Toon posts:

Vraagje ivm Frequency op een AMD64?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Had even een vraagje ik overclockte vroeger maar ben er ooit mee gestopt omdat ik het niet echt meer nodig had.

Maar zou deze terug wat willen overclocken maar wil eigenlijk enkel de CPU zelf overclocken.

Nu was min vraag als ik de Frequency op 250zet de HTT multi op 4 zet en de Ram divider zet zodat ik deze terug rond de 400mhz krijg.... Wat overclock ik dan juist? is de Frequency de interne cpu snelheid tussen de core en de memory controller in de cpu? of ben ik hier op mis?

Als iemand me hier even men vraag kan opklaren ? :)
Want ik wil echt enkel de cpu overclocken zodat ik zeker geen problemen kan krijgen op men moederbord of ram :D

Verwijderd

CPU = FSB x MP
RAM = FSB x [divider]
HTT = FSB x HTT-MP

Maar als je even wat meer gegevens geeft zou het wat handiger zijn

de Athlon 64 serie heeft niet helemaal een 'logisch' systeem voor de RAM snelheid namelijk.
specs van je CPU, RAM en moederbord zouden wel handig zijn.
Sommige moederborden kunnen praktisch _niet_ OC'en, anderen zijn ervoor gemaakt.
Je CPU zal waarschijnlijk wel wat rek in zitten.

[ Voor 53% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 17:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
uhm Gevens? nuja zie niet in waarom je die nodig hebt voor men vraag te antwoorden maar zal even men specs posten.

AMD 64 4000+ 1mb cache (dacht een San DIego ben niet zeker meer)
Asus A8N SLI
OCZ 2GIG 400mhz 2-3-3-6
Nvidia 8800GTX

Maar wat ik eigenlijk moet weten is waar die FSB (of Frequency) juist op inspeelt... dus als:

CPU= 200*11=2400
RAM=200*2=400
HTT=200*5=1000

Als dit stock is en ik zet deze:

CPU=250x?? (zal ik moeten testen hoe hoog natuurlijk)
RAM=250x??= +-400mhz
HTT=250x4=1000

Wat overclock ik hier dan precies? enkel de cpu of speelt de Frequency toch nog op het moederbord in zoals vroeger ookal zet ik de HTT multi lager?

Verwijderd

Je zou kunnen proberen:

240 x 12/11.5/11
240 x DDR333 divider = 200 MHz
240 x 4 = 960 MHz HTT

Die 40 MHz HTT zul je totaal niets van merken, omdat 1 GHz eigenlijk overkill is voor een Athlon 64 CPU. Je kunt beter niet hoger gaan, omdat je nForce 4 SLI chipset dat niet erg leuk gaat vinden.

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:54:
Nu was min vraag als ik de Frequency op 250zet de HTT multi op 4 zet en de Ram divider zet zodat ik deze terug rond de 400mhz krijg.... Wat overclock ik dan juist? is de Frequency de interne cpu snelheid tussen de core en de memory controller in de cpu? of ben ik hier op mis?
Als je gaat terug denken kom je hierop uit:

Hyper Transport Frequency = directe verbinding tussen de cpu en het geheugen. Deze loopt standaard op 1000 MHz (5x200, met 200 = HTT).
Aangezien je deze met een divider omlaag zet verander je niets aan de snelheid van de Hypertransport bus.

Geheugen: loop standaard op 400 MHz, die hou je ook met een divider omlaag, dus je geheugen wordt ook niet overgeclocked.

Dan hou je de cpu nog over, dus ja. Je overclockt alleen je cpu.

Let trouwens wel op dat je de PCI en PCI-e bus lockt op respectievelijk 33.33 en 100.0 MHz.

Als je vraag nog niet beantwoord is dan post je maar nog een keer :P

Verwijderd

Topicstarter
ow bedankt dit is idd wat ik moest weten :)
Pagina: 1