Budget PC < € 350

Pagina: 1 2 Laatste
Acties:
  • 430 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• wimjongil
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hallo, ik ben van plan een budget computer in elkaar te zetten. Ik wil er mee internetten, office draaien, meerdere applicaties tegelijk draaien en af en toe een spelletje op laag detail spelen.
De voeding, monitor, geluidskaart, netwerkkaart, muis en toetsenbord heb ik al, de kast ga ik zelf maken. Ik heb wat rondgekeken bij de pricewatch en ben toen tot deze samenstelling gekomen:

Moederboord:
- Asrock ALiveNF6G-DVI, dit lijkt me een goed moederboard voor niet zo heel veel geld en met onboard graphics (geforce 6100) (€ 57,56)
- AM2NF6G-VSTA, dit ziet er ook goed uit en is ietsje goedkoper en weer met geforce 6100 onboard graphics (€ 52,26)
- Asus M2NPV-VM, socket AM2, onboard graphics geforce 6150, PCI sloten maar wel wat prijziger
(€ 71,64)

- Asus M2V-MX, VIA K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA), goedkoop, Asus, geen onboard video, wel PCI-e (€ 54,16)
- Asus M2N8-VMX, nForce 405 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) (€ 55,35)

Processor:
- AMD Athlon 64 3000+ (AM2, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed, dit is een processor die voor € 10 meer op 2.2 GHz draait. Is dit genoeg voor mijn eisen of moet ik € 10 meer betalen voor een (iets) betere processor? (€ 69,35)
- AMD Athlon 64 3500+ (AM2, 2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed), sneller dan 3000+ (€ 79,80)

Geheugen:
- 1GB PC3200 DDR2 ECC Reg. CL3 (Kingston KVR400D2R3/1G), ik weet niet zo heel veel van geheugen (eigenlijk niks 8)7 ), maar ik weet wel dat dit het goedkoopste 1gb geheugen in de pricewatch is. Is dit goed geheugen of moet ik duurder geheugen nemen dat misschien beter is? (€ 41)
- 512MB PC5300 DDR2, CL5 (Merkloos) x2, lijkt me wel goed, en niet duur (€ 72,86)

Harde schijf:
- Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB), dit is de goedkoopste 160gb harde schijf
(€ 45)
- Samsung SpinPoint P80 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB, NCQ), dit is een duurdere en stillere harde schijf (€ 55,25)

Videokaart:
-
- Laedtek Geforce 6600gt, 128mb, PCI-e (€ 50,00)
- Biostar 7600gt, 256mb, PCI-e (€ 65,00)
- AOpen GeForce 6600 256MB DDR 128b (PCI-e, DVI-I, Passief) Aeolus PCX6600-DV256 (€ 39,95)
- Asus GeForce 6800 XT 256MB (PCI-e, DVI) EN6800XT/HTD/25 (€ 45,95)
- AOpen GeForce 6600 128MB DDR 128b (PCI-e, DVI-I) Aeolus PCX6600-DV128 (€ 48,00)
- AOpen GeForce 6600 128MB DDR (PCI-e, DVI, Passief), Aeolus 6600-DV128 (€ 48,44)

Optische drive:
- Samsung SH-S182M 18x, spreekt niet voor zich (€ 29)
- NEC AD-5170 18x (Dual-Layer), een andere en goedkopere keus (€ 26,98)

Totaalprijs: € 329,99 excl. verzendkosten (met die 6600gt erin (leek me wel een richtprijs, en sjongejonge, het lijkt wel een kant-en-klare pc :+ ) en ik kan de kosten nog wat drukken door componenten in Enschede en omstreken op te halen op de fiets (ik woon in Eibergen in de Achterhoek)
Ik heb nu nog wat vragen:
- Moet ik een betere videokaart erin stoppen (ik hoef niet zulke heel mooie graphics)?
- Is dit geheugen goed?
- Past dit allemaal bij elkaar? (Ik heb alleen naar aansluitingen gekeken)

Alvast bedankt voor de hulp! _/-\o_

[ Voor 46% gewijzigd door wimjongil op 27-01-2007 21:56 . Reden: vanalles :P ]

• Invisible_man
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 21:13
Mis ik de videokaart? Of zit die onboard (zo ja, wat voor één zit er dan op?)

Verwijderd

Blijven Sparen, dit word imo niks. Een computer die mee gaat is imo vanaf 700/800 euro.

• MensionXL
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Haal een 7600GS/GT en je kunt ze ook nog binnen je budget op medium/high graphics spelen :) Of anders een 7300GT of een X1300Pro :)

Goedkoop bellen via VoIP

• wimjongil
  • Niet online
Bij mij gaat het sparen niet zo heel erg snel... maar ik heb met verzendkosten nog zo'n 50 euro's over.

Verwijderd

Naast de al genoemde missende videokaart heb je ook nog geen voeding vermeld.

Voor dit budget kan opzich best wel een office PC samenstellen maar echt grafisch veeleisende spellen kan je eigenlijk al snel vergeten. Dingen als Pinball en Patience kunnen offc. wel ;)

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 30-01 14:14
Maar volgens mij ondersteund dit moederbord geen ECC reg. geheugen. Dus ik zou even kijken voor non ECC. ;)

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• RoD
  • Registratie: September 2004
  • Niet online

RoD

Admin Mobile & FP PowerMod
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:07:
Blijven Sparen, dit word imo niks. Een computer die mee gaat is imo vanaf 700/800 euro.
TS gelezen? :?
Ik wil er mee internetten, office draaien, meerdere applicaties tegelijk draaien en af en toe een spelletje op laag detail spelen.
Niet zo bijzonder allemaal dus. Met een laag budget moet zelfs dat kunnen.

TS: ECC geheugen gaat niet werken. Als je niks van geheugen weet, neem dan even de RAM FAQ door :) Bevat veel informatie.

En ik zou zoals hierboven al gezegd er een 7600GS bij in duwen. Kost wat extra, maar het is het waard. Een onboard chip is niet echt geschikt voor games, ook op laag detail niet.

• wimjongil
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:09:
Naast de al genoemde missende videokaart heb je ook nog geen voeding vermeld.

Voor dit budget kan opzich best wel een office PC samenstellen maar echt grafisch veeleisende spellen kan je eigenlijk al snel vergeten. Dingen als Pinball en Patience kunnen offc. wel ;)
edit: te laat
In m'n startpost staat dat ik al een voeding heb. Gamen op hoog niveau hoeft ook niet hoor, gewoon (nouja, brak) gamen op 800 x 600 vind ik niet erg (ben een geforce 2mx gewend :+ )

Verwijderd

wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:12:
[...]

In m'n startpost staat dat ik al een voeding heb. Gamen op hoog niveau hoeft ook niet hoor, gewoon (nouja, brak) gamen op 800 x 600 vind ik niet erg (ben een gforce 2mx gewend :+ )
woops, overheen gelezen dus B) . Zorg er wel voor dat die voeding alle nodige aansluiten heeft.

• ultimateharry
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 19:46

ultimateharry

Team Slayer:-)

Is het spelen van een spelletje op lage settings/reso een extra of echt een onderdeel van het bedoelde computergebruik? Anders idd toch kijken naar een 7600GS of iets dergelijks.

• wimjongil
  • Niet online
ultimateharry schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:15:
Is het spelen van een spelletje op lage settings/reso een extra of echt een onderdeel van het bedoelde computergebruik? Anders idd toch kijken naar een 7600GS of iets dergelijks.
neuh hoor, bijvoorbeeld Rakion spelen (eens per week). En dat spel deed het ook op een 1ghz athlon met een 2mx en 256mb geheugen.

Zo'n 7600.. zou ik er ook wel in willen zetten maar dat gaat in mijn budget niet, want er moet dus ander en duurder geheugen in. Maar misschien kan het moederboard vervangen worden door een goedkoper moederboard zonder onboard graphics.

• RoD
  • Niet online

RoD

Ik zou dan toch maar voor het moederbord met onboard chip gaan. Mocht dat toch niet voldoen kun je eventueel nog ergens een goedkoop (tweedehands) kaartje op de kop tikken die je games wat soepeler doen lopen.

