internet aanbieden in een hotel

Pagina: 1
Acties:
  • 342 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik ben voor een klant bezig om in een hotel voor bijna 50 kamers internet aan te bieden. Ik heb een en ander uitgezocht.

We gaan met Antamedia software werken waarop een prepaid kaart komt waarbij er mogelijkheden zijn om 1 uur, 2 uur en 4 uur te kunnen internetten. Het voordeel hiervan is dat de klant als deze de code maar 1 minuut gebruikt heeft mag die de rest 1 dag later nog een keer gebruiken zonder problemen. Werkt echt perfect en heb ik al voor een ander hotel gedaan.

Het aanbod is als volgt:
Antamedia biedt een pakket aan met Internet Caffe Software (werken we nu al mee en werkt echt top!!!!), HotSpot Software en Bandwidth limiter. Dat gaat op een aparte HP machine. Via de HP Procurve 1800 (Gigabit netwerkswitch met VLAN ondersteuning) of Procurve 530 (ook Vlan ondersteuning en deze is voor 3 etage nodig) kan men inloggen. Ik ben niet een HP sponsor maar HP biedt mij de oplossing aan en de hardware die ik nodig heb met de Procurve levenslange garantie en vervanging volgende dag.

De problemen:
1. De DHCP server is nog een vraag. Dit kan ik oplossen door Windows 2003 Web editie aan te bieden of Windows 2003 Small Business Server (licentie per cal???? Het hoeft volgens mij niet). Ik wil dit niet door de router laten aanbieden en ik wil dat iedere pc in de range van 192.168.xx.1 krijgt. Dus de eerste code 192.168.1.1 en daarna 192.168.2.1 en ga zo maar door. Deze is opgelost door HotSpot.
2. Ik kan via Antamedia HotSpot een smtp server aanbieden. Daar hoeft de klant niet meer te wijzigen in zijn/haar mailprogramma. Is dat interessant?
3. De breedband wordt gelimiteerd tot 30 kb per gebruiker download en voor ieder uur mogen ze maar 10 mb binnen halen (is dat te laag 10 mb??). En als de gebruiker hierover gaat kan AntaMedia realiseren dat de klant wordt uitgelogt.
4. Maar als iedereen erop gaat dan hebben we echt een 10 mb lijn nodig. Dit is wel te realiseren. Maar welke breedbandrouter zou 50 gebruikers (pctjes) aan kunnen zonder problemen waarmee ik ook de P2P programma en andere illegale programma kan uitzetten? Ik wil eigenlijk dat de poorten 80, (eventueel) 21, 110 en als ik nog vergeten ben graag dan hoor ik het wel open zetten en de rest niet.

De betaling gaat via de receptie en die print een label uit op de Dymolabel writer. Er komt 1 of 2 pc ('s) te staan voor betaald internet als men geen laptop (PC sleep je niet mee) heeft.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 12:13

ThunderNet

Flits!

30kb/s en max 10mb/uur is wel erg weinig hoor. Dan kun je bijna niet fatsoenlijk surfen.
Je zou dit aan kunnen passen? naar bijvoorbeeld 100kb/s en unlimited/uur? Het gebeurd namelijk niet dat alle klanten tegelijk gebruik maken van de dienst. :) Dus daar zou ik iets anders voor gaan bedenken.

Daarnaast laat je wel erg weinig poorten open. Zo kan iemand niet via rdp thuis werken bijvoorbeeld.

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• erwinb
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 10-11 10:30

erwinb

Probeert iets secure te doen

Ik gebruik zelf in ons huizen blok ClarkConnect.
Dit bied DHCP, DNS, bandwidth enz.

Ik denk dat dit ook toepasbaar is in een hotel.

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap

Powered by:

punt 3:

10 MB lijkt mij echt te weinig tegenwoordig.

Stel dat de mensen even een paar foto's naar huis willen sturen vanaf de vakantieplek.
Of bijvoorbeeld een fototopic doorkijken op een willekeurig forum.

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
3. De breedband wordt gelimiteerd tot 30 kb per gebruiker download en voor ieder uur mogen ze maar 10 mb binnen halen (is dat te laag 10 mb??). En als de gebruiker hierover gaat kan AntaMedia realiseren dat de klant wordt uitgelogt.
50 gebruikers, factor 10 dubbelboeking lijkt me redelijk, kom je op 150 kb... is wel heel krenterig!
Ik zou zeggen, limiteer je snelheid een stuk minder! Of beter nog, zorg voor een "boost": 1 minuut snel, en daarna langzamer... Of een variabele "boost"; afhankelijk van de drukte wordt wel/niet de snelheid geknepen.
Die uur-limiet moet je er af halen! Je laat klanten betalen per uur, beetje lullig als ze na 5 minuten niks meer kunnen omdat ze 5 vakantiefoto's hebben gemaild......... Realiseer je vooral dat klanten (neem ik aan) vrij grof betalen voor een uurtje internet, geef ze dan ook kwaliteit! Als het snel gaat, zijn ze eerder geneigd nog een uur bij te boeken dan als ze alleen maar zitten te wachten. En dat uur extra levert vast meer op dan het beperken waard is.
Edit: telnet/ssh-porten zijn ook wel het minimum om er bij te hebben! Eigenlijk zou je het gewoon niet moeten beperken, zeker als mensen eigen PC's gebruiken, laat ze lekker doen waar ze zin in hebben. Willen ze online gamen, prima toch?

[ Voor 10% gewijzigd door RemcoDelft op 20-01-2007 16:08 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55
ThunderNet schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:05:
30kb/s en max 10mb/uur is wel erg weinig hoor. Dan kun je bijna niet fatsoenlijk surfen.
Je zou dit aan kunnen passen? naar bijvoorbeeld 100kb/s en unlimited/uur? Het gebeurd namelijk niet dat alle klanten tegelijk gebruik maken van de dienst. :) Dus daar zou ik iets anders voor gaan bedenken.

Daarnaast laat je wel erg weinig poorten open. Zo kan iemand niet via rdp thuis werken bijvoorbeeld.
dus jij durft droge ogen te beweren dat jij 100kb/s nodig hebt om bv op nu.nl de headlines te lezen

surfen/downloaden is wel wat anders.

A wise man's life is based around fuck you

• SH4D3H
  • Laatst online: 04-10 13:25
Zwelgje schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:13:
[...]
dus jij durft droge ogen te beweren dat jij 100kb/s nodig hebt om bv op nu.nl de headlines te lezen
Het gaat er niet om dat het nodig is.
Het gaat erom dat iemand zich er vreselijk aan gaat ergeren als de pagina's 10x zo langzaam laden als ze dat bij die persoon thuis doen.
In dat uur kunnen ze dan minder pagina's bekijken en vraag ik me af of ze het de moeite vinden nog extra uren bij te kopen.

• itsalex
  • Niet online
Ik denk dat ik rond de 50 mb per uur ga zitten. Als de klant meer dan dat nodig heeft kan deze bandbreedte erbij kopen of een VIP account afsluiten. Hiermee kan de klant tot een max van 100 kb op het Internet en met een 250 mb versturen en ontvangen. 50 kb is voor de standaard genoeg. Mijn klant zit niet een slechte stad (Amsterdam) dus een glasvezellijntje zou helemaal niet slecht zijn.

Maar ik denk dat ik begin met een OfficeDSL 20 mb / 1024 kb. Ik durf niet naar Chello te gaan.

Maar alleen de router hiervoor is van de KPN dit voldoende? Of moet ik eventueel een pctje hiervoor gebruiken welke het verkeer doorrouter naar een modem.

[ Voor 20% gewijzigd door itsalex op 20-01-2007 16:33 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:31:
Ik denk dat ik rond de 50 mb per uur ga zitten. Als de klant meer dan dat nodig heeft kan deze bandbreedte erbij kopen of een VIP account afsluiten. Hiermee kan de klant tot een max van 100 kb op het Internet en met een 250 mb versturen en ontvangen. 50 kb is voor de standaard genoeg. Mijn klant zit niet een slechte stad (Amsterdam) dus een glasvezellijntje zou helemaal niet slecht zijn.

Maar ik denk dat ik begin met een OfficeDSL 20 mb / 1024 kb. Ik durf niet naar Chello te gaan.

