Areca drivers voor Windows Vista x64

Pagina: 1
Acties:
  • 248 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JSK
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 05-12-2025

JSK

Thunder K8WE

Topicstarter
Weet iemand of er standaard drivers zijn voor de Areca kaarten in Windows Vista x64?

Of, als dit niet zo is, zijn er drivers van andere versies te gebruiken (XP Prof. x64 of Server 2003 x64)?

[ Voor 4% gewijzigd door JSK op 19-01-2007 17:26 ]

Specs Casemod

• Shaggy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-02 14:51

Shaggy

Misantroop pur sang

Officieel zijn er geloof ik nog geen specifieke VISTA drivers.

Wel staan er op de site 64bit drivers voor Windows: ftp://ftp.areca.com.tw/RaidCards/AP_Drivers/Windows/Driver/

Making an ass of myself since the 70's

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Topicstarter
Ik weet dat er 64bits drivers zijn, maar heeft iemand deze gebruikt met Vista x64?

Specs Casemod

• John2B
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:34

John2B

I Love RAID5..!!

Voor Vista kan je de W2003 64Bits drivers gebruiken:

ftp://ftp.unnet.nl/pub/ar...ows/Driver/Win2003/64Bit/

Ik zou voor de storport gaan, meer info over storport:

http://www.microsoft.com/...landeploy/storportwp.mspx

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• LosserNL
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 09:06
http://faq.areca.com.tw/modules/smartfaq/faq.php?faqid=277

Is handig om te voorkomen dat je iedere keer het boot menu moet gebruiken van Vista.

Ik schakel pas over op Vista als Areca met WHQL drivers komt voor Vista x64, uiteraard ook Creative en nVidia enzo :)

• HappyChainsaw
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

HappyChainsaw

It's a trick. Get an axe.

Is iemand er al in geslaagd om van Vista 64bit een kale installatie te doen op een RAID-array op een Areca-kaart? Ik ga ervanuit dat je, net als bij XP, tijdens de installatie een driver disk voor de Areca kan opgeven. Bij de 32bit versie van Vista kan je zoals gezegd de unsigned drivers opgeven. Maar de 64bit versie gaat zeuren over de ontbrekende certificaten.

In de Areca FAQ staat inderdaad dat je onder 64bit met de boot configuration editor toch kan forceren dat Vista de unsigned drivers gebruikt. Maar dan moet Vista al draaien.

De hamvraag: kan je dit ook forceren tijdens de installatie van het OS? Ik heb niet zo'n zin om enkel voor Vista een extra hd aan te schaffen en die in zijn uppie aan een 'gewone' SATA controller van het moederbord te hangen (buiten de Areca om) terwijl er een RAID5 partitie op Vista ligt te wachten.

Specs: Tyan Thunder K8WE, Areca ARC-1110, 4x Hitachi T7k250

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Voor Vista KON je met de W2003 64Bits drivers gebruiken in TESTING MODE, dat is in de officiele versie van Vista niet meer mogelijk.

Vista accepteerd alleen officieel gecertificeerde WHQL drivers, voor Areca liggen die drivers bij MicroSoft ter certificering. Helaas is het niet bekend hoelang dat gaat duren, MS zal die eerst moeten testen voordat die worden vrijgegeven.

Tot die tijd is het NIET mogelijk Areca draaiende te krijgen onder Vista.

Specs: Tyan Thunder K8WE, Areca ARC-1220 BBU, 4x WD Raptor 74GB 4x Seagate 750 ES

[ Voor 9% gewijzigd door John2B op 21-02-2007 15:15 ]

A friendship founded on business is better than a business founded on friendship

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Topicstarter
HappyChainsaw schreef op woensdag 21 februari 2007 @ 13:17:
De hamvraag: kan je dit ook forceren tijdens de installatie van het OS? Ik heb niet zo'n zin om enkel voor Vista een extra hd aan te schaffen en die in zijn uppie aan een 'gewone' SATA controller van het moederbord te hangen (buiten de Areca om) terwijl er een RAID5 partitie op Vista ligt te wachten.
Specs: Tyan Thunder K8WE, Areca ARC-1110, 4x Hitachi T7k250
Ja, het is wel mogelijk Vista draaiende te krijgen met de w2003-64bits drivers. Tijdens installatie wordt niet geklaagd dat de drivers niet certified zijn. Maar, na installatie moet dus elke keer in het boot menu worden aangegeven dat het uncertified drivers zijn, anders wil Vista niet booten.

