[XP/Vista] Sharing met useraccounts

Pagina: 1
Acties:

• The Conman
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 15-02 23:58
Ik heb hier op GoT gezocht en op google maar vond niks over stukje software die het mogelijk maakt om een Windows XP of Vista computer, folders te sharen dmv username/password.

Het is de bedoeling dat ik een fileserver opzet met allerlei shares (gewoon zo'n share van Windows zelf en die je bij andere terug kan zien bij de Network Neighbourhood).

Bv user A met password AA heeft alleen rechten om te lezen. User B met password BB heeft rechten om te lezen en te schrijven.

Bestaat er software (freeware) voor dit? Of kan dit standaard al in Windows?

In Linux + Samba server lukt het wel, maar die kan weer niet overweg met NTFS hardeschijven (wat ik dus wel wil).

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Simple file sharing afzetten in Windows, bij 'Tools > Folder options > view'

Dan share je je map, maak je nieuwe user aan, en geef je die permissions (read, write)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• The Conman
Ah, thanks, dat wist ik niet.

Maar waar kan ik nieuwe user aanmaken? Als ik de share heb gemaakt en bij permission kijk. Zie ik wel een lijst met users op de lokale PC. Maar het is de bedoeling dat andere pc's in het netwerk erin kunnen met die logins.

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:03
Start > Control Panel > User Accounts.

• The Conman
Het lukt me maar niet om dit werkend te krijgen.

Ik zal me situatie uitleggen;

Deze PC moet worden gebruikt als fileserver. Heb een share aangemaakt om het te testen, genaamd "Movies".
Ik heb "Simple File Sharing" uitgezet bij Folder options -> View.
En ik heb getest met een laptop, verbonden via Wireless.
Beide PC's zitten in de werkgroep genaamd "GROEP".
Deze PC heet Conman en de laptop Conman-Nb

Nu maak ik een useraccount aan in het Control Panel -> User Accounts. Deze heb ik "homootje" genoemd met als password "ikbenhomo". Nog een account heet "flikkertje" met password "ikbengay".

Als ik de share ga maken en bij Permissions klik. Staat er standaard "Everyone" bij de users. Deze heeft alleen de Read permission. Ik heb deze "Everyone" verwijderd en "homootje" toegevoegd en "flikkertje" toegevoegd. Eentje heeft alleen de Read permission en de andere Full Control (read & change). Ze worden als "homootje (CONMAN/homootje)" weergegeven en andere ook zo.
Dit betekend toch dat het gaan om lokale useraccounts?

Ik probeer met me laptop in die share te komen. Geen user, geen password nodig. Heb gewoon full control! Dit hoort toch niet?

Wat eigenlijk nog beter is... dat ik gewoon iedereen, gewoon de permission Read geef. Dus account "everyone" en dan alleen 1 account dat full control heeft (dit ben ik, om bestanden vanaf andere pc erop te zetten).

Iemand?