Toon posts:

Wat te doen met defecte laptop?

Pagina: 1
Acties:
  • 149 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

Ik heb een toshiba satellite 5200-801 met alle toeters en bellen erop.
destijds was ie wel 3000 gulden en nog steeds doet ie qua specs niet echt onder voor vele laptops:

1600*1200 15" tft, 2gh p4-m , 1gb kingston (geupgrade), 7200 toeren 100gb hd, harman kardon boxen (ingebouwd), GeForce4™ 460Go etc etc... een waar beest dus.

hoe dan ook, volgens mij is de grafische chip overleden...althans, vanaf dos scherm vele verticale strepen op het beeld en dit blijft tot de boel eronder crashed.

Aangezien toshiba moederborden de grafische chip erop gesoldeerd hebben is vervangen een ingewikkelde zaak. (las ik ergens op een fora)

Aan jullie dus nu de vraag: wat nu.
moet ik hem toch laten repareren? of is er een plek waar ik er nog wat geld voor kan vangen? Of waar vind je mensen die zoiets zouden willen kopen en repareren en misschien wel doorverkopen? Of moet ik de opnderdelen los aanbieden?

Alvast bedankt voor jullie wijsheid en goede raad hierin,

R

Verwijderd

Als ie het wel doet met een externe monitor kan je hem leuk als webserver thuis oid ombouwen.

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08-2025

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Om te beginnen welkom op het forum kneushoorn :)

Ik ben wel benieuwd naar wat je verder gedaan hebt om de laptop te testen ? als je in het bios zit heb je dan ook van die rare strepen ? heb je al een live cd (linux) en in gedouwd om te kijken wat dat voor resultaat geeft ? en als je een externe monitor erop aansluit wat doet ie dan ??

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Verwijderd

Heb je al geprobeerd er een externe monitor er op aan te sluiten, als je daar goed beeld op hebt kan het ook zijn dat je monitor een beetje vreemd doet

Verwijderd

Topicstarter
jeetje wat reageren jullie snel... ik zal hem voor de gein even aan een externe monitor hangen om een defect scherm uit te sluiten. Ik zal dan ook even de bios induiken om te zien wat er dan gebeurt.

Alleen ik vrees wat dat betreft het ergste omdat tijdens de eerste dos tekens op he tbeeld het scherm al die strepen vertoond. =^|

okay de resultaten:
Externe monitor: geen verschil..zelfde vaagheid.
bios: ik kom er zo snel niet in want de HD had ik eruitgehaald en hij blijft nu in de intel bootagent hangen die zit te zeuren over de missende HD.
Hoe dan ook.ik verwacht geen verschil.

wel raar. Net boot ik weer... ik druk spatie en plots is het hele beeld perfect goed... alles staat strak en geen rare lijnen. Daarna druk ik weer op een toets en alles springt weer raar.
Dit kan er wel eens op duiden dat het misschien een los contactje is? (misschien 1 van de pootjes van de grafische chip die zit te harken?)

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:31
Stekker er al eens uit gehaald? Soms wil het zijn dat een gefrituurde Graka nog wel eens op lagre clocks goed wil werken en dat gaat hij wss doen op de accu. Kun je verder nog wel in windows booten? Anders als gezegd een Linux bootCD proberen (zoals Ubuntu oid).

Anders zou je alles wel kunnen verkopen. Je HDD (mooi snel), geheugen, CPU er uit halen, Beeldscherm (voro iemand die een overleden beeldscherm heeft bij zijn laptop), DVD-RW. Daar moet nog wel wat voor te krijgen zijn, al die onderdelen los.

• -Thunder-
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 06-10-2024

-Thunder-

Freude ahm fahren.

Van het beeldscherm kan je ook een mooi digitaal fotolijst van maken, staat genoeg informatie over op dit forum.

Blij Met Wilco

Verwijderd

Topicstarter
hmmmm Nou ik heb wat ontdekt...

Ik heb de HD er weer in gedaan en hem laten booten tot windows.... daar heb ik de display settings teruggedraaid naar 800*600 en dat maakte allemaal niks uit.
Maar toen ik de hardware acceleration uit heb gezet zag ik verschil in het feit dat de strepen op het beeld minder 'destructief' waren voor alle gui elementen.

