Verschil in snelheden SD geheugen? 133x 150x?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
Beste tweakers,

Ik wil voor mij nieuwe camera graag een grot secure digitalkaartje aanschaffen. Nu zie ik dat fabrikanten allemaal rare frequenties opgeven.

Zo vind ik kaarten met daarachter 50x 133x en 150x. Heeft dit met de snelheid te maken? En zijn deze verschillen erg groot? Ik wil namelijk een zo snel mogelijke kaart aangezien ik de continuschotmodus van de camera wil gaan gebruiken. Ik kan met een snellere SD meer fotos per sec winnen.

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Dit heeft idd met de snelheid van het kaartje te maken.
Hoe hoger het getal, hoe sneller de kaart de data kan verwerken. Dus als je idd veel continushotmodus foto's maakt zal dit in princippe bijdragen tot een sneller werkend geheel, mits je camera dit in de praktijk ook echt kan toepassen en uitbuiten. De meeste camera's kunnen bijv. maar max 5 foto's p/sec maken ( hardwarematig ) een snellere kaart zal hier geen verandering in brengen. Maar als je camera veel sneller is en de snelheid van wegschrijven vormt de bottleneck zou ik zeker overwegen een snellere kaart aan te schaffen.

Als de verhouding prijs/snelheid weinig verschilt zou ik zeker voor de snellere versies gaan. Anders gewoon de interesantste versie voor jouw budget.
Check ook hier eens: http://en.wikipedia.org/wiki/Secure_Digital_card#Speeds

Making an ass of myself since the 70's

Verwijderd

Welke camera heb je eigenlijk? Veel camera's hebben een redelijke buffer, waardoor je foto's kunt blijven maken zonder te hoeven wachten dat deze naar het kaartje geschreven worden.

• nurret
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 12-02 09:58
Ik heb een PentX k100d.

Mja, het gaat mij erom dat ik ook lekker snel de fotos eraf kan trekken. Het verschil in prijs is volgnes mij nog geen 5 euro's.

Ik iwst trouwens niet dat dit op wikipedia stond thnx ;)

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
1x = 150 KB/s
De aangegeven snelheid geldt meestal wel enkel voor het lezen.

Met 133x en 150x kaartjes heb ik wel goede ervaringen. Die halen hun maximale snelheid wel niet maar zijn toch snel genoeg.
En waarom zou je een traag kaartje kopen als een snel kaartje maar een paar euro meer kost ;)

Bv. TwinMos 150x:

Afbeeldingslocatie: http://users.pandora.be/twister336/TwinMOS150x.png

• LieveNiels
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 23-02 14:44

LieveNiels

On Fire

Kijken naar het flashgeheugen zelf zegt niet zoveel, irl ermee werken in combinatie met je camera maakt het verschil.

Bij de aanschaf van zo'n kaartje moet je camera ten eerste compatible zijn, denk daar wel aan. Mijn Ixus 40 slikt namelijk geen 2gb kaartjes (tenminste niet die ik geprobeerd heb) en verschillende snelheden daar merk je met de contiuous shoot bij mij (4mp hq) of bij 640x480 filmpje het verschil niet op, het traagste kaartje heeft er geen problemen mee, dus sneller is weggegooid geld.

• Twister336
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Er zijn kaartjes op de markt die amper 1 MB/s halen. Uiteraard is dit onvoldoende voor filmpjes.
Bij de tragere kaartjes staat er meestal geen snelheidsaanduiding op dus is het altijd een gok als je er zo een koopt.

En voor het transfereren van foto's naar de PC met een kaartlezer is een hoge leessnelheid ook heel handig.
Pagina: 1