• wimjongil
  • Niet online
Een videokaart kan ik altijd nog later kopen, als ik wat meer geld heb en ik had al op Tweakers V & A een 7300 gs voor 50 euro gezien.

• RoD
  • Niet online

RoD

wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:22:
Een videokaart kan ik altijd nog later kopen, als ik wat meer geld heb en ik had al op Tweakers V & A een 7300 gs voor 50 euro gezien.
:X

Doe wel even wat onderzoek dan... voordat je je kaart kiest. Voor 2 euro meer staat ie in de PW.

• wimjongil
  • Niet online
Zal ik doen :P

Hoe gaat het dan met deze geheugenmodules:
- 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston, KVR400X64C25/512 Valueram)
- 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston KVR400X64C25)
- 1GB PC3200 DDR, CL3 (Kingston ValueRAM)

Als ik zo'n 512mb module zou nemen zou ik die 2x nemen, de 1gb 1x natuurlijk.

[ Voor 27% gewijzigd door wimjongil op 20-01-2007 19:30 ]

• RoD
  • Niet online

RoD

wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:25:
Zal ik doen :P

Hoe gaat het dan met deze geheugenmodules:
- 512MB PC3200 DDR SODIMM (Adata)
- 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston, KVR400X64C25/512 Valueram)
- 512MB PC3200 DDR, CL2.5 (Kingston KVR400X64C25)
SODIMM moet je niet hebben. Die andere 2 zullen het wel doen. Kingston werkt over het algemeen altijd wel, en geeft levenslange garantie.

• ixl85
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-10-2025
Ik heb een maandje of 2 geleden een 6600 aopen (passief gekoelt) gehaalt voor 50 euro (nieuw) voor in mn 2e systeempje.
Deze was alleeen bij 4launch zo geodkoop...
Is zeker beter dan een 7300 en hij is ook nog eens passief gekoelt (en klockt nog aardig goed).
Kan HL2, GW en CSS makkelijk op max spelen op een reso van 1152.
De specs staan in mn sig bij het 2e ssysteem

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-01 14:46
Dit is een prima budget systeem. Het enige dat ik zeker zou veranderen is het geheugen. Je koopt 1 geheugenstick dan kun je alleen single channel draaien. Je kunt veel beter 2 x 512 MB nemen. Dan kun je namelijk dual channel draaien en krijg je theoretisch de dubbele geheugen bandbreedte. Voor de prijs zal het niet veel uitmaken en je merkt wel duidelijk verschil.

Ik weet niet hoe lang je dit systeem wilt gebruiken maar ik zou gewoon die 10 euro extra betalen voor je processor. Die extra 400 Mhz kan best handig zijn als je af en toe eens wilt gamen en ook als je meerdere programma's tegelijk draait is het handig.

De videokaart moet jij helemaal zelf beslissen. Je kunt het eerst proberen met de onboard en als je dat niet goed genoeg vind kun je later nog eens upgraden (al dan niet met een 2e hands exemplaar)

• Quacka
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 03-09-2020
wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:22:
nieuw is die net zo duur, maar oke...

voor 10 euro meer heb je een stuk betere processor (3500), qua prijs/kwaliteit een stuk beter.
RoD schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:28:
[...]

SODIMM moet je niet hebben. Die andere 2 zullen het wel doen. Kingston werkt over het algemeen altijd wel, en geeft levenslange garantie.
ook die werken niet. Want hij heeft DDR2 nodig.

[ Voor 28% gewijzigd door Quacka op 20-01-2007 19:33 ]

Hulp wordt niet gewaardeerd. Zoek het dus zelf uit

• Blorgg
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Als je binnen je huidige budget toch nog zo'n 50 euro over hebt, dan zou je ook naar een iets duurder moederbord met een wat snellere onboard grafische chip kunnen kijken. Bij een Asus M2NPV-MX met Geforce 6150 voor zo'n E79,- loopt de grafische core toch weer net iets sneller, zo'n 475 ipv 425MHz.

In principe zouden beide moederborden wel moeten voldoen als een MX2 al voldoende is, maar over het algemeen zijn de Asus borden over het algeheel genomen sneller dan hun Asrock tegenhangers.

• Quacka
Blorgg schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:33:
Als je binnen je huidige budget toch nog zo'n 50 euro over hebt, dan zou je ook naar een iets duurder moederbord met een wat snellere onboard grafische chip kunnen kijken. Bij een Asus M2NPV-MX met Geforce 6150 voor zo'n E79,- loopt de grafische core toch weer net iets sneller, zo'n 475 ipv 425MHz.

In principe zouden beide moederborden wel moeten voldoen als een MX2 al voldoende is, maar over het algemeen zijn de Asus borden over het algeheel genomen sneller dan hun Asrock tegenhangers.
oja?
Leg eens uit...

Als je wil gaan overclocken is een beter moederbord een goed advies, maar anders ???

• wimjongil
  • Niet online
@ ixl85: Ik heb ook al gezocht naar 6600, en die zijn toch ook wel aantrekkelijk... draaien die CoD2 ook goed dan? vast wel he..

@ Arno E: dan schrap ik die 1gb module en plaats ik er 2x512 mb in.

Hoelang gaat die amd athlon 64 3000+ mee als ik 'm op 2.2GHz clock dan. Is dat die 10 euro waard?

• GamemasterByte
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-12-2025
RoD schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:28:
[...]

die andere 2 zullen het denk ik ook niet doen, aangzien dat ddr is B)

@TS: je hebt al een 1GB DDR2 latje voor 72 euro . Voor merkgeheugen van bv. kingston zul je toch rond de 80-85 euro moet neertellen denk ik. Je kunt natuurlijk ook kijken voor een 512mb latje, alhoewel dat waarschijnlijk niet lekker speelt omdat de onboard video ook nog ram gebruikt.

edit: moet echt sneller leren typen :X

who is General Failure and why the hell is he reading my disk?!

• wimjongil
  • Niet online
512MB PC4300 DDR2, CL4 (TwinMos), dit ziet er wel goed uit.

[ Voor 80% gewijzigd door wimjongil op 20-01-2007 21:39 . Reden: wat is het leuk om engels te praten ]

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 11-03-2025
ik heb net een tweedehands compaq evo d510 sff gekocht met een p4 2.4ghz, voor 150 euro
hier heb ik een 6200a grafische kaart in gekocht (55euro) en mijn 1gb ram en 160 gb hd ingezet. (die had ik al)
nu heb ik eindelijk eens een hele compacte stille machine :) voor niet veel geld.
niet dat dit supersnel is, maar je kunt misschien ook iets tweedehands op de kop tikken. alles draait prima vlotjes.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

• jvo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 04-10-2023

jvo

geen commentaar

Wat betreft het geheugen verwacht ik niet dat je spoedig zal upgraden en neem ik aan dat socket AM2 net als socket 939 dual channel ondersteunt. Dus, 2x 512 MB is sneller dan 1x 1 GB.

Verder, de V&A bevat met name de prijzen die 2 euro naast de nieuwprijs liggen. Tussen de 30-50% van de prijzen liggen zelfs boven de nieuwprijs. Voor 2e hands kan je dus beter op de daarom bekende sites kijken.

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Ik sluit me volledig aan bij Arno

http://www.ocworkbench.com/2006/asrock/AM2NF6G-VSTA/b8.htm
http://pro-clockers.com/reviews.php?id=182&page=7

Wat die ram verbetering is weet ik niet, maar lijkt half te werken. Geen zin in zoeken-lezen ±P
lijkt de dvi iets beter te zjin, maar ik zou lekker de goedkoopste pakken.

pricewatch: 512MB PC4200 DDR2 (Merkloos)
x2
of 1gig en later nog es uitbreiden naar 2x1 1 gig (over niet al te lange tijd, want duelchannel is toch wel een stukkie sneller). Heb pc4200 gdaan zodat je kan overklokken en het goedkoper is.

