CPU Celeron --> P4 Systeem doet weinig meer

Pagina: 1
Acties:

• HamSter
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 07-04 12:04
Dag mensen,

Mijn systeem toen hij het nog deed:

MSI PT880 Neo-FSR
(http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=636)
Celeron D 330 2.66Ghz
2x 256Mb DDR

Vervolgens heb ik vol goede moed een Intel P4 3.06Ghz/1M/533 op mijn bord geplaatst en bij het opstarten zat ik zonder beeld, maar echt opstarten deed ie niet.

Piepjes heb ik niet gehoord iig. Schoonmaken heb ik geprobeerd, cmos gereset en videokaart omgeruild, maar niets helpt.

CPU in andere pc stoppen is geen optie aangezien deze niet voor hande is.

Zelf heb ik op het moment geen ideeën meer, dus ik hoop dat iemand nog wel een idee heeft!!

Alvast bedankt voor de eventuele reacties!! _/-\o_

• GAIAjohan
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:15
Om even iets heel simpels te bedenken:
Heb je eerst de socket wel open gedaan, proc erin. slot dicht -> koelpasta en dan koeler erop?

Ik heb namelijk ervaring met deze fout :') (dus slot niet opengezet).

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 20-01-2007 04:08 ]

3600Wp@ zuid

Verwijderd

inderdaad, ik heb zelf in de afgelopen 4 jaar al 2 p4 gefrituurd en 1 mobo. die P4 sockets zijn gewoon erg klein en de weerstand om de cpu er in te plaatsen is erg laag, waardoor het soms onzeker is of de cpu er wel helemaal in zit.

mijn advies is de cpu er nogmaals in te plaatsen. kijk ook even of je enige brandplekken ziet zoals bij mij gebeurde(iets waar je pas achterkomt nadat je de cpu er weer uithaalt). let dus goed op dat de socket helemaal open is en de cpu er helemaal in zit.

als dat nog niet werkt kun je beter eerst je oude celeron er weer inzitten. om te kijken of je mobo nog wel goed is. ander punt waar je op kunt letten is dat de celeron 330 een frontsidebus van 400Mhz heeft terwijl de p4 3Ghz een frontside bus van 533 of zelfs 800mhz heeft. controlleer ook dat je moederbord dit ondersteunt. normaal zou de cpu moeten terug klokken en met een largere bus genoeg nemem maar het zou kunnen dat dit niet het geval is.

dat zijn een aantal dingen die een probleem kunnen zijn. aangezien in de rest van de onderdelen niks is veranderd zou ik daar niet meteen het probleem zoeken.

• GAIAjohan
@ Docey,
Als je de link in zijn OP leest, zie je dat het mobo zowel FSB400, 533 als 800 aankan, dus dat is het probleem niet.
Ik zou eerst even zoeken naar de mogelijkheid of de proc wel goed contact maakt.

3600Wp@ zuid

• Crvdwoestijne
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03-2020
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 05:01:

als dat nog niet werkt kun je beter eerst je oude celeron er weer inzitten. om te kijken of je mobo nog wel goed is. ander punt waar je op kunt letten is dat de celeron 330 een frontsidebus van 400Mhz heeft terwijl de p4 3Ghz een frontside bus van 533 of zelfs 800mhz heeft. controlleer ook dat je moederbord dit ondersteunt. normaal zou de cpu moeten terug klokken en met een largere bus genoeg nemem maar het zou kunnen dat dit niet het geval is.

dat zijn een aantal dingen die een probleem kunnen zijn. aangezien in de rest van de onderdelen niks is veranderd zou ik daar niet meteen het probleem zoeken.
Misschien handig om voordat je zon uitspraak doet even te zoeken en logisch na te denken. 2,66 Ghz gaat nooit lukken met een 400 mhz frontside bus. Multipliers van 26.66 bestaan niet (4 maal 100 mhz). Deze heeft dus ook gewoon 533 mhz. En anders kijk je eerst even in de pricewatch. Kortom dat is het punt niet. Gelijke fsb.

Hoofdsysteem , Usenetdownbak

• HamSter
GAIAjohan schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 04:07:
Om even iets heel simpels te bedenken:
Heb je eerst de socket wel open gedaan, proc erin. slot dicht -> koelpasta en dan koeler erop?

Ik heb namelijk ervaring met deze fout :') (dus slot niet opengezet).
Heb wel tot nu toe iedere keer als ik mijn fan eraf haalde mijn CPU meegetrokken en daarna pas de socket open gezet, dus ga er even van uit dat ik dat gedaan heb. Pasta is in orde.
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 05:01:
inderdaad, ik heb zelf in de afgelopen 4 jaar al 2 p4 gefrituurd en 1 mobo. die P4 sockets zijn gewoon erg klein en de weerstand om de cpu er in te plaatsen is erg laag, waardoor het soms onzeker is of de cpu er wel helemaal in zit.

mijn advies is de cpu er nogmaals in te plaatsen. kijk ook even of je enige brandplekken ziet zoals bij mij gebeurde(iets waar je pas achterkomt nadat je de cpu er weer uithaalt). let dus goed op dat de socket helemaal open is en de cpu er helemaal in zit.