Sterker nog.... windows draait nu gewoon en knalt er niet uit!

Maw: ik heb nu een draaiende laptop weer, alleen het beeld is verstreept. (ik heb zitten kijken en het lijkt dat om de 16 pixels er een storingslijn te zien is (ik zie er namelijk 100))

als ik een beetje tik op de laptop dan veranderd de storing en soms stopt het helemaal... dan kan ik met de muis de storingslijnen gewoon wegpoetsen!!!!! ;^)

tsja...

blijft de vraag... denken jullie dat mensen zo'n ding toch nog interessant vinden? en waar bied ik zoiets aan? Wie weet kan een handige knutselaar de grafische chip een beetje aantippen met soldeer en doet ie het wel weer goed (als de chip niet intern verrot is natuurlijk).

Alvast bedankt weer!

Reinier

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:48
kun je die geforce4 niet wat terugklokken om te kijken of dat helpt?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de truuk met de stekker eruit trekken gedaan, maar dat mocht niet baten.

Ik zal eens zo'n tweak tool downloaden om te zien of het iets uitmaakt.

trouwens... ik blijf het vreemd vinden dat ie het dus nu plots soms doet als ik er op tik...(en met een volgende tik gaat het weer storen). Kan het dan een chip issue zijn? Of is het dan voor de hand liggender dat er een pootje half los zit?

R

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12:47

mace

Sapere Aude

Als je de dingen kan wegopetsen met de muis dan vrees ik dat de grafische kaart toch echt gaar is.
Het ligt niet aan de software want anders zou je het niet hebben bij de "dos dingen", en het ligt ook niet aan het scherm want dan zou je het niet weg kunnen poetsen.

Als een contactje van de videochip gaar is kan hij rare dingen gaan doen, omdat het zo'n mooit patroontje is van om de 100 pixels denk ik dan 1 datalijntje aan het denderen is en dan krijg je van dat soort ongein. Als vervolgens de videochip een tik krijgt en terugvalt houdt de framebuffer het beeld vast totdat het verandert. Als je er met je muis langsgaat dan krijgt hij nieuwe informatie en daarom kan je poetsen.

Ik heb wel een idee om het te maken maar het is een beetje tricky.
Iemand heeft een truuk bedacht voor de xbox360, deze console had veel problemen en
sommige mensen dachten dat het aan slechte contacten lag. Ze hebben met een verfstripper (zo'n uit de kliten gewassen föhn) het moederbord van de xbox zodanig verhit dat de soldeer smelt en de pinnen weer vastsmelten.

Moederbord verwijderen, alles behalve de videochip afdekken met alufolie (glimkant boven)
en 30 seconden stoken.

Verwijderd

Zou je 'm niet eens openmaken en checken of je echt geen losse videokaart hebt, ze hebben niet allemaal een geintegreerde video chip. Kan je gelijk zien of er geen vieze prut (stof met nicotine eraan e.d) iets kortsluit of de ventilatie belemmert. Kaartje verwijderen en terugzetten indien mogelijk, of vervangen. Anders kan je nog een ander moederbordje zoeken, bijv. op ebay.

Verwijderd

Topicstarter
ohjee....

Ik ben helemaal geen electronica bink en heb toch het voor elkaar gekregen het ding uit elkaar te krijgen (nu nog straks weer in elkaar)

Hoe dan ook, ik weet niet precies wat te doen nu. Ik heb het video gedeelte gelocaliseerd (denk ik) en vraag me nu af: wat nu?

hier een foto: http://www.finished.nl/toshiba1.jpg

het ding aan de linker kant is de extrne vga plug... vandaar dat ik denk dat daar ergens het video gedeelte zit... ik neem aan dat dat ding met die beugel en die koperen staaf erover de video chip is?? of is het het ding links boven met die cooler? (of is dat weer de processor?)

hoe dan ook... goede raad is welkom hier.... ik zweet peentjes :?

alvast bedankt!