Maar alleen de router hiervoor is van de KPN dit voldoende? Of moet ik eventueel een pctje hiervoor gebruiken welke het verkeer doorrouter naar een modem.
Waarom zou in hemelsnaam een datalimiet hanteren? Ik zie het nut er echt niet van in. Kun je me dit uitleggen waarom je dat doet? en meerdere types accounten, wat een gedoe :) Hou het lekker simpel joh :)

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

• SH4D3H
  • Laatst online: 04-10 13:25
Met ^^.

Een fotosite of een paar filmpjes op bijv. YouTube of een willekeurige nieuwssite en je wordt opeens afgesloten terwijl je geen idee hebt wat je fout hebt gedaan.

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:42

knakworst

Get more sats!

itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:31:
Ik denk dat ik rond de 50 mb per uur ga zitten.
Lijkt me al iets realistischer. Maar kost het dataverkeer soms geld? Meestal is het zonder datalimiet. Ik denk ook namelijk dat er maar zeer weinig mensen tegelijkertijd gebruik maken van de lijn.

Zelf heb ik vorige week nog in een Mercure hotel gezeten. Daar hebben ze T-mobile hotspots. De snelheid van zo'n hotspot is best aardig. Je kan dan ook streaming het journaal kijken op 800 kbit. Met een maximale downstream van 800 kbit wordt dat krap. Je kan bijvoorbeeld wel prioriteit dan geven aan http en smtp, terwijl je nntp en mms de laagste prioriteit toebedeeld.

Wat je verder kan overwegen om de uptime te verhogen is een chello abonnement met ADSL combineren op een router met 2 wan-poorten. Als de ene down is gaat de andere verder.

[ Voor 25% gewijzigd door knakworst op 20-01-2007 16:44 ]

Verwijderd

Is er ook gedacht aan WiFi in de lobby ofzo?

En bij de hotels waar ik overnacht heb, was internet (welliswaar wifi) gratis dus, ik zou kwalilteit leveren als ze moeten betalen.
Stel je een manager voor die inlogt in z'n bedrijfsnetwerk en enkele (>10MB) bestanden wil downloaden....

En hoe zit het met je uploadlimiet/snelheid?

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Zwelgje schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:13:
[...]

surfen/downloaden is wel wat anders.
Nee, maar ik durf wel met droge ogen te beweren dat ik zo af en toe wat onderhoud moet doen bij klanten die ver weg zitten, waardoor het nog wel eens voorkomt dat ik dan in een hotel terechtkom en dan heb ik vanuit dat hotel toch rustig 2 of meer rdp-sessies open ( 1 naar de klant voor rebooten van servers, 1 naar de zaak voor de logging tool + kb, 1 naar thuis om makkelijk wat met het thuisfront te kunnen chatten ).

Dat lijkt me nou niet echt schitterend met 30 kb/s. In dat hotel zit ik 1x maar daarna nooit meer.
Of ze bieden internet aan, of ze bieden geen internet aan.
Geblokkeerde poorten etc zijn alleen maar lastig, max 10 mb is volgens mij ook onzin in een hotel, je gasten zitten daar niet om te downloaden, daar is het iets te duur voor.

Ik zelf zou zo iets voorstellen :
Max shared van 150kb/s, geen dl limiet. Deze zit al in je snelheid.

Wat is eigenlijk het verwachte gebruikersaantal??? Want met 50 kamers en uurtarieven gok ik op max 5 gebruikers tegelijkertijd, dan kan je wel gaan rekenen dat iedereen 24h per dag inet gebruikt. Maar volgens mij kom je heel goed weg met een 4 mb lijntje.

• itsalex
  • Niet online
Daar zat ik dus ook al aan te denken om een (ik geloof dat het een) balanced network om te bouwen. Ik wil eigenlijk dat die 50 mb gewoon om de data limiet een beetje in te perken. Als we op een fair use werken en 50 mensen gaan per uur 50 mb downloaden is dat dus al 2,5 gb. Dus op een dag basis van 20 uur is dat al 50 gb. Voor een maand is dit dus maal 30. Dus zeg maar 1500 gb. In de praktijk zou je dit niet moeten halen maar ga toch er vanuit. Dus dan is de Fair Use Policy helemaal op. Dan krijg ik dus misschien wel problemen met de FUP. Laat de mensen dan kiezen voor een VIP account en dan kunnen ze max 100 kb downloaden.

Als ik het goed heb kan je max 20 mb lijn dus per seconde is dat volgens mij rond de 2650 kb. Dus per gebruiker zou je rond de 53 kb zitten. Nou dat is echt perfect toch?

Ik ga niet uit van 50 gebruikers per uur. Maar wel van piektijden toch 15 / 20 gebruikers in de avondtijden tussen 20u-23u. Koop dan een VIP account en ze kunnen met 250 kb downloaden en geen limiet. Dat lijkt me toch fair?

In de lobby komen 2 pctjes met internet. In alle hotelkamers komen gewoon gigabit lijnen te liggen. Dus dat is luxe maar daar gaat het niet om. De prijs wat nu wordt gehanteerd is 4 euro per uur bij een pctjes en in de hotelkamers zullen we rond de 3 euro per uur gaan zitten.

1 uur = 5 euro
2 uur = 9 euro
4 uur = 15 euro
24 uur = 20 euro

VIP account overal 5 euro erbij denk ik.

Vergeet niet dat je dus als je van de 4 uur maar 1 uur hebt gebruikt kan je deze de komende 48 uur nog een keer gebruiken dus dan kan je deze 3 uur weer verspreiden. Dat is echt luxe toch?

Ik ben op vakantie (ja ik moest weer werken) ook gaan Internetten in het hotel voor 12.50 voor 24 uur. Ik kon alleen in de lobby zitten met mijn laptop draadloos om te kunnen Internetten. ik kon niet in de kamers want daar was wel het bereik goed maar een ander accesspoint. Echt waardeloos. Dus dit hotel is echt luxe. Kabel krijgen de klanten gratis tijdens de vakantieperiode van het hotel.

[ Voor 46% gewijzigd door itsalex op 20-01-2007 17:05 ]

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14:55
SH4D3H schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:19:
[...]

Het gaat er niet om dat het nodig is.
Het gaat erom dat iemand zich er vreselijk aan gaat ergeren als de pagina's 10x zo langzaam laden als ze dat bij die persoon thuis doen.
In dat uur kunnen ze dan minder pagina's bekijken en vraag ik me af of ze het de moeite vinden nog extra uren bij te kopen.
das de charme van buiten de deur internetten..

net als dat je op de camping ook niet moet klagen dat het niet al te luxe is.... dan moet je niet op vakantie gaan

A wise man's life is based around fuck you

Verwijderd

itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:56:
Daar zat ik dus ook al aan te denken om een (ik geloof dat het een) balanced network om te bouwen. Ik wil eigenlijk dat die 50 mb gewoon om de data limiet een beetje in te perken. Als we op een fair use werken en 50 mensen gaan per uur 50 mb downloaden is dat dus al 2,5 gb.
Lijkt me overdreven dat
1. er zoveel gebruikers zullen zijn iedere dag
2. ze allemaal zoveel zullun downloaden
Ik ga niet uit van 50 gebruikers per uur. Maar wel van piektijden toch 15 / 20 gebruikers in de avondtijden tussen 20u-23u. Koop dan een VIP account en ze kunnen met 250 kb downloaden en geen limiet. Dat lijkt me toch fair?
Wat is de prijs eigenlijk, dan kunnen we zien of dit aanvaardbaar is

• KC_Kaas
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Is het niet gewoon veel makkelijker om kamers met en zonder internet te verhuren? Dan ben je meteen van dat rare pre-pay gedoe af. Dat kost alleen maar veel tijd (voor de medewerkers) en ongemak (voor de klanten). Ik zou gewoon 2 lijnen aanvragen van 20 Mbit, 1 zakelijk bij KPN en eentje bij orange ofzo.

Dan gewoon met linux een simpel loadballansertje maken die netjes de beschikbare bandbreedte verdeeld over de gebruikers en de 2 lijnen. Je kan het zo instellen dat iemand de eerste minuut (of halve minuut) met volle snelheid kan downloaden en daarna langzaam (elke 5 seconde halveren) wordt afgeknepen tot bijvoorbeeld 64 KB.