V&A aangeboden: 2x 512MB DDR2-533MHz

deze zag ik ook vanochtend ding iets af en maak het 70 met verzenden en dat scheelt weer.
Is ook gemakkelijker met zoeken naar winkel waar je alles wilt bestellen omdat dan dit onderdeel al afvalt. Je kan ook bij een winkel proberen die de alle/meeste artikelen hebben iets af te dingen, zodat je het verschil met de pricewatch opheft (1winkel is haast nooit met alles het goedkoopst).

Zo te zijn kan je de cpu enzo gemakkie op 2800mhz laten komen en das best relaxt voor dat budget (own alle p4 singles). Verder is het ook goed voor de vga prestaties omdat die je geheugen gebruikt.

Hardeschijf zou ik toch ff kijken naar een andere of de spinpoint nemen. de !!T!!7k160 is wel goed trouwes.

Nukezone FTW

Verwijderd

wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:39:

-- ben nu even weg, naar een concert van m'n broer. I am back in 1 hour. --
dat wou ik nou net ff weten :/

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 20:23:
[...]

dat wou ik nou net ff weten :/
GMTA :>

Goedkoop bellen via VoIP

• Blorgg
  • Niet online
Quacka schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:34:
[...]

oja?
Leg eens uit...

Als je wil gaan overclocken is een beter moederbord een goed advies, maar anders ???
Vraag jezelf eens af waarom een beter moederbord bij overclocken een goed advies is. En vraag jezelf dan ook eens af waarom je voor gewoon gebruik ook graag een iets beter moederbord zou willen hebben als het budget dat toe laat :)

Maar aangezien TS nu kennelijk de overweging maakt om toch een losse grafische kaart in het systeem te zetten, is het gezien het budget moeilijk te rechtvaardigen om een iets sneller mobo te nemen. Gaat er geen losse grafische kaart in dan zou het een ander verhaal zijn. De enige applicatie waar de TS verschil zal merken tussen de moederborden zou in spelletjes zijn, en juist daar zal een losse grafische kaart het overgrote deel van de prestatie verbetering voor zijn rekening nemen.

• Quacka
Blorgg schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 20:28:
[...]

Vraag jezelf eens af waarom een beter moederbord bij overclocken een goed advies is. En vraag jezelf dan ook eens af waarom je voor gewoon gebruik ook graag een iets beter moederbord zou willen hebben als het budget dat toe laat :)
Dat is wat ik je vraag.
Een systeem met een 3000 gaat echt niet opeens op de snelheid werken van een 3800 omdat je het duurste moederbord neemt.
Dat er wellicht verschillen in kwaliteit zijn. Dat er verschillen zijn in de opties. Dat er verschillen zijn in de overklokbaarheid: JA, dat kan. Maar als je het systeem gewoon standaard draait, dan maakt het nauwelijks uit.
Een betere processor, dan wel meer geheugen, of een aparte videokaart hebben veel meer invloed.

• Blorgg
  • Niet online
Er speelt meer mee dan alleen de snelheid van een CPU, je RAM of de chipset op het moederbord in de algehele ervaring die een PC je biedt. Als je niet begrijpt waarom een moederbord dat uit kwalitatief betere componenten is gebouwd een prettigere gebruikers ervaring oplevert, dan is het wellicht de moeite waard om je op dit onderwerp eens wat meer in te lezen :)

Je doet het nu namelijk overkomen alsof het onzin is om voor een beter merk moederbord te kiezen, enkel en alleen omdat er niet mee overgeclockt gaat worden. Dat is natuurlijk niet zo. De ervaring leert dat de betere merken moederborden leveren die, subjectief gezien, een prettigere gebruikers ervaring opleveren dan de moederborden van budget merken. Of zou jij het soms aandurven om bijvoorbeeld een PC CHIPS, Foxconn of PQI moederbord op gelijke voet met een Asus, DFI of Abit te zetten? ;)

• Quacka
Blorgg schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 20:59:
Er speelt meer mee dan alleen de snelheid van een CPU, je RAM of de chipset op het moederbord in de algehele ervaring die een PC je biedt. Als je niet begrijpt waarom een moederbord dat uit kwalitatief betere componenten is gebouwd een prettigere gebruikers ervaring oplevert, dan is het wellicht de moeite waard om je op dit onderwerp eens wat meer in te lezen :)

Je doet het nu namelijk overkomen alsof het onzin is om voor een beter merk moederbord te kiezen, enkel en alleen omdat er niet mee overgeclockt gaat worden. Dat is natuurlijk niet zo. De ervaring leert dat de betere merken moederborden leveren die, subjectief gezien, een prettigere gebruikers ervaring opleveren dan de moederborden van budget merken. Of zou jij het soms aandurven om bijvoorbeeld een PC CHIPS, Foxconn of PQI moederbord op gelijke voet met een Asus, DFI of Abit te zetten? ;)
Ik heb met mijn goede asus-bord net zo goede ervaring als met mijn budget asrock (dwz het was nog een van de goedkoopste asrock's ook).
Allebei lieten ze mn systeem goed draaien. Totaal geen verschil.
Misschien moet jij je eens verdiepen in goedkope moederborden.

Dus probeer het eens uit te leggen 8)7

• Blorgg
  • Niet online
Hoeveel ervaring heb jij met beide? Ik heb zelf ervaring met honderden, zo niet duizenden moederborden/system vanzowel de betere, als de budget merken. Dat bij jou een budget merk dezelfde ervaring opleverd als een beter merk, dat is natuurlijk prachtig :) Maar je mag gerust aannemen dat de budget moederborden vaker net iets minder prettig werken dan hun duurdere tegenhangers. Hierbij kun je in het ergste geval denken aan PCs die hele vage klachten hebben als soms niet en soms wel op starten, of PCs die op onverklaarbare wijze vastlopen. In minder erge gevallen valt op dat op budget systemen programma's eens wat vaker vastlopen of vreemd gedrag vertonen dan op de betere systemen.

Natuurlijk kom je in zowel in het high-end als in het budget segment hele goede, en hele slechte dingen tegen. Maar in het budget segment kom je gewoon meer van de slechte dingen tegen dan in het high-end segment. De reden dat de betere merken duurder zijn dan de budget merken is niet enkel en alleen omdat er een merk stikker op de doos geplakt wordt. Ze gebruiken over het algemeen genomen iets betere componenten en denken vaak wat beter over het ontwerp na.

• Quacka
Blorgg schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:23:
Hoeveel ervaring heb jij met beide? Ik heb zelf ervaring met honderden, zo niet duizenden moederborden/system vanzowel de betere, als de budget merken. Dat bij jou een budget merk dezelfde ervaring opleverd als een beter merk, dat is natuurlijk prachtig :) Maar je mag gerust aannemen dat de budget moederborden vaker net iets minder prettig werken dan hun duurdere tegenhangers. Hierbij kun je in het ergste geval denken aan PCs die hele vage klachten hebben als soms niet en soms wel op starten, of PCs die op onverklaarbare wijze vastlopen. In minder erge gevallen valt op dat op budget systemen programma's eens wat vaker vastlopen of vreemd gedrag vertonen dan op de betere systemen.

Natuurlijk kom je in zowel in het high-end als in het budget segment hele goede, en hele slechte dingen tegen. Maar in het budget segment kom je gewoon meer van de slechte dingen tegen dan in het high-end segment. De reden dat de betere merken duurder zijn dan de budget merken is niet enkel en alleen omdat er een merk stikker op de doos geplakt wordt. Ze gebruiken over het algemeen genomen iets betere componenten en denken vaak wat beter over het ontwerp na.
ontken ik dan dat er een verschil in kwaliteit zit?

In principe werkt het gewoon. Ik hoor zelden van iemand problemen met asrock.
Ik heb weinig ervaring met pc chips e.d, weet alleen dat die nog goedkoper zijn. Ik geloof best dat daar best veel problemen mee zijn. We hebben het nu over een asrock en over een budget van 350 euro.
Als jij 100 euro aan hem geeft, dan kan hij inderdaad een beter moederbord in het systeem zetten.

