Freesco (harddisk install probleem)

Pagina: 1
Acties:

• vistu
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 02-02 11:29
Goedemiddag,

Kort geleden heb ik een leuk systeem gekocht van een medetweaker die ik als server wilde gaan draaien. Freesco sprak me goed aan en ik heb dit dus gedownload en op een flop gegooid.
Omdat de server niet over een cd-rom speler/floppy drive beschikt heb ik freesco geconfigureerd op m'n normale systeem en een harddisk install uitgevoerd. Wanneer ik vervolgens freesco probeer te booten op de server (ook op m'n normale systeem overigens) krijg ik de volgende melding:
"mount: the kernel does not recognize /dev/hdc2 as a block device". Ik heb reeds gezocht op het internet maar het enige wat ik kon vinden had te maken met het niet kunnen mounten van het diskette station door een beschadigde diskette. Ik heb mijn best gedaan om het te verhelpen maar na een paar dagen geef ik het op en gooi ik het in de groep.
Ik hoop jullie te kunnen helpen, als iemand een alternatief heeft voor Freesco wat ik eenvoudig kan installeren hoor ik dat natuurlijk graag.

Vriendelijke groet, en alvast bedankt

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

vistu schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:21:
Goedemiddag,

Kort geleden heb ik een leuk systeem gekocht van een medetweaker die ik als server wilde gaan draaien. Freesco sprak me goed aan en ik heb dit dus gedownload en op een flop gegooid.
Omdat de server niet over een cd-rom speler/floppy drive beschikt heb ik freesco geconfigureerd op m'n normale systeem en een harddisk install uitgevoerd. Wanneer ik vervolgens freesco probeer te booten op de server (ook op m'n normale systeem overigens) krijg ik de volgende melding:
"mount: the kernel does not recognize /dev/hdc2 as a block device". Ik heb reeds gezocht op het internet maar het enige wat ik kon vinden had te maken met het niet kunnen mounten van het diskette station door een beschadigde diskette. Ik heb mijn best gedaan om het te verhelpen maar na een paar dagen geef ik het op en gooi ik het in de groep.
Ik hoop jullie te kunnen helpen, als iemand een alternatief heeft voor Freesco wat ik eenvoudig kan installeren hoor ik dat natuurlijk graag.

Vriendelijke groet, en alvast bedankt
Diskette-stations vallen zowieso in de fd*-serie, dus dat heeft helemaal niets met je probleem te maken. Wat de kernel je probeert duidelijk te maken is dat hij /dev/hdc2 niet kan vinden, oftewel je harde schijf. Niet geheel bizar natuurlijk, omdat door het plaatsen van de harde schijf in een systeem zonder overige IDE-apparaten ervoor (andere hd, cd-romspeler) je harde schijf nu /dev/hda is geworden. /etc/fstab aanpassen en je probleem is opgelost (gebruik een live-cd daarvoor).

[ Voor 3% gewijzigd door Jungian op 19-01-2007 17:29 ]

0.0

• Spoooky
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-01 18:04

Spoooky

Core temp 37°C

Misschien is het handig om beter naar de foutmelding te kijken...

/dev/hdc2 is de 2e partitie op het apparaat dat master is op de secondary IDE aansluiting...

Wat hangt daar aan?

Ik ben spuit 1011, aangenaam!

• vistu
Zoals gezegd werkt de Freesco installatie ook niet op het systeem waarop deze geïnstalleerd is.
Zonder dat ik dus iets heb veranderd aan m'n hele systeem verdomt de Freesco installatie te werken, kan me niet voorstellen dat Freesco tijdens de harddisk installatie niet bestaande stations mount.
Die 2e partitie is een partitie van zo'n 700 mb op de enige harde schijf die ik erin heb zitten.

• Flappie
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-02 20:57
Hoe snel is het systeem? Anders zoek ik een andere server kiezen:

Alternatieven:
  • Smoothwall (Draait ook op een hele houde 386 bak)
  • IP-Cop (Draait ook op een hele houde 386 bak)
  • M0n0wall (Draait ook op een hele houde 386 bak)
  • ClarckConnect (een Intel Pentium systeem is hiervoor wel aan te raden)
Ik ben zelf erg te spreken over m0n0wall :)

• vistu
AMD-K6 3D Processor (300 mhz)
64 mb ram
2,0 gb harddisk

(De mmbox die destijds op de HCC verkocht werd; lopen een stuk of wat threads over)

• Jungian
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Jungian

>_<

Flappie schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:31:

Alternatieven:
Debian / CentOS (het lijkt me niet dat hij dit op zo'n firewall-broodrooster probeert te installeren) ?

0.0

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

heb jij zeker weten je enige HD aan de secundare IDE poort hangen?

• vistu
Spoooky schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:35:
heb jij zeker weten je enige HD aan de secundare IDE poort hangen?
Ja, dat is wat Freesco zelf geconfigureerd heeft, dus ik ga ervan uit.

[ Voor 56% gewijzigd door vistu op 19-01-2007 17:37 ]

• vistu
Flappie schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:31:

Alternatieven:
Na wat gezocht te hebben op de alternatieven zie ik nergens iets over sql servers staan? Zijn er standaard sql servers die te activeren zijn of is daar extra werk voor nodig?

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 28-12-2025
Dat zijn eigenlijk zuivere firewalls.
Ik zou ook gaan voor een Debian install, lekker zo kaal mogelijk. (Ik kom ook van een FreeSCO, heeeel lang geleden) en de overstap was een openbaring. FreeSCO is uiteindelijk toch beperkt.
Ga je voor Debian, dan is het niet veel meer als 'apt-get install mysql-server' :)

• MrNGm
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-11-2025
Je hebt op je normale systeem een install gemaakt, en dus niet op het feitelijke systeem. Het is vrij logisch dat je dan in het oude systeem tóch de harddisk op de primaire IDE controller hebt aangesloten. Sluit 'm aan op de secundaire en stel de harddisk in als master.