Daarnaast hang je natuurlijk iedereen aan een mooie switch die netjes iedere pc in zijn eigen subnet plaatst. Hang een mooie kleurenprinter (laser natuurlijk) en geef de klanten de mogelijkheid om tegen betaling te kunnen printen. De kosten voor het internet en eventueel het printen kun je mooi afrekenen samen met de huur van de kamer. Dit zou je mooi kunnen automatiseren met een beetje linux scripting. Dit werkt (weet ik uit ervaring) veel beter dan de door jou voorgestelde oplossing...

En verder weet ik ook dat je er zonder al te veel problemen vanuit kan gaat dat maximaal de helft van de gebruikers tegelijk zal internetten. (effectief wanneer je een pagina opvraagd heb je daarna een minuut nodig om hem te lezen) Het enige waar je voor moet zorgen is dat downloaden van grote bestanden (> 50MB) zwaar wordt ontmoedigt. (waarom denk je dat providers een overboeking van 1 : 20 hanteren...)

[ Voor 15% gewijzigd door KC_Kaas op 20-01-2007 17:34 ]

• Gomez12
Daar zat ik dus ook al aan te denken om een (ik geloof dat het een) balanced network om te bouwen. Ik wil eigenlijk dat die 50 mb gewoon om de data limiet een beetje in te perken. Als we op een fair use werken en 50 mensen gaan per uur 50 mb downloaden is dat dus al 2,5 gb. Dus op een dag basis van 20 uur is dat al 50 gb. Voor een maand is dit dus maal 30. Dus zeg maar 1500 gb. In de praktijk zou je dit niet moeten halen maar ga toch er vanuit. Dus dan is de Fair Use Policy helemaal op.
Maar op een dag basis van 20 uur heeft iedereen een 24-uurs abbo afgesloten. Das dan is het 50 x 24-uurs abbo (20 euro ) x 30 = 30.000 euro wat je binnengehaald hebt met je inet verbinding. Als jij 30.000 euro per maand weet binnen te halen aan een inet verbinding dan hoef je je volgens mij niet echt druk te maken over FUP, dit is dan zo om te zetten.
Als ik het goed heb kan je max 20 mb lijn dus per seconde is dat volgens mij rond de 2650 kb. Dus per gebruiker zou je rond de 53 kb zitten. Nou dat is echt perfect toch?
??? Berekening zie ik niet echt. Maar volgens mij bereken jij wederom weer 50 klanten die volcontinu downloaden. Dat is niet realistisch
In de lobby komen 2 pctjes met internet. In alle hotelkamers komen gewoon gigabit lijnen te liggen. Dus dat is luxe maar daar gaat het niet om. De prijs wat nu wordt gehanteerd is 4 euro per uur bij een pctjes en in de hotelkamers zullen we rond de 3 euro per uur gaan zitten.

1 uur = 5 euro
2 uur = 9 euro
4 uur = 15 euro
24 uur = 20 euro

VIP account overal 5 euro erbij denk ik.
Ik zou zeggen pc's in de lobby gratis voor hotelgasten ( voor het checken van nieuws / mail etc gewoon service ).
En gooi je vip-account maar overboord, anders krijg je elke keer mensen die moeten gaan uitleggen wat het vip-account is. Nogmaals als ik zakelijk een hotelkamer bestel dan wil ik gewoon kunnen slapen en internet hebben. Als jij dan nog eens gaat vragen of ik een vip-acount wil hebben zeg ik gegarandeerd nee, ik wil gewoon internet. Maar als ik tijdens gebruik ervaar dat het te traag / onvolledig is dan kom ik echt niet terug bij de receptie om alsnog een vip-account aan te vragen.
Vergeet niet dat je dus als je van de 4 uur maar 1 uur hebt gebruikt kan je deze de komende 48 uur nog een keer gebruiken dus dan kan je deze 3 uur weer verspreiden. Dat is echt luxe toch?
Ik weet niet wat voor hotel het is, maar deze luxe lijkt me meer discussie opwekken dan echt gebruikersvriendelijk te zijn ( ik slaap 1 nacht, heb 4 uur gekocht, 1 uur gebruikt, krijg ik nu 3 uur gecrediteerd??? ) Ga dan over naar een extra gebruiks-account voor lang blijvende gasten. Gebruiks-account is 6 euro per uur en wordt aan het eind van het verblijf afgerekend op hele uren ( 2 uur 2 minuten gebruikt betekent 18 euro extra op de rekening )
Ik ben op vakantie (ja ik moest weer werken) ook gaan Internetten in het hotel voor 12.50 voor 24 uur. Ik kon alleen in de lobby zitten met mijn laptop draadloos om te kunnen Internetten. ik kon niet in de kamers want daar was wel het bereik goed maar een ander accesspoint. Echt waardeloos. Dus dit hotel is echt luxe. Kabel krijgen de klanten gratis tijdens de vakantieperiode van het hotel.
Zoals je zelf al zegt is het dure luxe die je aanbiedt ( 12.5 tov 20 ).
En nooit, maar dan ook nooit iets zeggen over gratis kabels tijdens vakantieperiode. Deze verdwijnen gewoon bij het leven. Je kunt er best een x aantal achter bij de receptie hebben liggen voor als de klant erom vraagt, maar ga er niet vanuit de je ze weer terugkrijgt.

• itsalex
  • Niet online
Dat is dus mijn bezwaar. Ik wil niet dat bestanden van 50 mb naar binnen komen. Max 5 mb. Het is geen 2e thuis in die hotelkamer. Als toerist die EINDELIJK weg is uit de sleur en het internet komt die in een hotelkamer met onbeperkt internet (heb je weer vakantie nodig).

Ik zou zelf die kleurenprinter gewoon mogelijk maken door een bestand te sturen naar beneden en dan te printen. Of via USB stick maar hoeveel keer wordt nou die printer gebruikt. Dan moet je echt een naar business point. Dit is eigenlijk gewoon luxe dat je het kan.

Als ik het nou zo stel. Die mensen zijn geen zakelijke mensen maar mensen die gewoon even het nieuws lezen, video bekijken maar gewoon max 40 mb per uur kunnen halen. Klaar. Als je een VIP account wil prima dan moet je meer betalen (voor max 200 mb (is real als je max 200 kb binnenhaalt en dan binnen 1 uur kan je eigenlijk max 700 mb binnenhalen (ik denk dat het real maar als ik een fout maak zeg het maar)) of beneden gaan zitten waar je wel onbeperkt video kan bekijken. Dan ben ik er toch?

• RemcoDelft
itsalex schreef op zaterdag 20 januari [b]1993[/b] @ 17:56:
Dat is dus mijn bezwaar. Ik wil niet dat bestanden van 50 mb naar binnen komen. Max 5 mb. Het is geen 2e thuis in die hotelkamer. Als toerist die EINDELIJK weg is uit de sleur en het internet komt die in een hotelkamer met onbeperkt internet (heb je weer vakantie nodig).
Waarom toch dat krenterig gedoe?! Als je "niet wil" dat mensen iets downloaden, biedt dan ook geen internet aan! Waarom zeuren over 50 MB? We leven niet meer in 1993 ..... Als mensen 5 euro betalen voor internet, geef je nog geen 5 cent daarvan uit aan dataverkeerkosten.

• itsalex
  • Niet online
50 mb per uur is toch voldoende? Of moet ik dat naar 100 mb zetten? Ik heb geen zin in gezeik met KPN want eigenlijk is het volgens mij verboden om dit te doen. Of niet? Je mag volgens mij die lijn niet voor commercieel gebruik gebruiken?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-11 22:57

dusty

Celebrate Life!

En dan komt hier dus weer de klant-vriendelijkheid en service om de hoek kijken.

Als een hotel dit namelijk zou doen hier in Amerika hebben ze geen klanten meer, aangezien ze allemaal naar de 'overkant' van de straat zullen gaan, omdat daar gewoon netjes het internet gratis bij de kamer komt, zonder data-limieten, en de connectie snelheid netjes wordt gedeeld door het aantal gebruikers dat er zijn ingelogged. ( 10Mbit en 2 gebruikers is dus een max van 5Mbit voor beide afzonderlijke gebruikers. ) en vaak heeft een hotel hier ook nog een extra computer in de lobby staan zodat mensen zonder laptop voor een minuut of 20 even hun mail kunnen checken.