Ik lees ook regelmatig asus-moederborden die voor gekke problemen zorgen. Bugs zijn er altijd en zullen er vermoedelijk altijd blijven.
En vastlopers komen ook voor op elk systeem. Wellicht vaker op een budget moederbord: geloof ik direct. Maar die dingen zijn dus wel goedkoper.
Heb je voor 5 euro meer een moederbord met ongeveer dezelfde specs, maar dan van een a-merk, dan zou ik die ook adviseren. Dat is namelijk verkeerde bezuiniging.

Vraag hier op tweakers eens naar ervaringen met budget-moederborden: De meeste werken gewoon prima.
Dat jij er anders over denkt: prima.

Ik heb trouwens zelf dus ook een asus-moederbord. Leuk moederbord, maar ik heb in het begin een paar dagen lopen zoeken naar de reden waarom mijn pc zo traag was. Bleek dat er een bugje in bijgeleverde software zat. Maar och, asus he, dat is een A-merk. |:(

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
De TSer, moet gewoon een bordje kopen met leuke onboard video en PCI-e.
Kan hij altijd later makkelijk een nieuw kaartje erin prikken als hij wat veeleisender word voor zijn games.

• wimjongil
  • Niet online
Powrskin schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 20:12:
pricewatch: 512MB PC4200 DDR2 (Merkloos)
x2
of 1gig en later nog es uitbreiden naar 2x1 1 gig (over niet al te lange tijd, want duelchannel is toch wel een stukkie sneller). Heb pc4200 gdaan zodat je kan overklokken en het goedkoper is.

V&A aangeboden: 2x 512MB DDR2-533MHz

deze zag ik ook vanochtend ding iets af en maak het 70 met verzenden en dat scheelt weer.
Is ook gemakkelijker met zoeken naar winkel waar je alles wilt bestellen omdat dan dit onderdeel al afvalt. Je kan ook bij een winkel proberen die de alle/meeste artikelen hebben iets af te dingen, zodat je het verschil met de pricewatch opheft (1winkel is haast nooit met alles het goedkoopst).

Zo te zijn kan je de cpu enzo gemakkie op 2800mhz laten komen en das best relaxt voor dat budget (own alle p4 singles). Verder is het ook goed voor de vga prestaties omdat die je geheugen gebruikt.

Hardeschijf zou ik toch ff kijken naar een andere of de spinpoint nemen. de !!T!!7k160 is wel goed trouwes.
Merkloos geheugen wil ik liever niet, dat scheelt volgens mij wel kwaliteit (en snelheid?).
Die tweedehands lijkt me wel wat, maar daar staat niet bij wat voor geheugen het precies is (pc....)

Misschien ga ik die processor overclocken, maar dan is het leven van de processor wel wat korter |:(

Ik dacht zelf ook aan die spinpoint, want die is een stuk stiller (ik ben van plan de computer soms 's nachts in m'n slaapkamer aan te laten staan 8))

• wimjongil
  • Niet online
_AuToMaTiC_ schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:42:
De TSer, moet gewoon een bordje kopen met leuke onboard video en PCI-e.
Kan hij altijd later makkelijk een nieuw kaartje erin prikken als hij wat veekeisender word voor zijn games.
Die moederboards die ik in mijn TS heb gezet bezitten allebei onboard video en PCI-sloten. :w

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:47:
[...]

Merkloos geheugen wil ik liever niet, dat scheelt volgens mij wel kwaliteit (en snelheid?).
Die tweedehands lijkt me wel wat, maar daar staat niet bij wat voor geheugen het precies is (pc....)

Misschien ga ik die processor overclocken, maar dan is het leven van de processor wel wat korter |:(

Ik dacht zelf ook aan die spinpoint, want die is een stuk stiller (ik ben van plan de computer soms 's nachts in m'n slaapkamer aan te laten staan 8))
Ik zou eerder voor merkloos nieuw gaan als voor tweedehands...
Dat is ten eerste een stuk makkelijker kwa garantie en merkloos doet vaak totaal niet onder voor andere merken. Het is in geheugenland niet echt te vergelijken met merkloze schoenen ofzo ;) Kwa snelheid maakt het voor normaal gebruik dus ook geen ene bal uit.

[ Voor 8% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 20-01-2007 21:50 ]

• wimjongil
  • Niet online
Ok. Ik heb een paar nieuwe moederboarden gevonden:
- Asus M2NPV-MX, socket AM2, onboard graphics geforce 6150 en PCI sloten.
- Asus M2NPV-VM, socket AM2, onboard graphics geforce 6150 en PCI sloten.

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:06:
Ok. Ik heb een paar nieuwe moederboarden gevonden:
- Asus M2NPV-MX, socket AM2, onboard graphics geforce 6150 en PCI sloten.
- Asus M2NPV-VM, socket AM2, onboard graphics geforce 6150 en PCI sloten.
Zijn ook wel aardige borden. Asus leverd goed spul, beter als wat je in je TS hebt staan.
wimjongil schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:49:
[...]

Die moederboards die ik in mijn TS heb gezet bezitten allebei onboard video en PCI-sloten. :w
I Know :D Was meer als reactie op mensen die het over 7600GS hadden e.d.

[ Voor 19% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 20-01-2007 22:10 ]

• Cpt.Iglo
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 24-01 16:09
Ik ga met ixl85 mee wat betreft dat advies over de videokaart.
Ik denk niet dat je voor €50,- (op het moment €57,- bij 4Launch) een betere kaart zal vinden. Persoonlijk vind ik het die 50 euro extra zeker waard :)

Helemaal als je een GF2mx gewend bent zul je echt wat mee maken :P Ik had hetzelfde toen ik van een Riva TNT2 overstapte naar een Geforce 6200 :+

[ Voor 25% gewijzigd door Cpt.Iglo op 20-01-2007 22:14 ]

• wimjongil
  • Niet online
Ja, ik ga dan later een 6600(gt) erin stoppen (AOpen GeForce 6600 256MB DDR 128b (PCI-e, DVI-I, Passief) Aeolus PCX6600-DV256), zoiets.
Klopt die 6600 wel? want dat prijsverschil is wel heeel groot.

Heb trouwens de TS veranderd (foute componenten doorstrepen, goeie erbij zetten).

[ Voor 52% gewijzigd door wimjongil op 20-01-2007 22:20 ]

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Totaalprijs: € excl. verzendkosten
Ik heb nu nog wat vragen:
- Moet ik een betere videokaart erin stoppen (ik hoef niet zulke heel mooie graphics)?
- Is dit geheugen goed?
De ts'er is nog even snel aan het rekenen :D

Je kan altijd draaien met je onboard. Haal lekker later iets van een 7600GS oid.
6600 is zwaar achterhaald. Word bijna nergens meer verkocht.

[ Voor 7% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 20-01-2007 22:27 ]

• wimjongil
  • Niet online
ow ja: de totaalprijs, sorry was niet aan het rekenen hoor. Ik wilde het even overzichtelijk optellen maar was met andere dingen bezig.

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Totaalprijs: € 308,55 excl. verzendkosten (dan heb ik het duurste mobo)
Prima te doen dan toch, netjes binnen je budget.
Verder heb je eigenlijk niets nodig. Al iedeen voor je case? Aangezien je deze zelf in elkaar gaat knutselen.
Met bestaande hardware in het lijstje gaat dat helemaal goed komen!

[ Voor 53% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 20-01-2007 22:31 ]

• wimjongil
  • Niet online
Ja, een buis met 24,4 cm diameter. Voor de aansluitingen van het mobo laat ik m'n vader of m'n broer (ik ben zelf 13) een sleuf fresen. Die buis neem ik voor de goede airflow, en het is natuurlijk cool 8)

[ Voor 20% gewijzigd door wimjongil op 20-01-2007 22:32 ]

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

even een reactie over het kwaliteit en al dan niet overklokken gebeuren op een A-merk (asus) of budget (asrock) ook met simpele systemen kan goed overgeklokt worden, kijk even de reviews na en zie waar de reviewers tegen de maximalen aanlopen, en dat deze weinig anders zijn het gemiddelde A-merk, dat je dan bepaalde instellingen met een potloodstreepje wat kracht bij moet zetten (VDIMM bv.) vind ik voor een moederbord van 60 euro geen probleem. Kon bij mijn asrock m'n Sempron @1600 mhz naar 2500 mhz krikken, waar die nu constant op loopt zonder problemen.