Inmiddels draait Vista bij mij (dual boot) naar alle tevredenheid met de Areca.

Specs Casemod

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Draai jij de officiele versie van Vista of nog de Beta?

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Topicstarter
Ik draai de officiele release (Windows Vista Ultimate x64); ik heb de test mode functionaliteit niet geprobeerd eerlijk gezegd.

Specs Casemod

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

JSK schreef op donderdag 22 februari 2007 @ 13:41:
Ja, het is wel mogelijk Vista draaiende te krijgen met de w2003-64bits drivers. Tijdens installatie wordt niet geklaagd dat de drivers niet certified zijn. Maar, na installatie moet dus elke keer in het boot menu worden aangegeven dat het uncertified drivers zijn, anders wil Vista niet booten.

Inmiddels draait Vista bij mij (dual boot) naar alle tevredenheid met de Areca.
Hmmm, dit vraagt om een experiment ;) Toevallig is net m'n Vista DVD binnengekomen. Vanavond hoop ik het te kunnen proberen.

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Succes? Ja en nee.

boot van Ultimate UK 64bit DVD
kies clean install
key invoeren
drivers inladen ('Browse...') Hulde dat een USB-stick met drivers nu eindelijk ook geaccepteerd wordt!
Ik verwijs naar de Win2003 x64 storpoint drivers versie 1.20.00.13_60526.

Na inladen van de drivers verschijnen de partities op de Areca RAID arrays netjes. Geen meldingen over al dan niet certified drivers. Hoezee! Als ik opnieuw op 'Browse' klik, kan ik in alle partities rondneuzen.

Er staat na aanklikken van een partitie wel een waarschuwing onderin beeld:
"This computer's hardware may not support booting to this disk. Ensure that the disk's controller is enabled in the computer's BIOS menu."
Wat natuurlijk allang geregeld is.

Maar toen hield het op. Ik heb meerdere partities geprobeerd, maar Vista wil niet verder met de installatie:
- partitie 1 (21,1 GB, primary) van disk 0 (RAID 5)
"Windows is unable to find a system volume that meets its criteria for installation."
- partitie 1 (29,3 GB, primary) van disk 1 (RAID 0)
"Windows is unable to find a system volume that meets its criteria for installation."

Ook niet na formateren, partitie deleten en opnieuw aanmaken. Ik snap niet waarom, 15 GB zou voldoende voor de installatie van Ultimate moeten zijn.

Update

Na vanuit WinXP partitie 1 van disk 1 op 'Active' gezet te hebben en alle removable storage losgekoppeld te hebben, loopt de installatie wel door.

Update 2
Ha ha ha, met bcdedit de Test Mode aangezet. Ik moet nog steeds bij opstarten F8 -> "disable driver signature enforcement" doen, maar er staat wel "Test Mode" in iedere hoek van het bureaublad...

Update 3
Systeem draait nu in dual boot. Wel vreemd, zonder de DVD in de player lijkt Vista de bootmanager niet te kunnen vinden. Met de DVD erin (zonder ervan op te starten) is er niets aan de hand.

Ik had Areca gevraagd of ze iets meer konden zeggen over de release van WHQL drivers. Antwoord is net binnen. Nog even geduld dus.
This is Kevin Wang from Areca Technology, Tech-Support Team.
Regarding your question, i am sorry, as you seen, the Vista drivre certification program is doing still.
because the Vista WHQL used a totally new program for certification, so it takes much longer time to test.
currently, we are debugging and testing still, so we don't have a estimate schedule yet.
sorry for the inconvenience.

[ Voor 30% gewijzigd door HappyChainsaw op 23-02-2007 08:34 ]

• JSK

JSK

Thunder K8WE

Topicstarter
Ik had hetzelfde probleem met de noodzaak de DVD in de drive te moeten hebben om te kunnen booten. Ergens op internet vond ik de oplossing die voor mij werkte: als de dvd drive uit de bootsequence wordt gehaald (en dus direct van de HDD wordt gestart), blijkt het wel te werken.