Echter waar de TS het niet over heeft gehad zijn de limitaties op wat voor informatie je mag benaderen. Hier in amerika staat over het algemeen dat het bezoeken van sex-sites en illegale sites niet mag. En ik kan mij voorstellen dat een hotel in Nederland ongeveer dezelfde redenen zal hebben om dat te proberen te voorkomen dat mensen naar zulke sites gaan.

Uiteindelijk zal niet elke gebruiker gaan internetten, ten eerste heeft niet iedereen een laptop en niet iedereen neemt een laptop mee naar een hotel. Zelfs met het internet gratis hier zijn er maar een handvol met mensen in een hotel van 50 kamers die gaan internetten.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

• itsalex
  • Niet online
Tja daar is ook weer een punt. Waarom niet gewoon per dag 5 euro en klaar voor het Internet per kamer? Dan kan je wel naar een internetcafe gaan of proberen gratis erop te komen. Tja die ga ik dan toch even beveiligen (niet leuk voor die mensen maar als zelfstandige blijf je een uitbater). Het feit van censuur opleggen. Als iemand porno wil bekijken wie houdt hem tegen? Tja ik kan het natuurlijk blokkeren maar per dag komen wel URL Filtering is aanwezig netals hacking van site!!! Dus als iemand probeert 1000 x in te loggen op de pagina van Hotmail en te kraken dan houdt Antimedia WIFI hutspot het tegen. Dus daar maak ik me geen zorgen om.

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Het laatste hotel wat ik had had een swisscom hotspot, maar wat veel beter was was het gratis draadloze internet in die buurt, gewoon gratis VPN-verbindinkje en je hebt dan veilig internet, gratis (buiten het hotel om, dat wel ;) )

Je moet er echt niet vanuit gaan dat mensen enorm gaan downloaden, wat ik in hotels doe is hoogstens e-mail, regionale informatie wat browsen. Hoogstens... Maar dat kan ook via de telefoon.

Dus als iemand internet op de kamer wil,zal hij wellicht specifieke behoeftes hebben aan een snelle en betrouwbare verbinding. Als je kijkt wat je in de meeste hotels mag neerleggen voor zoiets, mag je ook zeker iets verwachten.

[ Voor 25% gewijzigd door begintmeta op 21-01-2007 01:41 ]

Verwijderd

itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 19:12:
50 mb per uur is toch voldoende? Of moet ik dat naar 100 mb zetten? Ik heb geen zin in gezeik met KPN want eigenlijk is het volgens mij verboden om dit te doen. Of niet? Je mag volgens mij die lijn niet voor commercieel gebruik gebruiken?
Aha kijk daar komt de 'aap uit de mouw'. Als je inderdaad een normale consumentenlijn gaat afsluiten, dan kun je inderdaad problemen krijgen met de voorwaarden. Sluit daarom gewoon een zakelijk ongelimiteerde verbinding af - welke niet persé heel veel duurder is - waardoor je meteen je datalimiet restricties overboord kan gooien.

• overhyped
  • Laatst online: 12:06
Neem dan ook een goed abbo! neem een abbo dat gemaakt is voor hotel gebruik e.d. Ja, daar betaal je meer voor maar daar krijg je ook meer voor.

ga niet miepen met datalimieten. Als ik voor mijn werk in een hotel zit, en ik moet een file van 500MB overhalen dan wil ik dat kunnen doen. als het traag gaat prima, maar als ik halverwege: sorry, uw download limiet is op te horen krijg ga ik eens een hartig woordje met de manager spreken, waarna ik mijn werkgever bel om nooit meer dit hotel te boeken.

dus:

1: neem een goed abbonement, je gebruikt het zakelijk, betaal het zakelijk.
2: Ga geen datalimieten instellen, want bij 1 heb je ze ook niet
3: Weet je zeker dat je dit aankan? Zoals ik het lees uit je posts heb je totaal geen verstand van dergelijke zaken. (no offense)

• RemcoDelft
Als hotel met 50 gasten moet je sowieso zorgen dat je je data legaal verbruikt! Neem een commerciele lijn! Anders zit je met een 10 Mbit lijn die al 25 keer overboekt is... Daar kan je dan geen 50 mensen op kwijt.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Daar zat ik dus ook al aan te denken om een (ik geloof dat het een) balanced network om te bouwen. Ik wil eigenlijk dat die 50 mb gewoon om de data limiet een beetje in te perken. Als we op een fair use werken en 50 mensen gaan per uur 50 mb downloaden is dat dus al 2,5 gb. Dus op een dag basis van 20 uur is dat al 50 gb. Voor een maand is dit dus maal 30. Dus zeg maar 1500 gb. In de praktijk zou je dit niet moeten halen maar ga toch er vanuit.
Waarom ga je daar nu vanuit? Dat is echt een combinatie van pure geldverspilling (te dikke lijn nemen) en alsnóg je klantjes pesten (lage snelheid). Het is net alsof de overheid van de A4 een 20 baans snelweg zou maken omdat heel Nederland weleens tegelijkertijd over de A4 zou kunnen willen rijden in een hypothetisch geval, maar omdat dat nog niet genoeg is ook nog maar eens alle Nederlanders verbieden een auto te hebben die breder is dan 1 meter, omdat als alle auto's in Nederland tegelijkertijd allemaal op de A4 zouden rijden het niet zou passen als ze auto's van twee meter hebben ;)
Nounou, je ontzettend dure internettegoed is ook nog eens maarliefst twee hele dagen houdbaar :P. Ik vind het tamelijk schraal. Laat het spul lekker onbeperkt houdbaar zijn; dan kunnen ze als ze volgend jaar terug komen in je hotel weer verder internetten :)
itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:56:
Dat is dus mijn bezwaar. Ik wil niet dat bestanden van 50 mb naar binnen komen.
Waarom niet? WTF kan het jou schelen wat die mensen met die lijn doen?
Max 5 mb. Het is geen 2e thuis in die hotelkamer. Als toerist die EINDELIJK weg is uit de sleur en het internet komt die in een hotelkamer met onbeperkt internet (heb je weer vakantie nodig).
Oh god, vertel met welk hotel het is en ik kom er zeker weten niet. Dat een freaking systeembeheerder gaat bedenken wat er al of niet goed zou zijn voor de gemoedsrust van de bezoeker :X. Het moet niet veel gekker worden.
Als je een business lijn neemt? Lijkt me vreemd.

• itsalex
  • Niet online
Ik wil geen risico's nemen. Ik weet waar ik aan begin. Maar als je engelse cliënten hebt of wat dan ook. Ik moet geen gezeik met KPN OfficeDSL hebben. Dat komt er sowieso. Er ligt nu XS4all maar dat moet KPN OfficeDSL 20 mb worden.

Het gaat mij erom:
1. niet te veel download
2. eventueel als klanten dat zouden willen prima maar betalen gewoon extra en krijgen dan een extra bandbreedte.

Jullie roepen tegen elkaar in. Ik weet zelf niet echt of het een zakelijk hotel is maar dan kan de klant natuurlijk een "business" abonnement nemen!! Wat wil zeggen bijvoorbeeld zonder limiet en met een downloadsnelheid van 300 kb. Maar ja ik moet er ook een zekere factor in hebben dat ik geen overbelasting van de lijn heb. Want zijn er 20 klanten die een "business" mogelijkheid willen dan zit je al vol. 300 kb = ongeveer 3 mb en met 20 klanten zit je op de 60 mb lijn als alles gebruikt wordt.

Waarom zou je geen onderscheidt maken tussen een "light" en een "heavy" user? Dan kan de klant zelf bepalen. Toch?

Trouwens ik heb wel de kennis maar een vooruitziende blik is altijd prettigere dan een zeikende klant achteraf. Kijk tuurlijk kan ik het ongelimiteerd doen maar als 3 engels boven constant gaan "gamen en downloaden" dan is die lijn goed belast. Al zouden ze dat maar 4 uur doen. Dat wil ik sowieso voorkomen.