TS, neem een sempron die cool& quiet ondersteunt dit doen ze niet allemaal namelijk volgens mij vanaf een Sempron 3200+, zorgt weer voor een lagere energierekening en een stille pc.

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Farmerpeter schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:31:

TS, neem een sempron die cool& quiet ondersteunt dit doen ze niet allemaal namelijk volgens mij vanaf een Sempron 3200+, zorgt weer voor een lagere energierekening en een stille pc.
Erpas een AMD Athlon 64 3500+ in het budget. Zonde om dat niet te doen lijkt mij.

• Farmerpeter
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-12-2024

Farmerpeter

`'t kan verkeren

heb je gelijk in ja, zou als het past ook die Athlon doen

AM2 X2 3600 @ 3.0Ghz Asrock AliveNF4G-DVI OCZ pc5300

• ixl85
_AuToMaTiC_ schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:20:
[...]

De ts'er is nog even snel aan het rekenen :D

Je kan altijd draaien met je onboard. Haal lekker later iets van een 7600GS oid.
6600 is zwaar achterhaald. Word bijna nergens meer verkocht.
Ga eens fietsen....
Zwaar achterhaalt... Jij weet zeker niet zo goed waar je het over hebt...

De 6600 is een budgetkaart die relatief gezien niet zo heel oud is. 1 Serie oud wel te verstaan aangezien er van de 8*** versie nog geen budget variant is.
De 7300 is ronduit een klotekaart voor dat geld en heeft "turbo cach" of wel; een van de slechtste uitvindingen die vroeger ook al gebruikt werd om zo via de leuke marketingweggetjes mensen te laten denken dat ze heelwat in huis hebben.
De 6600 is zeker weten sneller dan de 7300, ondersteunt ook gewoon DirectX9 en heeft voor die prijs 256 "echte" ram aan boord (niet dat je dat zal benutten met dit kaartje maar toch).
Ook heeft de 6600 8 pixel pipelines en 3 vertexshaders, de 7300 maar 4 pixel pipelines en vertexshaders kan ik zo 123 niet vinden.

En als laatste is deze waar we het nu over hebben ook nog eens passief gekoelt en heeft die vieze 7300 een irritante fan die je na de boot al mateloos irriteert.

Het is met zo'n systeem, en eigenlijk meestal, slimmer om een midrange uit een vorige serie te pakken dan een low-end uit de huidige.

http://www.4launch.nl/4la...info.php?productid=018861
Afbeeldingslocatie: http://global.aopen.com.tw/Products/Images/vga/Spec/AeolusPCX6600-DV256/AeolusPCX6600-DV256-Spec-205110012-S.jpg

En even een random uitslag van een review:
http://www.guru3d.com/article/content/158/17/

/edit
En hij klokt hier ook nog eens netjes!

Draait nu passief @ core 455 - mem 1100
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/6600.jpg

Normaal @ core 300 - mem 800 (zie link)
Een behoorlijke winst. En ik doe echt niks speciaals... Zoals er in mn spec's staat draait deze kaart in een Aopen QF50D met geen bijzondere airflow
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/ixl85/wc/Thuis/02.jpg
Outtake draait @5volt

[ Voor 9% gewijzigd door ixl85 op 21-01-2007 04:21 ]

• MintyDoerak
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-01 12:59
73euro voor 512mb terwijl je voor 20 euro meer 1024mb kan halen :?

ik had het wel geweten :*)

• MensionXL
  • Niet online

MensionXL

Optimaliseren!

MintyDoerak schreef op zondag 21 januari 2007 @ 03:01:
73euro voor 512mb terwijl je voor 20 euro meer 1024mb kan halen :?

ik had het wel geweten :*)
Ik denk heus niet dat de TS er op uit is onnodig geld uit te geven ;)

Goedkoop bellen via VoIP

• Quacka
ixl85 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 02:49:
[...]

Ga eens fietsen....

De 6600 is een budgetkaart die relatief gezien niet zo heel oud is. 1 Serie oud wel te verstaan aangezien er van de 8*** versie nog geen budget variant is.
De 7300 is ronduit een klotekaart voor dat geld en heeft "turbo cach" of wel; een van de slechtste uitvindingen die vroeger ook al gebruikt werd om zo via de leuke marketingweggetjes mensen te laten denken dat ze heelwat in huis hebben.
De 6600 is zeker weten sneller dan de 7300, ondersteunt ook gewoon DirectX9 en heeft voor die prijs 256 "echte" ram aan boord (niet dat je dat zal benutten met dit kaartje maar toch).
Ook heeft de 6600 8 pixel pipelines en 3 vertexshaders, de 7300 maar 4 pixel pipelines en vertexshaders kan ik zo 123 niet vinden.

En als laatste is deze waar we het nu over hebben ook nog eens passief gekoelt en heeft die vieze 7300 een irritante fan die je na de boot al mateloos irriteert.
http://www23.tomshardware...=541&model2=534&chart=196
Om je even te ondersteunen.
Maar er kan wel wat verschil zitten in nieuwe foefjes. Al zou ik even niet weten welke...

• Lumics
  • Laatst online: 16:04
Wat mij niet helemaal duidelijk wordt, is of de onderdelen ook gebruikt mogen zijn. Moet het per se nieuw, of mag het ook een paar maanden oud met bon en garantie. Juist hier op tweakers zijn er zoveel dames en heren die het nieuwste van het nieuwste willen hebben en dan hun "oude" onderdelen voor een prikkie weg doen. Marktplaats staat ook vol hiermee. Meestal ook nog met bon en garantie. Heb je iets meer prijs/kwaliteit verhouden dan wanneer je het nieuw zou kopen.

Verwijderd

ixl85 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 02:49:
[...]
Ga eens fietsen....

Het is met zo'n systeem, en eigenlijk meestal, slimmer om een midrange uit een vorige serie te pakken dan een low-end uit de huidige.
Ik moet hierin meegaan. Sterker zelfs nog: voor een budget systeem zou ik een 6600 zelfs nog een krachtige kaart durven te noemen (zeker als je het vergelijkt met een systeem van 3 jaar oud zoals het mijne, waarop ook nog goed te gamen valt: een AMD XP 3000+ (stock speeds), 9600 pro (traag ram erop) en 1 gig ram (2*256 + 1*512)). Voor het gebruik dat de TS vermeldt, is een 6600 zeker krachtig genoeg

• Iet
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 13-08-2025

Iet

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:07:
Onzin. Als je nu de helft uit geeft. Kun je dat over 2 jaar weer doen, en zit je aan hetzelfde bedrag dat jij ineens uit wil geven... Alleen heb je dan 2 computers, waarvan 1 nieuwer.

I use a <insert heavy config>."Dude! Solitaire must load like instantly"

• wimjongil
  • Niet online
Lumics schreef op zondag 21 januari 2007 @ 11:46:
Wat mij niet helemaal duidelijk wordt, is of de onderdelen ook gebruikt mogen zijn. Moet het per se nieuw, of mag het ook een paar maanden oud met bon en garantie. Juist hier op tweakers zijn er zoveel dames en heren die het nieuwste van het nieuwste willen hebben en dan hun "oude" onderdelen voor een prikkie weg doen. Marktplaats staat ook vol hiermee. Meestal ook nog met bon en garantie. Heb je iets meer prijs/kwaliteit verhouden dan wanneer je het nieuw zou kopen.
Mij maakt het niet uit hoor.

Verwijderd

je kunt ook een compleet dell systeempje kopen die zijn even duur alleen NET iets betere specs weer, omdat ze alles in zulke grote getallen kunnen inkopen ;)

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:31:
je kunt ook een compleet dell systeempje kopen die zijn even duur alleen NET iets betere specs weer, omdat ze alles in zulke grote getallen kunnen inkopen ;)
Is erg aanbieding afhankelijk. Momenteel is het niet zo heel goedkoop allemaal. Dit is de goedkoopste desktop momenteel: http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs
(C521)

Dat neemt niet weg dat ik die optie zeker in overweging zou nemen als ik de TS was, ik heb liever een Dell dan een in elkaar gekloot Asrock systeem (voor we dat weer krijgen, ja ik vind Asrock troep) Het enige serieuze nadeel van zo'n Dell vind ik dat als bijv. de voeding of het mobo stuk gaat - zeker bij zo'n sff kastje - je de sjaak bent.

