Hoe kies ik een goede digitale piano?

Pagina: 1
Acties:
  • 14.482 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericck
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-02 21:05
Ik wil binnenkort pianolessen gaan nemen. Omdat ik een flat woon en ik voorlopig nog een piano-amateur zal zijn, wil ik een digitale piano gaan aanschaffen. Ik zag hier op GoT al een paar oude topics over digitale piano's. Daarnaast heb ik zelf informatie gevonden, waarvan hier een samenvatting. Toch heb ik nog een aantal vragen.

Het juiste merk: Yamaha, Roland, Korg, Casio of Kawai?
Via deze gids voor het kopen van een digitale piano ben ik er achtergekomen dat vooral Yamaha en Roland de topmerken zijn op dit gebied. Ook Casio doet aardig mee tegenwoordig en biedt een goede prijs/kwaliteit verhouding. Andere merken lijken over het algemeen toch minder goed te scoren of zijn in verhouding erg duur.

Tweedehands of nieuw?
Er zit een prijsverschil van soms enkele honderden euro's tussen nieuwe en tweedehands digitale piano's. Het nadeel is dat je te maken hebt met oudere modellen en dat je ook niet precies weet in welke staat een piano zich bevindt. Een nieuwe digitale piano biedt wat dat betreft toch een stukje zekerheid. Waarschijnlijk doe ik dat dus het liefst, behalve als ik op Marktplaats of Speurders een goede deal tegenkom.

Stage piano, elektronische of digitale piano?
Ik ben er achtergekomen dat er binnen digitale piano's nog een aantal verschillende types zijn:
- digitale piano's, bijvoorbeeld de CLP 220. Dan zijn er ook nog digitale vleugels: duurder, maar wel een betere klank.
- stage piano, als ik het goed begrijp is dit een digitale piano maar dan net zo compact als een keyboard. Ideaal voor mensen die optreden, maar ook voor mensen met weinig ruimte - zoals ik.
- electronische piano, Yamaha heeft verwarrend genoeg ook nog de YDP-serie en noemt deze electronische piano's. Ze zijn goedkoper dan digitale piano's, dat is duidelijk... Maar wat is nou het verschil? Klinkt dit minder goed of is de aanslag slechter?

Vragen
- Is Yamaha veel beter dan Casio of is het verschil in geluid en aanslag verwaarloosbaar? Hoe verhoudt Roland zich tot deze twee merken?
- Wat is het verschil tussen een electronische piano en een digitale piano? (zie
- Wat zijn de nadelen van een stage piano? Is de aanslag en geluid hetzelfde als een gewone digitale piano? (Ik vergelijk bijvoorbeeld de P-serie van Yamaha met de CLP-serie van dezelfde fabrikant)
- Waar moet ik op letten bij het kopen van een digitale piano? Hebben alle digitale piano's bijvoorbeeld USB-midi of midi? Dit lijkt me wel een leuke extra om zaken op te nemen. En is een line-out standaard of alleen bij duurdere modellen?
- Tenslotte: weten jullie nog adressen waar ze goede digitale piano's tegen een scherpe prijs verkopen? (Zonder dit in een reclame-topic te veranderen: ik hoorde al dat Poppeliers vrij goedkoop was en ook o.a. Dijkman in Amsterdam verkoopt digitale piano's)

Budget
Mijn budget: ik ben student, dus heb het niet ruim. Het liefst zou ik maximaal 1000 euro uitgeven, als het misschien iets meer is maar ik heb een kwaliteitsproduct dan kan ik daar ook mee leven, goedkoper mag natuurlijk ook.
Ik hoop gauw een aankoop te doen, dus alvast bedankt voor je hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Van veel piano's zijn er samples te beluisteren via de website van de fabrikant. Je kan dan alvast de klank horen.

Een stage piano is een digitale piano zonder eigen speakers of versterker aan boord. :) Daar zul je dus een losse amp en speakers bij nodig hebben.

Ik heb zelf een Roland RD170 stage, met dus inderdaad losse speakers en een amp erbij. Omdat ik die al had gekocht en gebouwd voor ik m'n piano kocht, kon ik de samples dus precies beluisteren zoals ze in mijn kamer zouden klinken; dat is wel een voordeel :)

Voor de aanslag zul je toch echt naar een winkel toe moeten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
ericck schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 15:39:
Vragen
- Is Yamaha veel beter dan Casio of is het verschil in geluid en aanslag verwaarloosbaar? Hoe verhoudt Roland zich tot deze twee merken?
- Wat is het verschil tussen een electronische piano en een digitale piano? (zie
- Wat zijn de nadelen van een stage piano? Is de aanslag en geluid hetzelfde als een gewone digitale piano? (Ik vergelijk bijvoorbeeld de P-serie van Yamaha met de CLP-serie van dezelfde fabrikant)
- Waar moet ik op letten bij het kopen van een digitale piano? Hebben alle digitale piano's bijvoorbeeld USB-midi of midi? Dit lijkt me wel een leuke extra om zaken op te nemen. En is een line-out standaard of alleen bij duurdere modellen?
- Tenslotte: weten jullie nog adressen waar ze goede digitale piano's tegen een scherpe prijs verkopen? (Zonder dit in een reclame-topic te veranderen: ik hoorde al dat Poppeliers vrij goedkoop was en ook o.a. Dijkman in Amsterdam verkoopt digitale piano's)
Yamaha is VELE malen beter dan Casio. Wat Casio verkoopt valt in de budgetklasse, Yamaha is de absolute marktleider op het gebied van digitale piano's met jaren aan ervaring in de constructie van die dingen. Zelf heb ik een Yamaha P-120, een bijzonder fijn toetsenbordje! Roland heeft zowel goedkope en dure modellen, dus hangt er vanaf welke je aanschaft.
Een echte stagepiano heeft geen speakers ingebouwd (mijne dan toevallig wel, de reden waarom ik hem ook heb gekocht), daarom zul je nooit een Roland stagepiano tegenkomen met speakers erin omdat Roland in dat opzicht vrij conservatief is.

