Crvdwoestijne schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 05:20:
[...]
Misschien handig om voordat je zon uitspraak doet even te zoeken en logisch na te denken. 2,66 Ghz gaat nooit lukken met een 400 mhz frontside bus. Multipliers van 26.66 bestaan niet (4 maal 100 mhz). Deze heeft dus ook gewoon 533 mhz. En anders kijk je eerst even in de pricewatch. Kortom dat is het punt niet. Gelijke fsb.
nee daarom gebruikt intel ook iets wat ze noemen een 'qaud-pumped bus'. even ter vergelijking met een AMD Athlon XP 2800+ welke een kloksnelheid heeft van 2Ghz met een frontside bus van 200 kom je op en multiplier van 2000 / 200 = 10.
ik heb hier zelf ook een celeron D 410 welke stock 2.8Ghz draait met een frontside bus van 800Mhz oftewel 2800 / (800 /4 =200) = 14. ik heb deze terug geklokt naar 2.1Ghz met een frontside bus van 533. wat dus op een multiplier van 2100 / (533 /4=133) = 15,7 uitkomt. dit zijn hele normale multipliers voor Netburst P4 proccessoren.
een multiplier van 26,6 accepteerd de cpu inderdaad niet

, dus klokt deze terug en komt die waarschijnlijk op 2Ghz uit, maar daarom blijft het nog wel een 2,66Ghz Celeron en de Bios zal hem nog steeds zo noemen ookal is de kloksnelheid sterk verminderd. op volle snelheid zou deze dan inderdaad een frontside bus van 533 of meer moeten hebben omdat de multiplier anders door het dak gaat.
alhoewel ik me afvraag wat voor frontside bus en multiplier intel in gedachte had voor hun 10Ghz

model. als laten we zeggen 20 het maximum is dan zou de frontside bus 10000 / 20 = 500 *4 = 2Ghz frontside bus

.
@topic-starter:
wat je mischien kunt proberen is je front-side bus forceren op 533Mhz aangezien ik denk dat de bus gewoon niet goed staat en daarom je proccessor in de war stuurt. mischien kan een bios-update ook geen kwaad.
het feit dat je de heatsink met cpu en al uit zijn socket hebt getrokken hoeft op zich niet schadelijk te zijn, al is het altijd af te raden, maarja die Netburst worden nou eenmal zo warm dat ze zich vast smelten

, ik heb dat zelf ook een keer gehad. moest toen een spatel er bij halen om de cpu van de heatsink af te krijgen

. daarna werkte die nog wel.
verder zou ik eens navragen of je die P4 even bij iemand mag testen die ongeveer de zelfde cpu heeft want ik zou het zeker niet uitsluiten dat deze P4 al is overleden. heb je deze nieuwe of 2e hands gekocht. als je deze nieuw hebt zou ik terug gaan naar de zaak waar je deze hebt gekocht en hem daar eens laten testen. als je deze 2e hands hebt gekocht dan zou het zo kunnen dat je een al overleden examplaar hebt overkocht.
ik zelf heb in de laaste 5 jaar 5 netburst proccessoren gehad waarvan en nu nog maar 2 doen. een Celeron D410(presscott) en een P4 2.5Ghz (Northwood). 1 is overleden door oververhitting. 1 heb ik zelf gefrituurd en de andere heeft het mobo gefrituurd.