[ Voor 15% gewijzigd door smvs op 21-01-2007 15:52 ]

• Lumics
Heb net even op alternate gekeken. Ik moet zeggen dat je voor 350 euro best ver komt. Heb niet naar specifieke merken gekeken. Wel een systeem dat matcht. Ben trouwens de lijst kwijt, maar korte impressie hieronder

Asrock MOBO (AM2)
512 DDR2 Geheugen
Ati x1300
AMD 64 3200+
160 GB hardeschijf
samsung brandertje
+ KAST en voeding.
-------------------------------
309 euro.

Dit is wel zonder scherm, maar deze kan je via marktplaats ook zo op de kop tikken. Dan heb je een prima systeempje dat het komende jaar/ 2jaar prima upgradeble is.

Laat je iig niet wijsmaken dat je budget niet toereikend is.

• RoD
  • Niet online

RoD

smvs schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:48:
[...]

Is erg aanbieding afhankelijk. Momenteel is het niet zo heel goedkoop allemaal. Dit is de goedkoopste desktop momenteel: http://www1.euro.dell.com...10rs8S1mEdhh8KWGtKMIZ4pI=

Dat neemt niet weg dat ik die optie zeker in overweging zal nemen als ik de TS was, ik heb liever een Dell dan een in elkaar gekloot Asrock systeem (voor we dat weer krijgen, ja ik vind Asrock troep) Het enige serieuze nadeel van zo'n Dell vind ik dat als bijv. de voeding stuk gaat - zeker bij zo'n sff kastje - je de sjaak bent.
Onderbouw dan ook even wat er mis is met Asrock. Hier heeft niemand wat aan.

• Lumics
[...]

Dat neemt niet weg dat ik die optie zeker in overweging zal nemen als ik de TS was, ik heb liever een Dell dan een in elkaar gekloot Asrock systeem (voor we dat weer krijgen, ja ik vind Asrock troep) Het enige serieuze nadeel van zo'n Dell vind ik dat als bijv. de voeding stuk gaat - zeker bij zo'n sff kastje - je de sjaak bent.
Vrij persoonlijk, maar doel heiligt de middelen in dit geval denk ik.

• smvs
  • Niet online
RoD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:49:
[...]

Onderbouw dan ook even wat er mis is met Asrock. Hier heeft niemand wat aan.
Tis toch een welles nietes verhaal, het enige zinnige wat ik er over kan zeggen is dat ik er slechte ervaringen mee heb, en niet met eentje maar met veel borden.

• smvs
  • Niet online
Lumics schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:50:
[...]

Vrij persoonlijk, maar doel heiligt de middelen in dit geval denk ik.
Wat bedoel je?

• RoD
  • Niet online

RoD

Asrock heeft ook wel borden waarmee in het algemeen de ervaringen goed zijn, blijkt uit reviews en door ervaringen op GoT. Prima budgetbordjes dus, imo.
Wellicht dat er door de lagere kwaliteit wat vaker een bordje stuk gaat, maar dat moet je er dan maar voor over hebben met zo'n laag budget, of een iets hoger budget kiezen en een Asus kopen met meer featured, oid.

• smvs
  • Niet online
RoD schreef op zondag 21 januari 2007 @ 15:53:
[...]en een Asus kopen met meer featured, oid.
Over het algemeen heeft een Asrock zat features. Asus is gewoon meer kwaliteit.

• ixl85
Er is niks mis met Asrock, gewoon een prima budgetmerk... en ik heb even op de dell site gekeken maar daar haal je niet wat de TS nu heeft...
Hij heeft nu een systeem met 3500+ voor ~310, zou hij kiezen voor de 6600 is ie voor 360 klaar. Iets wat je bij dell niet zo hebben (die gpu).

• rapture
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19:52

rapture

Zelfs daar netwerken?

ff zien, een low-budget-systeem in elkaar zetten. Wat heb je nog van ouwe hardware liggen, een harde schijf, dvd-speler,... kan allemaal handig zijn om de kosten te drukken. Ik had een jaar geleden een Athlon 64 X2 3800+, 2GB ram,... gecombineerd met een Maxtor 10GB 7200rpm harde schijfje. Zo kon ik tijdelijk binnen mijn budget blijven.

Een zo goedkoop mogelijk AM2-mobo zoeken, zie handleiding voor meer informatie.
Asus M2N8-VMX, nForce 405 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 56

Het goedkope geheugen overgenomen, hou wel rekening mee, dat er maar 1 winkel die het geheugen zo goedkoop verkoopt. Hieronder de reëlere prijs van het geheugen.
2x 512MB PC5300 DDR2, CL5 (Merkloos) 2x € 37 = € 74
512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston, KVR667D2N5K2/1G) € 90

Subtotaal van € 130 en we hebben € 220 budget. € 80 voor een goede singlecore of € 101 (128) voor een dualcore? 't Is te zien of je veel zware programma's door elkaar draait.
AMD Athlon 64 3500+ (AM2, 2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) € 80
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) € 101 (reële prijs: € 128)

Je hebt verschillende mogelijke eindoplossingen:
  • Je hebt kost wat kost een harde schijf en DVD-brander nodig, dan heb je nog budget voor een singlecore of een dualcore processor. In dit geval heb je geen nood aan een grafische kaart.

Hitachi's presteren meestal beter dan hun concurrentie (op de Seagate 7200.10 na, de schijven werken iets anders) en ze zijn goedkoop.
    Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 45

Een Nec DVD-brander, de A-merk die betaalbare DVD-branders (de magische 100 euro grens) naar het volk bracht. Bovendien heb je geen rare nadelen zoals bv Lite-On's die steeds meer kabaal maken.
    NEC AD-5170 18x (Dual-Layer) € 27
  • Je hebt nog een harde schijf en DVD-brander/speler liggen, dan kan je kiezen voor singlecore processor + GeForce 6600GT.
    Volgens de pricewatch zit in Rotterdam een computerwinkel die deze kaart voor € 59 verkoopt, normaal kost het meer.
  • Je hebt nog een harde schijf en DVD-brander/speler liggen, dan kan je kiezen voor een processor en minder uitgeven.

• smvs
  • Niet online
ixl85 schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:03:
Er is niks mis met Asrock, gewoon een prima budgetmerk...
Dat is net zo goed ononderbouwd als mijn mening. Volgens die redenatie zou een merk goed zijn tot het tegendeel bewezen is, dat is onzin.

• Quacka
smvs schreef op zondag 21 januari 2007 @ 17:32:
[...]

Dat is net zo goed ononderbouwd als mijn mening. Volgens die redenatie zou een merk goed zijn tot het tegendeel bewezen is, dat is onzin.
Goed of slecht is in hardwareland een subjectieve mening, tot je dit kan onderstaven met feiten.
En zelfs die feiten zijn vaak nog deels meningen. (je kan de negatieve dingen in een test verbergen of juist extra naar voren brengen)

Ik denk dat het wel een feit is dat A-merken minder borden zullen hebben die kapot gaan tijdens de garantieperiode. Maar dat betekent niet dat bij bijv Asus niets kapot gaat en bij Asrock 50% kapot gaat.
Het zal eerder gaan om een paar procent voor a-merken tegenover nog een paar procent extra voor asrock en andere budget-merken.
Ook kan je wellicht een verschil zien in levensduur. Ik vermoed (ik heb geen cijfers, dus hoe kan ik er een feit van maken?) dat een asrock in theorie gemiddeld iets korter mee gaat dan een asus. Ook hier zal het dus niet extreem veel schelen (dus niet dat je met een asrock gemiddeld maar 1,5 jaar doet en met een asus 10 jaar gemiddeld), maar net genoeg om het ene merk een a-merk te noemen en het andere niet.
Ook zal er wellicht een verschil zijn in de hoeveelheid testwerk dat in een gemiddeld moederbord zit. Al vraag ik me af of er veel testwerk in een moederbord zit: Op elk moederbord zitten dezelfde dingen, die uiteindelijk door de chipset worden bestuurd. Ik denk dat daar niet zoveel mis kan gaan (maar misschien zit ik nu wel dom te lullen...)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Een A-merk en een budget-merk werkt anders. Een A-merk heeft meestal een aantal leveranciers, die een lange tijd onderdelen leveren en de A-merk weet dat de leveranciers goed spul leveren (door regelmatig te controleren).