Een elektrische piano produceert geen pianogeluid, maar schelle toontjes herkenbaar in veel '70's muziek.

De keuze tussen een digitale piano of een stagepiano is er 1 die je zelf kunt maken. Digitale piano's zijn echte meubels en een stagepiano kun je wel gebruiken, maar dan verzuip je wel in de snoeren. In financieel opzicht kan het schelen, maar dat is merk- en model afhankelijk. Mijn tip is om niet voor Casio te gaan maar voor Roland of Yamaha, Casio's hebben ook helemaal geen dagwaarde en een Yamaha/Roland kun je nog tegen een hele goeie prijs verkopen mocht je er mee op willen houden. Vrijwel alle piano's hebben midi, en adresjes zul je toch echt zelf moeten zoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

Ik ben toevallig zelf ook aan het rondkijken voor een digitale piano. Nu, mijn budget is nog een stuk kleiner dan het jouwe (rond de 400 euries). Scheelt het sterk in prijs als er geen speakers zijn ingebouwd in de piano? Moet je die dan via een analoge kabel verbinden met een versterker ofzo? Ik wil hem vooral gebruiken in combo met mn pc zodat mn composities onmiddelijk genoteerd worden (ben nog steeds aan het azen op een imac of macbook om dan te kunnen werken met Garageband (kwijl))!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericck
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-02 21:05
@deef_Vg: wil je dan wel écht een digitale piano?
Je kunt ook eens kijken naar:
- een midi keyboard: een simpel keyboard dat je in staat stelt om MIDI te gebruiken, dit keyboard maakt zelf geen geluid maar verstuurt alleen signalen
- een keyboard: deze hebben namelijk altijd een MIDI uitgang, leuk als combinatie met je PC dus
- een synthesizer: een keyboard met ingebouwde synthesizer zorgt ervoor dat je ook geluiden kunt 'bewerken' tijdens het spelen, en natuurlijk kun je deze ook aan je PC koppelen

Ik wil zelf namelijk een digitale piano omdat deze wél de gevoelige aanslag van een piano heeft en daarna klinkt als een echt goede piano, en niet zoals een schelle jaren '70 piano (zoals Flake dit noemt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 142917

ericck schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:28:
Ik wil zelf namelijk een digitale piano omdat deze wél de gevoelige aanslag van een piano heeft en daarna klinkt als een echt goede piano, en niet zoals een schelle jaren '70 piano (zoals Flake dit noemt).
Dat is net wat ik ook wil, het lijkt me zo lastig om op zo'n plastic toetsjes te spelen! Ik zou graag het gewicht van de toetsen voelen als ik speel, is een beetje onderdeel van de ervaring van het spelen, ik ben gewend aan een heerlijke vleugelpiano met een zachte, fluwelen aanslag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flake
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 01-11-2024
Dan zul je echt met wat geld op de proppen moeten komen. Die P120 van mij heeft een heeeeeerlijke vleugelaanslag, alleen de dynamiek komt natuurlijk no way in de buurt van een vleugel. Ding heeft, tweedehands, zo'n 1200 euro gekost. Het mooie eraan is dat ik dat ding nog tegen een flink prijsje door kan verkopen als ik er vanaf wil ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobcohen
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 02-05 17:01
Ik heb sinds een maand of 2 een Yamaha Clavinova in huis staan (CLP-220). Ik ben er zeer tevreden over. In het verleden heb ik een Roland XP-80 gehad (geen piano) en daar zat best een aardige piano klank in. Ik heb dus ook getwijfeld tussen een Roland (HP-101) en Yamaha (CLP220/230) piano.

Toen ben ik in de winkel eens gaan luisteren en spelen, en de Yamaha sprak mij het meest aan. Zijn geluid komt naar mijn mening het dichtst in de buurt van een echte piano, en klinkt vooral in de lagere regionen vol en krachtig. Ook de aanslag van de Yamaha vond ik net iets beter als de Roland, hoewel dit natuurlijk allemaal persoonlijk is.

Of je een stagepiano of digitale piano wilt kopen hangt natuurlijk van je eigen situatie af, maar ik ben duidelijk op zoek gegaan naar een digitale piano. Het staat net even wat chiquer in huis en er zitten ook speakers + versterker in. Er is ook een mogelijkheid om twee koptelefoons aan te sluiten, wat vooral je buren zullen waarderen :)

Een nadeel van een digitale piano is dat je het moet doen wat er vanuit de fabriek inzit. Op mijn Yamaha zit wel MIDI, maar de mogelijkheden zijn net wat beperkter dan bij een stagepiano volgens mij. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar bij Roland had je de mogelijkheid om expansion boards te kopen. Dit zijn een soort moederborden (?) met een flink aantal geluiden voorgeprogrammeerd. Zo kan je borden met orgel, oriental, piano en nog veel meer geluiden kopen en zo je klanken uitbreiden. Bij een digitale piano kan dit voor zover ik weet niet en zit je dus vast aan het aantal geluiden dat er vanuit de fabriek ingeprogrammeerd zit.

In ieder geval veel succes bij de zoektocht naar een goede piano voor je!
Pagina: 1