Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:30:
Ok dit is de vernieuwde topicstart.
Gebruik: De PC is bedoelt voor het spelen van de nieuwste
games. Ze moeten soepel lopen en op
zo hoog mogelijke instellingen kunnen. Verder is goed kunnen internetten, en tekstverwerken van toepassing. Met games bedoel ik dus games a la crysis en supreme commander.
Dus puur voor maximale gamingperformance gaan, zonder andere eisen (op de "kerstverlichting" na). Balanceren naar performance en uiteraard te dure stukken die niet aan performance iets bijdragen mogen eruit.
Moederboard: Over het moederboard heb ik heel wat afgediscussierd. De keuze is uiteindelijk gevallen op de 680i chipset, omdat deze zeer geschikt zijn voor overclocken. Ik neem wel de goedkoopste, namelijk de P5N32-E SLI Plus. Veel aansluitingen, RAID, SLI etc. Perfect!
Ga je wel SLI gebruiken? SLI is in veel games sneller, maar niet alle games slikken het. Achteraf zal je sparen voor een 2de grafische kaart terwijl de nieuwere single highendkaarten weer sneller dan jouw SLI-opstelling gaan, zo'n opstelling vreet meer stroom, maakt meer lawaai,... In praktijk wordt SLI bijna niet gebruikt, terwijl de SLI-mobo's wel massaal over de toonbank gaan.
Intel P965-chipset blijft een goede chipset om ermee te werken en een
massa-review te lezen: Asus P5B-E laat zich goed overklokken en de onboard gigabitnetwerkkaart belast de processor niet teveel.
Asus P5B-E, iP965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA II, RAID, 1394) € 127Processor: Er is nu maar een echt goede processor, nml de C2D E6600. Goed over te clocken, snel en betrouwbaar.
Performance hoog houden zonder teveel geld uit de geven voor de laatste procentjes. E6700 kost 67% meer voor 11% performancewinst, of je daarvoor € 193 over hebt? Boxed-versie met reservekoeler en 3 jaar garantie.
Intel Core 2 Duo E6600 (S775, 2x2.4GHz, 4MB, 1066MHz FSB, Boxed) € 286Geheugen: Als ik later wil overclocken is snel geheugen altijd welkom. Het moet niet al te duur zijn,dus is mijn keuze gevallen op Kingston 2048MB PC6400 800Mhz. Snel en niet te duur.
266MHz quadpumped FSB (1066MHz) betekent DDRII 533MHz (PC4200) geheugen in dual channel nodig om het vol te krijgen. De FSB laat zich volgens de review tot 520MHz quadpumped (2080MHz) overklokken, maar of je processor met hoge multiplier tot zulke hoge FSB mee wilt overklokken? Met multiplier 9x en 520MHz quadpumped FSB zou je op 4680MHz uitkomen, nogal veel te hoog? Vandaar dat men goedkope processors met lage multiplier zoekt, dan kan je met multiplier 7x en 520MHz quadpumped op 3640MHz uitkomen. Hoe je wilt overklokken is belangrijk om correct advies te geven. Na wat rekenwerk (3640MHz/9 is ongeveer 400MHz quadpumped) kan je met jouw processor niet meer dan 400MHz quadpumped FSB (1600MHz) halen, dus je hebt niet meer dan PC6400 geheugenlatjes nodig.
1GB x2 (2GB) PC6400 DDR2, CL5 (TwinMos, DC-001-800-TWI-240-U-16-H-5.0) € 219Grafische kaart: Om geweldig te kunnen gamen is een geweldige GPU nodig. Vandaar dat ik de Asus 8800GTX neem. Geweldige kaart die alle kaarten voorbijstreeft.
Een review
doorbladeren, interessant om te weten dat je systeem 300W real verbruikt en dat EVGA & MSI kaarten harder laten overklokken.
Jammer dat er iets over XFX 8800GTS overklokbaarheid staat, maar niks over 8800GTX, de gpu laat zich goed overklokken, ben benieuwd hoe het met de ram zit.
XFX GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, HDCP) PV-T80F-SHF9 € 499
Voor ietsje meer GPU overklokking, kan je € 81 meer neerleggen, af te raden.
EVGA GeForce 8800 GTX 768MB DDR3 (PCI-e, 2x DVI) 768-P2-E831-AR € 580Geluidskaart: Ik heb als geluidskaart de Creative X-Fi XtremeMusic gekozen. Het geluid is niet een top-prioriteit, (moet wel goed zijn hoor) dus een prima kaartje.
Terratec geluidskaart leveren kwalitatief beter geluid, met minder ruis en zonder resamplingproblemen.
Terratec Aureon 7.1 PCI € 52
Als je nog meer eisen aan de geluidskaart stelt, het is eerder voor als je thuis een soort opname-studio wilt maken. Terratec Aureon 7.1 Universe € 157Harde Schijf Ik heb maar één HDD nodig. Voorlopig is dat meer dan genoeg. Ik zal LATER een 2e kopen en in RAID zetten. Voorlopig dus NIET Het is een Seagate Barracuda 7200.10 320 GB geworden. Stil, snel en ruimte zat.
Ik zou het opdelen naar een snelle WD Raptor voor Windows + programma's en 2 gewone schijf in raid voor opslag. Achteraf een schijf bijkopen en raid-array maken is vragen om problemen. Een 2300-euro-pc moet ook presteren als een 2000+ euro pc.
