Ik moet als opdracht voor school het volgende met de hand berekenen (dus geen programmeeropdracht, code voor de FFT kan ik zelf ook wel vinden
):
Gegeven de coefficientvectoren a [1,2,3,4] en b[4,3,2,1], geef de convolutie vector c door gebruik te maken van het Fast Fourier Transform algoritme.
So far so good, het is het algoritme van Cook en Tukey en ik ben het helemaal doorgelopen. dus:
- Beide vectoren aangevuld met n=4 nullen.
- Van beide de FFT berekend (er van uitgaande dat ik dit goed heb gedaan)
Als w (lees: omega) heb ik e^0.25*PI*i (want n = 8 ), waarin i een complex getal is. De volgende stap is echter het per element vermenigvuldigen van die twee vectoren dus bijvoorbeeld: Z1 = X1 * Y1
en nu komt het:
X1 = w^0 + 2w + 3w^2 + 4w^3
Y1 = 4w^0 + 3w + 2w^2 + w^3
Mijn probleem hierbij is, dat dit toch eigenlijk ook gewoon het vermenigvuldigen van 2 polynomen is? Waarom zou dit dan sneller zijn dan Horner\'s rule toe te passen? En dat dan ook nog eens voor Z0 t/m Z7, ok toegegeven, ze zijn niet allemaal van deze graad, maar toch.
Het gevolg hiervan is dat ik dus nu twijfel aan mezelf of ik die eerdere transformaties wel goed gedaan heb. Daarbij, mag ik alleen maar hopen dat de inverse FFT die primitve 8th roots of unity (Engels boek) weer weghaalt, want die mogen natuurlijk niet in de uiteindelijke convolutievector terecht komen.
Na goed, misschien moet ik toch maar eens die code gaan doorlezen, want ik snap ook niet hoe ze zo\'n root of unity representeren in een computer (het imaginaire deel dan).
En dan stond er op Wikipedia dat:
Ik ben met 4 (dus 8 ) al 3 dagen bezig
Mijn vraag: Kan een slimme Tweaker mij misschien een beetje moed in praten?
Of iig ff met m\'n neus de goede richting op duwen. Is het tussenantwoord wat ik daar heb normaal (dus die X1 en Y1)?
Ik weet het, deze opdracht is puur studentje pesten
Gegeven de coefficientvectoren a [1,2,3,4] en b[4,3,2,1], geef de convolutie vector c door gebruik te maken van het Fast Fourier Transform algoritme.
So far so good, het is het algoritme van Cook en Tukey en ik ben het helemaal doorgelopen. dus:
- Beide vectoren aangevuld met n=4 nullen.
- Van beide de FFT berekend (er van uitgaande dat ik dit goed heb gedaan)
Als w (lees: omega) heb ik e^0.25*PI*i (want n = 8 ), waarin i een complex getal is. De volgende stap is echter het per element vermenigvuldigen van die twee vectoren dus bijvoorbeeld: Z1 = X1 * Y1
en nu komt het:
X1 = w^0 + 2w + 3w^2 + 4w^3
Y1 = 4w^0 + 3w + 2w^2 + w^3
Mijn probleem hierbij is, dat dit toch eigenlijk ook gewoon het vermenigvuldigen van 2 polynomen is? Waarom zou dit dan sneller zijn dan Horner\'s rule toe te passen? En dat dan ook nog eens voor Z0 t/m Z7, ok toegegeven, ze zijn niet allemaal van deze graad, maar toch.
Het gevolg hiervan is dat ik dus nu twijfel aan mezelf of ik die eerdere transformaties wel goed gedaan heb. Daarbij, mag ik alleen maar hopen dat de inverse FFT die primitve 8th roots of unity (Engels boek) weer weghaalt, want die mogen natuurlijk niet in de uiteindelijke convolutievector terecht komen.
Na goed, misschien moet ik toch maar eens die code gaan doorlezen, want ik snap ook niet hoe ze zo\'n root of unity representeren in een computer (het imaginaire deel dan).
En dan stond er op Wikipedia dat:
http://en.wikipedia.org/w...ithm#The_radix-2_DIT_caseThe Danielson-Lanczos work predated widespread availability of computers and required hand calculation (possibly with mechanical aides such as adding machines); they reported a computation time of 140 minutes for a size-64 DFT operating on real inputs to 3-5 significant digits.
Ik ben met 4 (dus 8 ) al 3 dagen bezig
Mijn vraag: Kan een slimme Tweaker mij misschien een beetje moed in praten?
Ik weet het, deze opdracht is puur studentje pesten
Blasphemy is a victimless crime