Succes

• vistu
MrNGm schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:56:
Je hebt op je normale systeem een install gemaakt, en dus niet op het feitelijke systeem. Het is vrij logisch dat je dan in het oude systeem tóch de harddisk op de primaire IDE controller hebt aangesloten. Sluit 'm aan op de secundaire en stel de harddisk in als master.

Succes
Zoals ik eerder al aangaf werkt het ook op het normale systeem niet

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

Wat staat er op die 2e partitie? En wat vooral belangrijk is... welk filesystem? De foutmelding geeft aan dat die partitie niet te lezen is... Toevallig een NTFS partitie ofzo??

• vistu
Spoooky schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 17:58:
Wat staat er op die 2e partitie? En wat vooral belangrijk is... welk filesystem? De foutmelding geeft aan dat die partitie niet te lezen is... Toevallig een NTFS partitie ofzo??
De 2e partitie is leeg (op Freesco na), het is een FAT partitie (speciaal aangemaakt voor Freesco)

[ Voor 59% gewijzigd door vistu op 19-01-2007 17:59 ]

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

En als je schijfcontrole eens er over heen gooit?? Komen er nog meer meldingen?

• vistu
Spoooky schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:05:
En als je schijfcontrole eens er over heen gooit?? Komen er nog meer meldingen?
Geen fouten aangetroffen, schijfoppervlak ook in orde.

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

is die partitie fat16 of fat32?
wat voor os start je voor je freesco start??

• vistu
Spoooky schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:12:
is die partitie fat16 of fat32?
wat voor os start je voor je freesco start??
Fat32, ik start msdos (windows98se dos versie) op, en vanuit de command prompt geef ik de opdracht router.bat. Heb tevens router.bat -debug, router.bat -setup, etc geprobeerd.

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Waarvoor wil je de server gaan gebruiken? Persoonlijk zou ik gewoon even aan die server een cd-rom speler hangen, ubuntu server install downloaden en die erop gooien. Als je kiest voor de LAMP install heb je meteen Apache, Mysql en PHP geinstalleerd.

• vistu
Mishmash schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:18:
Waarvoor wil je de server gaan gebruiken? Persoonlijk zou ik gewoon even aan die server een cd-rom speler hangen, ubuntu server install downloaden en die erop gooien. Als je kiest voor de LAMP install heb je meteen Apache, Mysql en PHP geinstalleerd.
Hosten van een paar sites (niet heel erg veel data verkeer), ik ga zeker even op ubuntu server googlen. Bedankt!

Edit:
Dat kan een probleem opleveren, ik kan op de server geen cdrom speler aansluiten zonder de harddisk af te koppelen. Is het mogelijk om de ISO te downloaden, installeren op mn normale systeem en dan de harddisk overzetten?
Dan hang ik die harddisk op m'n normale systeem op dezelfde plaats als in de server waar hij thuishoort en koppel ik verder alles af (schijven/card readers/floppy)

[ Voor 29% gewijzigd door vistu op 19-01-2007 18:21 ]

• Spoooky

Spoooky

Core temp 37°C

je krijgt alleen die foutmelding over die partirie?
Raar... Ik weet niet of freesco problemen heeft met het feit dat het staat op een extended partitie, maar dat is het enige dat ik kan bedenken...

[ Voor 53% gewijzigd door Spoooky op 19-01-2007 18:22 ]

• vistu
Spoooky schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:21:
je krijgt alleen die foutmelding over die partirie?
Raar... Ik weet niet of freesco problemen heeft met het feit dat het staat op een extended partitie, maar dat is het enige dat ik kan bedenken...
Ja, vervolgens krijg ik een Freesco: prompt waar ik een aantal commands kan geven, maar waar lang niet alles werkt (setup niet, services etc)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45

DaRoot

Some say...

vistu schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:19:
[...]

Hosten van een paar sites (niet heel erg veel data verkeer), ik ga zeker even op ubuntu server googlen. Bedankt!

Edit:
Dat kan een probleem opleveren, ik kan op de server geen cdrom speler aansluiten zonder de harddisk af te koppelen. Is het mogelijk om de ISO te downloaden, installeren op mn normale systeem en dan de harddisk overzetten?
Dan hang ik die harddisk op m'n normale systeem op dezelfde plaats als in de server waar hij thuishoort en koppel ik verder alles af (schijven/card readers/floppy)
hoezo kan dat niet dan? per IDE aansluiting 2 apparaten, dus 1x CD en 1x de HD.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• vistu
DaRoot schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:24:
[...]

hoezo kan dat niet dan? per IDE aansluiting 2 apparaten, dus 1x CD en 1x de HD.
Sorry, ik was niet duidelijk genoeg. Heb op de voeding geen stekkers over die ik kan inpluggen (heb ook geen verloop stekkers liggen)

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 23:45

DaRoot

Some say...

Mmmm... ok, zou ik dan toch ff achteraan gaan.. altijd handig..
zeker in dit geval.
Of pak ff zolang een andere voeding?

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

• vistu
DaRoot schreef op vrijdag 19 januari 2007 @ 18:28:
Mmmm... ok, zou ik dan toch ff achteraan gaan.. altijd handig..
zeker in dit geval.
Of pak ff zolang een andere voeding?
Heel goed idee, ga ik nu meteen doen. Heb Ubuntu net gedownload en op cdtje gezet dus dat komt wel goed (lijkt me :P)
Pagina: 1