Toon posts:

Reboot to windows en reboot to linux.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zoek dus eigenlijk zo iets: [Alg] Software boot selector via remote desktop *

Maar dan om te schakelen tussen windows en linux remote.

Ik wil dus als ik in windows zit kunnen zeggen reboot naar linux. en al zit ik in linux wil ik kunnen zeggen reboot naar windows. Kan dat?

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09:50

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Alles kan, als je de middelen maar hebt. ;)

Je zal dan iets moeten maken/downloaden wat eerst je boot.list van grub aanpast en daarna reboot.
Dus je verandert het primaire besturingssysteem van de bootloader voordat je gaan rebooten.
En dat kan je in principe prima in een batchbestand of shellscript maken.

Het enige probleem is dat je vanuit windows lastig bij de boot.list kan. :+

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | RF 24-70 f/2.8 L | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Gonadan schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:34:...
Voor Windows NT varianten is er ook gewoon een (erg goed werkende) Ext2 driver beschikbaar: http://www.fs-driver.org/
Deze zorgt dat je Ext2/Ext3 partities via een windows driveletter beschikbaar zijn, zowel te lezen als te schrijven
Het heeft geen mogelijkheid tot journalling van Ext3, maar het werkt wel :) Open source _/-\o_

Verwijderd

Topicstarter
Gonadan schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 14:34:
Alles kan, als je de middelen maar hebt. ;)

Je zal dan iets moeten maken/downloaden wat eerst je boot.list van grub aanpast en daarna reboot.
Dus je verandert het primaire besturingssysteem van de bootloader voordat je gaan rebooten.
En dat kan je in principe prima in een batchbestand of shellscript maken.

Is het mogelijk een mini FAT partitie te mounten als /boot/grub en deze dan weer ergens in een verborge mapje op c in windows mounten zodat ie niet in de weg staat? Op die manier zou je dus vanuit windows het boot.list bestand kunnen benaderen.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 14:43 ]

• ParagonEnschede
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2023

ParagonEnschede

Alles als een beer

Kan dat onder Windows? Hier op een dual boot bak maakt (maakte: ik heb al een tijd geen Windows meer) SuSE via grub automatisch een 'reboot to windows' entry. Als je Grub nu zo instelt dat normaal automatisch Linux gestart wordt, dan kun je na het booten van Linux een reboot to windows doen.
Niet optimaal, maar het werkt wel.

De Groningse beer

• Eusebius
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Heb je al op sf.net gezocht naar bootmanagers die dit kunnen e/o aan te sturen zijn via een tekstbestandje? Dan is het natuurlijk een kleine moeite een batch oid te schrijven en zo te kunnen herstarten in het OS dat jij wilt.

via sf.net XOSL2: http://xosl2.com/items/get-xosl2-accessories/list.htm (kost je wel €€€€)

[ Voor 121% gewijzigd door Eusebius op 20-01-2007 14:53 ]

==
hoi

Verwijderd

Volgens mij ondersteunt Grub gewoon een FAT-partitie om van te booten, m.a.w.:
- converteer /boot naar FAT
- mount 'm terug op /boot en kijk of alles werkt
- reboot naar Windows, als het goed is heb je nu een extra schijf met daarin alles wat op /boot staat
- pas je /boot/grub/menu.lst aan om de gewenste kernel/OS te kiezen (let wel op dat je 'm opslaat met Unix line-endings, ik weet namelijk niet zeker of Grub enthousiast wordt van \r\n). Mogelijk wil je hiervoor een kleine applicatie schrijven in een basistaal als Java/Visual Basic ofzo...

Echter, zeker weten doe ik dit niet (check de grub manual!). Succes ermee!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 15:20:
Volgens mij ondersteunt Grub gewoon een FAT-partitie om van te booten, m.a.w.:
- converteer /boot naar FAT
- mount 'm terug op /boot en kijk of alles werkt
- reboot naar Windows, als het goed is heb je nu een extra schijf met daarin alles wat op /boot staat
- pas je /boot/grub/menu.lst aan om de gewenste kernel/OS te kiezen (let wel op dat je 'm opslaat met Unix line-endings, ik weet namelijk niet zeker of Grub enthousiast wordt van \r\n). Mogelijk wil je hiervoor een kleine applicatie schrijven in een basistaal als Java/Visual Basic ofzo...

Echter, zeker weten doe ik dit niet (check de grub manual!). Succes ermee!
Dit is dus wat ik bedoel ja. En idd moet ik ook opletten dat ik de menu.lst file in unix tekst op sla. Maar ik kan ook gewoon een menu.lst maken met windows als eerste boot en een menu.lst die als eerste linux boot. deze kan ik dan door middel van een batch scriptje in windows en een scriptje in linux over en weer copyeeren voordat ik reboot.

bedankt! ik ga met deze gegevens eens aan de slag!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 16:21:
[...]

Dit is dus wat ik bedoel ja. En idd moet ik ook opletten dat ik de menu.lst file in unix tekst op sla. Maar ik kan ook gewoon een menu.lst maken met windows als eerste boot en een menu.lst die als eerste linux boot. deze kan ik dan door middel van een batch scriptje in windows en een scriptje in linux over en weer copyeeren voordat ik reboot.

bedankt! ik ga met deze gegevens eens aan de slag!
Houd dan wel even in de gaten dat je na het installeren van een nieuwe kernel al je menu.lst-files goed bijwerkt ;)

• Wormaap
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:47:
[...]

Houd dan wel even in de gaten dat je na het installeren van een nieuwe kernel al je menu.lst-files goed bijwerkt ;)
Gewoon laten verwijzen naar /vmlinuz voldoet toch? Voor mij in Gentoo i.i.g. prima :P
Gewoon na het compilen van je kernel even 'make install' en all is well :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Pagina: 1