[XP] CPU belasting en geheugen gebruik laag: pc mega traag*

Pagina: 1
Acties:
  • 212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• sretlow
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 28-02 16:04
Als ik een aantal processen heb lopen (zoals bv het repareren van film bestanden met QuickPar of het uitpakken van rar bestanden) dan is de pc mega traag. ALs ik vervolgens kijk dan zie ik een cpu belasting van ca 20% en een geheugen gebruik van 500 MB (van de 2 Gb). Dus dat is nog voldoende. Daarbij heb ik een AMD dual Core 64 bit processor. Hoe kan het zijn dat ondanks het feit dat ik nog voldoende capaciteit over heb ik bv Outlook bijna niet meer kan opstarten?

Ik werk overigens met Windows XP Proffesional (legaal). Heb 4 schijven in de pc en een brander.

[ Voor 13% gewijzigd door sretlow op 19-01-2007 19:10 ]

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
De traagheid bij uitpakken en repareren van RAR bestanden wordt dan ook veroorzaakt door de snelheid van de harddisk. Als je de temporary directories in het rar-programma insteld op een andere schijf dan je windows schijf zal je outlook ook beter werken...

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• sretlow
Kun je niet ergens een prioriteit aangeven? Dus dat bv het uitpakeen zwaar op de achtergrond werkt? Wat is het voordeeel van zo'n dual core???

• Fulcrum2000
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01 02:54

Fulcrum2000

Ik wil een threadripper...

sretlow schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 19:09:
Als ik een aantal processen heb lopen (zoals bv het repareren van film bestanden met QuickPar of het uitpakken van rar bestanden) dan is de pc mega traag. ALs ik vervolgens kijk dan zie ik een cpu belasting van ca 20% en een geheugen gebruik van 500 MB (van de 2 Gb).
Beide taken zijn behoorlijk harddisk intensief, maar die 20% CPU load is te laag. Ga er maar vanuit dat er iets niet helemaal ok is met je HD (pio-mode? ipv DMA). Heb je error-checking gedaaid op je disks?. Kabels gechecked etc?.

AMD Ryzen 9 5950X | Asus ROG Strix X570-E Gaming | G.Skill Ripjaws V F4-3600C16D-32GVKC (64 GB total) + Samsung 980 Pro 1TB (M.2) | Corsair Hydro H100x

• sretlow
DMA geldt toch niet voor S-ATA schijven? Ik akn het in iedder geval niet vinden. Wel voor de P-ATA. Kabels zijn compleet nieuw. Ook bij de vorige pc had ik er

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Titel edit zodat de Windows versie in je topic titel staat, let hier aub ook zelf op :)

Verder - dit heeft inderdaad te maken met I/O prioriteiten, Windows XP staat het toe dat een process alle 'snelheid' van je harddisk opeist en alle andere programma's die dus ook die harddisk nodig hebben worden dan een heel stuk trager.

• sretlow
Kan ik niet aangeven dat een bepaald programma op de achtergrond MOET werken?

• Mint
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 12:54
Je kunt de prioriteit van het proces veranderen in taakbeheer, maar dit zou je dan elke keer moeten doen als je QuickPAR (of een random ander zwaar programma) gaat draaien.

Maar wat is in jouw ogen een 'mega trage' PC? Outlook die niet binnen 5 seconden wil starten komt nogal wel eens voor.

Verwijderd

Ik heb ditzelfde probleem sretlow. Ik heb dit een beetje kunnen op te lossen door met Process Explorer de prioriteit van de programma's wat lager te zetten. (www.sysinternals.com)

Verder is het inderdaad vreemd dat Windows zo traag wordt, ook al is er genoeg geheugen vrij en weinig CPU belasting. Ik heb dit op elke PC en ik vermoed dat vrijwel iedereen dit ook heeft. Zo nee, dan zou ik ook graag de juiste oplossing willen zien.

Het uitpakken bijvoorbeeld op schijf 2 doen, en Windows op schijf 1 zetten helpt ook wel voor een tamelijk gedeelte :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2007 22:06 ]

• sretlow
Kon je niet ook de temp directory en de swap file schijf op een andere schijf plaatsen? Of krijg je dan grote problemen als je die schijf eruit zou halen (en vergeet dat die twee bestanden (of eigenlijk directory en bestand) op die schijf staan? En helpt het?

Ik weet wel hoe je de SWAP file moet verplaatsen maar niet hoe je de temp directory kunt verplaatsen.

En nee, opstarten van bv Outlook duurt dan wel een minuut of langer.

[ Voor 9% gewijzigd door sretlow op 23-01-2007 13:34 ]

Verwijderd

De swap file heb ik ook op andere schijf gezet, helpt wel een beetje.
De temp heb ik ook veranderd. Dit kun je met bijvoorbeeld X-Setup doen. Helpt uiteraard ook een beetje.
Of het problemen levert wanneer deze drive verwijderd wordt durf ik niet te zeggen.
Pagina: 1