wat als je één van de kabels in de sub eruit haalt? (allebei proberen)

Life is not about specs, it is about joy!

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Indien ze sub en receiver niet in de zelfde stekkerdoos zitten: duw ze ff bij elkaar. Heb je dan ook nog brom?

• scorpio81
Stekkers zitten beide in stekkerdoos en kabels heb ik al op alle mogelijke manieren geprobeerd.

Oftewel de rode kabel alleen in left of right en idem met de zwarte (en de andere kabel eruit gehaald)

Verwijderd

Op plaatje 1 in de TS zie ik dat er gebruik gemaakt wordt van een 3aderige stekker. Dat 3rde draadje is namelijk voor de massa. En ik denk niet dat je in een woonkamer geaarde stopcontacten hebt liggen niet? Het zou vermoedelijk komen die brom omdat je sub schijnbaar geaard moet zijn.

• scorpio81
Ik weet niet zeker of we hetzelfde plaatje bedoelen maar dat was een verkeerde kabel. Daarbij is het zo dat het derde draadje puur plastic is (dat is gekomen door het uit elkaar trekken van de kabel).

Verwijderd

Ik heb het over de aansturing (stroom) van je Sub. Daar zie je een 3aderige stekker, die dus geaard moet zijn blijkbaar. Zo'n zelfde stekker als die in de PC gaat.

• scorpio81
Sorry, nu ga je voor mij al een stapje te ver. Hoe moet ik er voor zorgen dat die stekker geaard is?

Het lijkt me persoonlijk ook niet de oplossing, aangezien hij altijd zo is aangesloten en een maand geleden hoorde ik nog geen gebrom (of het is me niet opgevallen, maar dat lijkt me sterk).

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Verwijderd schreef op woensdag 31 januari 2007 @ 00:54:
Ik heb het over de aansturing (stroom) van je Sub. Daar zie je een 3aderige stekker, die dus geaard moet zijn blijkbaar. Zo'n zelfde stekker als die in de PC gaat.
Geloof er niks van. Er zit vat en zeker gewoon een normale 2-aderige stekker op. En dan nog, het met gewoon werken, ook als je randaarde mist.

Ik vrees dat we langzaam tot de conclusie moeten komen dan de sub defect is...

[ Voor 8% gewijzigd door voodooless op 31-01-2007 01:07 ]

Verwijderd

Nou ja het kon toch? En ik zie duidelijk op deze pic dat er een 3aderige stekker gebruikt wordt, of kijk ik nu scheef? :?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Je hebt gelijk, maar ik denk niet dat dat het probleem is aangezien het zelfde stopcontact gebruikt wordt.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:12

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk/gok dat je subamp overleden is.

Sluit hem eens aan via je high input (dat heeft ie toch zo te zien?) en kijk of je dan ook die brom hebt.

Wise enough to play the fool

• scorpio81
Ik heb de sub terug gebracht naar de winkel en die hebben geconstateerd dat hij het gewoon nog goed doet. Ik heb hem thuis weer aangesloten en kom tot de volgende ontdekking:

Het probleem zit hem in het volgende: Ik heb digitale tv, als ik de kabel die van mijn antenneaansluiting naar mijn decoder loopt er in stop begint de sub te brommen. Zodra ik hem er weer uit haal dan doet hij het gewoon goed.

Nu ben ik net naar de locale audioboer gegaan en die vond het heel erg vreemd en had dit nog nooit gehoort. Weet hier iemand misschien hoe ik ervoor kan zorgen dat de brom weg gaat en de decoder gewoon werkt?

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

scorpio81 schreef op donderdag 15 februari 2007 @ 17:01:
Het probleem zit hem in het volgende: Ik heb digitale tv, als ik de kabel die van mijn antenneaansluiting naar mijn decoder loopt er in stop begint de sub te brommen. Zodra ik hem er weer uit haal dan doet hij het gewoon goed.
Zucht.. Dat had je dus al bijna een maand geleden kunnen weten:
voodooless schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:08:
Is het je DVB receiver, trek eens de TV-kabel eruit. Is het dan weg, dan heb je een aardlus probleem met je kabel. Daar bestaan speciale kastjes voor om dat tegen te gaan.. ben helaas ff de naam kwijt.
-O-

• scorpio81
Ik dacht dat je bedoelde dat ik die kabel uit de reciever moest trekken. Maar ik heb gehoort dat ik een galvanische scheide nodig heb. Dit is één of ander kastje. Kan dat kloppen?
Pagina: 1