Een budget-merk kan elke week een andere goedkoopste leverancier gebruiken zodat ze bv wekelijks andere kwaliteit van condensatoren, connectoren,... gebruiken om mobo's te produceren. Je kan moeilijk anders werken om goedkoper te prijzen, dan de goedkoopste leverancier gebruiken en wat op het ontwerp te besparen.

Ik heb een budget-merk-mobo met condensatoren erop die na 1 jaar al lekken. Vroeger kenden we PCChips en vergelijkbare "gaat-snel-stuk-merken". Het valt wel op dat er erg weinig PCChips mobo's in de pricewatch staan.

• wimjongil
  • Niet online
[...]

Is erg aanbieding afhankelijk. Momenteel is het niet zo heel goedkoop allemaal. Dit is de goedkoopste desktop momenteel: http://www1.euro.dell.com...c=nl&cs=nldhs1&l=nl&s=dhs
(C521)

Dat neemt niet weg dat ik die optie zeker in overweging zou nemen als ik de TS was, ik heb liever een Dell dan een in elkaar gekloot Asrock systeem (voor we dat weer krijgen, ja ik vind Asrock troep) Het enige serieuze nadeel van zo'n Dell vind ik dat als bijv. de voeding of het mobo stuk gaat - zeker bij zo'n sff kastje - je de sjaak bent.
Ik hou eigenlijk niet zo van Dells... Met een selfmade PC weet je wat er precies in zit.
rapture schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:19:
ff zien, een low-budget-systeem in elkaar zetten. Wat heb je nog van ouwe hardware liggen, een harde schijf, dvd-speler,... kan allemaal handig zijn om de kosten te drukken. Ik had een jaar geleden een Athlon 64 X2 3800+, 2GB ram,... gecombineerd met een Maxtor 10GB 7200rpm harde schijfje. Zo kon ik tijdelijk binnen mijn budget blijven.

Een zo goedkoop mogelijk AM2-mobo zoeken, zie handleiding voor meer informatie.
Asus M2N8-VMX, nForce 405 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) € 56

Het goedkope geheugen overgenomen, hou wel rekening mee, dat er maar 1 winkel die het geheugen zo goedkoop verkoopt. Hieronder de reëlere prijs van het geheugen.
2x 512MB PC5300 DDR2, CL5 (Merkloos) 2x € 37 = € 74
512MB x 2 (1GB) PC5300 DDR2 CL5 (Kingston, KVR667D2N5K2/1G) € 90

Subtotaal van € 130 en we hebben € 220 budget. € 80 voor een goede singlecore of € 101 (128) voor een dualcore? 't Is te zien of je veel zware programma's door elkaar draait.
AMD Athlon 64 3500+ (AM2, 2.2GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) € 80
AMD Athlon 64 X2 3800+ (AM2, 2x2.0GHz, 512KB, 400MHz Bus, 65W, Boxed) € 101 (reële prijs: € 128)

Je hebt verschillende mogelijke eindoplossingen:
  • Je hebt kost wat kost een harde schijf en DVD-brander nodig, dan heb je nog budget voor een singlecore of een dualcore processor. In dit geval heb je geen nood aan een grafische kaart.

Hitachi's presteren meestal beter dan hun concurrentie (op de Seagate 7200.10 na, de schijven werken iets anders) en ze zijn goedkoop.
    Hitachi Deskstar 7K160, 160GB (7200rpm, SATA II, 8MB) € 45

Een Nec DVD-brander, de A-merk die betaalbare DVD-branders (de magische 100 euro grens) naar het volk bracht. Bovendien heb je geen rare nadelen zoals bv Lite-On's die steeds meer kabaal maken.
    NEC AD-5170 18x (Dual-Layer) € 27
  • Je hebt nog een harde schijf en DVD-brander/speler liggen, dan kan je kiezen voor singlecore processor + GeForce 6600GT.
    Volgens de pricewatch zit in Rotterdam een computerwinkel die deze kaart voor € 59 verkoopt, normaal kost het meer.
  • Je hebt nog een harde schijf en DVD-brander/speler liggen, dan kan je kiezen voor een processor en minder uitgeven.
Ik heb eigenlijk niks meer van m'n oude PC. (kapotte hdd, doorgebrande proc, en dat dan door een kapotte koeler :r )

Ik ga denk ik wel voor een Hitachi hdd, goedkoper en goede kwaliteit.
Maar het mobo weet ik eigenlijk nog steeds niet 8)7

• Olaf van der Spek
  • Niet online
rapture schreef op zondag 21 januari 2007 @ 21:27:
Een A-merk en een budget-merk werkt anders. Een A-merk heeft meestal een aantal leveranciers, die een lange tijd onderdelen leveren en de A-merk weet dat de leveranciers goed spul leveren (door regelmatig te controleren).
Ook een 'A-merk' als Asus levert soms prut. Of is Asus geen A-merk meer?
Ik heb een budget-merk-mobo met condensatoren erop die na 1 jaar al lekken. Vroeger kenden we PCChips en vergelijkbare "gaat-snel-stuk-merken". Het valt wel op dat er erg weinig PCChips mobo's in de pricewatch staan.
Ik heb hier een ECS K7S5A en een Asrock K7S8X-E die het na ongeveer vijf jaar nog perfect doen. Oordelen op basis van een of een paar exemplaren heeft echt geen zin.

• wimjongil
  • Niet online
Even over videokaarten: zit de Ati x600 op hetzelfde niveau als een Geforce 6600?
Op marktplaats staat namelijk een mooie Ati x600 voor 35 euro.

• _AuToMaTiC_
  • Niet online
(overleden)
Olaf van der Spek schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:13:
[...]

[...]

Ik heb hier een ECS K7S5A en een Asrock K7S8X-E die het na ongeveer vijf jaar nog perfect doen. Oordelen op basis van een of een paar exemplaren heeft echt geen zin.
Epox had ook leuke budget borden. Alleen de elco's begonnen lekker te lekken na een tijdje. Alleen daarom al zou ik geen budget bord meer nemen... Daar komt bij dat ik thuis en op mijn werk met asus hele goede ervaringen heb. En met ASrock enzo niet.

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Olaf van der Spek schreef op maandag 22 januari 2007 @ 18:13:

Het ging over het soort productieproces/bedrijfsbeleid. Je hebt bedrijven die geen reet om kwaliteit geven zolang het goedkoop is.

bv Platinum koopt elke week van een andere goedkoopste leverancier CDR's in en duwt hun stempel op. De kwaliteit is ook wisselvallig en je hebt fabrikanten die een constante kwaliteit leveren.

Er kan altijd wel een rot exemplaar tussen zitten, maar het is niet de bedoeling dat je "rommel-verkopen" tot een kunst gaat verheven.

• wimjongil
  • Niet online
snotverdikkeme zeg }:| ik zie steeds meer mobo's. Welke moet ik nu kiezen :+
- MSI K9NU Neo-V, ULi M1697 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA2, RAID) (€ 60,60)
- MSI K9VGM-V, K8M890 (uATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) (€ 49,05)
- Asus M2V-TVM K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID) (€ 50,20)

of natuurlijk die mobo's die in m'n TS staan (of heeft iemand anders nog een goed idee).

[ Voor 12% gewijzigd door wimjongil op 22-01-2007 19:35 ]

• ixl85
Niet de uli chips pakken, die zijn niet zo geweldig.
Persoonlijk zou ik voor de asus gaan (ivm met 8 bordjes ervaring tot nu toe...)