Dus de gamepoorten moeten dicht blijven maar de volgende poorten moeten open blijven als ik begrijp:
HTTP
FTP
POP3
IMAP
Remote desktop
VPN
Eventueel kan ik SMTP aanbieden voor de betreffende klant

Ik wil niet dat iedereen gebruik gaat maken van de SMTP!! En dit met name voor de spammers. Dit is in dit programma uit te schakelen maar ik ga testen morgen. Dan horen jullie wel hoe ik het ga doen. Ik blijf echt bij een datalimiet van 100 mb met een download per cliënt van 50 kb als ze betalen. De VIP account gaat gewoon naar unlimited met een download van 300 kb.

Gratis kan ook of een klein bedrag per dag en dan 15 mb download en 20 kb standaard. Dan hebben ze 3 smaken en kunnen ze zelf bepalen wat ze willen. Als je in een hotel bent met je 56k modem dan heb je deze keuze op je hotelkamer.

Dat is toch fair. In de lobby kunnen ze dan ook met deze snelheid internetten gratis.

Ik heb al in het begin gezegd er komt een Office 20mb DSL lijn van de KPN.

• RemcoDelft
eamelink schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 21:01:
[...]

Oh god, vertel met welk hotel het is en ik kom er zeker weten niet. Dat een freaking systeembeheerder gaat bedenken wat er al of niet goed zou zijn voor de gemoedsrust van de bezoeker :X. Het moet niet veel gekker worden.

[...]
Zo komt TS inderdaad over (sorry!)... TS wil veel meer regelen dan-ie zou moeten! Klanten willen simpel internet, zonder gezeur, zonder ingewikkelde regels en al helemaal zonder dat ze van alles niet mogen!
Of wil je de gemiddelde n00b die daar komt gaan uitleggen hoeveel 50 MB (met een hoofdletter, we hebben het over miljoen niet over milli) is?

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
Man, ik kan nog beter internetten via Pit dan, teminste geen datalimiet (FUP) en ook 56Kb.. Is dus beter om mijn tel. aan mijn laptop te hangen. (En goedkoper)

Je realiseerd je volgens mij zelf niets een over wat voor limieten je het hebt. Open een gemiddelde showcase hier op GoT en je bent 10 Mb verder.
Bij jou constructies krijgen klanten bij hun prepaid internet kaart nog een boekje van 15 pagina's met de huishoudelijke internet regelementen.

[ Voor 131% gewijzigd door _AuToMaTiC_ op 20-01-2007 22:17 ]

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

Waarom zou je de gamepoorten dicht gooien? Laat ze lekker spelletje spelen als ze dat willen. En je krijgt heus geen gezeik met KPN. En anders maak je even een afspraak met iemand van KPN, om je situatie voor te leggen. Om het wat botter te zeggen, ik vind datalimieten achterlijk!

• _AuToMaTiC_
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
(overleden)
ThunderNet schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:17:
Waarom zou je de gamepoorten dicht gooien? Laat ze lekker spelletje spelen als ze dat willen. En je krijgt heus geen gezeik met KPN. En anders maak je even een afspraak met iemand van KPN, om je situatie voor te leggen. Om het wat botter te zeggen, ik vind datalimieten achterlijk!
Ik ben in 2 hotels geweest waar gratis internet was. Was lekker snel en geen limieten. In het hotel van de TS betaal je je scheel en krijg je ook nog een de vreemdste limieten voorgeschoteld.

• ThunderNet

ThunderNet

Flits!

_AuToMaTiC_ schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:24:
[...]

Ik ben in 2 hotels geweest waar gratis internet was. Was lekker snel en geen limieten. In het hotel van de TS betaal je je scheel en krijg je ook nog een de vreemdste limieten voorgeschoteld.
Idd. kijk, ik zit niet vaak in hotels, maar stel dat ik eens ergens een zooi foto's gemaakt heb. (Heb je soms als semi-amateur/pro fotograaf) En ik wil er een paar opsturen. Kan ik maar 10 foto's opsturen, ben ik door mn datalimiet heen 8)7

• Sebas1979
  • Laatst online: 14:34
ik denk dat klanten in een hotel vooral (web)mail gaan checken.
Mijn eigen ervaring, als voormalig medewerker van een internet cafe, is hoe opvallend -weinig- bandbreedte je klanten bij elkaar verbruiken.
Als je inderdaad een 20MB lijn laat leggen, heb je zat bandbreedte. Als het theoretisch maximum users dat tegelijk gaat internetten 50 is, zou het me verbazen als je boven de 5MB verbruik uitkomt.
Neem wel een zakelijke lijn: als de boel down gaat wil je je provider aan een SLA kunnen houden.
(of neem 2 consumentenlijnen van verschillende providers, over verschillende netwerken. kans dat die tegelijk down gaan is ook minimaal).

• overhyped
  • Laatst online: 12:06
Het enige wat ik zou regelen is dat wanneer het druk is iedereen een deel van de bandbreedte heeft, dus een beetje shaping.

Mischien nog wat uitgaand filteren om de abuse meldingen tegen te gaan, hellaas nodig. Een caching proxy is waarschijnlijk al overkill.

Echt, daar ben je mee bezig? Je maakt alleen maar een dienst waar mensen gefrustreerd van worden.

Geloof me, schop die datalimiet er uit, ook de harde limieten op bandbreedte: nergens voor nodig: als ik als enige aan het internetten ben, laat me die lijn dichtknijpen, daar is die voor!!

en al die keuzes? WTF?!? dat is alleen maar lastig, alleen keuze voor de tijden, niet moeilijker doen dan noodzakelijk.

Maargoe,d ik vrees dat TS het allemaal al in z'n hoofd heeft zitten, en zich vanuit zijn ivoren IT torentje echt niets aan gaat trekken van het voetvolk dat gebruikers heet. Stel je voor, wensen en ervaringen van gebruikers meenemen, hnet moet niet gekker worden..

Gelukkig is de rest van de IT wat verder op dat gebied, een plek waar TS zo te lezen kansloos zal falen.

• itsalex
  • Niet online
Ik heb wat dingen over het hotel gelezen. Dat datalimiet is einde verhaal (ik kijk het in het begin even aan wat er gaat gebeuren) maar de download snelheid is wordt wel beperkt richting 250 kb. Dat is een mooie snelheid (dat heb ik zelf getest). De kans dat iedereen erop gaat is te klein. Ik heb dingen nagerekend. De snelheid zal snel genoeg zijn voor de toekomst. Lager is niet verstandig. Ik hou het gewoon op 1 optie met verschillende optie qua tijden. Alleen ik moet kijken of die HP switch in het budget kan want het is een budget hotel. Maar ja Virtual lan heb ik wel nodig en het draadloos is wel prettig. Ik ga het simpel houden en ik wil het gezeur van die klanten niet hebben. Jullie hebben gelijk alleen mijn klant zeikt heel erg hierover dus vandaar.

• Jarod
  • Niet online
Ik denk dat ik het wel met de meeste mensen in dit topic eens kan zijn. Recentelijk heb ik 6 weken in de U.S.A. gezeten, eerst voor een studiereis, daarna nog even vakantie. Eigenlijk werd er daar in ieder hotel wel gratis wifi internet aangeboden, en mijn ervaring daarmee was dat ondanks dat het internet niet altijd even snel was, niemand begon te klagen, vooral ook omdat het gratis was. Als ik de bedragen had moeten betalen die de topicstarter noemt per uur, dan zou ik zeer zeker gaan klagen als ik maar 50mb zou mogen versturen, of als mijn verbinding flink geknepen werd. Bij ons werden er regelmatig veel foto's geupload naar verschillende internetsites, maar daarin waren wij denk ik wel een uitzondering, de meeste mensen zullen voornamelijk even hun email willen bekijken.

Wij hebben in die 6 weken 2x in een hotel gezeten waar het hotel geen wifi aanbood, de ene keer was in Manhattan, New York, en daar was alleen een pc in de lobby met internet, waar je dan ook veel te veel betaalde, daar gebruikten we dus mooi de gratis wifi-verbinding van het hotel aan de overkant, en één keer in Phoenix, in een Motel 6 langs de snelweg, hier vonden we het niet zo'n probleem omdat we daar maar één nacht waren, en 's avonds pas laat in het hotel waren, en er 's ochtends weer vroeg weg gingen.