Ik zal het morgen eens gaan bekijken of ie er nog dieper in kan, maar volgens mij was dat gelukt... Celeron draait weer :)
Mijn moederboard kan alle snelheden aan iig en mijn geheugen draait op 533Mhz

Wel apart trouwens dat in deze lijst bij mijn proc een cache van 512 staat aangegeven, maar op de proc zelf 1Mb :? .
http://www.msi.com.tw/pro...D=636&NAME=MS-7043&kind=1

Beide erg bedankt voor jullie reactie!!!

Verwijderd

Crvdwoestijne schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 05:20:
[...]

Misschien handig om voordat je zon uitspraak doet even te zoeken en logisch na te denken. 2,66 Ghz gaat nooit lukken met een 400 mhz frontside bus. Multipliers van 26.66 bestaan niet (4 maal 100 mhz). Deze heeft dus ook gewoon 533 mhz. En anders kijk je eerst even in de pricewatch. Kortom dat is het punt niet. Gelijke fsb.
nee daarom gebruikt intel ook iets wat ze noemen een 'qaud-pumped bus'. even ter vergelijking met een AMD Athlon XP 2800+ welke een kloksnelheid heeft van 2Ghz met een frontside bus van 200 kom je op en multiplier van 2000 / 200 = 10.

ik heb hier zelf ook een celeron D 410 welke stock 2.8Ghz draait met een frontside bus van 800Mhz oftewel 2800 / (800 /4 =200) = 14. ik heb deze terug geklokt naar 2.1Ghz met een frontside bus van 533. wat dus op een multiplier van 2100 / (533 /4=133) = 15,7 uitkomt. dit zijn hele normale multipliers voor Netburst P4 proccessoren.

een multiplier van 26,6 accepteerd de cpu inderdaad niet |:( , dus klokt deze terug en komt die waarschijnlijk op 2Ghz uit, maar daarom blijft het nog wel een 2,66Ghz Celeron en de Bios zal hem nog steeds zo noemen ookal is de kloksnelheid sterk verminderd. op volle snelheid zou deze dan inderdaad een frontside bus van 533 of meer moeten hebben omdat de multiplier anders door het dak gaat.

alhoewel ik me afvraag wat voor frontside bus en multiplier intel in gedachte had voor hun 10Ghz :9~ model. als laten we zeggen 20 het maximum is dan zou de frontside bus 10000 / 20 = 500 *4 = 2Ghz frontside bus 8)7 .

@topic-starter:
wat je mischien kunt proberen is je front-side bus forceren op 533Mhz aangezien ik denk dat de bus gewoon niet goed staat en daarom je proccessor in de war stuurt. mischien kan een bios-update ook geen kwaad.

het feit dat je de heatsink met cpu en al uit zijn socket hebt getrokken hoeft op zich niet schadelijk te zijn, al is het altijd af te raden, maarja die Netburst worden nou eenmal zo warm dat ze zich vast smelten :X , ik heb dat zelf ook een keer gehad. moest toen een spatel er bij halen om de cpu van de heatsink af te krijgen :). daarna werkte die nog wel.

verder zou ik eens navragen of je die P4 even bij iemand mag testen die ongeveer de zelfde cpu heeft want ik zou het zeker niet uitsluiten dat deze P4 al is overleden. heb je deze nieuwe of 2e hands gekocht. als je deze nieuw hebt zou ik terug gaan naar de zaak waar je deze hebt gekocht en hem daar eens laten testen. als je deze 2e hands hebt gekocht dan zou het zo kunnen dat je een al overleden examplaar hebt overkocht.

ik zelf heb in de laaste 5 jaar 5 netburst proccessoren gehad waarvan en nu nog maar 2 doen. een Celeron D410(presscott) en een P4 2.5Ghz (Northwood). 1 is overleden door oververhitting. 1 heb ik zelf gefrituurd en de andere heeft het mobo gefrituurd.

• HamSter
Volgens mij draait hij al op 533

http://groups.msn.com/_Se...pg?dc=4675606948255877689

En ik heb hem jammergenoeg 2e hands gekocht :( (Nieuw kan ik ze niet vinden)
Niet dat ik ervan uit ga, dat ik moedwillig genaaid ben, maar het kan.

• Duinkonijn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:53

Duinkonijn

Huh?

probeer eens een bios update en dan je p4 in

Het is makkelijk om iemand zijn negatieve eigenschappen te benoemen, maar kan je ook de positieve eigenschappen benoemen?