R

Verwijderd

/me denkt dat het onder de koeler ondergebracht zit, de processor zit bij toshiba vaak met een koellichaam onder het toetsenbord . Probeer voorzichtig de koeler los te halen , vermoedelijk zit er een vierkant IC met nVidia logo onder. De soldeerpunten zitten onder het IC, je kunt proberen alle andere componenten goed af te dekken en met een verfstripper op laagste stand het ic gelijkmatig te verwarmen (heen en weer eroverheen , eerst links naar rechts, dan boven naar beneden en die cyclus 30 sec volhouden). Vervolgens een beetje druk gelijkmatig op het IC uitoefenen en laten afkoelen. Het lijkt er op dat je inderdaad een brakke soldering hebt, maar om nou gelijk het videoic te verdenken.. het kan ook in de datalijnen richting het videogeheugen zitten (hell, misschien het videogeheugen zelf..) Ik zelf zou even contact zoeken met een Toshiba repaircenter zoals AAC Cosmos in zwolle...

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Dat koperen ding is een heatpipe die de warmte transporteert naar die heatsink met de fan eraan. Dus het kan idd best zijn dat het ding met de beugel erop de VGA is en die bovenste met de fan de processor (of plaats wat duidelijkere overzichtsfoto's om te zien wat er nog meer op het moederbord zit).

Enoge wat ik zou doen is kijken of ik die schroefjes los kan maken en kijken of je iets 'ongewoons' ziet. Meer kun je ook eigenlijk niet doen als je niet precies weet waar je mee bezig bent (ik heb ook geen idee ;)). Zorg iig wel dat je alles weer net zo terugplaatst als voorheen. Dus ook die beugel er weer strak genoeg op draaien.

[ Voor 8% gewijzigd door Palomar op 21-01-2007 12:45 ]

Verwijderd

Topicstarter
dat ding met de beugel was schijnbaar de processor...(net eraf gehaald en maar meteen weer teruggezet)

dus ik ga nu ff puzzelen hoe die koeler eraf moet

Verwijderd

Topicstarter
nog ff vraag.... kan het kwaad allen het moederbord onder stroom te zetten en de externe vga plug te gebruiken om te zien of het beeld al goed is? of mol ik dan de boel?

dingen die nu los zitten zijn: stekker van de touchpad, dvd, accu, stekker van het scherm.

mijn hoop is dat als dit aan het stroom kan ik dan beter kan zien waar ik moet tikken of druk uitoefenen om de storing te verhelpen.

R

Verwijderd

je kan de moederbord zo starten met een accu zonder dat alles aangesloten is.
Alleen wel het stekkertje monteren waar mee je de laptp aanstaat.

Heb er hier twee liggen die verrot zijn

Verwijderd

Topicstarter
goed....

hele ding is uit elkaar geweest.... alles aangedrukt, schoongemaakt, in elkaar gezet en,...
geen verschil.

helaas heb ik geen verfbrander, en ik zou denk ik het niet aandurven aangezien ik niet eens weet waar ik hem moet op richten ;^)

alles zit weer in elkaar en tsja.... blijft mijn vraag een beetje:

wat nu?

ik heb zelf al een nieuwe laptop (ik ben ontwikkelaar dus ik moest gewoon door)., en het had leuk geweest als deze het nog gewoon had gedaan.

denken jullie dat ik hem zo kan verkopen? Op marktplaats ofzo? Of zijn daar betere plekken voor?
en hoeveel kan ik er voor vragen denken jullie?

als server kan hij nog best goed werk verrichten. Het beeld is prima te bekijken, alleen erop werken is geen doen. Maar als server werk je toch vaak remote.

of moet ik gewoon alles strippen en aanbieden?

wat jullie?

Reinier

• GENETX
Laptop als server zie ik ook niet snel eigenlijk. (ivm Warmte adapter en laptop zelf, verder geen ervaring, mss kan het makkelijk). Ik zou hem strippen in alles wat los en vastzit. Voor alle onderdelen samen zul je meer krijgen dan wanneer je op marktplaats zet: "Defecte laptop"

• jhead22
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Draai eens memtest 86+
Rare strepen op het beeld wil ook nog wel eens door defect geheugen komen. (laatst nog gehad)

Als memtest 1 cyclus voltooid zonder fouten is je geheugen goed.
Geeft hij errors, dan is je geheugen waarschijnlijk defect.