Mocht je dan toch wat willen controleren, zorg dan dat de mensen van het hotel op kunnen vragen hoeveel bandbreedte / dataverkeer een kamer verbruikt, mocht dit op een kamer dan de spuigaten uit lopen waardoor de rest van de gasten er last van heeft dan kan het hotel altijd nog met de gasten overleggen dat het internet gebruik niet voldoet aan de regels. Eventueel hou je de optie open voor zakelijke klanten om tegen een kleine meerprijs een 'gegarandeerde' verbinding te hebben, maar de meeste toeristen zullen een gratis, wat tragere verbinding, waarschijnlijk niet zo'n probleem vinden omdat het toch vakantie is en ze tijd genoeg hebben, dan weegt het gratis aspect ruim op tegen de wat tragere verbinding.

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-12 14:47
Afgelopen weekend zat in in een Noors hotel, daar kon ik gewoon zonder inlog gedoe mn UTP kabel inpluggen en hop het net op. Vervolgens via een RDP naar mn server thuis twee films binnengehaalt (zeg 700mb/ps) om die avond te kijken, zonder problemen verder.

Hou het dus gewoon simpel, maak het niet te lastig voor gebruikers.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

• itsalex
  • Niet online
Mijn klant wil die kosten gewoon eruit hebben. 2 x PC, switch (48 poort), accesspoint (Procurve 530WL), software. Toch totaal € 3500 ex. Over 3 jaar verspreid is dit wel per maand € 100 en KPN internet erbij € 100 dus totaal € 200.

Zou dit een redelijk voorstel zijn? Overal voor € 3 extra (max 200 kb) via de hotelkamer (via de UTP bekabeling) per dag kunnen aanbieden en beneden gratis via Wifi op een lagere snelheid en voor de zakenmensen voor € 10 inclusief versturen van mail via SMTP (max snelheid op 400 kb) via de hotelkamer. Voor beneden dan voor de pc € 5 per uur.

Zeg maar dat je per week 20 klanten heb die gebruik maken van die € 3 aanbod dan heb je toch € 60 euro eruit.

[ Voor 8% gewijzigd door itsalex op 20-01-2007 23:11 ]

Verwijderd

itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 23:10:
Mijn klant wil die kosten gewoon eruit hebben. 2 x PC, switch (48 poort), accesspoint (Procurve 530WL), software. Toch totaal € 3500 ex. Over 3 jaar verspreid is dit wel per maand € 100 en KPN internet erbij € 100 dus totaal € 200.

Zou dit een redelijk voorstel zijn? Overal voor € 3 extra (max 200 kb) via de hotelkamer (via de UTP bekabeling) per dag kunnen aanbieden en beneden gratis via Wifi op een lagere snelheid en voor de zakenmensen voor € 10 inclusief versturen van mail via SMTP (max snelheid op 400 kb) via de hotelkamer. Voor beneden dan voor de pc € 5 per uur.

Zeg maar dat je per week 20 klanten heb die gebruik maken van die € 3 aanbod dan heb je toch € 60 euro eruit.
reken gewoon een paar euro meer voor de hotelkamers. 15 euro cent meer per kamer per dag. en het kan al makkelijk uit. 0.15*50*30 = 225 euro. en dan heb je ook klanten die niet klagen.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 23:10:

Waarom zou je überhaupt internet via UTP aanbieden? Denk je dat de klanten workstations meenemen ofzo? Alle notebooks hebben wifi, daar is UTP alleen maar lastig bij.

Je wilt gratis wifi aanbieden, maar je moet 10 euro extra betalen als je gebruik wilt maken van SMTP. Denk je dat de meeste klanten überhaupt enig idee hebben wat "SMTP" inhoudt, en hoe wil je ze daar extra voor gaan laten betalen?

De mensen komen niet naar een hotel toe om lekker een weekendje te gaan downloaden, ze zullen ook echt niet geïnteresseerd zijn in alle verschillende abonnementen. Al zou je een gedeelde Orange ADSL lijn van 20Mbps via een paar simpele Access Points aanbieden, ik geloof dat het dan alsnog prima zal gaan terwijl het erg weinig kost.

🌞🍃

• Jarod
  • Niet online
Overal wifi aanbieden is naar mijn mening wel heel verstandig en comfortabel voor de gasten, tevens scheelt het ook weer een hoop eenmalige aanlegkosten van alle utp bekabeling. Wat betreft de kosten, ik denk dat je het beste het idee van PedroS- uit kunt voeren, die meerprijs in de kamer merkt niemand, en kan misschien nog wel lager uitvallen als er een hoge bezetting in het hotel is, hoteleigenaar tevreden omdat hij de kosten eruit heeft, en de gasten tevreden omdat ze "gratis" internet hebben.

• itsalex
  • Niet online
Alle UTP bekabeling ligt er al en er hoeft alleen nog maar een switch opgezet te worden. Draadloos beveiliging d.m.v. werken van prepaidkaarten en het moet werken. Ik moet nog uitrekenen wat het gaat worden voor de kosten voor het gebruik van de computer in lounge. Je moet trouwens ook op de Wlan AP toch wel vlan hebben om het gebruik / inbraak te beperken naar de andere computer toe.

• bsbfx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03-08 12:54
Als ik het verhaal van de TS zo even lees is onze TS'er een hardcore IT'er in hart en nieren vooral gedreven door de techniek (niks mis mee, maar alles heeft z'n plaats en tijd) want als het probleem van de TS'er zo lees dan vraag ik me af of de TS (of de baas van het hotel) wel op een goede manier aan dit hele proces begonnen is. Ik krijg erg het gevoel dat het aanbieden van internet vooral techniek gedreven is in plaats van dat er vanaf een business (klanten) oogpunt echt goed naar gekeken is (en die moeten het uiteindelijk toch gaan gebruiken)

Als je in je omgeving ziet dat je concurrenten internet aanbieden is dat uiteraard een behoorlijke trigger om hier ook eens over na te gaan denken. Maar dan moet je wel zorgen dat het aanbieden van internet niet een eiland opzich is en dat je het niet als een technisch probleem benaderd maar vanuit je business (en dus je klant, want je klant is je business). Je zult je allereerst af moeten vragen welke meerwaarde heeft het aanbieden van internet aan mijn klanten voor hem (en dus ook voor mij)? En dan hoef je je echt niet druk te maken over de techniek erachter want die techniek die komt wel want dat is maar 20% van je probleem.

Afhankelijk van je visie en je business model, je positie op de markt en je bedrijfscultuur kunnen hier hele verschillende antwoorden uitkomen. Dit kan varieren van de hele bazale "een extra direct inkomstenpost" of de iets diepere "creating a better value proposition for my customers in comparison to my direct competitors on the market" tot misschien wel "enhancing the experience of my clients during their stay with us" en zo'n beetje alles wat er tussen in zit.

De manier waarop je internet aanbiedt zal dan ook moeten aansluiten bij de rest van je business wil het een succes worden (hoe je succes dan ook wil meten). En als ik het zo lees zit je waarschijnlijk technische oplossing toch ergens in de eerste categorie maar als je dan aankomt met opmerking als "Het is geen 2e thuis in die hotelkamer." vraag ik me af in hoeverre dit strookt met bijvoorbeeld die visie en mission statement van het hotel (de keten). Een hotel zou in veel gevallen juist je "home away from home" moeten zijn en dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat een restrictive technische oplossing niet is waar de klant op zit te wachten.

Wanneer je je dit soort vragen hebt gesteld dan komt hier "vanzelf" je oplossing uit voort. En als je de kosten zo eens bekijkt voor internet dan spreken we echt over peanuts per verhuurde kamer per nacht. Mijn ervaring met veel hotels is dat ze graag in categorie 2 of 3 zitten en in dit soort gevallen is het vaak een nobrainer en al helemaal als je ziet dat een bepaald type klant juist voor je hotel kiest of het links laat liggen omdat je wel of niet gratis je internet aanbied. Maar dat is natuurlijk erg afhankelijk van je type klant.

Het ligt allemaal nog even complexer als dat ik hier even snel kan beschrijven maar ik hoop dat je begrijpt het echt succesvol aanbieden van internet in een hotel veel meer is dan alleen die wired / wireless connectie en dat je oplossing business and not technology driven zou moeten zijn.

Verwijderd

Ik denk dat je je, en zo je client, jullie veel te druk maken over de kosten, of je nu budget hotel bent of niet. Ik zie het als een meerwaarde voor onder andere de boekingen. Niet dat ik echt internet op mijn vakantie nodig heb maar even snel de telegraaf lezen of een emailtje sturen is altijd handig, zonder dat ik er eigen hardware voor nodig heb.