• wimjongil
  • Niet online
Welke Asus? die uit de TS of die van die nieuwe 3?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
wimjongil schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:34:
snotverdikkeme zeg }:| ik zie steeds meer mobo's. Welke moet ik nu kiezen :+
Kies eerst eens een chipset. Wil je nVidia of VIA?

• wimjongil
  • Niet online
Olaf van der Spek schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:47:
[...]

Kies eerst eens een chipset. Wil je nVidia of VIA?
ligt eraan: welke? (hier een paar advertenties van marktplaats)
- Asus 6600gt met silencer, 256mb, PCI-e
- Ati x700 pro, 256mb, PCI-e
- Asus x600, 128mb, PCI-e

Die nieuwste 3 zijn trouwens zonder onboard VGA, daarom zijn ze goedkoper, en ik vond het dubbelop om onboard + een pci-e videokaart te hebben.

• ixl85
wimjongil schreef op maandag 22 januari 2007 @ 19:43:
Welke Asus? die uit de TS of die van die nieuwe 3?
Wat jij wil... Wil je 2 of 4 sata sloten, heb je meer pci sloten nodig enz enz....

Voor de chip zou ik voor deze gaan:
M2NPV-VM
Voor de Sata voor de M2V-TVM

• wimjongil
  • Niet online
Ik denk dat ik mij maar niet met mobo's moet bezighouden (teveel geklootviool :+)

• wimjongil
  • Niet online
Ik kan die mobo's toch niet loslaten... Asus M2V-MX, VIA K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) (€ 54,16)

Maar kan iemand me nog vertellen of er veel prestatieverschil is tusen deze graka's:
- ASUS Nvidia 6600gt, 256mb (€ 50,00)
- Ati x700 pro, 256mb (€ 60,00)
- ASUS Ati x600 pro, 128mb (€ 35,00)
- ASUS Ati x850 pro, 256mb (€ 80,00)

[ Voor 86% gewijzigd door wimjongil op 23-01-2007 15:44 ]

• ixl85
Kan je heel makkelijk zelf vinden in reviews :)
In dit topic is zelfs een mooie link naar tomshardware gegeven.
Ik zou voor de 6600 gaan, is ie nieuw (garantie) passief en als je niet veel gamed is een x850 zeker overkill (zeker voor een budget systeem)

• KatirZan
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01 12:48

KatirZan

Wandelende orgaanzak

Tja, ik krijg het zelfs voor elkaar een goed werkende office pc in elkaar te flansen voor nog geen 290 euro ;)

Het is maar net wat je verwacht van je PC :)

daarnaast is het eigenlijk onmogelijk als je er vanuit gaat dat je de software nog moet betalen ;) Windows XP Home = 85,--
Microsoft Office = 30,--

dan zit je al bijna op 1/3e van je budget van 350 euro ;)

dan hou je dus voor je systeem : € 235,- over :)

wat kan je allemaal krijgen voor 235,--

• MSI K9MM-V, K8M800 (mATX, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA) € 46,-- (189,- over)
• AMD Athlon 64 3000+ (AM2, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) € 71,-- (118,- over)
• 512MB x 2 (1GB) PC3200 DDR (TwinMos) € 81,- ( 37,- over)
• Sweex OEM EX4 (300W) € 21,-- ( 16,-- over)

mis ik iets?

owja, harde schijf, dvd-speler/brander, diskette-station indien gewenst.....

Wabbawabbawabbawabba

• wimjongil
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:26:
Tja, ik krijg het zelfs voor elkaar een goed werkende office pc in elkaar te flansen voor nog geen 290 euro ;)

Het is maar net wat je verwacht van je PC :)

daarnaast is het eigenlijk onmogelijk als je er vanuit gaat dat je de software nog moet betalen ;) Windows XP Home = 85,--
Microsoft Office = 30,--

dan zit je al bijna op 1/3e van je budget van 350 euro ;)

dan hou je dus voor je systeem : € 235,- over :)

wat kan je allemaal krijgen voor 235,--

• MSI K9MM-V, K8M800 (mATX, Sound, LAN, SATA, RAID, VGA) € 46,-- (189,- over)
• AMD Athlon 64 3000+ (AM2, 1.8GHz, 512KB, 400MHz Bus, 62W, Boxed) € 71,-- (118,- over)
• Sweex OEM EX4 (300W) € 21,-- ( 16,-- over)

mis ik iets?

owja, harde schijf, dvd-speler/brander, diskette-station indien gewenst.....
Office en Windows heb ik al, dus kan je iets meer geld uitgeven.

@ ixl85: heb even op tomshardware gekeken, en wat blijkt: de 6600gt ownt de x700 pro en ook de x600. Die x850 was ook eigenlijk iets te duur.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
KatirZan schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 16:26:
Microsoft Office = 30,--
Linux en Open Office is ook een oplossing. :)
Maar eh, Office legaal voor 30 euro?
DDR1 en AM2?

• wimjongil
  • Niet online
Wat is het verschil eigenlijk tussen pc4200 en pc5300 geheugen, is pc5300 sneller? Kan je de een beter overclocken dan de ander?

Als die vraag is opgelost lijkt het mij wel allemaal goed.

Verwijderd

pc 5300 is sneller.. 667 mhz
pc4200 533mhz

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

Dual channel PC4200 (533MHz) levert genoeg geheugenbandbreedte om 266MHz quadpumped FSB (1066MHz) vol te duwen. Maar de prijsverschil tussen PC5300/PC5400 en PC4200 is nogal klein, vandaar dat men default PC5300/5400 aanraadt.

• wimjongil
  • Niet online
Ok, dan verander ik niks aan de TS (behalve een videokaart grr..)

• rapture

rapture

Zelfs daar netwerken?

wimjongil schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:02:
Ok, dan verander ik niks aan de TS (behalve een videokaart grr..)
Dat VIA-chipset-gebaseerde mobo zie ik liever niet in de computer, een nForce-chipset-gebaseerde mobo had ik al voorgesteld.
rapture in "Budget PC < € 350"

Via kan veel beloven, maar of iets doet wat het belooft is wat anders. bv chipsets voor Athlon 64 mobo's en na verloop van tijd zijn er processors die er toch niet op passen. of mobo's met USB 2.0 en achteraf gezien werkt het toch niet. of mobo met PCI-bus erop, maar onder bepaalde omstandigheden doet het niet wat het moet doen. Kies voor een ander bedrijf/merk dat niet "consequent rommel produceren" als bedrijfspolicy heeft.

€ 10 (een bak Belgisch bier) is een klein verschil om voor een goede chipset te kiezen.

[ Voor 4% gewijzigd door rapture op 25-01-2007 17:26 ]

• wimjongil
  • Niet online
rapture schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:20:
Dat VIA-chipset-gebaseerde mobo zie ik liever niet in de computer, een nForce-chipset-gebaseerde mobo had ik al voorgesteld.
rapture in "Budget PC < € 350"
Ok, heb het aangepast (en het maakt maar 1,19 euro verschil _/-\o_ )

Kan ook even iemand naar de graka's uit de TS kijken?

• Olaf van der Spek
  • Niet online
wimjongil schreef op donderdag 25 januari 2007 @ 17:36:
[...]

Ok, heb het aangepast (en het maakt maar 1,19 euro verschil _/-\o_ )

Kan ook even iemand naar de graka's uit de TS kijken?
Daarvoor kun je het beste reviews op bijvoorbeeld AnandTech bekijken.

• danielkraak
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-01 09:41
wimjongil schreef op dinsdag 23 januari 2007 @ 15:33:
Ik kan die mobo's toch niet loslaten... Asus M2V-MX, VIA K8M890 (mATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, VGA) (€ 54,16)

Maar kan iemand me nog vertellen of er veel prestatieverschil is tusen deze graka's:
- ASUS Nvidia 6600gt, 256mb (€ 50,00)
- Ati x700 pro, 256mb (€ 60,00)
- ASUS Ati x600 pro, 128mb (€ 35,00)
- ASUS Ati x850 pro, 256mb (€ 80,00)
X850pro is hiervan de beste.
Pagina: 1 2 Laatste