Toon posts:

[XP] Systeem start niet op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Sinds vanmorgen boot mijn windows-systeem niet meer, ik krijg deze foutmelding:

"Windows kan niet worden opgestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll
Installeer het bovenstaande bestand opnieuw.

Zoeken leverde het een en ander op, maar het probleem is dat mijn toetsenbord een handicap heeft. Hij gaat pas aan als windows is opgestart, en even als je in het BIOS probeert te komen. Als ik op F11 druk om in het boot menu te komen en vanaf de XP-schijf op te starten, vervolgens de CD-driver selecteer staat er "Druk op een toets als u de comptuer vanaf cd-rom wilt opstarten". Inmiddels is mijn toetsenbord uit en kan ik nergens op drukken, en start windows 'gewoon' op. Ander toetsenbord heeft geen effect...

Ik twijfel nu tussen Windows Clients en Hardware, als hij nu fout staat kick dan gerust.

Het is een legale versie van Windows XP en ik heb geen backups van mp3, wordbestanden en vooral ook foto's.

Alle hulp is welkom...

• Zsub
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11-03 13:57
Apart dat je toetsenbord uitgaat... Kan je in het BIOS niet ergens een optie vinden om dat uit te zetten? Probeer anders even te googlen naar het type van je MoBo om te zien of dat een bekend probleem is (dat je toetsenbord niet 'aan' is).

Het posten van je mobo merk en type kan ook helpen. Als je je toetsenbord echt niet aan krijgt, kan je op een andere computer met behulp van nLite een XP-CD branden waarbij je niet op een toets hoeft te drukken om te zorgen dat hij van de CD start. Wel mee uitkijken, overigens, als je hem vergeet ;-)
Succes!

Verwijderd

Topicstarter
Mobo: AsRock K7S8X
Ik probeer nu te zoeken op Google, maar nog niks gevonden.

• Zsub
Ik neem aan dat je de nieuwste versie van het bios hebt? Ik denk namelijk dat hier wel eens de oplossing kan staan...

Verwijderd

Topicstarter
Mijn toetsenbord doet het nu, de oplossing was:

BIOS > advanced > chipset configuration > usb device legacy support > ENABLED

Ik zit nu in de herstelconsole, ik denk dat het nu moet lukken met behulp van de zoekfunctie, ik houd julie op de hoogte. Bedankt voor de hulp tot zover in ieder geval! :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer het nu op te lossen d.m.v. deze post:
http://gathering.tweakers.net/forum/view_message/20073786
Maar het wil nog niet echt lukken.

1. Hoe verwijder ik de hal.dll bestanden in de repair console? een remove command ofzo?
2. Waar vind ik een goede hal.dll en boot.ini? Ik heb een andere computer met windows XP tot mijn beschikking hier...
3. Als ik eenmaal een goede hal.dll heb gevonden, hoe zet ik die op mijn 'kapotte' computer? Diskette/Cdrom?

Sorry als ik nu domme vragen stel - met DOS consoles heb ik weinig ervaring.

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:42
heb je bij Microsoft gekeken?
hier in hun Knowledge Base staat uitleg bij jouw term

gewaarwordingshorizon

Verwijderd

Topicstarter
Ja, methode twee en drie leveren dezelfde foutmelding op.

Methode 1:
Herstel of corrigeer de vermelding Default in het bestand Boot.ini en zorg ervoor dat de andere vermeldingen in de sectie [Operating Systems] van het bestand Boot.ini naar de juiste mappen verwijzen.

Ik zou niet weten wat ik precies aan moest passen en bovendien ligt de fout toch in hal.dll, of heeft dit er wel mee te maken?

• Zsub
Zou een oplossing niet zijn hem gewoon vanaf de cd te herstellen? Net zoals je alle andere DLL's kan? (Vraag is een algemene vraag, ik weet niet of het hiervoor werkt, maar het zou kunnen)

Verwijderd

Topicstarter
Graag, als iemand weet hoe? ;)

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Heb je al een chkdsk /r gedaan? Bij een vriend van me was vervolgens het bestand system kapot, door een herstel van het bestand deed hij het nog niet, na de checkdisk pas wel. Ik heb de links niet gelezen, zou kunnen dat het daar ook in staat, maar probeer het eens.

Commandline FTW

• Zsub
@Visnet: Da's de laatste geboden optie in het MSKB artikel waar iets terug naar gelinkt is.

Verwijderd

Topicstarter
Hij staat aan, hij was in 3 minuten op 50% en in het laatste kwartier maar 3% opgeschoten... maar het zal wel goedkomen.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, het heeft niks geholpen, nog steeds dezelfde melding.

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik word nu aardig chagerijnig, ik ben al de hele dag bezig en het heeft nog niks opgeleverd. Mijn computer begint nu ook af en toe spontaan uit te vallen, heeft dit hier iets mee te maken? Hij gaat pas weer aan als ik de stroom uitgeschakeld en weer ingeschakeld heb.

Verder heb ik geprobeerd om via diskette een nieuwe hal.dll te plaatsen, op google gezocht naar mogelijke oplossingen, fixboot geprobeerd, chkdsk /r geprobeerd, bootcfg /rebuild geprobeerd, heeft iemand nog suggesties?

In boot.ini staan nu overigens 4 verschillende namen omdat ik een paar keer bootcfg /rebuild heb gebruikt, moet ik deze nog verwijderen? (en zo ja, hoe?)