En te bedenken, toeristen in het algemeen komen voor hele andere zaken dan internet op lokatie. Ben je nu een duur business hotel dan is dat weer wat anders. En verder, de afschrijving moet je over meerdere jaren zien, minimaal 5, voordat je de kosten er uit hebt, dat is een beetje standaard in het ondernemerschap, daar zou je client alles van af moeten weten als hij verstand van zaken heeft.

Je kan ook bijvoorbeeld met 1 pc gaan beginnen, kijken of het loopt en als het aan slaat kun je altijd nog een 2de erbij zetten. Wil je geen balie gedoe omtrend administratie dan kun je ook belsuiten om een munt machine te nemen. Heb dit meerdere malen al aan de hand gehad op vakantie en dat werkte perfect, sterker nog, het bracht meer op voor het hotel omdat je ongeveer 1 euro 10 minuten surfen betaalde. Eventuele emails typen kon je van te voren gewoon typen en dan versturen zodra he verbinding had. Voordeel hiervan vond ik dat ik niet bij de balie hoefde te zijn en dat mensen er nooit lang achter bezig waren, anders word het te prijzig.

Maar goed, er zijn meerdere oplossingen, misschien handig om eens te kijken of dat een oplossing is, want financieel is de munten pc/internet goed voor de zaak :)

• itsalex
  • Niet online
Laat ik het zo zeggen.

Ik heb al een systeem in een ander hotel van dezelfde keten geplaatst. Dat loopt goed. Het geld is er allang uit. De klant is zelf nog niet uit wat hij wil. Ik bekijk het van een aspect "ik moet het installeren". Wat kan ik als meerwaarde leveren wat de concurrent niet kan.

Je hebt vakantie en je bent als toerist eruit. Dat is een feit. Als je als zakelijk persoon eruit ben heb je betrouwbaar internet nodig. Als toerist zal je laptop niet direct meenemen als meerwaarde voor je vakantie want in Amsterdam staat bij iedere hoek wel een informatiestand (en zakkenrollers). Er zijn genoeg internetcafe dus waarom risico lopen als het niet nodig is? Als zakelijk aspect kan je het zo zien, de klant betaalt een kleine bijdrage om betrouwbaar internet aan te kunnen bieden met bijvoorbeeld de mogelijkheid om ook te kunnen mail versturen via SMTP dus via je mailprogramma zoals je ook thuis bent gewend. Zo maak je het voor een toerist die alleen maar wat wil zoeken op het internet op 2 manieren heel gemakkelijk en voor de zakelijke personen kan je het heel gemakkelijk alle gemakken zoals die op werk is gewend ook kan werken. Maar zakelijke mensen zullen er niet zijn denk ik. Als aan de overkant een veel luxer pand ligt met veel meer mogelijkheden tja dan is het heel gemakkelijk. Ik denk als ik de achtergrond misschien nu van deze kant bekijk heeft die UTP bekabeling misschien geen toegevoegde waarde in het pand zelf. Dat je het aanbiedt ok prima maar ik denk dat een toerist niets eraan heeft.

Even kritisch: Wie gaat nou voor zijn plezier 3 weken naar Nederland, iedere avond 15/25 euro voor parkeren uitgeven, binnen blijven constant omdat het regent, waait en geen lekker weer is?

Maar hoe ik het bekijk ik moet daar dit aanbieden, dus 1 pc als hoofdpc waar de software opdraait, 1 pc voor Internet, 1 switch 48 poort voor alle kamers (dus 2 x HP Procurve 1800 24g (ik wil geen gezeik over namen dus er moet vlan op aanwezig zijn)), 1 x draadloos accesspoint dmv HP Procurve en software. Dat is wat de klant zijn wensen zijn. Ik kan het echt niet meer op een andere manier erin draaien. De router die er nu is een Speedtouch 510. Alleen de verbinding moet gewoon eerst naar een OfficeDSL (misschien beginnen met een 10 mb) en dan verder zien.

De prijs is alleen een punt, Gratis of niet gratis. Hoe het verwerkt zal worden zal mij een worst wezen maar de technische kant was even in het begin belangrijk. Maar ik weet nu genoeg over de datalimiet en die zal er niet komen, maar wel de downloadlimiet (50 kb). Morgen ga ik de boel testen met een oude Athlon 4000 bak van mij en kijk dan wel weer verder wat er gaat gebeuren. En waar ik tegenaan loop.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:57

franssie

Save the albatross

itsalex schreef op zondag 21 januari 2007 @ 02:08:
... Als toerist zal je laptop niet direct meenemen als meerwaarde voor je vakantie ...
Je moest eens weten wat er in die amerikaanse rugzakjes zit ;)

Je bent op de goede weg en hoe simpeler hoe beter (dus gewoon 1 ticket voor 24 uur voor een euro of 10% van de kamer prijs maximaal oid, hoe overzichtelijker hoe meer je verkoopt zonder dat het gebruik gelijk hoeft toe te nemen - er zijn meer mensen die chatten dan films binnenhalen).

Verder heb je het over SMTP, ik heb zelf een hekel aan ongevraagde SMTP servers die mijn email onderscheppen : veel van mijn klanten gebruiken toch whitelist/blacklists en vaak komt mijn mail dan niet aan (zoals met de T-Mobile smtp server bij PIT wel eens gebeurd). probeer maar eens een mail naar hp.com te sturen.

Als laatste krijg ik een beetje het 'zoals de waard is vertrouwd hij zijn gasten' gevoel... dat jij nou de hele tijd loopt te leechen en te spammen betekent niet dat de gasten dat doen, die laten hun laptop echt niet achter in een voor hun vreemd hotel terwijl zij door de stad lopen/roken (zie rugzakjes)

/edit: nog even een noot als gebruiker: ik heb dus een hekel aan internetvoor een uur (en koop dat dus nooit) want dan check ik mijn mail een beetje, laat de verbinding openstaan en als ik later mijn handelsblad wil lezen is het tegoed op. als je wil differentieren moet je dat imho wel degelijk met bandbreedte doen: Cheapo voor 24 hrs ISDN like small band (basic html lezen en wat chatten) en VIP Broad Band (24 hrs voor video, IP-Phone, etc)

vwb prijsstelling blijft het lastig maar bedenk dat je vroeger voor een eigen toilet extra betaalde en dat dat nu bijna niet meer voorkomt > gratis Inet op de kamer (al is het de small band versie) is een kwaliteits kenmerk aan het worden (zeker voor amerikanen) en zal het aantal boekingen denk zekers positief beinvloeden als er mee geadverteerd wordt. Ik ben er tenminste gevoelig voor.

[ Voor 27% gewijzigd door franssie op 21-01-2007 02:48 . Reden: edits zijn leuk (ook na 4x) ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• knakworst
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 14:42

knakworst

Get more sats!

itsalex schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 22:10:

Jullie roepen tegen elkaar in. Ik weet zelf niet echt of het een zakelijk hotel is maar dan kan de klant natuurlijk een "business" abonnement nemen!! Wat wil zeggen bijvoorbeeld zonder limiet en met een downloadsnelheid van 300 kb. Maar ja ik moet er ook een zekere factor in hebben dat ik geen overbelasting van de lijn heb. Want zijn er 20 klanten die een "business" mogelijkheid willen dan zit je al vol. 300 kb = ongeveer 3 mb en met 20 klanten zit je op de 60 mb lijn als alles gebruikt wordt.
Je wil het veel te moeilijk maken. Schaf eerst eens alle datalimitien af! Als jij wat op internet loopt te browsen, gebruik je echt niet je volledige bandbreedte! Je kan genoeg mensen laten surfen met een 20 mb lijntje. Je moet gewoon de prioriteit op http downloads zetten. De upload moet je misschien knijpen zolang het hotel geen glasvezel heeft.

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-11 17:50
idd, en wie wil er nou een kabel aan z'n laptop? Doe maar gewoon WLAN :)

Ik zou zeggen, neem een mooie router (monowall kan zelfs al, kost je niks) een paar goede accesspoints (3com of iets anders) evt securew2 ertussen, hangt af hoe veilig je het allemaal wil hebben. Dan kost het je ook een stuk minder dan wat je al in gedachten had, hoef je ook minder af te schrijven -> klanten ook een minder belachelijke rekening.