Western Digital Raptor WD740ADFD, 73GB (10000rpm, SATA, 16MB) € 140
2x Seagate Barracuda 7200.10, 320GB (7200rpm, SATA II, 16MB) 2x € 85 = € 170Behuizing Persoonlijke keuze, maar ik neem de Thermaltake Armor. Mooi, goede airflow, en nogmaals persoonlijk.
Van de kast blijf ik af, het kost
€ 95?
Voeding Ik weet dat modulaire voedingen op zichsneller door kunnen branden, heb ikuberhaupt een goede airflow, en denk ik dat er niet veel kan gebeuren. Ik ga dus voor de Enermax Liberty 500 Watt. Blijkbaar voor de komende paar jaren een prima voeding, zuinig en niet al te duur.
Ik kies eerder voor een hoogrendementsvoeding, met zo'n voeding gaat er minder vermogen verloren tijdens het omzetten van 230V naar voedingsspanningen. Volgens Anandtech-review (een eindje terug) ga je niet ver boven 300W geraken, tenzij als je bv veel harde schijven of een SLI-opstelling wilt bijzetten.
Cooler Master RS-450-ACLY Real Power, 450W (ATX) € 73Koeler Ik hoop dat ik wat reacties zal krijgen over de koeler. Ik vind de
Thermaltake Blue Orb 2 heel mooi, en heeft goede benchmarks. Zie
hier
Ik zou ook voor bv de Scythe Infinity kunnen gaan maar mijn voorkeur gaat uit naar deze.
Arctic Freezer 7 Pro is redelijk populair voor de prijs/kwaliteitverhouding. Het koelt de processor goed, zonder teveel lawaai te maken, maar het koelt slechter tov de concurrentie als je de koeler stiller laat draaien.
Arctic Cooling Freezer 7 Pro (Socket 775) € 17Brander ik heb als brander de Samsung SH-W183A genomen. gewoon een mooi ding.
DVD Speler Als DVD speler heb ik de Samsung SH-D163C genomen. Niks mis mee.
Meerprijs van DVD-brander tot DVD-spelers is tegenwoordig erg klein, ik zou ineens 2 Nec's aanraden. Nec was de eerst A-merk dat 100-euro-DVD-branders naar het volk bracht. Kleur kies je zelf.
2x NEC AD-7170S 18x (Dual-layer, Labelfish, SATA, Zwart) 2x € 28 = € 56Toetsenbord: Bij een gaming toetsenbord hoort natuurlijk een goed toetsenbord, en een vriend van mij heeft de Logitech G15. Mooi ding met mooie oplichtende toetsen, en veel functies!
Muis: Ook een goede muis hoort erbij dus ga ik voor de Logitech G5 SE.
Heel mooie muis.Veel toetsen en kwaliteit!
Erg duur, zal het overnemen. Een 15 à 20 Logitech toetsenbord doet echt niet slechter in first person shooters.
Logitech G15 Gaming Keyboard (USB) € 62
Logitech G5 Laser Mouse (USB) € 45Monitor: een monitor is ook zeer belangrijk, dus ga ik voor de Samsung 226BW. Mooie specs en een mooie prijs.
Prijskaartje overgenomen.
Samsung 226BW € 353Speakers. Speakers moeten natuurlijk ook prima zijn,maar echt duur en perfect hoeft van mij niet. Daarom ga ik voor de Philips MMS460. Mooi 5.1 setje.
Philips MMS260 (5.1) € 50Muismat Een mooie muismat is ook wel leuk dus kies ik de Revoltec LightPad, 7 kleuren.
Leuk ding, met instelbare kleur.
Revoltec LightPad € 16Besturingssysteem: Natuurlijk ga ik voor Vista en vanwege de voordelen voor de Microsoft Windows Vista Home Premium 64bit, NL, OEM
Alhoewel Vista geen enkel functioneel voordeel tot Windows XP SP2 te bieden heeft om licentiekosten en hogere systeemeisen te rechtvaardigen, in het bedrijfsleven is zelfs de overstap van Windows 2000 naar Windows XP niet te rechtvaardigen. De transparante vensters die zoveel systeemeisen als de zware games van tegenwoordig eisen...
Microsoft Windows Vista (Home Premium, NL, 64-bit, OEM) € 92
Totaal € 2352 (pricewatchprijzen), 10% naar bovenafronden om reële prijzen te simuleren: € 2587.
Als ik een WD Raptor eruit laat: € 2212 (pricewatchprijzen)
En een Seagate 320GB eruit laat: € 2127 (pricewatchprijzen), na het afronden: € 2340
En als je een normaal toetsenbord pakt: € 2087 (pricewatchprijzen), na het afronden: € 2296
Een vraagje over het geld. Ben je bezig (als zelfstandige) met je belastingsaangifte in te vullen en je ontdekt dat je boekhoudkundig teveel geld verdiend. Door een dure computer te kopen kan je bv voorkomen dat je in de 52% belastingsschaal beland, dat scheelt veel belastingen. Indien ja, geld volledig opdoen. Indien nee, dan goed na denken over hoe je het systeem gaat samenstellen.
[
Voor 3% gewijzigd door
rapture op 20-01-2007 20:43
]