[ Voor 4% gewijzigd door jhead22 op 21-01-2007 16:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
iets compleet anders trwns...

dat tft scherm van die laptop zit vast met een of ander maf stekkertje op het moederbord (wat makkelijk los kon).... kan je daar redelijk simpel een vga stekker van maken? (zoja waar zou ik dan naar moeten googlen? (is zo'n interne stekker gestandaardiseerd?))

maw: is deze laptop te gebruiken als een soort 2e scherm (en welke dan dus aangesloten zit op de externe vga van mijn nieuwe laptop?)

R

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Aan de andere kant is het juist ideaal voor een server. Waarschijnlijk eet de laptop niet al te veel energie, en hij is lekker makkelijk ergens in een hoekje te drukken :).
Je zou kunnen proberen de laptop op V&A van Tweakers.net proberen te verkopen.

http://tweakers.net/aanbod

🌞🍃

Verwijderd

Topicstarter
jhead22: dat kan niet in dit geval aangezien het videogeheugen bij de videochip ingebakken zit...en dus niet het geheugen van de PC gebruikt.

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

GremliN-Online schreef op zondag 21 januari 2007 @ 16:49:
Laptop als server zie ik ook niet snel eigenlijk. (ivm Warmte adapter en laptop zelf, verder geen ervaring, mss kan het makkelijk). Ik zou hem strippen in alles wat los en vastzit. Voor alle onderdelen samen zul je meer krijgen dan wanneer je op marktplaats zet: "Defecte laptop"
Ik zou het wel handig vinden als server. Lekker handig voor een website presentatie op school (geen geklooi met free ruimte enzo :/). Ook zou ik gewoon, als alles er in zit wel een defecte laptop willen kopen, als ie niet al te duur is (dus niet +100). Ik heb hier zelf best wel veel "defecte" prut in gebruik :D

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

• GENETX
Dat bedoel ik 100 euro maar. Voor een Pentium-M 2GHz, 100GB 7200rpm, 1GB soDimm, TFT scherm (voor iemand met zelfde model maar defect scherm alleen, gebroken oid), DVD fikker etc. samen moet je meer kunnen krijgen lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
gremlin....ik denk het ook idd.

als alles weer aan de praat gekregen zou hebben was ie nog meer waard geweest maar ik zie het niet mee gebeuren ;^)

het tft scherm als losse scherm ombouwen vind ik nog wel een cool idee.... ik start er even een apart thread van...om te kijken of mssnen hiervan gehoord hebben en of het uberhaubt kan

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Daar zijn al tig topics over (laptopscherm los gebruiken) en volgens mij is dat vrij ingewikkeld...

Maar voor het 'wrak' kun je denk ik nog makkelijk een paar 100 euro krijgen. Zo'n scherm kom je niet zo vaak tegen en de rest van de onderdelen zijn ook nog wel redelijk ganbgaar.

[ Voor 48% gewijzigd door Palomar op 21-01-2007 18:06 ]

• vierkant228
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13-04-2025
Ik denk dat je er meer als 100 voor krijgt, schijf, geheugen en DVD zijn nog iets waard, scherm ook.
zet hem in v&a met bieden, zet je minimum prijs en je hoort het vanzelf (ook als het te hoog is)

Succes

Verwijderd

Topicstarter
geen idee of dit mag.,.,.. maar aangezien hier meerdere mensen enthousiast zaten te helpen en misschien ook wel interesse hebben, is hier de link naar de advertentie

V&A aangeboden: Toshiba Satellite 5200-801 (P4M 2.0GHz; 512MB; 60GB; combo; 15" TFT; WXP Home)

nogmaals bedankt voor alle hulp!

R

• ibmos2warp
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-11-2023

ibmos2warp

Eval is Evil

:$ ik had het iets wat verkeerd neer gezet. Dat ding is inderdaad meer waard dan 100 euro. Het was alleen maar mijn butget. Sorry...

Ik weet alles van niks
Vind Excel ongelovelijk irritant.

Pagina: 1