Denk nou zelf, ik betaal een stuk minder voor mijn grps vodafone kaartje... dan zou ik toch niet bij jou me half scheel betalen om een uurtje te internetten? Je bent toch een nette hotelketel en geen 3e rangs internetkelder in een ver vreemd land? Beetje rare contructies allemaal hoor.

Verder nog; heel leuk dat je het vanuit de technische kant bekijkt, maar ik zou eerst een op papier zetten wat je nou eigelijk wil. Voordat ik met een ontwerp begin (Dat gaan dan over producten en geen service maar zelfde verhaal) ga ik eerst kijken wat de eisen en wensen zijn. Pas nadat je dat hebt geïnventariseerd kan je evt. eens gaan kijken hoe je dit technisch zou willen realiseren.

Je moet echt in gedachten houden dat het een hotel is. Niet iedereen internet tegelijk (sterker nog, toch niet iedereen heeft uberhaupt een laptop bij zich). Het is geen datacenter ofzo!

• itsalex
  • Niet online
Het verhaal gaat de simpele kant uit. Maar zoals ik al 4 x heb gezegd is het zo dat UTP al op de kamers zijn dus waarom draadloos? Draadloos = vraagt meer op complexere oplossingen (het pand bestaat uit 4 andere woningen welke aan elkaar zijn verbonden d.m.v. gangen en UTP ligt overal al.

Downloadlimiet is gewoon 200 kb. Klaar en ik ga daarover niet discusseren want dat is prima als je iets gratis krijgt dan moeten ze niet zeuren.

Ik moet wel iets van beveiliging hebben voor het accesspoint beneden dat niet iedereen erop kan. Ik had eigenlijk in gedachte om daarvoor de prepaidkaarten te nemen van Antamedia. Deze code kan ingevoerd worden en Antamedia herkend het MAC adres en dan kan je gewoon die periode blijven internetten totdat je weggaat. Dat geldt ook voor de kamers. Daardoor kan je zien welke kamer te veel download.

Over de SMTP gesproken. De service naar de klant toe kan je dus een optie geven voor het versturen van je email. Dus als jij hebt staan in je Outlook Express of wat dan ook: smtp.tiscali.co.uk dan kan Antamedia Hotspot dit doorsturen naar bijvoorbeeld smtp.xs4all.nl of wat dan ook.

De producten ben ik al uit maar ik moet het invullen hoe en wat ik nog nodig heb naast:

2 x HP Procurve 1800 24G switch (voor 50 kamers aan te sluiten en misschien nog 1 x 1800 8G)
1 x HP Procurve 530WL draadloos accesspoint
1 x HP pctje (wat dat gaat worden zal me een worst wezen)
1 x HP pctje (voor publiek, dus met Illusion beveilgingen en Antamedia (gaat perfect!!))
1 x Antamedia software (compleet Hotspot, InternetCaffe en bandwidth limiter)

Daarnaast komt dan een ADSL lijn van de KPN te liggen (20 MB) OfficeDSL voor 90 euro per maand.

Dan ben ik er. Ik hoef bijna geen kabels te trekken en Antamedia hoeft alleen geinstalleerd te worden netals de Illusion (daar alleen testen of alle software werkt voordat ik deze dichttimmer). Er zijn nog wel een paar dingen die hiernaast nog nodig zijn zoals UPS voor de HP pc en de switch. Misschien dat ik nog een kleine 19 inch rack ophang.

• AW_Bos
  • Nu online

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Om even op vraag 4 terug te komen

4. Maar als iedereen erop gaat dan hebben we echt een 10 mb lijn nodig. Dit is wel te realiseren. Maar welke breedbandrouter zou 50 gebruikers (pctjes) aan kunnen zonder problemen waarmee ik ook de P2P programma en andere illegale programma kan uitzetten? Ik wil eigenlijk dat de poorten 80, (eventueel) 21, 110 en als ik nog vergeten ben graag dan hoor ik het wel open zetten en de rest niet.

je zou een Draytec 2800 of 2900 kunnen nemen. de 2800 is met ADSL modem, en de 2900 zonder ADSL modem. Tevens heeft deze 4 poorten waarop je een externe WiFi AP kan aansluiten zodat je de bandbreedtte een limiet kan toeroepen (dit gaat niet dacht ik met de ingebouwde WiFi AP bij de Draytec G types).
Tevens kan je met deze Draytecs ook P2P, Bittorent en evt MSN afsluiten enzo..

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• Jarod
  • Niet online
Draadloos betekent voor jou misschien nu wel wat meer werk, maar je bied je gasten er wel een hoop extra mee. Gasten die zelf een laptop bij zich hebben zullen hoogstwaarschijnlijk thuis ook allemaal wifi hebben en het comfort daarvan dus kennen, dus wil je dat in je hotel ook bieden, daar verwachten de meeste gasten waarschijnlijk nog wel wat meer comfort.

Omdat de utp er al ligt, lijkt mij draadloos internet in 4 panden ook niet het grootste probleem, gebruik voor de onderliggende infrastructuur gewoon de utp die er al ligt. Als je wat duurdere accesspoints koopt kun je ze aan elkaar koppelen en heb je dus vrij makkelijk overal dekking. In Amerika was de beveiliging per hotel verschillende, maar de meeste hotels hadden gewoon WEP of WPA aan staan en het wachtwoord daarvan kon je bij de receptie opvragen, of kreeg je mee bij het inchecken. Als jij er dan voor zorgt dat het wachtwoord regelmatig gewijzigd wordt en dat het hotel dit makkelijk op kan vragen, dan heb je naar mijn mening een veilige en comfortabele oplossing voor al je gasten.

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 28-11 15:56

killercow

eth0

Des noods gooi je een x aantal fon hotspots neer,

DAn is je draadloos ook gedekt voor mensen met een fon router thuis.

openkat.nl al gezien?

• Gomez12
itsalex schreef op zondag 21 januari 2007 @ 13:16:
Het verhaal gaat de simpele kant uit. Maar zoals ik al 4 x heb gezegd is het zo dat UTP al op de kamers zijn dus waarom draadloos? Draadloos = vraagt meer op complexere oplossingen (het pand bestaat uit 4 andere woningen welke aan elkaar zijn verbonden d.m.v. gangen en UTP ligt overal al.
Draadloos vraagt misschien complexere oplossingen, maar is wel gebruikersvriendelijker voor de gebruikers. Maar ja als overal al utp ligt, dan misschien iets voor in de toekomst.
Over de SMTP gesproken. De service naar de klant toe kan je dus een optie geven voor het versturen van je email. Dus als jij hebt staan in je Outlook Express of wat dan ook: smtp.tiscali.co.uk dan kan Antamedia Hotspot dit doorsturen naar bijvoorbeeld smtp.xs4all.nl of wat dan ook.
Denk hier nog eens goed over na. Want zoals ik het nu lees wil jij al het mailverkeer doorrouten naar 1 smarthost. Alleen krijg je dan een beetje veel relaying denied fouten.
Dan ben ik er. Ik hoef bijna geen kabels te trekken en Antamedia hoeft alleen geinstalleerd te worden netals de Illusion (daar alleen testen of alle software werkt voordat ik deze dichttimmer). Er zijn nog wel een paar dingen die hiernaast nog nodig zijn zoals UPS voor de HP pc en de switch. Misschien dat ik nog een kleine 19 inch rack ophang.
UPS voor pc kan ik nog iets bij voorstellen, maar bij de switch???

En is hier ook al een pc voor inbegrepen voor de balie waarop de mensen de antamedia kunnen uitlezen / bedienen???

• itsalex
  • Niet online
Ja de receptie krijgt een eigen wachtwoord en gebruikersnaam voor Antamedia waarbij ze de code kunnen uitprinten voor een aantal dagen, uren of wat ze nodig hebben.

Ik schrap het laatste stuk want ik ben eruit met het draadloos. 3Com heeft 1 accesspoint welke een optie heeft separete network en dan ben ik met de beveiliging ook uit want nu kan niemand op een andere pc komen.

Er komen 2 ip-ranges. Er zal 1 vrije iprange komen waarop alle hotelpc opkomen en klaar.

[ Voor 127% gewijzigd door itsalex op 22-01-2007 20:58 ]

Pagina: 1