Specs Casemod

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Ik vernam zonet per e-mail van Areca dat de Vista drivers door de certifcatieronde heen zijn gekomen en vandaag op dit adres gepost worden:
Areca Vista driver submission request for the following product has passed review by the Microsoft:
Product Name: ARC-1xxx PCI-E/PCI-X Raid Controller
Submission Number: 1235261
Our FTP site update Vista driver for Raid cards today.
ftp://ftp.areca.com.tw/Ra...ers/Windows/Driver/Vista/
It is Windows Certification version.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 22:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Die locatie is anders maagdelijk leeg. :/

Iemand die deze drivers inmiddels wel heeft weten te bemachtigen?

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Areca heeft de Vista drivers verwijderd i.v.m een bug.

Bij het afsluiten van het systeem wordt de data in het geheugen niet naar disk weggeschreven (geflushed).

Bij gebruik van de instelling "WRITE BACK" en zonder BBU zal dus data corruptie op kunnen treden of in het ergste geval je hele array/volume corrupt.

Met BBU zal de DATA in het geheugen na het opstarten alsnog weggeschreven worden en is in dat geval dus geen probleem.

op de ftp site van Uunet staan ze nog wel.

[ Voor 4% gewijzigd door John2B op 29-03-2007 15:39 ]

• LosserNL
Die BBU is ook op een gegeven moment leeg, dus zou gewoon wachten op een nieuwere versie :)

Verwijderd

LosserNL schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 18:37:
Die BBU is ook op een gegeven moment leeg, dus zou gewoon wachten op een nieuwere versie :)
BBU is alleen leeg als je computer uit staat. En misschien zelfs als alleen de stekker eruit is, zou kunnen dat de BBU zichzelf oplaad met +5V standby stroom maar dat weet ik niet zeker.

• John2B

John2B

I Love RAID5..!!

Volgens de specs zou de BBU het geheugen 3 dagen gegarandeerd op spanning houden indien de stroom er echt helemaal af zou zijn.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-02 22:31

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

John2B schreef op donderdag 29 maart 2007 @ 15:03:
Areca heeft de Vista drivers verwijderd i.v.m een bug.

op de ftp site van Uunet staan ze nog wel.
ah, dankje :)

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• HappyChainsaw
  • Niet online

HappyChainsaw

Er zijn weer nieuwe drivers van Areca, d.d. 12 april.

• LosserNL
Thanks, ik zal dadelijk voor het eerst Vista proberen te installeren op mn Areca, hopelijk draait deze driver goed genoeg :)

• Hobbybob123
  • Registratie: Februari 2002
En ? Gelukt ?

Ben heel benieuwd. Ik zal van het weekend ook weer eens een nieuwe poging wagen.
Kon ook niet over, kon Vista installeren (op een andere HD).
Echter als ik de bestaande array aangesloten hield, dan wilde hij de raid driver helemaal niet installeren.
Als ik de disken eraf haalde dan wel, echter hing hij dan opeens na een paar minuten.

Beetje vreemd allemaal, maar ik ga echt geen 2,5TB aan leuke data wegdoen omdat vista niet wil installeren. Ben dus weer terug op XP.
Gelukkig heb ik 2 raptors in mijn systeem: eentje voor XP en eentje voor Vista. Kan dus zo een nieuwe poging wagen en werkt het niet, plug ik de andere disk er weer aan en kan ik probleemloos verder. Wel geeft Windows XP dan de eerste paar keer bij het booten aan dat de schijven checking nodig hebben (aaargh....) maar hij kan het wel fixxen.....

Dit weekend de nieuwste drivers maar eens proberen.
Raden jullie aan de Raiddriver ook meteen met F6 al te installeren ?
Ik doe nu gewoon Vista erop (probleemloos) en probeer dan de driver te installeren.
Na het hangen proberen opnieuw op te starten blijft hij hangen op CRCDisk.sys.
Gebruik Windows Vista Ultimate x86.

• LosserNL
De drivers werken prima op een USB stick, icm de standaard Vista installatie. Ik heb in de week dat ik Vista draaide alleen problemen gehad met games (de creative en nvidia drivers dus). De Areca liep als een zonnetje. Gelukkig waren de game problemen zo verholpen door met Acronis True Image (aanrader voor Areca bezitters!) de XP x64 terug te zetten op de plek van Vista.
Pagina: 1