• beascob
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 23:42
Kan je nog opstarten met knoppix of BARTPE-cd? Dan blijf je buiten je harde schijf en buiten je OS.
Dan haal je eerst maar de belangrijke zaken eraf, en merk je meteen of dat lukt. Komen er dan alsnog weer problemen dan lijkt het me hardware gerelateerd. :|

gewaarwordingshorizon

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 18:40:
Mijn computer begint nu ook af en toe spontaan uit te vallen, heeft dit hier iets mee te maken? Hij gaat pas weer aan als ik de stroom uitgeschakeld en weer ingeschakeld heb.
Hm.... hardware probleem?
Als je in je BIOS direct na zo'n uitval naar de temperatuur kijkt, is die dan niet te hoog?
Een spontane reboot door dergelijke oorzaak kan op zijn beurt meer beschadigen.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Goed, ik heb een vermoeden waar het aan ligt. Bij het opstarten kan ik kiezen uit de volgende besturings-systemen:

- Windows XP
- Microsoft Windows XP Home Edition
- Windows XP Home Edition

Ik weet dat ik de vierde moet hebben, voor de error kon ik alleen kiezen uit nummer 4 en 5, de andere 3 heb ik vandaag aangemaakt. Als ik een van de bovenste drie kies krijg ik de volgende error:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
System32\Drivers\Ntfs.sys

Dat betekent denk ik dat hal.dll gewoon aanwezig is? Als ik echter de 4e kies (de goede dus) krijg ik nog steeds de error dat hal.dll ontbreekt. Kan het zijn dat ik nu drie systemen heb hersteld die ik zelf heb gemaakt? En hoe kan ik nu het vierde systeem herstellen? Kan ik de andere vier bijvoorbeeld verwijderen?

Dit geeft bootcfg /list:
[1] "Windows XP"
Opties voor laden van besturingssysteem:
Locatie van het besturingssysteem: C:\Windows

[2] "Microsoft Windows XP Home Edition"
Opties voor laden van besturingssysteem: /fastdetect

[3] "Windows XP Home Edition"
Opties voor laden van besturingssysteem:

[4] "Microsoft Windows XP Home Edition"
Opties voor laden van besturingssysteem: /fastdetect /NoExecute=OptIn
@Alt-92: Als het weer gebeurt zal ik het checken.

[ Voor 22% gewijzigd door Verwijderd op 20-01-2007 20:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hij viel zojuist weer uit, ik heb meteen gekeken wat de temperatuur was; namelijk 66 graden Celcius. Volgens mij is dat veel te veel, klopt dat?

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:06

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dat kan te veel zijn. Mijn geheugen heeft die temp ook eens bereikt, en naar mijn weten kan een proc veel warmer aan dan wat het geheugen aan kan (ik kreeg overigens wel fouten in mijn geheugen bij die temp). Mijn processor is nu ongeveer de helft van jouw temp. Hij mag nog best tot de 70 graden komen voordat er echte problemen komen, maar je kan de treshold zelf instellen in het BIOS. Er staat ergens zo'n optie, weet ff niet meer precies waar.

Overigens was mijn command switch van /r niet helemaal goed, het moest /f zijn voor fix :). Dus CHKDSK /F. Staat op verschillende topics hier over diskcheck, en tevens op de MS site:
Syntax

chkdsk [volume:][[Path] FileName] [/f] [/v] [/r] [/x] [/i] [/c] [/l[:size]]

Parameters

volume: : Specifies the drive letter (followed by a colon), mount point, or volume name.

[Path] FileName : Specifies the location and name of a file or set of files that you want chkdsk to check for fragmentation. You can use wildcard characters (that is, * and ?) to specify multiple files.

/f : Fixes errors on the disk. The disk must be locked. If chkdsk cannot lock the drive, a message appears that asks you if you want to check the drive the next time you restart the computer.

/v : Displays the name of each file in every directory as the disk is checked.

/r : Locates bad sectors and recovers readable information. The disk must be locked.

/x : Use with NTFS only. Forces the volume to dismount first, if necessary. All open handles to the drive are invalidated. /x also includes the functionality of /f.

/i : Use with NTFS only. Performs a less vigorous check of index entries, reducing the amount of time needed to run chkdsk.

/c : Use with NTFS only. Skips the checking of cycles within the folder structure, reducing the amount of time needed to run chkdsk.

/l[:size] : Use with NTFS only. Changes the log file size to the size you type. If you omit the size parameter, /l displays the current size.

/?: Displays help at the command prompt.
Bron: http://www.microsoft.com/...n-us/chkdsk.mspx?mfr=true

Commandline FTW

Verwijderd

Topicstarter
Bij mij geeft hij alleen /P en /R, geen /F
C:\Windows>CHKDSK /?
Controleren van een station en het weergeven van een statusrapport

CHKDSK [station:] [/P] [/R]
[station:] Het te controleren station
/P Zelfs controleren als het station geen vlag dirty heeft
/R Beschadigde sectoren zoeken en leesbare gegevens herstellen (/P wordt aangenomen)
Ik weet ook niet meer wat ik moet doen...

• Zsub
Probeer anders eerst eens ervoor te zorgen dat je _iets_ lagere temps krijgt... 66 is - imho- wel wat aan de hoge kant (als je koelpasta hebt, maak je de CPU en koeler schoon en bevestig je ff opnieuw. Pasta niet vergeten ;-) )

Daarna moet je vanaf je CD booten in de Repair Console en dan nog eens chkdsk /? inkloppen... Wss geeftie je dan wel alle opties. Als je XP gewoon start, geeft hij nog steeds dezelfde error?
Pagina: 1