[osx] Finder werkt niet meer, bureaubladitems weg

Pagina: 1
Acties:
  • 520 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• A-380
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 11-02 14:40
Ik heb sinds een uurtje een probleem met mijn Finder. Deze reageert onder geen beding meer. In het begin van het opstarten, knippert het pijltje onder de Finder. Als ik de finder aanklik, komt het pijltje, en verdwijnt daarna weer, zonder een scherm te openen.

Tevens als ik een browserscherm open, verliest hij zijn focus af en toe, waarna hij daarna weer op focused op het venster. Erg lastig met dit bericht te typen.

Ook raar is dat alle bureaubladiconen weg zijn. Inclusief hardeschijf icoon.

Ik heb OSX 10.4.8 dat draait op een eerste generatie Macbook 1,83 dual core. De rest van mijn programma's werken maar behoren, maar niet normaal mee te werken omdat hij de focus van het venster steeds verliest. Echt geweldig, maandag heb ik een deadline, dus ik hoop dat iemand mij kan helpen.

Macbook 1.83 Intel Core Duo, 2 gb mem

• paella
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 18:51
Heb je het ook onder een ander account (desnoods even proberen aan te maken)?

No production networks were harmed during this posting

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Twee dingen waar ik aan denk: een probleem met de voorkeuren, of een ontbrekend of beschadigd systeemlettertype.

Probeer dit in de Terminal voor de Finder voorkeuren:
rm ~/Library/Preferences/com.apple.finder.plist

Om de map met lettertypes te repareren in zou je /System/Library/Fonts/ van een andere Mac kunnen kopiëren of een zachte herinstallatie doen vanaf de DVD.

Addit
Zie ook http://forums.macosxhints.com/archive/index.php/t-39710.html

[ Voor 9% gewijzigd door benoni op 20-01-2007 01:22 ]

• A-380
Gelukkig werkt alles wel goed, als ik een nieuwe account aanmaak. Ik heb al een aantal opties geprobeert die op de link van benoni werden aangeboden, maar mijn oude account werkt nog steeds niet goed. Maar ik zal nog even verder kijken. Ik kan eerst weer even verder!

• benoni
  • Niet online
Misschien dat je wat zinvolle aanwijzingen vindt als je net na een Finder crash de laatst bijgeschreven regels in de logbestanden eens naloopt (met het hulpprogramma Console.app, klik de balk aan de linkerkant van het venster open om andere logbestanden in te zien).

• A-380
Ja, mijn finder blijft continue crashen (ca om de 5 seconden), ik haal dit uit de log:

Exception: EXC_BAD_ACCESS (0x0001)
Codes: KERN_PROTECTION_FAILURE (0x0002) at 0x00000004

Het zou erg mooi zijn als ik mijn account weer werkend krijg, want anders moet ik een heleboel settings weer opnieuw instellen.

Weet iemand trouwens wat er in Contextual Menu Items map zit? Er stond een advies in om hier alles uit te halen, maar de map is al leeg! Heeft een account een aparte Contextual Menu Items map?

[ Voor 23% gewijzigd door A-380 op 20-01-2007 02:23 ]

• benoni
  • Niet online
Mmm... niks specifieks in de foutmelding, jammer... ik zoek nog even mee op internet...

Die Contextual menus map is er inderdaad voor programma's die functionaliteit aan het systeem toevoegen onder het rechtermuisknopmenu, bv. een uitgebreide Stuffit. Als je niets in die richting hebt geïnstalleerd kan de map leeg zijn. Dus in dat geval kun je ook geen problemen hebben met niet goed functionerende Contextual menu hooks. Een Contextual menu items map mag op 3 logische plaatsen voorkomen: in ~/Library, in /Library en in /System/Library. Dat geldt trouwens voor de meeste bibliotheek-bestanden, dat is bedoeld om een veilig onderscheid te maken tussen persoonlijke bestanden, gezamenlijke bestanden en systeembestanden.

Links:

'Finder Crashing and Restarting' in relatie met contextual menu items (in deze niet relevant dus):
- http://discussions.apple....essageID=3886915&#3886915
- http://discussions.apple....chID=-1&messageID=3882287

'Finder blinking' in relatie met de recente iChat update (vooralsnog zonder oplossing):
- http://discussions.apple....essageID=3836435&#3836435

[ Voor 121% gewijzigd door benoni op 20-01-2007 03:13 ]

• A-380
De laatste links hebben me niet kunnen helpen. Ook raar is, als ik mijn bureablad van mijn oude account wil benaderen via mijn nieuwe account, dan knalt de finder er ook uit. Is het iets op mijn bureaublad dat dit veroorzaakt? Want het laatste dat ik heb gedaan, was backups van onze werkftp halen en unrarren.

Nou ik vind het in iedergeval welletjes voor deze nacht, morgen maar een Tiger CD er in stoppen, en kijken of ik iets kan restoren...

• benoni
  • Niet online
A-380 schreef op zaterdag 20 januari 2007 @ 03:12:
De laatste links hebben me niet kunnen helpen. Ook raar is, als ik mijn bureablad van mijn oude account wil benaderen via mijn nieuwe account, dan knalt de finder er ook uit. Is het iets op mijn bureaublad dat dit veroorzaakt? Want het laatste dat ik heb gedaan, was backups van onze werkftp halen en unrarren.
Misschien dus een beschadigde directory B-tree of resource fork (bv. icon plaatje) in de Desktop map? Oplossingen:
- Repareer de bestandenstructuur met Disk Utility (Schijfhulpprogramma).
- Of probeer met de Terminal de gehele inhoud van de Desktop map naar een andere schijf te verplaatsen.
Nou ik vind het in iedergeval welletjes voor deze nacht, morgen maar een Tiger CD er in stoppen, en kijken of ik iets kan restoren...
Als je hebt geprobeerd om de rechten te repareren en de eventueel beschadigde bestanden apart te zetten en/of te vervangen, maar niets helpt, dan kun je m.i. het beste de belangrijke gegevens van de ene account kopiëren naar de andere. Of je kunt een schone installatie kiezen waarbij je de oude accounts importeert (en hopen dat ie de problemen niet meeneemt).

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Exact het zelfde probleem hier met een nog niet zo oude installatie MacOS X .. ik ben wel heel erg benieuwd of we de exacte oorzaak kunnen vinden.

Ik ga straks even de oplossingen hier bekijken en misschien dat dit het oplost.

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• sjobiscity
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 15:03
Ik heb exact hetzelfde probleem. Heeft iemand de oplossing gevonden?

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Wat bij mij het probleem was is als volgt.

Ik had een Lacie 250 gig via firewire aan de Mac hangen. Deze bleek niet goed te zijn geformateerd en finder ging bij het mount proces dan ook goed op zijn nek.

Sjobiscity? Heb jij externe opslag aan je Mac hangen?

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

Verwijderd

Welke versies van iTunes en Quicktime staan erop?
Ik heb ooit dezelfde problemen gehad na een update van iTunes.
Pagina: 1