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:40
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 06:20:
[...]

nee daarom gebruikt intel ook iets wat ze noemen een 'qaud-pumped bus'. even ter vergelijking met een AMD Athlon XP 2800+ welke een kloksnelheid heeft van 2Ghz met een frontside bus van 200 kom je op en multiplier van 2000 / 200 = 10.

ik heb hier zelf ook een celeron D 410 welke stock 2.8Ghz draait met een frontside bus van 800Mhz oftewel 2800 / (800 /4 =200) = 14. ik heb deze terug geklokt naar 2.1Ghz met een frontside bus van 533. wat dus op een multiplier van 2100 / (533 /4=133) = 15,7 uitkomt. dit zijn hele normale multipliers voor Netburst P4 proccessoren.
Dit slaat nergens op. Alle P4's en afgeleiden hebben een vaste en gehele multplier, die van 13 (P4 2.6c) tot 28 (P4 2.8/400 of celeron 2.8) loopt. De enige uitzonderingen hierop zijn de Xeon's en sommige enigeneringsamples, die hebben geen gelockte multiplier.

De celeron D 410 is een Yonah (Pentium M) die op 1466 Mhz draait op een bus van 133 Mhz. De multiplier is dus 11. Als die op 200 Mhz bus draait, zou hij dus op 2200 Mhz uitkomen.

Terugklokken naar 2100 op 133 Mhz bus kan dus al niet. En de celeron die wel op 2133 draait, draait gewoon op een multiplier van 16 en is een P4 Celeron-D 310 en die draait op 200 Mhz bus dus niet op 2800 maar op 3200 Mhz..
een multiplier van 26,6 accepteerd de cpu inderdaad niet |:( , dus klokt deze terug en komt die waarschijnlijk op 2Ghz uit, maar daarom blijft het nog wel een 2,66Ghz Celeron en de Bios zal hem nog steeds zo noemen ookal is de kloksnelheid sterk verminderd. op volle snelheid zou deze dan inderdaad een frontside bus van 533 of meer moeten hebben omdat de multiplier anders door het dak gaat.
Zoals boven reeds vermeld, is de multiplier vast. Terugklokken omdat een multiplier niet herkend wordt, is dus niet aan de orde.
Dit is gewoon 2666 Mhz op 133 Mhz bus, dus een multiplier van 20. Die op 100 Mhz bus zetten levert je wel 2000.
alhoewel ik me afvraag wat voor frontside bus en multiplier intel in gedachte had voor hun 10Ghz :9~ model. als laten we zeggen 20 het maximum is dan zou de frontside bus 10000 / 20 = 500 *4 = 2Ghz frontside bus 8)7 .
De hoogste gebruikte multiplier is 28 op de celeron 2.8 Ghz en de P4 2800 /400.

• GAIAjohan
Ik heb zelf ook een keer cpu direct met koeler uit socket gehaald.
Koeler eraf gehaald met behulp van verfbrander. (Vieze bagger koelpasta).
Dus dat is ook geen probleem.

Ik heb trouwens een 2,6/100MHz versie.
Multiplier van 26 dus.

3600Wp@ zuid

Verwijderd

@White feather
klopt de multiplier van de P4 is locked maar de frontside bus niet, en daar zijn maar 3 standen van: 400, 533 en 800. de multiplier zelf kun je niet veranderen de frontside bus wel.

sorry was even in de war met de proccessor nummers van intel. er is inderdaad geen Celeron D 410 alleen een Celeron M 410. echter ik heb dus een Celeron D 335(heb het even nagekeken). ik had de Celeron M 410 op het oog als tijdelijk cpu voor mijn htpc en ben waarschijnlijk even in de war geraakt.

@GAIAJohan
ik gebruik zelf altijd wasbenzine om de pasta er af te krijgen. even keukenrol dopen en gewoon de afvrijven. ontvet ook meteen het opervlak.

@topic-starter
mijn gok is dat een bios-update mogelijk noodzakkelijk is om deze cpu te herkennen en wees voorzichten met het plaatsen van de cpu. eigenschuld is geen garantie.

• HamSter
De bios doe ik vanavond nog.

En de garantie periode is al een tijdje afgelopen (gelukkig ;) ) kan ik dat iig niet meer verpesten :)

Ik laat nog wel even op dit forum weten of het gelukt is.

Iedereen bedankt voor jullie reacties!!! _/-\o_

• HamSter
Bios is geflashed!

• HamSter
Jammer... Zelfde resultaat.....

• HamSter
Mobile Processor......

• GAIAjohan
Verwijderd schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 17:00:

@GAIAJohan
ik gebruik zelf altijd wasbenzine om de pasta er af te krijgen. even keukenrol dopen en gewoon de afvrijven. ontvet ook meteen het opervlak.
Doe ik gewoonlijk ook, maar eerst moest de heatsink eraf ;). Nadat die er eindelijk af was, schoongemaakt met wasbenzine, (duurde ook wel ff). Aldi pc, daar zal het wel aan liggen. Nu zou hij er weer gewoon af te halen moeten zijn, zonder moeite. Ik gebruik nu coolermaster pasta. Temps zijn ook 5graden lager dan voorheen.

(Zonder verfbrander had ik de ihs er gewoon afgetrokken denk ik)

[ Voor 7% gewijzigd door GAIAjohan op 21-01-2007 05:22 ]

3600Wp@ zuid

Pagina: 1