Toon posts:

Extra geheugen probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Wie kan mij helpen met het volgende probleem.
Na het plaatsen van een derde dimm op het moederbord, start de PC niet meer op. Krijg alleen een soort van system beep te horen.

Spec's:
Asus P4B533 met 3 geheugen sloten 2100 DDR
2 x kingston 512MB 2100 DDR
Bijgekocht 1 x 1GB 2100 DDR

De eerste keer het het het 1GB reepje in de derde slot erbij gezet waarbij de PC niet meer opstartte en een system beep liet horen. Vervolgens alles er uit gehaald en heb ik het grootste geheugen (1GB) in het eerste slot geplaatst en opgestart, werkte prima Vervolgens uitgezet en een 512MB reepje in het tweede slot. Aanzetten en geen probleem. Bij het plaatsen van het derde reepje (512MB) in het derde slot geen start up meer en gebeep.

Is de derde geheugenbank stuk of dien ik iets in de BIOS te veranderen ofzo?
Thanks,
Martijn

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 03-03 19:09

Ray

bij het plaatsen van de 3e reep zal je geheugen denk ik op een lager snelheid gaan werken. dat hebben de meeste asus borden. als dit gelocked staat omdat je zelf wel eens timings hebt aangepast kan dit dus niet en zal hij niet booten.

Probeer eens simpelweg of je bios te resetten of default te laden en kijk of hij het dan wel doet

Verwijderd

Topicstarter
Thanks, werkt helaas niet. Zou het ook iets te maken kunnen hebben met single sided en double sided? In de manual staat:
'DDR DIMM sockets 2 and 3 share the same rows, so if you install a double-sided DIMM into DIMM2 socket, you must leave DIMM 3 socket empty. However you may install single-sided DIMMs into DIMM2 and DIMM 3 socktes at the same time.'

Nu lijken alle Kingston DIMMs double sided.....

Verwijderd

Topicstarter
klopt dit of iemand een ander idee?
thanks

• GoldenBatt
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 00:11
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:33:
Thanks, werkt helaas niet. Zou het ook iets te maken kunnen hebben met single sided en double sided? In de manual staat:
'DDR DIMM sockets 2 and 3 share the same rows, so if you install a double-sided DIMM into DIMM2 socket, you must leave DIMM 3 socket empty. However you may install single-sided DIMMs into DIMM2 and DIMM 3 socktes at the same time.'

lijkt mij wel. Als je dit zo leest, en die kingston is daad werkelijk double sided. Dan zou je slot 3 niet kunnen gebruiken.

Specs!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 13:33:

Zie de RAM FAQ :z

Of er aan beide kanten van een DIMM chips zitten of niet zegt niet alles over of ze single danwel double sided zijn. Dat gaat namelijk om de chipstructuur en met name hoeveel datalijnen er in totaal op de DIMM aanwezig zijn. Er bestaan zat DIMMs met 8 chips die fysiek aan een kant zitten, maar toch dubbelzijdig zijn, omdat elke chip 16 datalijnen heeft, net zo goed als dat er DIMMs zijn met 16 chips, 8 aan elke kant, die toch enkelzijdig zijn omdat elke chip 4 datalijnen heeft.

Maar dat gezegd, als ik dit zo hoor klinkt het wel verdacht alsof je drie DS DIMMs hebt en je mobo er maar twee van lust (nauwkeuriger: hij (de i845D chipset) kan maar 4 banken aan. Iedere 'side' van een DIMM is een zo'n bank), zoals duidelijk in de manual staat. Dan ben ik bang dat je pech hebt...

Sowieso raar dat je anno 2007 PC2100 bijkoopt - PC3200 is goedkoper en ook backwards-compatible - en je hebt betere kans op grote single-sided modules :o

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1